مقالات آموزشی

نکاتی درباره طراحی لوگو چرم، بررسی یک طرح پر بیننده برای برند شما

مفید بود؟

طراحی لوگو را می‌توان از مهم‌ترین بخش‌های یک کسب و کار تجاری بدانیم که در علم اقتصاد به آن توجه ویژه‌ای شده است. علت اصلی این موضوع نیز به خوبی روشن است. شما نمی‌توانید ذهن و نظر مخاطب خودتان را در اقتصاد و کسب و کار نادیده بگیرید. طراحی لوگو چرم یکی از راه هایی است که می‌تواند این نظر را به سمت شما جذب کند.
به طور کلی برای درک طراحی لوگو چرم و کارایی آن بهتر است ابتدا به صورت کلی از کارایی لوگو صحبت کنیم و به مفهوم برند در اقتصاد بپردازیم. سپس با استفاده از این مفاهیم طراحی لوگو چرم و معایب و مزایای آن را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی لوگو چرم
طراحی لوگو، طراحی یک زبان سخنگو

تجارت یعنی چه؟ مفهوم اقتصاد چیست؟ آیا اقتصاد، تجارت و خرید و فروش در نهایت به یک فرد به نام مشتری نمی‌رسد؟ پس می‌توان این‌گونه گفت تا زمانی که شما مخاطب و مشتری ندارید عملا وارد چرخه اقتصاد و تجارت نشده‌اید و تا زمانی که مخاطب داشته باشید اجازه نفس کشیدن در این دنیای عجیب را خواهید داشت.
پس مخاطب می‌تواند حکم مرگ و زندگی برای شما داشته باشد. بنابراین هر قدم که برمی‌دارید باید مخاطب خودتان را در نظر بگیرید. این کاری است که برندهای موفق انجام می‌دهند.

هر خبر یا هر اطلاعاتی که از آن‌ها منتشر می‌شود و هر محصول جدیدی که تولید می‌کنند در واقع با هدف گیری‌های خاصی صورت می‌گیرد. در این مرحله شما انتظار نداشته باشید که مهم‌ترین نماینده شما در ذهن مخاطب یعنی لوگو بی اهمیت یا کم اهمیت باشد. در واقع لوگو دز مستحکم شما در ذهن مخاطب محسوب می‌شود که می‌تواند معایب شما را از چشم مخاطب دور و مزایای شما را بولد کند.
برند می‌تواند شما را به اوج قدرت و شهرت برساند!

اگر این دژ مستحکم را در ذهن مخاطب ندارید و بود و نبود لوگوی شما چندان برای مخاطب اهمیت ندارد، در واقع شما در سطوح اول تجارت یک کسب و کار شکست خورده محسوب می‌شوید. شاید در حالت محلاتی و کوچک بتوانید مخاطب خودتان را جذب کنید اما هیچگاه نمی‌توانید رشد کنید و به صورت عمومی‌تر عرض اندام کنید.

ارزش طراحی لوگو

لوگو به عنوان نماینده برند شما این وظیفه را برعهده دارد که تمام ویژگی‌های محصولی شما و تمام احساسی که دارید را به ذهن مخاطب منتقل کند. لوگو چیزی مانند یک زبان سخنگو و یک نماینده برای برند محسوب می‌شود. بسیاری در دنیا نحوه نگارش برند اپل را نمی‌دانند اما یک پیرمرد 70 ساله با دیدن یک سیب گاز خورده نام اپل را به ذهن می‌آورد. اینجاست که برند می‌تواند شما را به اوج قدرت و شهرت برساند و این اتفاق جز با پله‌های نردبان لوگو امکان‌پذیر نیست.
برای طراحی لوگو چرم به چه مواردی باید توجه داشت؟

