برایان دین، Backlinko:
«اغراق نمیکنم اگر بگویم بدون کلمات کلیدی مناسب، سئو هیچ معنایی ندارد.»
کلمات کلیدی اولین قدم برای یک سئوی موفق اند. و وقتی سئوی مناسب را فراهم کرده باشید، بازدیدهای طبیعیتان شروع میشوند. هر چه بازدید بیشتر، به دنبال آن مشتریهای احتمالیتان هم بیشتر، تبدیلاتتان بیشتر و سودتان هم به مراتب بالاتر.
توضیح تصویر: 9 تا از انواع کلمات کلیدی در سئو که شما برای تبدیل نیاز دارید بدانید
مسئله این است که، در سئو صحبت بر سر کلمات کلیدی بسیار است. اما از کجا بدانیم که هنگام تحقیقات کلمه کلیدی کدام یک از انواع کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟
کدام نوع از انواع کلمات کلیدی را باید به کار ببریم تا عملکرد سئو را به حداکثر برساند؟
باید انواع کلمات کلیدی مختلفی را برای سئو به کار ببرید تا کاربران متفاوتی را در هر مرحله از قیف مورد هدف قرار دهید. از این طریق، میتوانید طیف گستردهتری از مخاطب را داشته باشد و شانس به دست آوردن مشتری را افزایش دهید.
قبل از شروع، آیا میدانید انواع کلمات کلیدی کدام اند؟
در این پست، به شما 9 تا از انواع کلمه کلیدی در سئو را که نیاز دارید بدانید، معرفی خواهم کرد. از رایجترین آنها مانند کلمات کلیدی کوتاه و بلند تا آنهایی که کمی تکنیکیتر اند، نظیر کلمات کلیدی LSI.
عجله دارید؟ خلاصهای از ویژگیهای انواع کلمات کلیدی در این ویدیو آورده شده است.
ویدیو را دوست داشتید؟ یاد بگیرید که چطور از انواع کلمات کلیدی سئو در جهت بهینهسازی صفحهتان استفاده کنید.
1. کلمات کلیدی کوتاه (Short-tail keyword)
همانطور که از اسمشان پیدا است، کلمات کلیدی کوتاه، یکی از انواع کلمات کلیدی هستند که از سه حرف یا کمتر ساخته شده اند. بعضی اوقات کلمات کلیدی اصلی هم خوانده میشوند.
کلمات کلیدی کوتاه بسیار زیاد سرچ میشوند اما همچنان بسیار رقابتی هم هستند.
کاربران، از کلمات کلیدی کوتاه در مراحل اولیه جستجو درباره هر چیزی استفاده میکنند.
به همین دلیل فهمیدن دقیق هدف جستجوی پشت آنها بسیار سخت است. معمولا همه جا حضور دارند.
به این مثال دقت کنید: کسی عبارت «لیمو» را جستجو میکند. ممکن است به دنبال ویتامینهای لیمو باشد، یا میزان کالریهای آن.
کلمات کلیدی کوتاه به دلیل سختی هم راستا کردن هدف جستجوی کاربر، به خوبی تبدیل نمیکنند.
توصیه می کنیم مقاله چگونه هدف جستجو کلمات کلیدیرا تعیین کنیم؟ را مطالعه نمایید.
ویژگیها:
میزان سرچ بالا، نرخ رقابتی بالا، هدف جستجوی گسترده، نرخ تبدیل پایین؛ به عنوان یک کلمه کلیدی زمینهای از آن استفاده کنید که مرتبا در سراسر وبسایتتان حضور دارد.
همانطور که حدس میزنید، کلمه کلیدیای که مرتبا در وبسایت ما حضور دارد، درواقع همان سئو است. آن کلمه به گوگل خاطر نشان میکند که این نقطه قوت ما است. اما آیا همه کسانی که سئو را سرچ میکنند، به دنبال یک پلاگین WordPress هستند؟ احتمالا نه.
اما این بدین معنا نیست که کمک کننده هم نیست. از آنجایی که این تنها یکی از چندین کلمه کلیدیای است که ما در وبسایتمان مورد هدف قرار داده ایم، با احتساب هر کدام از پستهای وبلاگی.
2. کلمات کلیدی طولانی (Long-tail keyword)
کلمات کلیدی طولانی از بیش از 3 حرف تشکیل شده اند. همچنین به نسبت کلمات کلیدی کوتاه، جزییتر هستند.
همچنین به نسبت کلمات کلیدی کوتاه، میزان سرچ به مراتب پایینتری دارند. اما از آنجایی که رقابت سرشان کمتر است، آن را جبران میکنند.
مهمترین چیزی که راجع به یک کلمه کلیدی طولانی باید بدانید، این است که هدف جستجوی آنها به راحتی قابل تشخیص است.
