مقدمه
سئو و طراحی سایت از دغدغه افرادی است که کارشان با تکنولوژی و اینترنت گره خورده است. در همین مقاله نیز قرار است از دلیل ایندکس نشدن مطالب سایت در گوگل پرده برداریم. و به شما نشان دهیم که چرا برخی از صفحات یا محتوای وبسایت شما در گوگل نیستند! و چه باید کرد!.
نکته: توجه داشته باشید که این مقاله آموزش سئو یا آموزشی جامع از طراحی سایت نیست!. بلکه قرار است یکی از مشکلات شما در راه ایندکس سایت و سئو را حل کنیم.
اگر سایتی دارید و یا در حال یاد گرفتن قدم های اولیه سئو هستید، به احتمال زیاد مقاله ما مناسب شما خواهد بود.
پیشنهاد میکنیم مقاله نحوه دریافت درآمد از آپارات را مطالعه نمایید
چرا صفحه من در جستجوی گوگل نیست؟
در اینجا دلیل ایندکس نشدن مطالب سایت در گوگل و رفع رایج ترین مشکلات زمانی که سایت شما در گوگل نیست، آورده شده است.
مرحله 1: بررسی کنید که صفحه یا سایت شما در گوگل وجود نداشته باشد.
واضح به نظر می رسد، ابتدا بررسی کنید که صفحه یا سایت شما واقعاً در جستجوی گوگل وجود ندارد. بسیاری از مردم تصور می کنند که در گوگل نیستند، در حالی که در واقع صفحه آنها به سادگی در نتایج جستجو در صفحه های پایین تر قرار گرفته است.
آیا اخیراً صفحه را ساخته اید یا درخواست ایندکس شدن کرده اید؟ ممکن است مدتی طول بکشد تا گوگل صفحه شما را ایندکس کند. حداقل یک هفته پس از ارسال نقشه سایت یا درخواست ایندکس شدن، قبل از اینکه به مشکلی فکر کنید، به گوگل فرصت دهید. اگر صفحه یا سایت شما اخیراً تغییر کرده است، یک هفته دیگر دوباره بررسی کنید تا ببینید آیا هنوز در گوگل نیستید یا خیر!.
برای بررسی حضور خود در Google:
جستجوی ایمن را غیر فعال کنید، زیرا ممکن است نتایج شما را فیلتر کند.
سایت یا صفحه خود را در گوگل جستجو کنید:
برای سایت مفقود شده: جستجوی سایت تان بدین شکل را آغاز کنید: site: domain name
مثال: site:digikala.com یا site:rayamarketing.com/petstore
برای صفحه مفقود شده: URL کامل صفحه خود را در گوگل جستجو کنید.
اگر نتیجه ای مشاهده کردید، سایت یا صفحه شما در فهرست نتایج قرار گرفته:
دلیل ایندکس نشدن مطالب سایت در گوگل: ممکن است هر صفحه از سایت ایندکس نشده باشد، اما خود سایت در فهرست نتایج جستجوی گوگل باشد. اضافه کردن نقشه سایت را در نظر بگیرید تا به گوگل کمک کنید تمام صفحات سایت شما را پیدا کند.
دلیل ایندکس نشدن یک صفحه در گوگل: اگر صفحه ای در فهرست است، اما آنطور که فکر می کنید عملکرد خوبی ندارد، باید مطالعات سئو را آغاز کنید. اگر صفحه اخیراً دچار افت رتبه شده است، می توانید آن را عیب یابی کنید. اگر چندین نسخه از یک صفحه دارید (مثلاً نسخه موبایل و دسکتاپ، یا دو نشانی اینترنتی که به یک صفحه ارجاع دارند)، Google یکی را متعارف (معتبر) و بقیه را تکراری در نظر میگیرد، و نتایج جستجو اینطور خواهد بود. فقط به صفحه متعارف ارجاع داشته باشید. (می توانید از ابزار URL Inspection در یک صفحه استفاده کنید تا ببینید آیا آن صفحه تکراری در نظر گرفته می شود یا خیر).
اگر هنوز نمی توانید سایت یا صفحه خود را در نتایج جستجو پیدا کنید، به مرحله 2 بروید: تا دلیل ایندکس نشدن مطالب سایت در گوگل را بفهمیم.
مرحله 2 از دلیل ایندکس نشدن مطالب سایت در گوگل: برطرف کردن مشکل
در این مجموعه دستور العمل فرض شده است که شما یک حساب کنسول جستجو دارید، زیرا تشخیص مشکلات نمایهسازی با استفاده از کنسول جستجو بسیار آسانتر است.
آیا اخیراً این سایت را خریده اید یا از شخص دیگری به شما تحویل داده شده است؟ این امکان وجود دارد که شما سایتی دریافت کرده باشید که اقداماتی منفی علیه آن شده است.
صفحات تاریخچه در گزارش اقدامات دستی (manual actions report) و گزارش مشکلات امنیتی (security issues report) هرگونه اقدام برجسته ای که علیه آن ثبت شده است را نشان می دهد. اسناد گزارش خود را بخوانید تا نحوه حل مشکلات موجود در سایت خریداری شده را بیاموزید.
