اکثر کسب و کار ها به واسطه شیوع ویروس کرونا دچار تحولات گوناگونی شدند. یکی از تغییراتی که مستقیما بر روی مشاغل آنلاین اثر گذار بوده، تغییر در رفتار جستجوی کاربران است. تغییر رفتار جستجو موجب شد تا حوزه دیجیتال مارکتینگ تحت تاثیر قرار بگیرد و بازاریابان به دنبال پاسخی برای این تحولات باشند.
گوگل به تازگی آماری را در خصوص رفتار جستجو منتشر کرده است و در آن 5 روش اصلی برای پاسخ به تغییرات ناشی از رفتار جستجوی مصرف کنندگان ارائه داده است. این داده ها به بازاریابان کمک می کند تا با تا خود را با تحولات جدید تطبیق دهند.
در ادامه به توضیح این موارد می پردازیم:
• جمع آوری اطلاعات حیاتی
• کشف ارتباطات جدید
• ایجاد تغییر در رفتار جستجو
• تقدیر از قهرمانان
• مراقبت از خود و مشتریان
در اینجا جزئیات بیشتری در مورد هر یک از این یافته ها آورده شده است.
راهکارهایی برای واکنش به تغییر رفتار جستجوی مصرف کنندگان
جمع آوری اطلاعات حیاتی
مصرف کنندگان برای سازگاری با تغییرات سریع محیطی، نیاز به محتوای جدید دارند تا با استفاده از دانش حاصل از آن، با تغییرات همگام شوند. بسیاری از خرده فروشان در شرایط کرونایی در حال تجدید نظر در روش های تحویل کالا ها هستند. بسیاری از مدارس تعطیل شده اند، و نیرو های کار به ناچار خانه نشین شده است. صاحبان مشاغل و کسب و کار می بایست اطلاعات مشخص و دقیقی در رابطه با شرایط و عملکرد موجود و نیز طریقه رسیدن به نقطه مطلوب جمع آوری کنند.
گوگل به بازاریابان نشان می دهد که رفتار جستجو به سمت چه کلماتی سوق پیدا کرده است. برای مثال:
• خرده فروشی
• غذاهایی که می توانید به صورت یخ زده استفاده کنید.
• تحویل در منزل
• نیروی کار پاره وقت
• تعلیق نرخ وام
تولید محتوا به شیوه ای که افراد را از نیاز هایشان آگاه کند یکی از راه هایی است که بازاریابان و برند ها می توانند با استفاده از آن رفتار جستجو را کنترل کنند. آگاهی از علایق جدید مشتریان به بازاریابان کمک می کند تا رفتار جستجو را در مشتریان را پیش بینی کنند.
گوگل این توصیه ها را به بازاریابان ارائه می کند:
• واقعیت جدید را بپذیرید. ویروس کرونا نحوه تعامل مردم با جهان پیرامونشان را به کلی عوض کرده و رفتار جستجو را تغییر داده است.
• اطلاعات معتبر و دقیقی از وضعیت فعلی سازمان در اختیار مخاطبانتان قرار دهید. به آن ها اطمینان دهید که برای کمک به آن ها همیشه حاضر هستید.
• ارتباطات را در وب سایت و شبکه های اجتماعی و صفحه کسب و کار گوگل را به طور مرتب به روزرسانی کنید.
• انعطاف پذیر باشید. برای بازپرداخت سفارش هایی که مرجوع شده اند، به مشتریان کمک کنید.
ارتباطات و روابط
در شرایطی که همه در حال تمرین فاصله اجتماعی هستند، همزمان به دنبال کشف ارتباطات جدید و پرورش روابط موجود نیز هستند. این روابط می تواند شامل ایجاد ارتباطات مجازی و یا تقویت ارتباط بین اعضای خانواده باشد.
توصیه می کنیم جهت آشنایی با لینک سازی مقاله
7 ابزار کاربردی برای لینک سازی وب سایت را مطالعه نمایید
رفتار جستجو تغییرات زیادی را در رابطه با موضوعات زیر داشته است:
فیلم هایی با موضوع “با من مطالعه کنید” نسبت به قبل با رشد 54 درصدی مواجه بوده است.
• آموزش آشپزی و طریقه ضدعفونی کردن منزل
• انجام بازی های ویدیویی چند نفره
• اوقات شاد مجازی
توصیه های گوگل به صاحبان کسب و کار برای کمک به مصرف کنندگان:
• به دنبال راه هایی برای ارتباط با مشتریان خود به صورت محلی و جهانی باشید.
