مقالات آموزشی

توجه به معضلی به نام مراجعات هرز در دنیای سئو؛ ملاحظاتی پیرامون آن(قسمت دوم)

مفید بود؟

در قسمت قبلی این یادداشت که در همین بخش منتشر شد، تلاش کردیم به مفهوم مراجعات هرز یا همان (Referral Spam) ورود کرده و ضمن آشنایی با آن، نحوه اثرگذاری این نوع از ترافیک بر کیفیت سئو و سرعت پاسخگویی سایت را بررسی کنیم.

برای شروع بد نیست که به قسمت اول مراجعه کنید و با داشتن یک دید کلی از مسئله، به توضیحات یادداشت پیش رو وارد شوید. اجازه دهید بدون فوت وقت، در یادداشت پیش رو علت لزوم تفکیک مراجعات هرز و ترافیک واقعی را بررسی کنیم.

چرا باید ترافیک ناشی از ارجاعات هرز را از ترافیک واقعی تفکیک کنیم؟

وقتی که پای نتیجه‌گیری‌های معنی‌دار و عملی بر مبنای داده‌ها در میان باشد، داشتن داده‌های پاک و عاری از نشانه‌های غلط، تقریباً همه‌چیز است! اگر تاکتیک‌های قدرتمند و اثربخشی برای دسترسی به داده‌ها پاک در اختیار نداشته باشید، در عمل شانس تصمیم‌گیری بر مبنای واقعیات موجود را از دست می‌دهید.

از آنجایی که مراجعات هرز و ترافیک ایجادشده بر مبنای آن‌ها، اتفاقاً اثر بیشتری بر روی سایت‌ها با حجم پایین‌تر ترافیک دارند، ناتوانی در شناسایی و تفکیک آن‌ها در عمل منجر به ناکامی‌ها متعددی خواهد شد؛ مخصوصاً برای تیم‌های کوچک و تازه‌کار!

اگر موفق به انجام این کار نشوید در عمل هیچ دید روشنی از وضعیت ترافیک واقعی ندارید، نتایج تصمیمات خود را نمی‌توانید بررسی کنید و در نهایت ممکن است در بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی، تکنیک‌های سئو و حتی ارائه گزارش به بالادستی‌ها، دچار تناقضات عجیب و غریبی بشوید.

چگونه ارجاعات هرز و ترافیک آن‌ها را از طریق گوگل آنالیتیکس شناسایی کنیم؟

اگر می‌خواهید از وضعیت سایتی که نسبت به اسپم بودن آن تردید دارید مطمئن شوید، بهتر است پیش از هر چیز یا این لیست و یا این لیست را چک کنید. این دو لیست اغلب سایت‌های اسپمی که سابقه ایجاد ارجاعات هرز دارند را لیست کرده‌اند؛ پس از ورود و با یک جستجوی متنی می‌توانید بودن یا نبودن یک سایت را بررسی کنید.

در صورت وجود نام سایت مدنظر در این دو لیست، می‌توانید از اسپم بودن آن و ترافیکی که به سایت شما وارد کرده، مطمئن شوید. در غیر این صورت باید به سراغ معیار دیگری بروید.

معیار دیگری که برای این کار وجود دارد، در نظر گرفتن بانس ریت(Bounce Rate) صفر یا صد درصد است؛ البته با در نظر گرفتن اینکه مدت زمان تعامل(Session Time) نیز صفر باشد.

اما چگونه می‌توان بانس ریت و سشن تایم ورود یک سایت را بررسی کنیم؟

کافیست تا به بخش گزارش‌های (referral) داشبورد گوگل آنالیتیکس خود مراجعه کنید. پس از این کار باید یک فیلتر پیشرفته روی نتایج ارائه شده بندید که بر اساس آن تنها تعدادی از تعامل‌ها با آستانه زمانی مشخص به نمایش درآیند. عدد مذکور بسته به شرایط می‌تواند متغیر باشد اما به عنوان مثال در تصویر زیر ما از عدد 50 استفاده کردیم.

با اعمال چنین فیلتری احتمالاً با لیستی مانند تصویر زیر مواجه شوید.

با دقت در این لیست و با استفاده از دو معیاری که در بخش قبل گفتیم، شما می‌توانید سایت‌ها و سرورهایی که مراجعات هرز و ترافیک تصنعی را سامان می‌دهند شناسایی کنید. مقایسه اسامی بدست آمده با دو لیست قبلی را فراموش نکنید.

نیاز به تأکید است که در این مورد باید با دپارتمان‌های دیگر مدیریت سایت یا مجموعه تجاری خود مشورت کنید؛ ممکن است برخی از این آدرس‌ها در اصل تلاش‌هایی شکست‌خورده برای تبلیغات باشند!

برای فیلتر ترافیک هرز کار را جمع‌بندی کنید

بعد از اینکه با سنجیدن جوانب مختلف از درستی تشخیص‌های خود اطمینان پیدا کردید، حال نوبت به جمع‌بندی و لیست کردن رسیده است؛ بهتر است نتایج موجود را در نوت‌پد یا تکست ادیتور رایانه خود یادداشت کنید زیرا با این وجود نیازی به تایپ مجدد و ساماندهی نیست؛ مستقیم آن را به داخل گوگل آنالیتیکس کپی-پیست می‌کنید.

در لیستی که تشکیل می‌دهید، بهتر است آدرس‌هایی که (TLD) مشترکی دارند را حذف کرده و به جای آن همان (TLD) مشترک را نگه دارید.

به عنوان مثال اگر دو آدرس با شرایط زیر داشته باشید:

  • af401e8c.linkbabes.com
  • cp340b4t.linkbabes.com

می‌توانید به جای هر دوی آن‌ها صرفاً (TLD) یا همان (linkbabes.com) را در لیست خود نگه دارید. حال یک عبارت یکپارچه از آدرس‌های باقیمانده ایجاد کنید که در آن آدرس‌های مختلف با پایپ بار یا همان نشانه (|) در کیبورد، جدا شده باشند. همچنین باید بخش انتهایی آدرس یا به عبارتی پسوند دامنه با علامت اسلش یا همان نشانه (\) تفکیک شده باشند.

چیزی مانند مثال زیر:

test\.com|anothertest\.com|whytest\.us

با این روش وارد کردن، می‌توانید بدون نیاز به بررسی بیشتر و وارد کردن تمام آدرس‌ها، هر زیردامنه موجود از یک (TLD) را به‌خوبی فیلتر کنید. حال شما آماده ایجاد فیلتر مخصوص خودتان هستید.

به پنل آنالیتیکس خودتان وارد شوید و در زبانه کناری روی بخش (Filters) کلیک کنید. بهتر است به فیلتر جدیدی که قصد ایجاد آن را دارید با یک نامگذاری توصیفی مشخص کنید؛ این در آینده به شما در تشخیص راحت کمک می‌کند.

نوع فیلتر را روی (Custom) تنظیم کنید و همچنین بخش (Exclude Filter Field) را به (Campaign Source) تبدیل کنید. در نهایت اکنون می‌توانید لیست از پیش آماده خود را به در محل موجود(همان Filter Field) پیست کنید.

پس از این کار می‌توانید با چک کردن اثر این کارتان بر روی ترافیک گزارش‌شده، میزان اثربخشی آن را بررسی کنید. باید چک کنید که آیا واقعاً در فیلتر کردن ارجاعات هرز موفقیتی داشته‌اید یا خیر. در اغلب موارد تفاوت محسوسی ایجاد خواهد شد و اتفاقاً به همین خاطر است که بازاریاب‌ها ممکن است نسبت به آن بسیار حساس و وسواس باشند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.