مقالات آموزشی

بررسی آموزش جامع کلمات کلیدی در سئو از مبتدی تا حرفه ای

مفید بود؟

اولین قدم در هر استراتژی سئو، تحقیق کلمات کلیدی است که ما در اینجا به شما آموزش می دهیم که چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنید و بعد از یافتن آن ها چه کنید!

قبل از توضیح دادن فرآیند تحقیق کلمات کلیدی، ابتدا باید با مفهوم آن آشنا شوید. کلمات کلیدی، عبارت هایی هستند که مردم با تایپ آن در باکس موتور جست و جوی به دنبال اطلاعات، محصول یا خدمات مد نظر خود می گردند.
تحقیق کلمات کلیدی عبارت است از کارهایی که باید انجام شود تا لیست کلمات کلیدی مد نظر که می خواهید وب سایتتان با آن ها در موتور جست و جو در صفحه اول نمایش داده شود، مشخص شود. در ابن مقاله قصد داریم آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی را ارائه دهیم. پس دعوت میکنیم همراه ما باشید. این مقاله از آموزش سئو مجموعه وبتو است که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

کلمات کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی هر کلمه یا عبارتی است که کاربر در باکس موتور جستجو برای یافتن اطلاعات خاصی در اینترنت تایپ می کند. کلمه کلیدی پلی است که افراد را به نتایج جستجوی ارگانیک و در نهایت به وب سایتی می رساند که در آنجا آنچه را که بدنبال آن هستند، پیدا می کنند. به همین دلیل یافتن کلمات کلیدی مناسب در سئو بسیار مهم است. وقتی کلمات یا عباراتی را یافتید که مردم با استفاده از آن ها در حوزه کاری شما سرچ می کنند، می توانید استراتژی محتوای خود را طوری تنظیم کنید که این عبارات را هدف قرار دهید. در نتیجه، رتبه بهتری خواهید داشت و بازدیدکنندگان بیشتری خواهید داشت. کلمات کلیدی از طریق فرآیندی به نام تحقیق کلمات کلیدی کشف می شوند.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

تحقیقات کلمات کلیدی اولین و جز مهم ترین مراحل سئو است. خروجی این کار لیستی از کلمات کلیدی است که مخاطبین شما با استفاده از آن ها به دبنال شما می گردند. بنابراین یافتن آن ها به مشابه کشف معدن طلا است؛ زیرا می توانید با استفاده از آن ها در جای مناسب در معرض دید مشتریان هدفمند خود قرار بگیرید. برای به دست آوردن چنین لیستی، صاحبان وب سایت ها باید در بین مخاطبین و موتورهای جستجو مورد نظر خود جستجو کنند. افراد در جستجوی محصولات، خدمات، و یا یافتن پاسخ سوالات خود چه واژه های جستجو را در Google تایپ می کنند و انتظار دارند چه چیزی پیدا کنند؟ با این لیست، صاحبان وب سایت می توانند محتوایی ایجاد کنند که ترافیک بیشتر و با کیفیت بیشتری را به سایت خود جذب کند. تحقیق کلمات کلیدی هرگز به پایان نمی رسد: تکرار منظم آن برای به روز بودن ضروری است!

چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟

تحقیق کلمات کلیدی بسیار مهم است. زیرا مشخص می کند که مخاطبان شما از کدام اصطلاحات برای سرچ استفاده می کنند. گاهی اوقات در برخی کسب و کارها در توصیف محصولات خود از کلماتی استفاده می کنند که مخاطبان آن ها از مجموعه ای متفاوت از کلمات استفاده می کنند. در نتیجه این ناهمانگی مشتریان بالقوه این وب سایت ها را پیدا نمی کنند.
تحقیق کلمات کلیدی خوب این اطمینان را حاصل می کند که شما از کلمات مشابه مخاطبان مورد نظر خود استفاده می کنید و این کار باعث ارزشمند تر شدن تلاش های بهینه سازی شما می شود. علاوه بر این با پیدا کردن کلمات مد نظر مخاطبان خود، متوجه سوالات مشتریان خود می شوید و می توانید با تولید محتوای مناسب پاسخ آن ها را بدهید.

چه زمانی باید تحقیقات کلمات کلیدی را انجام داد؟

تحقیقات کلمات کلیدی معمولاً اولین قدم برای بهینه سازی موتورهای جستجو در هر وب سایت است.
در موارد زیر حتماً باید در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید:

  • ایجاد موضوع جدید
  • به دنبال ایده های محتوای جدید
  • بهینه سازی محتوای موجود

تحقیق کلمات کلیدی چگونه انجام می شود؟

سوال بعدی این است که چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم؟ برای اینکار 5 مرحله وجود دارد. اول هدف و ماموریت کسب و کارتان را مشخص کنید. سپس با روش هایی که در ادامه توضیح می دهیم کلمات کلیدی ارزشمند حوزه کسب و کار یخود را پیدا کنید و بعد سختی و رقابت کلمه را مشخص کنیدو سپس هدف کاربر از جست و جو را مشخص کنید و در نهایت برای هر کلمه یک صفحه فرود بسازید.

