مقالات آموزشی

توجه به روش موثر و خلاقانه جهت بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوا (ROI)

مفید بود؟

آیا تنها به‌صرف  تولید محتوا آن را انجام می دهید اکنون زمان آن رسیده تا به نرخ تبدیلی که شایسته آن هستید دست یابید به کمک این نکات زیر می توانید نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوا را تقویت کنید.

بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوا (Content marketing ROI)

 بازاریابی محتوا روش بسیار موثری است، اما اگر برای شما جواب ندهد چه می کنید؟ اگر بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوایی آن طور که انتظارش را داشتید به دست نیاورید چه می کنید؟ این موضوع بسیار ناامید کننده است، به ویژه اگر مطالعات موردی موفقی بخوانید که به این روش نرخ تبدیل زیادی به دست آورده و مخاطبان زیادی جذب کرده اند. پس ایراد کار کجاست؟

 ابتدا یک نفس عمیق بکشید.  شاید تنها به چند ترفند خلاقانه در استراتژی محتوای خود نیاز دارید تا نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوا را افزایش دهید.  پس با ما همراه باشید تا این ترفندها را به شما بیاموزیم.

1.محتوای باکیفیت همیشه سبز تولید کنید

سرمایه‌گذاری زمان، تلاش و هزینه در تولید محتوایی که ضعیف است مانند این است که هر سه این منابع را در سطل زباله بیندازید.  به‌جای آن اطمینان یابید بودجهای که صرف می کنید در راه تولید محتوای همیشه سبزی باشد که حتی مدت ها پس از انتشار بازهم جذاب و به روز است.

نه تنها این مورد، بلکه مطمئن شوید که می توانید با بالاترین کیفیت وبلاگی با این نوع محتوا تولید و  مدیریت کنید. محتوای همیشه سبز محتوایی است که مربوط به یک ‌فصل، دوران خاص، چرخه خبری، گرایش و چیز دیگری نیست.  محتوای سبز حاوی اطلاعات واقعی، مرتبط و مفید در بلند مدت است.

 اگر کیفیت را نیز به این ترکیب اضافه کنید، آنگاه محتوای همیشه سبز ماه ها و یا حتی سال‌ها باعث ایجاد ترافیک به وبلاگ می شود و همیشه یک رده بالاتر از دیگران باقی می ماند.

 بر اساس راهنمای رتبه بندی کیفیت جستجوی گوگل، محتوای با کیفیت دارای ویژگی های زیر است:

  • بسیار مفید – محتوای مفید هدفی به خواننده ارائه می دهد و برای او کاری انجام می دهد. محتوای مفید می تواند صرفاً به ارائه اطلاعات در مورد موضوعی خاص بپردازد و یا یکی از مشکلات مخاطبان را حل کند.
  • بسیار مرتبط – مرتبط بودن محتوا یکی از عناصر کلیدی آن است. در صورتی که محتوا مرتبط با نیت کاربری که آن را جستجو می کند نباشد، آنگاه به رتبه بندی دست نمی یابد.
  • E-A-T​ قوی- گوگل به دنبال کارشناسانی است که نتایج تحقیقات خود را به صورت عمومی منتشر می کنند و نه کارشناسان غیر متخصصی که تنها به دنبال رتبهبندی هستند. بنابراین اثبات تخصص، اعتبار و قابلیت اطمینان عنصری است که در یک محتوای با کیفیت قابل چشم پوشی نیست.

 به این استراتژی ( محتوای همیشه سبز+ محتوای با کیفیت) فکر کنید و آن را آزمایش کنید:

 این برنامه را در پس زمینه اعمال کنید و در عین حال بر موضوعات مهم تر تمرکز کنید. اطمینان یابید دقیقاً همان چیزی باشد که برای افزایش بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوا به آن نیاز دارید.

 یک مثال واقعی از محتوای همیشه سبز مربوط به راهنمای انواع محتوای همیشه سبز Aaron   Orendorff  است این محتوا در هر مکان و هر زمانی برای نویسندگانی که در پی  تولید محتوا هستند مفید و مرتبط است و تاریخ انقضایی برای آن وجود ندارد. علاوه بر آن، این محتوا بسیار باکیفیت تولید شده است.

2.موضوعات مفید و مرتبطی بیابید که برای خوانندگان شما جذاب است

حال که تصمیم گرفتید محتوای همیشه سبز و با کیفیت منتشر کنید، در مورد چه چیزی قرار است بنویسید؟  موضوعات تصادفی چندان انتخاب خوبی نیست، حتی اگر از کلمات کلیدی رقابتی استفاده کنید و یا یک محتوای طولانی بنویسید.