• از خود بپرسید که آیا برند شما نقشی در بهبود تجربه مشتریان ایفا می کند؟
ایجاد تغییر در رفتار جستجو
رفتار جستجو در افراد دائما در حال تغییر است. معمولا کاربران اینترنت، نیازمندی های خود را متناسب با شرایط موجود در سطح وب دنبال می کنند. گوگل اعلام کرده که در ایام کرونا جستجو برای موضوعاتی مانند: “به تنهایی انجامش بده” ، “دوچرخه ثابت” و ” ورزش در خانه” افزایش یافته است. همچنین مردم علاقه خاصی به تماشای افرادی که با این شرایط سازگار شده اند، پیدا کرده اند. به عنوان مثال: بسیاری از افراد مشهور و موفق از زندگی خود لایو تهیه می کنند و مردم مشتاقانه به تماشای آن ها می پردازند.
توصیه های گوگل برای کمک به مصرف کنندگان برای سازگاری با شرایط جدید:
• به مشتریان اطمینان دهید که راه حل ها در هر زمان و مکان در دسترس هستند.
• ارزیابی کنید که مشتریان چه زمانی بیشتر به شما احتیاج دارند. شما می توانید این اطلاعات را از طریق داده های دسته اول(ابزار های تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت) و یا از طریق گوگل ترند به دست آورید و استراتژی ارتباطی خود را متناسب با آن تنظیم کنید.
• برای تغییر رفتار جستجو نیاز به محتوایی جدید و بروز دارید تا کاربران را سرگرم کند و آن ها را از اتفاقات پیرامون آگاه نماید.
تقدیر از قهرمانان
یکی دیگر از راه هایی که باعث تغییر در رفتار جستجو می شود قدردانی از قهرمانان ملی است. مردم تلاش هایی را که کادر درمان و پزشکی ، پرستاران، و همه کسانی که در این شرایط جان خود را به خطر می اندازند را ستایش می کنند.این افراد سلامتی خود را برای انجام درست وظایف خود، به خطر می اندازند.
گوگل توصیه هایی را برای کمک به مصرف کنندگان در تقدیر از قهرمانان ارائه می دهد:
• به دنبال افرادی که به جامعه خدمت می کنند باشید و روش هایی برای حمایت یا بزرگداشت آنها پیدا کنید.
• در نظر بگیرید که قهرمانان در میان کارمندان ، مشتریان یا حتی جامعه محلی شما چه کسانی هستند.
• از خود بپرسید که آیا قهرمانانی غیرانسانی دارید که بتوانند به شما در تغییر رفتار جستجو کمک کنند. این قهرمانان در واقع فناوری ها و سخت افزاری هست که در اختیار دارید.
مراقبت از خود و مشتریان
در حال حاضر مردم در حال تلاش برای رسیدگی به نیازهای جسمی و روانی خود هستند. علاقه به فعالیت هایی که می توانند بی حوصلگی ، اضطراب و عدم اطمینان را کاهش دهند زیاد است. اغلب رفتار جستجو به سمت این موضوعات هدایت می شود. مردم بیشتر به دنبال موضوعاتی مانند “پازل” و “ریلکسیشن” و همچنین تورهای مجازی در گالری ها و موزه ها هستند.
گوگل این راهکار ها را برای بهبود رفتار جستجو و کمک به مردم در یافتن راه های جدید برای غنی سازی زندگی خود ارائه می دهد:
• تسهیل همکاری های مجازی با موسسات فرهنگی که مردم علاقمند به ارتباط با آن ها هستند.
• به انجمن های گفتگو با موضوعاتی مثل سلامتی و رفاه در خانه بپیوندید.
• استفاده از پلتفرم هایی که افراد را ترغیب به ماندن در خانه می کند.
جمع بندی:
گوگل در گزارش خود تاکید کرده است؛کسب و کار هایی در بلندمدت وضعیت بهتری دارند که بتوانند بر رفتار جستجو تاثیرگذار باشند و آن را به سمت و سوی درست هدایت کنند. طبق نتایج نظرسنجی که در اواخر مارس 2021 انجام شد، بیش از 84 درصد مصرف کنندگان کالا و خدمات در ایالات متحده بر این باور هستند که نحوه فعالیت شرکت ها در شرایط فعلی برای تقویت وفاداری امری مهم و حیاتی است.