مطلب پیشنهادی: نبرد یا صلح بین UX و SEO

در ادامه قصد داریم گام به گام فرآیند تحقیق کلمات کلیدی را توضیح دهیم و به شما راهکار عملی برای پیدا کردن بهترین کلید واژه های مرتبط با کسب و کارتان را ارائه دهیم.

قدم اول: ماموریت و هدف شما چیست؟

قبل از شروع هر چیزی درباره هدف خود فکر کنید. در مورد سوالاتی مانند
وب سایت شما در مورد چه چیزی است؟

  • چه چیز خاصی را ایجاد می کنید؟
  • چه کسانی به دنبال شما می گردند؟
  • افراد چرا به وب سایت شما مراجعه می کنند؟

هنگامی که بتوانید به سوالات بالا پاسخ دهید، اولین و مهم ترین گام استراتژی انتخاب کلمات کلیدی خود را برداشته اید.

مطلب پیشنهادی: تکنیک آسمان خراش در سئو

گام دوم: لیست کلمات کلیدی خود را بسازید

بعد از مشخص کردن اهداف خود حال می بایست کلمات مناسب وب سایت خود را پیدا کنید. برای این کار خودتان را به جای کاربر قرار دهید و به این فکر کنید اگر دنبال خدمات یا محصولات مشابه با محصولات سایت خودتان بودید، با چه کلماتی دنبال آن ها می گشتید؟
برای انتخاب مناسب ترین این کلمات 3 معیار وجود دارد

  • سختی کلمه
  • میزان سرچ
  • نرخ تبدیل

در مورد تعیین سختی کلمات در ادامه این مطلب اشاره میکنیم.
دو معیار بعدی در کنار هم معنا پیدا می کنند. یعنی یک کلمه هم باید میزان سرچ قابل قبولی داشته باشد و همین طور نرخ تبدیل بالایی داشته باشد. به عنوان مثال یک سایت آموزشی در حوزه سئو، سه کلمه آموزش سئو، دوره آموزش سئو و دوره جامع آموزش سئو2019 را در نظر دارد. کدام کلمه بهترین انتخاب است؟
کلمه آموزش سئو سرچ بالایی دارد ولی کسانی که این کلمه را سرچ می کنند معمولا دنبال آموزش رایگان سئو هستند و برای یک آموزشگاه که هدف فروش و قصد درامد دارد نمی تواند کلمه خوبی باشد. دوره جامع آموزش سئو2019 کلمه مناسبی به نظر می رسد، اما سرچ پایینی دارد. در نتیجه کلمه دوره آموزش سئو بهترین کلمه از بین این سه کلمه است. زیرا هم سرچ قابل قبولی دارد و هم نرخ تبدیل خوبی دارد.
البته شما هیچ گاه نباید از قدرت کلمات لانگ تیل یا دم دراز غافل شوید. کلمات دم دراز به کلمات سه بخشی یا بیشتر از آن می گویند. این کلمات معمولا سرچ پایینی دارند، اما به دلیل جزیی بودن هدف مند تر هستند و نرخ تبدیل بالاتری دارند. شما با هدف گذاری تعداد زیادی از این کلمات می توانید ترافیک قابل توجهی را به سمت سایت خود هدایت کنید. با توجه به حجم سرچ پایین و عدم رقابت شدید، رتبه گرفتن در آن ها ساده تر است و می توانید در مدت زمان کوتاه تری در ان ها رتبه بگیرید.

مطالب مرتبط: آموزش تکنیکال سئو

در کنار این کار شما می توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی نیز کمک بگیرید. این ابزارها می توانند کمک خیلی خوبی برای یافتن لیست کلمات کلیدی باشند. یکی از بهترین ابزارها خود گوگل است. در باکس جست و جوی گوگل به شما غیر از کلمه تایپ شده، ترکیبی از کلمه مدنظر با کلمات دیگر را به شما نشان می دهد که این پیشنهادات بر اساس سرچ کاربران گوگل حول این کلمه است.

