مقالات آموزشی

تولید محتوای مناسب در یوتیوب و آشنایی با روش‌های تولید انواع محتوا در یوتیوب

مفید بود؟

در این مطلب قصد داریم به این سوال بپردازیم که چه محتوایی در یوتیوب تولید کنیم. همانطور که می‌دانید یوتیوب، از جمله مهم‌ترین و پربازدیدترین سایت‌های به اشتراک‌گذاری ویدئو و فیلم در اینترنت است که علاقمندان و کاربران فراوانی دارد. این وب‌سایت در تاریخ 14 فوریه 2005 توسط سه نفر از برنامه نویسان و کارآفرینان به نام‌های استیو چن (Steve Chen)، چاد هارلی (Chad Hurley) و جاوید کریم (Jawed Karim) آغاز به کار کرد.

ایده شکل‌گیری یوتیوب 

ایده شکل‌گیری یوتیوب بر این اساس بوده است که بتواند پلتفرمی برای عموم مردم با هدف به اشتراک‌گذاری فیلم‌های ویدئویی خانگی فراهم کند. در نوامبر 2006، شرکت گوگل این سرویس به اشتراک‌گذاری فیلم را خرید و در نتیجه یوتیوب به اعتبار گوگل، اکنون به یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های به اشتراک‌گذاری انواع فیلم، فایل‌های ویدئویی، تبلیغات بازرگانی ویدئویی و صنعت نمایش آنلاین تبدیل شده است.

 

از طریق یوتیوب کاربران می‌توانند:

  • فیلم‌ها و موسیقی‌ها و فایل‌های ویدئویی که خود تولید کرده‌اند را به صورت مستقیم در این سایت آپلود و بارگذاری کنند تا بقیه کاربران بتوانند آن‌ها را به آسانی مشاهده نمایند؛
  •  فایل‌های ویدئویی مورد علاقه خود را که توسط سایر کاربران بارگذاری شده است با دیگران و دنبال کنندگان کانال یا صفحه خود به اشتراک بگذارند؛

درامد تولید محتوا در یوتیوب به چه صورت است؟

در خصوص درامد تولید محتوا در یوتیوب باید اشاره کرد که یوتیوب به دلیل وابستگی به گوگل، پتانسیل بالایی برای کسب درآمد دارد. در صورتی که در آن تولید محتوا صورت گیرد، در اندک زمانی، توسط موتور جستجوی گوگل نمایه شده و قابل بازیابی خواهد بود.

یکی از راه‌های درآمد از طریق یوتیوب، استفاده از سرویس گوگل ادسنس و ادوردز در یوتیوب است که مهم‌ترین عنصر درآمدزایی آن محسوب می‌شود. با کلیک بر روی تبلیغات گوگل موجود در کانال یوتیوب، درآمد مشخصی برای صاحب کانال منظور می‌گردد. نکته مهم این است که چه محتوایی در یوتیوب تولید کنیم تا به درآمدزایی منجر شود.

چگونه بهترین محتوا برای یوتیوب تولید کنیم؟

اگر بخواهیم بهترین محتوا برای یوتیوب تولید کنیم، باید به جنبه‌های فنی محتواهای که تولید می‌شوند، توجه کنیم. محتواهای تولیدی در یوتیوب، عمدتاً فیلم و ویدئو و موسیقی و موزیک ویدئو هستند. موضوعات هم بسیار متنوع است. لذا این مهم است که کیفیت ویدئوهای تولیدی بسیار بالا باشد تا مخاطبان را به خود جذب کند. محتوایی که برای یوتیوب تولید می‌شود باید از نظر ویژگی‌های فنی و محتوایی زیر حائز شرایط و برای مخاطبان جذابیت داشته باشد.

  •  نورپردازی، افکت‌گذاری و تدوین؛
  •  کیفیت فیلم‌برداری و تصویربرداری؛
  •  فضاسازی و دکوراسیون و استودیو؛
  •  سبک گفتار و خوانش محتوا یا بیان مجری؛
  •  ساختار محتوایی، سناریو و موضوع؛

کاربردی بودن محتوا 

همچنین تعامل کاربران با سازنده ویدئو نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. ممکن است کاربران نسبت به یک ویدئو نقد یا انتقادی وارد کنند یا آن را به چالش بکشند که در این صورت در بخش کامنت‌ها، نظرات خود را مطرح می‌کنند. این موضوع به تعامل بیش از پیش کاربران با کانال کمک زیادی می‌کند و لذا یکی از عوامل ماندگاری کاربران در کانال خواهد بود. کاربردی بودن محتوا نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

ویدئوهایی که جنبه آموزشی یا خودآموزی دارند، از اقبال زیادی در بین کاربران برخوردار هستند. با این حال یکی از ویژگی‌های مثبت یوتیوب این است که می‌توان در موضوعات مختلف که مطابق با قواعد و خطی مشی این وب‌سایت به تولید محتوا پرداخت.

 

 

چه محتوایی در یوتیوب تولید کنیم 

حال که درباره تاریخچه و حوزه فعالیت یوتیوب، اطلاعاتی کسب کردیم می‌توانیم به این سؤال بپردازیم که چه محتوایی در یوتیوب تولید کنیم. برای پاسخ به این سؤال باید گفت تقریباً هر نوع محتوایی را می‌توان در یوتیوب با کاربران دیگر به اشتراک بگذاریم. البته محتوا‌ها باید منطبق با خط‌مشی و سیاست یوتیوب باشد. به طور مثال، محتوا‌هایی که ناقض کپی رایت باشند یا مروج خشونت، تروریسم، سوء استفاده‌های جنسی، اسپم و هرزنامه، تبلیغ به خودکشی و مواردی از این دست باشند، جایی در یوتیوب ندارند.