اگر سایت یا صفحه شما جدید است، ممکن است در فهرست گوگل نباشد زیرا هنوز فرصتی برای خزیدن یا ایندکس کردن آن توسط گوگل نبوده است. مدتی طول می کشد تا گوگل یک صفحه یا سایت را کراول (همان خزیدن) و یا ایندکس کند. زمان کل می تواند از یک یا دو روز تا چند هفته باشد، به طور معمول، بسته به عوامل بسیاری تعیین می شود.
اگر اخیراً سایت خود را بازسازی کردهاید، یا به دامنه جدیدی یا به پروتکل https منتقل شدهاید، صفحاتی که قبلاً عملکرد خوبی داشتند، اکنون ممکن است در صورت اشتباه در هنگام اجرای برخی اقدامات، رتبه ضعیفی داشته باشند. برای رفع این مشکل: از تغییر مسیرهای 301 (“Redirect Permanent”) برای هدایت کاربران، Googlebot و سایر خزنده ها استفاده کنید. (در آپاچی، میتوانید این کار را با یک فایل htaccess. انجام دهید؛ در IIS، میتوانید این کار را از طریق کنسول مدیریتی انجام دهید.) اگر اخیراً به https منتقل شدهاید، وجود URLهای http و https خود را در Google بررسی کنید. درباره نحوه جابجایی سایت خود با کمترین تأثیر در نتایج جستجو نیز مطالعه بفرمایید.
دلیل ایندکس نشدن مطالب سایت در گوگل همچنین می تواند اقداماتی که ناآگاه در صفحه هایتان اعمال می کنید باشد. اقدامات دستی باعث کاهش رتبه صفحه شما یا حذف کامل آن از نتایج جستجو می شود. گزارش اقدامات دستی (manual actions report) باید راهنمایی هایی در مورد نحوه حل مشکل عملکرد دستی شما ارائه دهد.
بررسی کنید که آیا مشکلات امنیتی در سایت شما گزارش شده است یا خیر. مشکلات امنیتی می تواند رتبه صفحه شما را کاهش دهد یا هشداری را در مرورگر یا در نتایج جستجو نمایش دهد. گزارش مسائل امنیتی باید راهنمایی هایی در مورد نحوه حل مشکل عملکرد دستی ارائه دهد.
با استفاده از ابزار URL Inspection صفحه خود را بررسی کنید:
اگر گزارش می گوید که صفحه ایندکس نشده است.
اسناد را بخوانید تا بدانید چرا و چگونه آن را برطرف کنید. در اینجا رایج ترین دلایل ذکر شده است:
شما صفحه را با یک فایل robots.txt، یک دستورالعمل noindex یا مکانیسم دیگری مانند محافظت از رمز عبور مسدود کرده اید. در هر صورت از ابزار مناسب برای رفع انسداد استفاده کنید.
اگر گزارش، مشکلات فنی دیگری را توضیح میدهد، راهنما را بخوانید تا بدانید به چه دلیلی به احتمال بیشتر صفحه شما مسدود شده است.
اگر خطایی وجود نداشته باشد و صفحه برای Google مسدود نشده باشد، ممکن است با مشکل پیدا نشدن روبرو شده باشید.
درخواست ایندکس کردن صفحه با استفاده از ابزار URL Inspection:
اگر راهنما می گوید که صفحه ایندکس شده است.
بررسی کنید که آیا شما (یا شخص دیگری) درخواست کرده اید که سایت یا URL از فهرست نتایج گوگل حذف شود. ابزار حذف URL را باز کنید تا به دنبال درخواست های تایید شده حذف URL یا سایت بگردید.
اگر چنین است، می توانید درخواست را لغو کنید.
این صفحه ممکن است به دلایلی از فهرست حذف شده باشد. (وب بسیار بزرگ است، و گوگل به هر صفحه ای دسترسی ندارد.) از گوگل بخواهید صفحه شما را دوباره کراول کند.
دلیل ایندکس نشدن مطالب سایت در گوگل – مسائل مربوط به کراول
گوگل باید بتواند صفحات شما را پیدا کند تا آنها را در نتایج جستجو نمایش دهد. در اینجا راه های اصلی برای کمک به گوگل برای یافتن صفحات شما آمده است:
یک نقشه سایت ارسال کنید. این به گوگل میگوید دقیقاً کدام صفحات را میخواهید کراول کند. بسیاری از شرکت های هاستینگ نقشه سایت را برای شما ایجاد و ارسال می کنند، بنابراین شما نیازی به این کار ندارید (باید از شرکت هاستینگ چنین چیزی بخواهید).
مطمئن شوید که مردم از وجود سایت شما اطلاع دارند. گوگل سایت های جدید را از سایت های موجود تشخیص می دهد.
در صفحه اصلی لینک به هر صفحه ای را بگذارید. مطمئن شوید که می توانید با دنبال کردن زنجیره ای از یک یا چند لینک از صفحه اصلی خود به هر صفحه ای در سایت خود دسترسی پیدا کنید.
یک درخواست ایندکس کردن برای صفحه اصلی خود ارسال کنید. اگر صفحات شما به خوبی با یکدیگر پیوند دارند، گوگل باید بتواند تمام صفحات شما را از صفحه اصلی شما پیدا کند.
کراول کردن سایت هایی که به جای مسیرهای URL یا نام صفحات از پارامترهای URL استفاده می کنند سخت تر است. یافتن یک صفحه در example.com/petstore/zebra برای گوگل راحت تر از صفحه example.com?page=1234 است.