همچنین در انتهای نتایج گوگل تعدادی کلمه مشابه کلمه سرچ شده به شما پیشنهاد می دهد که طبق یادگیری ماشینی گوگل یا همان الگوریتم رنک برین، کاربرانی که کلمه تایپ شده را سرچ کرده اند، این ترکیبات را نیز تایپ کرده اند و میتواند ایده خوبی برای کلمات کلیدی ارزشمند دیگر باشد.
برخی از شرکت ها ایزارهایی را طراحی کرده اند که قابلیت های خوبی برای تحقیق کلمات کلیدی دارند و برخی ویژگی ها مانند تعیین سختی کلمات، کلمات پیشنهادی و میزان سرچ کلمه را در اختیار شما قرار می دهند و این نکته را هم در نظر داشنه باشید که اطلاعات این ایزارها خیلی دقیقد نیستند ولی همین سطح اطلاعات هم کمک زیادی می کند. برخی ازاین ابزارها رایگان و برخی دیگر پولی هستند.

مطالعه بیشتر: الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

Kwfinder
Ahreaf
Keyword planner
Lsigraph
Keywordtools.io
Moz

keyword planner

اگر حساب Google Ads دارید، به Google’s free Keyword Planner دسترسی دارید. برای رفتن به این ابزار، وارد حساب Google Ads خود شوید و روی نوار “Tools” در سمت راست کلیک کنید. روشهای زیادی برای استفاده از Keyword Planner برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد. شما می توانید:

  • برای به دست آوردن ایده کلمات کلیدی خاص، یک موضوع گسترده را وارد کنید.
  • یک لیست موجود از کلمات کلیدی را بارگذاری کنید تا حجم جستجوی آنها، روندهای فصلی و سایر داده ها را بررسی کنید.
  • نشانی وب سایتی (خود یا شخص دیگری) را وارد کنید تا ببینید چه کلمات کلیدی برای آنها پیشنهاد می دهند و روی چه کلماتی رتبه دارند.

مطلب پیشنهادی: سئو یا تبلیغات کلیکی؟

 

گام سوم: تعیین سختی کلمه کلیدی

یکی از معیارهای انتخاب کلمات کلیدی مناسب که باید در نظر بگیرید، میزان رقابت و سختی کلمات کلیدی است. شما باید درک درستی از میزان رقابت کلمه کلیدی داشته باشید تا بتوانید میزان زمان و هزینه ای که می بایست برای بالا امدن در ان کلمه صرف شود را برآورد کنید و محاسبه کنید که ایا صرف زمان و هزینه در آن کلمه برای شما به صرفه خواهد بود یا نه؟ البته در بیشتر مواقع پاسخ این سوال مثبت است.
برای تعیین سختی کلمه کلمه کلیدی مد نظر خود را در گوگل سرچ کنید و شروع به تحلیل نتایج صفحه اول گوگل کنید. زیرا شما برای قرارگرفتن در صفحه اول گوگل باید آن ها را شکست بدهید.
فاکتورهایی که باید بررسی شوند:

  • تعداد و کیفیت بک لینک های اشاره شده به سایت
  • تعداد و کیفیت تولید محتوا
  • رعایت اصول سئو داخلی
  • سرعت سایت
  • قدمت سایت

یک فاکتور مهم که نیاز به توضیح بیشتر دارد این است که نگاه کنید ببینید کدام لینک از رقیب شما در صفحه اول گوگل وجود دارد؟ اگر صفحه اصلی سایت رقیب شما نمایش داده می شود، یعنی کار شما سخت تر است. زیرا اولا صفحه اصلی سایت ها در اکثر مواقع قوی ترین صفحه یک وب سایت است. ثانیا معمولا مهم ترین و سخت ترین کلمات روی صفحه اصلی هدف گذاری می شوند.

یک بحث مهم دیگر در تعیین سختی و تحقیق کلمات کلیدی، تخصصی بودن سایت رقیب شما است. مثلا شما فروشنده باتری یو پی اس هستید و می خواهید روی کلمه باتری یو پی اس در نتایج گوگل بالا بیایید. کلمه را سرچ می کنید و ملاحظه می کنید که سایت دیجی کالا در بین رقبای شما وجود دارد. پس احتمالا فکر می کنید که شانسی برای شکست ان ندارید. در حالی که این کاملا امکان پذیر است! زیرا سایت دیجی کالا با اینکه یک سایت بسیار قدرتمند و معتبر می باشد، اما تقریبا یک فروشگاه عمومی است و شما که به صورت تخصصی روی باتری یو پی اس کار می کنید نسبت به دیجی کالا از اولویت بالاتری برخوردارید و این موضوع شانس شما را برای شکست دیجی کالا افزایش می دهد.