 درامد تولید محتوا در یوتیوب 

این نوع محتوا‌ها به محض شکایت یا گزارش کاربران بررسی و حذف می‌شود و در صورت تکرار، اکانت کاربر متخلف، بسته خواهد شد. در هر صورت اگر درامد تولید محتوا در یوتیوب برای ما مهم باشد، باید به چند نکته مهم توجه کنیم که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

تولید محتوای یونیک و منحصر به فرد

از جمله ویژگی بهترین محتوا برای یوتیوب این است که یونیک و منحصر به فرد باشد. انتشار محتوای تکراری، از نظر یوتیوب و گوگل، ارزش و اعتبار چندانی به همراه نخواهد داشت. البته این موضوع با بازنشر یک محتوا متفاوت است. باید تاکید کرد که خلاقیت و نوآوری در تولید محتوا، کاربران بیشتری را به صفحه و کانال جلب می‌کند. زیرا اغلب کاربران به دنبال محتوا‌های جدید و غیرتکراری هستند.

تولید محتوای یوتیوب متناسب با نیاز‌های کاربران

چه محتوایی در یوتیوب تولید کنیم که با نیازهای کاربران تناسب داشته باشد؟. برای تولید محتوا باید تحقیقات کلمه کلیدی و بررسی هشتگ‌ها و موضوعات داغ یوتیوب، به دقت و با حوصله انجام گیرد. محتوا‌هایی که حاوی هشتگ‌های پرطرفدار باشد، در صدر جستجو‌های کاربران قرار می‌گیرد و آن‌ها را سریعتر پیدا می‌کنند. البته به این نکته توجه کنید که هشتگ باید با موضوع و محتوای ویدئو مرتبط باشد. استفاده از هشتگ غیرمرتبط، کاربران را از کانال شما فراری خواهد داد. برای کسب اطلاع از محتواهای داغ یوتیوب می‌توان از ابزار‌هایی مانند گوگل ترند (Google Trends) یا سرویس یوتیوب ترند (youtube.com/feed/trending) استفاده کرد.

 

 

بهره‌گیری از همه امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزاری یوتیوب

برای اینکه بهترین محتوا برای یوتیوب تولید کنیم، باید با ابزارها و امکانات یوتیوب به خوبی آشنا شویم. یوتیوب امکانات متنوع و زیادی برای انتشار ویدئو‌ها فراهم کرده است که از جمله می‌توان به قابلیت زیرنویس، هشتگ‌گذاری، کپشن‌نویسی و… اشاره کرد. استفاده از این امکانات، به بهبود کیفی محتوا‌ها و جذب مخاطب کمک زیادی می‌کند. به یاد داشته باشید که کاربران از طریق جستجو در میلیون‌ها ویدئو و با کمک هشتگ‌ها محتوا را پیدا می‌کنند. توصیه می‌شود که از ابزار‌های آنالیز ویدئو و محتوا‌های یوتیوب استفاده کنید تا با ذائقه و نیاز‌های کاربران آشنایی پیدا کنید.

تولید محتوای قابل اشتراک‌گذاری و دسترس‌پذیر

فراموش نکنید که درامد تولید محتوا در یوتیوب به بازدیدهای بیشتر و مکرر کاربران زیادی بستگی دارد. در این خصوص به موارد زیر توجه کنید:

  • ویدئوهای منتشر شده باید به ‌اندازه‌ای جذاب و مؤثر باشند که کاربری که آن را مشاهده می‌کند، آن را با سایر دوستان خود به اشتراک بگذارد. این ویژگی منجر می‌شود که کاربران بیشتری به صفحه و کانال شما هدایت شوند.
  •  به کاربران و بازدیدکنندگان از صفحه و کانال خود توصیه کنید که کانال شما را مشترک شوند. توجه کنید که کاربرانی که به دنبال آن‌ها هستید در یوتیوب وجود دارند. تنها باید سعی کنید آن‌ها را به کانال خود جذب کنید.
  • همیشه و در همه حال باید حواستان به بازدیدکنندگان جدید از صفحه باشد. به آن‌ها راهنمایی کنید که چگونه می‌توانند به اولین ویدئو دسترسی یابند، چگونه از محتوا‌ها استفاده کنند و چگونه مشترک کانال شما شوند.

تولید محتوا به صورت مداوم و مستمر 

درامد تولید محتوا در یوتیوب به استمرار تولید و انتشار محتوا در این پلتفرم بستگی دارد. این موضوع به بازدیدکنندگان از کانال شما ثابت می‌کند که با یک کانال و محتوای حرفه‌ای و با کیفیت سر و کار دارند.

بهترین ایده برای تولید محتوا در یوتیوب

چه محتوایی در یوتیوب تولید کنیم که کاربران و بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب کند؟. بر اساس بررسی‌های انجام شده محتوا‌هایی که در یوتیوب، طرفداران فراوانی دارد و می‌تواند فرصت درآمدزایی به همراه داشته باشد به شرح زیر هستند. لذا از این موضوعات زیر می‌توان برای کسب ایده برای تولید محتوا در یوتیوب استفاده کرد.

  • ویدئو‌های با موضوع سرگرمی و طنز؛
  •  ویدئوهای با موضوع غذا، آشپزی و سبک‌های مختلف پخت و پز انواع مختلف غذاها؛
  •  محتوا‌های با موضوع آرایشگری و مد و زیبایی؛
  •  موزیک ویدئوها؛
  • محتوا‌های با موضوع ورزش؛
  • محتو‌های با موضوع فناوری و علوم؛
  • محتوا‌های با موضوع گردشگری

    و سفر؛

  •  ویدئو‌های با موضوعات آموزشی، خود‌آموزی و مهارت افزایی.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.