بیایید نگاهی به مثال “4×12 fl oz S.Pellegrino mineral water” بیندازیم.
این عبارت بدین معناست که کاربر به دنبال وبسایتی است که آب معدنی(mineral water) میفروشد. پس اگر میخواهید آنها را مورد هدف قرار دهید، میدانید که باید قیمت، هزینه ارسال و لوکیشن فروشگاه را در وبسایت قرار دهید.
یک نکته دیگر اینکه وقتی کاربر جستجویی با کلمات کلیدیای به این بلندی و با جزییات انجام میدهد، معمولا آماده خرید کردن است.
ویژگیها:
میزان سرچ پایین، نرخ رقابتی کم، هدف جستجوی مشخص، نرخ تبدیل بالا؛ از این کلمات برای صفحات هدف گیری شده به خصوص صفحات محصولات و پستهای وبلاگی استفاده کنید.
3. کلمات کلیدی تر و تازه برای مدت کوتاه (Short-term fresh keyword)
وقتی که درباره این کلمات کلیدی فکر میکنید، باید راجع به موضوعی فکر کنید که به تازگی ترند شده است.
یک مثال از این کلمات کلیدی، The Avengers: Infinity War است.(هنگامی که من این پست را نوشتم، این فیلم تازه روانه بازار شده بود. اما به گمانم برای شمایی که این را میخوانید مدت زیادی از آن گذشته باشد، پس به جای آن هر فیلم تازه عرضه شدهای را میتوانید قرار دهید.)
همانطور که میبینید، میزان سرچ آن هنگام عرضه فیلم به حداکثر خود رسید، اما بعد آن به سرعت سقوط کرد.
شما میتوانید بر روی میزان سرچ فورانی کلمات کلیدی تر و تازه، برای جذب بازدیدهای طبیعی حساب کنید، اما پس از آنکه جو دور و بر آن خوابید، آماده یک سقوط شدید باشید.
یک نکته در مورد کلمات کلیدی تر و تازه این است که شما میتوانید با اخبار جدید هماهنگ شوید و مخاطبان جدیدی برای خودتان دست و پا کنید و از مخاطبان قدیمی و حال حاضرتان جدا شوید.
ویژگیها:
میزان سرچ انفجاری، نرخ رقابتی متوسط، هدف جستجو مشخص، نرخ تبدیل بالا؛ برای محتوای به روز و جذب بازدید از آن استفاده کنید.
4. کلمات کلیدی بادوام بلندمدت (Long-term evergreen keyword)
کلمات کلیدی بادوام، آنهایی هستند که همیشه مطرح اند. میزان سرچ ممکن است در نوسان باشد، اما هیچگاه تغییر شدیدی نمیکند.
نکته این است، که میتوانید مطمئن باشد که از لحظهای که محتوایی با تمرکز بر کلمات کلیدی بادوام منتشر میکنید، تا به عنوان مثال دو سال بعد، همچنین مخاطبانی خواهند بود که بخواهند درباره آن سرچ کنند و بخوانند.
پس برای متونی با تمرکز بر کلمات کلیدی بادوام، باید مطمئن شوید که طی زمان همچنان مطبوع باقی میماند یا حتی بهتر از آن، سالی یک بار آن را به روز کنید.
بازدیدهای اینگونه پستها ممکن است انفجاری نباشند، اما پایدار اند. این میزان را در طی زمان دو برابر کنید، حالا شما حجم زیادی بازدید تنها توسط یک محتوا به دست آورده اید.
محتواهایی حول محور کلمات کلیدی بادوام سعی دارند که حاوی اطلاعاتی مفید و آموزنده باشند.
به یاد داشته باشید، اگر محتوایی حاوی اطلاعاتی مفید دارید، این میتواند بر اعتبار شما بیفزاید.
هر چقدر اطلاعات آموزندهتری عرضه کنید، معتبرتر میشوید. که به معنای جایگاه بالاتر در SERP است. و شما را بیشتر در معرض دید دیگران میگذارد و خوانندگان وفادار بیشتری برایتان به ارمغان میآورد.
ویژگیها:
میزان سرچ معتدل، نرخ رقابتی متوسط، هدف جستجو مشخص، نرخ تبدیل بالا؛ از آنها برای محتواهای پرجزییات و اطلاعاتی که میتوانند مرتبا به روز شوند، استفاده کنید.
Search Engine Optimization یک نمونه کلمه کلیدی بادوام است که میزان سرچ پایداری دارد.
5. کلمات کلیدی تعریفکننده محصولات (Product defining keyword)
اینها کلمات کلیدیای هستند که محصول شما را توصیف میکنند.