مطلب پیشنهادی: استراتژی سئو در دیجیتال مارکتینگ

گام چهارم: هدف جست و جو را مشخص کنید

گوگل در حال تبدیل شدن به یک موتور جست و جوی پاسخ گو است و نتایج روز به روز دقیق تر می شوند. به عبارتی دیگر هدف گوگل رسیدن کاربر به بهترین نتیجه مد نظر در کمترین زمان ممکن است.
شما باید بدانید که یک کاربر وقتی عبارتی را سرچ می کند دقیقا چه هدفی دارد؟

  • آیا سوالی دارد و به دنبال پاسخ ان است؟
  • آیا دنبال وب سایت خاصی است؟
  • آیا قصد خرید چیزی را دارد؟

…..

کاربران معمولا با 4 هدف یک عبارتی را سرچ می کنند.

  • کسب اطلاعات
  • یافتن یک برند خاص
  • تحقیق قبل از خرید
  • سرچ به منظور خرید

قصد کاربر از حست و جو را شناسایی کنید تا دقیقا همان صفحه را ببیند که دنبال آن است. با نگاه دقیق به نوع صفحاتی که قبلاً برای آن کلمه کلیدی رتبه بندی شده اند، می توانید درباره هدف جستجوی برخی ازکلمات اطلاعات بیشتری کسب کنید. آیا بیشتر صفحات محصول را می بینید؟ یا تعداد زیادی پست وبلاگ؟ آیا فیلم می بینید؟ یا ترکیبی از همه است؟

مطلب پیشنهادی: تاثیر طراحی ریسپانسیو در سئو سایت

گام پنجم: ساخت صفحات فرود مناسب کلمات کلیدی

قدم بعدی تحقیق کلمات کلیدی ساخت یک صفحه فرود متناسب با کلمه کلیدی مورد نظر است. دقت کنید که در اینجا کلمات باید در صفحات مناسب هدفگذاری شوند. به عوان مثال صفحه اصلی وبسایت شرکت طراحی سایت وبتو روی کلمه طراحی سایت هدف گذاری شده است. زیرا فعالیت اصلی سایت وبتو، طراحی وب سایت است و مناسب ترین صفحه برای این کلمه خود صفحه اصلی است. برای محصولات یا خدمات جزیی تر خود می بایست یک صفحه مخصوص به خود اون کلمه داشته باشید. باز هم به عنوان مثال ما در وبتو برای کلمه طراحی سایت فروشگاهی یک صفحه ایجاد کرده ایم و روی اون عملیات سئو سایت را در کلمه طراحی سایت فروشگاهی انجام داده ایم.
به یاد داشته باشد که برای هر کلمه کلیدی تنها یک صفحه ایجاد کنید و برای آن برنامه ریزی کنید.

البته امروزه گوگل تفاوت جزیی بین کلمات را متوجه می شود و شما می توانید یک صفحه را برای عبارات مترادف و هم معنی آن کلمه کلید نیز سئو کنید.
بعد از مشخص شدن صفخات هدف شروع به تولید محتوای عالی کنید و به خاط بسپارید که برای ارتقای رتبه کلمات کلیدی محتوا را برای کاربر بنویسید و برای گوگل بهینه کنید.
تحقیق کلمات کلیدی شروع استرتزی سئو سایت شما می باشد که باید به بهترین شکل صورت بگیرد. در این مقاله ما سعی کردیم به صورت کامل و کاربردی فرآیند تحقیق کلمات کلیدی را به شما نشان دهیم و امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد. هر گونه سوال و یا نظرات خود را می توانید در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول تحقیق کلمات کلیدی

چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟

تحقیق کلمات کلیدی به بازاریابان و متخصصان سئو کمک می کند تا متوجه شوند که روی چه کلماتی باید بیشتر متمرکز شوند تا بیشترین بازدهی را از استراتژی سئو دریافت کنند.
با یافتن کلمات مناسب و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، سایت شما در زمان و مکان مناسب به مخاطبانتان نمایش داده خواهد شد.

تحقیق کلمات کلیدی از کجا شروع می شود؟

برای یافتن بهترین کلمات کلیدی، ابتدا کلمه یا عبارتی که نشان دهنده موضوع اصلی سایت شما است را پیدا کنید و سپس آن ها را در ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانندAhrefs، keyword planner و lsigraph وارد کنید و با استفاده از دو معیار سختی و میزان سرچ کلمه، بهترین کلمات را انتخاب کنید.

مراحل تحقیق کلمات کلیدی چگونه است؟

ابتدا باید ماموریت و هدف وب سایت مشخص شود، سپس لیست کلمات کلیدی ساخته شود و با استفاده از ابزارها بهترین آن ها فیلتر شوند. بعد از این مرحله هدف کاربر از جست و جوی جهت تعیین نوع محتوای صفحه مشخص شود و نهایت محتوای صفحات لندینگ برای کلمات کلیدی منتخب تولید شود.

دسته بندی: سئو، سئو داخلی

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.