 برای اینکه بهترین نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوا را داشته باشید، باید بر موضوعاتی تمرکز کنید که دارای ویژگی های زیر باشند:

  • مرتبط و بسیار مفید با نیازها و علایق مخاطبین
  • بر اساس کلمات کلیدی کم رقابت در SERP

به این منظور، ناگفته نماند که باید پیش از انتخاب هر موضوع، مخاطب خود را به درستی بشناسید و درک کنید تا نسبت به محتوا واکنش درستی نشان دهند.

 زمانی که پرسونای مخاطب خود را به درستی شناختید، به جستجوی موضوعات مرتبط و مفید بر پایه کلمات کلیدی بپردازید.

  • با کلمات کلیدی گسترده و یا موضوعات مرتبط به صنعت، محصولات و خدمات خود شروع کنید: از آنجا که این فقط نقطه آغاز کار است، با موضوعات گسترده ای مانند «موضوع سئو» شروع کنید.
  • به این فکر کنید که نیازهای مخاطبین شما چیست و چه خواستهای از کلمات کلیدی و یا موضوعات منتخب دارند: همواره به یاد داشته باشید که چنین محتوایی باید به طریقی به بهبود زندگی آنها کمک کند.
  •  به عنوان مثال، من یک متخصص فنی سئو هستم که به بهینه سازی وب سایت های مشتریان کمک می کند: این مشتریان ممکن است به دنبال یادگیری اصول اولیه سئو باشند. بنابراین با کلمه کلیدی مانند «مبانی سئو» جستجو را آغاز می کنم. آنگاه از ابزارهای جستجو کلمات کلیدی، برای آگاهی یافتن از میزان رقابتپذیری و رتبهبندی این کلمه کلیدی استفاده می کنم.
  • دریابید مخاطبان آنلاین شما به صورت آنلاین کجا هستند؟ آنگاه از زبانی که آنها برای جستجو در گوگل استفاده می کنند آگاهی یابید.
  •  برای این کار از ابزار answer the Publc  استفاده کنید: به این ترتیب من توانستم سؤالات مرتبط زیادی که کاربران حول یک کلمه کلیدی می پرسند را بیابم. سپس مرتبط ترین سؤالات را وارد ابزار سرچ کلمات کلیدی کردم.

 

  • به کمک ابزار کلمات کلیدی، KWfinder دریافتم که کلمه کلیدی «مبانی سئو» بسیار رقابتی است: با این حال، گزینه خوب از این میان عبارت کلیدی «سئو چیست» بود.

 

  • در توییتر نیز هشتگ # مبانی سئو را سرچ کردم و چند کلمه کلیدی مرتبط که کاربران از آنها برای ایجاد پست استفاده می کردند را یافتم؛ بنابراین از آنها نیز توانستم به همین شیوه استفاده کنم.

 

این یکی از روش های یافتن کلمات کلیدی در مورد موضوعات است. مهم‌ترین نکته اما این است که مانند مخاطب خود بیندیشید و از دیدگاه او به موضوع نگاه کنید.

 چه محتوایی برای مخاطبان مفید و مرتبط است. از آنجا شروع کنید سپس به پیش بروید.

 

3.حفظ ثبات

پس از اینکه شروع به تولید محتوای با کیفیت کردید، لازم است که در آن ثابت قدم باشید. هر چه که محتوای همیشه سبز، مفید و مرتبط بیشتری تولید کنید، بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوای شما بیشتر خواهد بود. علت آن این است که الگوریتم های گوگل متوجه ثبات محتوا می شوند. خوانندگان نیز همین‌طور.

 به آن فکر کنید. کدام برند معتبرتر و قابل اعتمادتر است؟ برندی که هر هفته محتوای شگفت انگیز منتشر می کند، یا برندی که هر از گاهی محتوای متوسط تولید می کند؟ این واقعیت کوچک را فراموش نکنید. هر چه رتبه بندی وبلاگ شما بیشتر باشد، ترافیک با کیفیت بیشتری جذب می کنید.

هرچه ترافیک با کیفیت بیشتری جذب کنید، نرخ تبدیل بیشتری را نیز تجربه می کنید. به همین خاطر است که انتشار مرتب محتوای باکیفیت یکی از اسرار افزایش بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوا است.