این تنها یک ابزار کلمات کلیدی نیست، بلکه یک ابزار تحقیق و برنامهریزی کلمات کلیدی است. تفاوت را میبینید؟
کاربرانی که کلمات کلیدی تعریفکننده محصولات را استفاده میکنند، به دنبال یک چیز کاملا مشخص هستند. و شما میتوانید دقیقا همان چیزی باشید که آنها نیاز دارند، یا کاملا با آن تفاوت داشته باشید.
هنگامی که کاربران از این کلمات کلیدی استفاده میکنند، در مراحل اولیه خرید هستند.
تمام آنچه که نیاز دارند تا دکمه پرداخت نهایی را فشار دهند، کمی اطلاعات است.
پس وقتی که یک کلمه کلیدی تعریف کننده محصول را مورد هدف قرار میدهید، سعی کنید تا حد امکان به جزییات بپردازید.
بهترین راه دست پیدا کردن به کلمه کلیدی هدف گیرنده محصول، بسیار ساده است. تنها به لیست محصولاتتان نگاه کنید و سپس برای هر کدام توضیحات مفصلی بنویسید.
حالا به آن توضیحات برگردید و دو کلمه کلیدی بنیادی را انتخاب کنید. به اسم محصولتان اضافه کنید؛ حالا آن را در دست دارید.
ویژگیها:
میزان سرچ پایین، نرخ رقابتی پایین، هدف جستجوی مشخص، نرخ تبدیل بالا؛ برای صفحات محصولتان از آن استفاده کنید تا به درد مخاطبان مشخصی بخورد و هم راستای هدف کاربر شود.
6. کلمات کلیدی توصیف کننده مشتری (Customer defining keyword)
پرسونای هدف گیری شده خود را دارید، درست است؟ اگر نه، پروفایل تصوری مخاطب مورد هدفتان را بسازید.
ساده است.
بیشترشان مرد هستند یا زن؟ چند سالشان است؟ اهل کجایند؟ شغلشان چیست؟
هر چقدر جزییات بیشتری به کار ببرید، از اطلاعات بیشتری میتوانید سود ببرید.
بیایید باز هم از این مثال استفاده کنیم: به جای « ابزار تحقیق و برنامهریزی کلمات کلیدی LSI»، بگویید «ابزار تحقیق و برنامهریزی کلمات کلیدی مخصوص بازاریابها».
محصولی که به درد همه چیز بخورد، کمیاب است. پس مخاطب هدف خود را واضحا نشانه بگیرید، و بر روی نقاط ضعفشان تمرکز کنید، چرا که یک کلمه کلیدی تغییرات شگرفی بر جای میگذارد.
همچنین، از رضایت مشتریانتان استفاده کنید تا یک روایت درباره چگونگی سوددهی محصول برای آنها بسازید. این کمک میکند تا بر اعتبارتان افزوده شود و مخاطبانی که پروفایلهای مشابهی دارند را به سمت شما بکشاند.
ویژگیها:
میزان سرچ پایین، نرخ رقابتی پایین، هدف جستجوی مشخص، نرخ تبدیل پایین؛ از آن استفاده کنید تا به مخاطبتان این حس را القا کرده باشد که این محصول محصول خود آنها ساخته شده است.
مثالی از کلمات کلیدی توصیف کننده مشتری
7. کلمات کلیدی هدف گیرنده جغرافیایی (Geo-targeting keyword)
شما میتوانید با استفاده از کلمات کلیدی هدف گیرنده جغرافیایی، یک محله، شهر، استان و حتی کشور را مورد هدف قرار دهید.
این مخصوصا به درد کسب و کارهای کوچک محلی میخورد که قصد دارند مشتریهای مرتبط و محلی را به جلوی در مغازه بکشانند.
چطور میتوانم کلمات کلیدی هدف گیرنده جغرافیاییام را پیدا کنم؟ خب، این درواقع آسانترین کلمه کلیدیای است که میتوان به دست آورد. منطقهای که کسب و کارتان در آن خدمات ارائه میدهد، کلمه کلیدی هدف گیرنده جغرافیایی شما است.
ممکن است همین حالا هم آدرستان را در بخش مشخصات آورده باشید، اما اضافه کردن آن به محتوا، تغییر بزرگی ایجاد میکند.
کلمات کلیدی هدف گیرنده جغرافیایی به شدت برای کسب و کارهای محلیای که میخواهند سئوی محلی خود را راه بیندازند، مهم است. راهنمای ما را درباره سئوی محلی بخوانید و بیشتر درباره آن بدانید.
ویژگیها:
میزان سرچ پایین، نرخ رقابتی پایین، هدف جستجوی مشخص، نرخ تبدیل بالا؛ به شدت برای کسب و کارهای محلی و آنهایی که ارسال محصول دارند، حیاتی است.
8. کلمات کلیدی LSI
کلمات کلیدی LSI (Latent Semantic Indexing) کلمات کلیدی موضوعی هستند که به کلمه کلیدی اصلی شما مرتبط اند.