به طور کلی چه برای طراحی لوگوی چرم و چه برای انواع دیگر طراحی شما باید برخی نکات عمومی و اساسی را در نظر داشته باشید. اولین نکته این است که شما برای مخاطب در حال طراحی لوگو هستید و این را نباید هیچگاه از یاد ببرید. در کلام ساده‌تر شما اگر می‌خواهید طراحی موفقی داشته باشید باید به لوگوی خودتان از دید یک مخاطب نگاه کنید و این امکان‌پذیر نیست مگر با شناخت مخاطب.
اما چگونه می‌توان مخاطب را شناخت؟ در واقع همه انسان‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و به صورت کلی نمی‌توان شناختی کامل و جامع از تمامی انسان‌ها داشت. همین موضوع باعث می‌شود که از راهکاری به نام گروه‌بندی مشتری‌ها استفاده کنیم. در کلام ساده‌تر شما باید سعی کنید بر اساس ویژگی‌های مشخصی گروه‌هایی از مشتریان را برای خودتان تعریف کنید.
ویژگی‌های طراحی لوگو

این که چه ویژگی‌هایی را ملاک قرار دهید و بر چه اساسی این گروه‌بندی‌ها را انجام دهید به تجربه خودتان و میزان شناختی که از کسب و کار دارید برمی‌گردد. اما بعد از گروه‌بندی شما با چند گروه مشتری سر و کار خواهید داشت. حال شما باید بدانید که بر اساس برنامه ریزی اقتصادی که دارید کدام گروه مشتری‌ها می‌تواند به کار شما بیاید و باید روی کدام یک از آن‌ها سرمایه گذاری کنید. با این تفاسیر شما می‌توانید بر اساس ویژگی‌هایی که پیدا کرده‌اید مشتری اصلی خودتان را بشناسید. هرچه این ویژگی‌ها خاص‌تر و منحصر به فرد تر باشد عملا شناخت شما نیز خاص‌تر می‌شود و می‌توانید از این خاص بودن در جهت طراحی لوگو استفاده کنید.

طراحی لوگو، نه برای همه

مخاطبان در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند و شما نمی‌توانید تمامی مخاطبان خودتان و به طور کلی تمامی مخاطبان اقتصادی را با یک چشم ببینید. شما اگر قرار باشد هدف خودتان را روی تمامی مخاطبان قرار دهید، شک نکنید که سریع شکست می‌خورید. این اتفاقی است که به کرات برای بسیاری از گروه‌های اقتصادی رخ داده است.

ویژگی های طراحی لوگو

شاید تصور کنید برندهای بزرگی مانند اپل و سامسونگ و … همه قشرها را درگیر می‌کنند و هدف آن‌ها جذب تمامی مخاطبان است. اما اشتباه می‌کنید. کافی است به رنج گروه سنی و شخصیت افرادی که اپل می‌خرند را با کسانی که سامسونگ یا نوکیا می‌خرند را مقایسه کنید. به نتایج جالبی خواهید رسید.
همه این‌ها نشان می‌دهد که در طراحی لوگو چرم (Leather logo design) یا هر نوع طراحی دیگر شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همه مخاطبان خودتان را راضی کنید. روی دیگر این سخن این است که نمی‌توان عملا مدل و نوع طراحی خاصی را به عنوان بهترین نوع طراحی قلمداد کرد. تمام این‌ها تنها و تنها به نوع شناخت شما و گروه‌بندی که از مشتریان خودتان انجام داده‌اید بستگی دارد.

طراحی لوگو چرم، حرکت از آخر به اول

اما برای این که بتوانیم مسئله را بهتر درک کنیم و به صورت اختصاصی‌تر در مورد طراحی لوگو چرم صحبت کنیم بر اساس آن چیزی که گفتیم بهتر است یک مهندسی معکوس انجام دهیم. یعنی از طراحی لوگو به ویژگی‌های احتمالی گروه مشتریان برسیم. این گونه می‌توانیم بدانیم که طراحی لوگو چرم برای چه کسب و کارهایی و برای جذب چه نوع مخاطب‌هایی کارایی دارد.
متریال چرم