4.تجربه کاربر را در  وب سایت خود بهبود بخشید

برای افزایش بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوا لازم است که بر استراتژی محتوای خود تمرکز کنید. اما یک عنصر دیگر را نیز فراموش نکنید و آن وب سایت شما است. بدون داشتن یک وب سایت خوب نمیتوانید در نزد گوگل و خوانندگان رتبه بالایی به دست آورید.

 کاربران و یا خوانندگانی که به دنبال شما هستند باید بتوانند به طور یکپارچه به محتوای شما دسترسی داشته باشند، با آن تعامل برقرار کنند و چیز مفیدی از آن به دست آورند.  اگر مدت زمان بارگذاری صفحه شما ۱۰ دقیقه طول بکشد و یا دارای طراحی گیج کننده بوده و یا پنجره های تبلیغاتی زیادی باز شود، مانع از نمایش محتوای شما می شود.

بنابراین کاربر دچار سردرگمی میشود و یا حتی نمی تواند محتوای شگفتانگیز شما را بیابد. گوگل به این سیگنال ها توجه می کند و در هنگام رتبه‌بندی سایت ها آن را مد نظر قرار میدهد؛ بنابراین تجربه خوب کاربر یک عنصر اساسی برای عقب نماندن از رقبا است.

 به چند روش زیر میتوانید تجربه کاربر را بهبود دهید و یا حداقل کاربران را متقاعد کنید که چند لحظه در صفحه شما بمانند تا بتوانند به محتوای وبلاگ شما دست یابند:

  • سرعت بارگذاری و سرعت سایت را افزایش دهید.
  • از عوامل حواس پرتی مانند تبلیغات بکاهید و تنها در صورتی که با تجربه کاربر مرتبط است و یا به نحوی به او کمک میکند آن را قرار دهید.
  • ناوبری صفحه خود را بهبود دهید، به طوری که برای کاربر واضح، راحت و منطقی باشد.

5.لینک های داخلی و خارجی را بازسازی کنید

آیا می دانستید یکی از روش های دیگر برای بهبود اعتبار وب سایت استفاده از لینک های داخلی و خارجی به صورت استراتژیک است؟ بله شما باید از محتواهایی که از پیش نوشتید به محتوای جدید لینک ارسال کنید و در عین حال به سایر منابع معتبر از داخل محتوای خود لینک ارسال کنید.

در حال حاضر، بسیاری از مالکان سایت در مقابل این عمل مقاومت می کنند، زیرا تصور می کنند لینک دهی به دیگر سایت ها باعث ایجاد حواس پرتی می‌شود و خواننده را از صفحه آنها دور می کند.

اما واقعیت نیست. تا زمانی که به رقبای خود مستقیماً لینک نفرستید، بلکه آن را به سایر منابع اطلاعاتی باکیفیت می فرستید از آنها برای اثبات مطالب، پشتیبانی از تحقیقات و تقویت استدلال موضوعات خود استفاده می کنید. بر اساس مطالعه Reboot، لینک دهی به سایت های دیگر مرتبط بودن سایت شما با آنان را نشان می دهد.

 اگر به وب سایت های معتبر و مرتبط با خودتان لینک دهید امتیاز مثبت به دست می آورید:

علت آن این است که به کاربران و گوگل صفحات مرتبط با صفحات خودتان را نشان می دهید و این موضوع به بهبود تجربه آنها کمک می کند. به عبارت دیگر، شما در حال ایجاد یک وب سایت مفید و مشترک هستید. در هنگام افزایش سرمایه در بازاریابی محتوا دیدگاه جامعه تری داشته باشید

هیچ تکنیکی به تنهایی نمی تواند باعث افزایش بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوای شما شود. در عوض هر قطعه از استراتژی محتوا را به عنوان بخشی از یک ماشین کل در نظر بگیرید. هیچ یک از قطعات نمی‌تواند به تنهایی کل بار ماشین را به عهده بگیرد.

 بلکه هر قطعه وظیفه خود را به عهده دارد. بنابراین تمام نکاتی که در بالا گفته شد را به کار ببرید. اما همیشه به یاد داشته باشید که شما در یک فضای خلأ فعالیت نمی کنید. اگر تمام تمرکز خود را بر بازاریابی محتوا قرار دهید، تصویر بزرگ تر را از دست می دهید.

 هر از گاهی از بیرون به هر قطعه از استراتژی محتوای خود نگاه کنید، ارتباط همه چیز را با یکدیگر بسنجید و دوباره بر آنها تمرکز کنید. با تلاش و سخت کوشی بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوا اتفاق می افتد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.