بیایید اینطور در نظر بگیریم: کلمه کلیدی اصلی شما لیمو است، کلمه کلیدی LSI شما میتواند چای لیمو، لیموی طبیعی، مواد مغذی لیمو و… باشد.
برای دست یافتن به کلمه کلیدی LSI، باید ابتدا کلمه کلیدی اصلی خود را انتخاب کنید.
کلمات کلیدی LSI وقتی کاربردی هستند که شما بخواهید یک موضوع گسترده را پوشش دهید و تمام شاخههای کوچک که بر اساس کلمه کلیدی اصلی شما هستند را مورد هدف قرار دهید.
به بیان دیگر، محتوای شما توسط بسیاری از کلمات کلیدی که کاربران جستجو میکنند، نمایش داده میشود. این کلمه کلیدی به خوبی مناسب تولید محتوا یا پستهای وبلاگی است.
کار کردن با کلمه کلیدی LSI کمی قلق دارد.
میتوانید به بخش suggested search نگاه کنید تا یک شمای کلی از کلمات کلیدیای که موتور جستجو به جستار مورد نظر مرتبط میداند، پیدا کنید.
LSIGraph ابزار فوقالعاده دیگر است که به طور خودکار یک لیست از کلمات کلیدی LSI به همراه میزان سرچ و نرخ رقابتی آنها به شما میدهد. فقط کلمه کلیدی اصلی خودتان را تایپ کنید و از برنامه ریزی محتوای خود لذت ببرید.
ویژگیها:
میزان سرچ پایین، نرخ رقابتی پایین، هدف جستجوی مشخص، نرخ تبدیل بالا؛ رتبه را برای کلمه کلیدی اصلی بالا میبرد و به درد تولید محتوا میخورد.
9. کلمات کلیدی نشانه گیری هدف (Intent targeting keywords)
وقتی کاربران جستاری را جستجو میکنند، هدفشان به این 3 شکل تقسیم میشود:
• اطلاعاتی
کاربران به دنبال اطلاعاتی کلی درباره یک آیتم یا موضوع مشخص هستند. پس از کلمات کلیدیای نظیر منافع…، راههای…، راهنمای…، و حقایق… استفاده کنید. این کلمات کلیدی معمولا در محتواهای اطلاعاتی حضور دارند، با این هدف که بر اطلاعات خواننده بیفزایند.
• تجاری
کاربرانی با هدف تجاری درباره تکمیل یک سفارش مصرتر اند. پس از کلمات کلیدیای مانند خصوصیات، تاریخ انقضا، محل تولید، هزینه ارسال و… استفاده کنید تا اطلاعات دقیقتر و واضحتری در خصوص محصول ارائه دهید.
• تبادلاتی
این آخرین مرحله قبل از تکمیل یک سفارش است. در این نقطه، کاربران محصولات را از جاهای مختلف با هم مقایسه میکنند و سعی میکنند به صرفهترین آنها را انتخاب کنند. از کلمات کلیدیای نظیر بهترین قیمت، بهترین کیفیت، با گارانتی، بدون بازپرداخت و… استفاده کنید تا آنها راحتتر از شما خرید کنند.
مخلص کلام
انواع کلمات کلیدی به 9 دسته تقسیم میشوند: کوتاه، طولانی، کوتاه مدت، بلند مدت، توصیف کننده محصول، توصیف کننده مشتری، هدف گیرنده جغرافیایی و نشانه گیری هدف. همه این کلمات کلیدی قدرت این را دارند که وقتی در موقعیتهای مختلف استفاده میشوند، تلاشهای سئوی شما را به نتیجه بهتری برسانند.
اما چطور هر کدام اینها را از هم تشخیص میدهید؟ ما پیشنهاد میکنیم از BiQ’s Keyword Intelligence استفاده کنید.
همانطور که میبینید، 4 بخش اصلی در عکس زیر موجود است. Related Keywords, Content ideas, Popular Questions, و Trending Searches: که همهشان به تحقیقات کلمه کلیدی شما کمک میکنند.
با نگاه کردن به بخش search trend بیابید که آیا کلمه کلیدی شما کوتاه است یا طولانی، و هدف کلمه کلیدی و سوالات محبوب را ببینید تا تصمیم بگیرید چه نوع محتوایی باید تولید کنید.
حال که میدانید چگونه انواع کلمات کلیدی را پیدا کنید و از آنها استفاده کنید، و استفاده از بهترین ابزار تحقیقات کلمه کلیدی را هم یاد گرفته اید، وقت آن است که تولید محتوای خود را با در نظر داشتن این 9 تا از انواع کلمات کلیدی آغاز کنید. بهینهسازی خوش بگذرد!