مفید بود؟

آیا باید در طراحی سایت نگران موبایل فرندلی بودن سایت باشیم؟

در نوامبر 2015 گوگل اعلام کرد به رابط کاربری مناسب برای موبایل یا اصطلاحا موبایل فرندلی بودن سایت ها اهمیت می دهد. و بهتر است کاربران به مناسب بودن سایت ها در موبایل دقت کنند. ولی سوال اصلی این است که چه سایت هایی موبایل فرندلی محسوب می شوند؟

گوگل 4 معیار را به عنوان معیارهای اجباری در بهینه سازی برای موبایل در نظر می گیرد:

  1. استفاده نکردن از تکنولوژی های که در موبایل نمایش داده نمی شود مثل flash
  2. از متونی که بدون زوم کردن دیده می شوند استفاده شود.
  3. محتواها به شکلی چیده شوند که لازم نباشد کاربر زوم کند یا به صورت افقی اسکرول یا حرکتی انجام دهد.
  4. لینک ها در مکان هایی قرارداشته باشد که به راحتی قابل فشردن با انگشت در موبایل باشد.

با در نظر گرفتن 4 مورد بالا و انجام آنها گوگل سایت شما را موبایل فرندلی (Mobile Friendly) می بیند و به عنوان یک سایت موبایل فرندلی یا بهینه برای موبایل کنار سایت شما علام موبایل فرندلی را قرار می دهد که هنگام جستجو قابل مشاهده است.

آیا اگر طراحی سایت ما بهینه برای موبایل نباشد رتبه ما در گوگل پایین می آید؟

نه این موضوع ربطی به جستجو های دسکتاپ ندارد درواقع شما بازدید کننده های موبایل کمتری دریافت می کنید و جستجوی موبایل بهتری پیدا نمی کنید.

مزیت های وب سایت واکنش گرا

  • به دلیل افزایش مخاطبان تلفن همراه، فروش محصولات و خدمات وب سایت نیز افزایش می یابد.
  • داشتن وب سایت واکنشگرا رنکینگ سایت در موتورهای جستجو را بهبود می بخشد. زیرا موجب افزایش ترافیک در موتورهای  جستجو خواهد شد.
  • صرفه جویی در زمان و هزینه. زیرا طراحی سایت های قابل نمایش در تلفن همراه، موجب صرف زمان و هزینه مازاد می شوند.
  • سرعت لود و بارگذاری صفحات وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی افزایش می یابد.
  • یکی از توصیه های گوگل برای وب سایت ها، واکنشگرا بودن آنهاست. با واکنشگرا بودن وب سایت، این توصیه مورد توجه قرار می گیرد.
  • واکنشگرا بودن سایت موجب افزایش بازدیدکنندگان از وب سایت می شود. این امر سبب پیشی گرفتن شما از دیگر رقبا می شود.
  • همانطو که گفته شد نیازی نیست کاربران برای مشاهده وب سایت اندازه صفحات را تغییر دهند تا سایت را به صورت کامل مشاهده کنند. این امر موجب کاربر پسند بودن وب سایت می شود.
  • داشتن ۲ وب سایت یکی برای موبایل و دیگری برای دسکتاپ موجب ایجاد محتوای تکراری می شود. وب سایت واکنشگرا از بروز این امر جلوگیری می کند.

تفاوت میان وب سایت واکنشگرا با نسخه موبایل وب سایت

وب سایت های واکنشگرا دارای URL و HTML یکسان هستند و این قابلیت را دارند که روی تمامی دستگاه ها(با سایزهای مختلف صفحه نمایش) به درستی نمایش داده شوند و کار کنند. این امر سبب می شود که گوگل بتواند راحت تر و بهینه تر محتوای سایت رو نشانه گذاری کند. ولی وقتی که برای موبایل وب سایتی جداگانه طراحی و منتشر کنیم، URL و HTML وب سایت مخصوص موبایل با وب سایت طراحی شده برای کامپبوتر متفاوت است. به همین دلیل گوگل برای نسخه های مختلف یک وب سایت چندین بار سازمان دهی و نشانه گذاری اطلاعات را انجام می دهد. این موضوع تأثیرات منفی در روند رتبه بندی گوگل دارد. یکی از دلایل دیگری که گوگل طراحی وب سایت واکنشگرا را پیشنهاد می کند این است که تمامی محتویات روی یک وب سایت و یک URL قرار می گیرند و این موضوع سبب می شود که کاربران راحت تر با سایت ارتباط برقرار کنند و سایت را به اشتراک بگذارند.

چگونه بدونم آیا سایتم موبایل فرندلی هست یا بهینه سازی شده برای موبایل هست یا نه؟

امروزه با همه گیر شدن استفاده ار فضای اینترنت و به همراه آن دسترسی آسان از طریق تمامی دستگاه ها مانند موبایل ها وتبلت ها به اینترنت، وب مستر ها باید بدانند که حتما لازم است سایت های واکنش گرا (responsive) ارائه دهند. زیرا گوگل در اطلاعیه ای اعلام نمود که در صورت ریسپانسیو نبودن وب سایت ها و عدم پشتیبانی آن ها توصط دستگاه های مختلف رنک آن سایت را پایین خواهد آورد. گوگل ابزار  page speed tool را برای اندازه گیری سرعت و قابلیت های سایت ها ارائه نمود سپس ابزار page speed insights  را به منظور بررسی استاندارد های mobile friendly یک وب سایت ارائه نمود. و در حال ارائه نمودن الگوریتم جدید خود به نام Mobilegeddon  می باشد. شما می توانید با رفتن به این سایت https://developers.google.com  وب سایت خود را از نظر طراحی سایت واکنشگرا بودن بررسی نمایید. در حال حاضر تمامی وب مستران و سئو کاران از این ابزار استفاده می نمایند و در حال بررسی واکنشگرا بودن وب سایت های خود هستند و سپس منطبق کردن آن با این استاندارد می باشند. در حال حاضر گوگل تاکیید خاصی بر mobile friendlyy بودن وب سایت ها دارد. اما اگر بخواهیم راه حل دیگری را پیشنهاد بدهیم برای شناسایی یک وب سایت واکنش گرا (در صورتی که موبایل و تبلت در دسترس نبود)، وب سایت مورد نظر را در لپ تاپ یا کامپیوتر باز کنید و عرض مرورگر را به آهستگی کم و زیاد کنید. اگر وب سایت واکنشگرا باشد، مشاهده می کنید که اندازه و چیدمان اجزاء آن مطابق با تغییر عرض صفحه تغییر می کند به گونه ای که هیچ اسکرول افقی ظاهر نمی شود. اما در وب سایت های غیر واکنشگرا چنین موضوعی اتفاق نمی افتد و اسکرول افقی لازم است تا بتوان قسمت های پنهان شده چپ و راست صفحه را مرور کرد.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.