به طور کلی طراحی لوگو چرم به دو صورت انجام می‌گیرد. صورت متداول طراحی لوگو چرم این است که طراحی لوگو ( هر نوع لوگو ) روی متریال چرم صورت بگیرد و در نوع دوم طراحی به نحوی انجام گیرد که از متریال چرم در لوگو استفاده شود ( طراحی لوگوی متریال ). مسلما نوع اول بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و کمتر می‌بینیم که از طراحی لوگو بر اساس متریال چرم استفاده شود. بنابراین ما بحث را بیشتر بر اساس نوع اول پیش می‌بریم.
ارزش طراحی لوگو چرم

چرم یک متریال گران در صنعت محسوب می‌شود و روش به دست آوردن و ساختن آن تقریبا سخت و کاملا دستی است از این رو از ارزش بالاتری برخوردار است. حتی اگر تولید و تهیه چرم کار ساده‌تری هم باشد اما به دلیل سابقه ارزشمندی که چرم در ذهن تاریخی انسان‌ها دارد عملا چرم را به عنوان یک نماد احترام می‌توان قبول کرد. بنابراین شما با انتخاب طراحی لوگو چرم احترام زیادی را به مخاطب خودتان القا می‌کنید.

مزایای طراحی لوگو چرم

اما باید توجه داشته باشید شما زمانی باید این احترام را ایجاد کنید که مطمئن باشید مخاطب شما قدر این احترام را می‌داند. در کلام ساده‌تر مخاطب شما باید خودش چرم را بشناسد و از این حافظه تاریخی بویی برده باشد تا ارزش طراحی لوگو چرم شما را بداند. این نکته ما را به این مفهوم می‌رساند که اولین ویژگی مخاطب شما در طراحی لوگو چرم باید خاص بودن این افراد باشد. این خاص بودن می‌تواند ناشی از ثروت، فرهنگ یا هر فاکتور دیگری که فکرش را می‌کنید باشد.

اهمیت طراحی لوگوی چرم

اما طراحی لوگو چرم فاکتورهای دیگری نیز دارد. شما در طراحی لوگو چرم مسلما کمتر می‌توانید از رنگ استفاده کنید و بیشتر بر اساس کنده کاری بر روی چرم است که این طراحی خودش را نشان می‌دهد. این موضوع به این معنی است که عملا طراحی لوگو چرم می‌تواند به جز احساس بینایی، حس لامسه مخاطب را درگیر کند.
این موضوع از این جهت اهمیت دارد که شما می‌توانید ذهن مخاطب را به جز راه عمومی و همیشگی بینایی از طریق لامسه نیز تحت تاثیر بگذارید. در واقع به اطراف خودتان نگاه کنید. چند لوگو می‌بینید؟ شما به همه این لوگوها توجه نمی‌کنید و قرار نیست ذهن شما تمامی این لوگوها را مورد بررسی قرار دهد. چرا که ذهن انسان از طریق راه بینایی تقریبا اشباع شده است و روزانه در معرض هزاران اطلاعات تصویری قرار دارد.

لوگوی چرم

اطلاعات تصویری

در حالی که این موضوع برای سایر حواس به خصوص حس لامسه کمتر است. از این رو استفاده از راه هایی مانند حس لامسه می‌تواند اثربخشی طراحی لوگو را افزایش دهد و سریع‌تر آن را وارد ذهن مخاطب کند. این بزرگ‌ترین فایده طراحی لوگو چرم می‌تواند باشد. وقتی از حکاکی اسم روی چرم یا حکاکی لوگو روی چرم استفاده می‌کنید در واقع شما در حال درگیر کردن ذهن مخاطب از راه دوم هستید. این راه می‌تواند توجه حس بینایی را هم جلب کند و باعث شود که در میان هزاران اطلاعات تصویری این لوگوی شما باشد که دیده می‌شود.

طراحی لوگو متریال چیست؟

طراحی عالی برای هر کسب و کاری

در نهایت می‌توان گفت که طراحی لوگو چرم می‌تواند یک طراحی عالی برای هر کسب و کاری محسوب شود. اما زمانی می‌تواند کارایی اصلی خودش را نشان بدهد که عملا بر اساس ویژگی‌ها و خصوصیات گروه مشتریان شما همخوانی داشته باشد. این را هیچگاه فراموش نکنید،

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.