مقالات آموزشی

تعریف ریچ اسنیپت و اهمیت استفاده از Rich Snippets

مفید بود؟

امروزه شما به غیر از نوشتن محتواهای درجه یک میتوانید با اضافه کردن ریچ اسنیپت رتبه بهتری در گوگل بدست بیاورید. در این مطلب اهمیت اسنیپت و انواع آن را برای شما تهیه شده است.

 

راهنمای مطالعه متن
  • Rich snippet ریچ اسنیپت چیست؟
  • چرا ریچ اسنیپت ها مهم هستند؟
  • یک مدل از ریچ اسنیپت ها را انتخاب کنید
  • انواع ریچ اسنیپت ها
  • با اصول اولیه Structured Data آشنا بشوید
  • داده های نشانه گذاری شده را با استفاده از Schema وارد کنید

 

Rich snippet ریچ اسنیپت چیست؟

ریچ اسنیپت ها که با نام نتیجه های قوی نیز شناخته می شوند، نتایج عادی در موتور جستجوی گوگل هستند که اطلاعات بیشتری نسبت به سایر نتایج دارند. این اطلاعات بیشتر معمولا به دلیل ساختاری که در HTML آن ها تعریف شده نمایان می شوند. معروف ترین ریچ اسنیپت ها، دستورپخت ها، نظرات و رویدادها هستند.

چرا ریچ اسنیپت ها مهم هستند؟

اکثر نتایج گوگل سه قسمت محتوا شما را نشان می دهند: عنوان ، توضیحات متا و URL.

این یک اسنیپت طبیعی است؛ حالا ریچ اسنیپت ها، دارای اطلاعاتی بیش از این هستند. عکس زیر را نگاه کنید:

همانطور که میبینید، ریچ اسنیپت ها خیلی جذاب تر از نتایج عادی جستجو هستند؛ پس می توانند کلیک های بیشتری را کسب کنند.
گوگل، ریچ اسنیپت ها را از طراحی ساختاری HTML شما بر می دارد. (مشابه اطلاعات اسکیما)

یک مدل از ریچ اسنیپت ها را انتخاب کنید

برای این که یک ریچ اسنیپت موفق داشته باشید، چند مرحله را باید طی کنید که مرحله اول قطعا انتخاب نوع ریچ اسنیپتی است که در نظر دارید در سایت خود از آن استفاده کنید. وقتی این انتخاب انجام شد، شما با Structured Markup میتوانید اسنیپت مورد نظر خود را روی سایت اعمال کنید.
هزاران نوع ریچ اسنیپت وجود دارد اما بسیاری از آن ها ( مثل اطلاعات پرواز و کتاب)، فقط برای برخی از سایت های خاص استفاده می شود. ما در این مطلب 8 نوع ریچ اسنیپت معروف را معرفی خواهیم کرد.

انواع ریچ اسنیپت ها

نظرات: به شکل ستاره هایی (تا 5 ستاره) نشان داده می شود؛ می تواند حاصل بررسی یک نفر یا میانگین بررسی کاربران باشد. در زیر عکسی از بررسی و نظر یک نفر بر روی یک سایت را می بینید:

دستور غذاها: یک ساختار ساده که فقط برای دستورپخت غذاها استفاده می شود. دستورپخت شامل اطلاعاتی مثل زمان آماده سازی، میزان کالری، نظرات و عکس های دستورغذا می شود.

موسیقی: به گوگل اطلاعاتی در مورد موسیقی بدهید؛ مثل زمان انتشار آلبوم.
اطلاعات محصول: به موتور جستجو اطلاعات خاصی را در مورد یک محصول می دهد؛ این اطلاعات مثلا شامل قیمت و عکس های محصول خواهد بود.

شرکت: به گوگل در شناختن یک شرکت، آدرس، لوگو و اطلاعات تماس آن کمک می کند.

آخرین اخبار: آخرین و مهم ترین اخبار پیرامون یک موضوع را در یک باکس نشان می دهد؛ این بخش فقط مخصوص سایت هایی است که گوگل نیوز آن ها را تایید کرده است.

ویدیوها: موتورهای جستجو نمی توانند ویدیوهای پیج شما را نگاه کنند؛ پس اطلاعات ویدیو به موتورهای جستجو اجازه می دهد که ویدیوهای مرتبط با مبحث را نمایش دهند.

رویدادها: شامل اطلاعات شروع، برگزاری، مکان و سایر اطلاعات لازم برای یک رویداد هستند.

پس وقتی شما می توانید یک ریچ اسنیپت مناسب برای محتوای خود داشته باشید، حتما دست به کار شوید و این کار را انجام دهید.

با اصول اولیه Structured Data آشنا بشوید

داده های نشانه گذاری شده، می تواند به موتورهای جستجو در فهمیدن محتوا کمک کنند. برای مثال، فکر کنید که شما دستور یک غذا را در سایت خود بارگذاری کرده اید.
بدون داده های نشانه گذاری شده، موتورهای جستجوگر کار سختی در درک اطلاعات زیر دارند:
• زمان پختن چقدر طول می کشد؟
• چه عکس هایی مربوط به این دستور غذاست
• لیست مواد اولیه
• مراحل پخت
وقتی شما یک دستور غذا در سایت خود بار گذاری می کنید، باید اطلاعات زیر را به موتورهای جستجو بدهید:
“این دستور غذا 45 دقیقه طول می کشد.”
“لیست مواد اولیه به شکل زیر است”
“این عکسی از غذا است.”

و اگر شما کار خود را درست انجام دهید، یک ریچ اسنیپت به مطلب شما اضافه خواهد شد و به آن شکل به نمایش در خواهد آمد.

 

داده های نشانه گذاری شده را با استفاده از Schema وارد کنید

وقتی کار به داده های نشانه گذاری شده می رسد، اکثر سایت ها از Schema.org markup استفاده می کنند. این مسئله به آن دلیل است که Schema تمامی موتورهای جستجوی مهم را پشتیبانی می کند و کار با این سایت نیز راحت است. تمام کاری که باید بکنید، پیدا کردن نوع ریچ اسنیپتی است که می خواهید.
گوگل خودش نیز مطلب بسیار قدرتمندی برای داده های نشانه گذاری شده دارد که برای فهمیدن حتی از Schema هم راحت تر هستند.
در ووردپرس هم پلاگین های زیادی وجود دارند که داده های نشانه گذاری شده را برای شما وارد می کنند.
به هرحال، می توانید از پلاگین ها هم استفاده نکنید و به هر شکلی که مایل هستید، داده های نشانه گذاری شده سایت خود را وارد کنید.

تست درستی داده های نشانه گذاری شده

آخرین گام شما، اطمینان از درستی کارتان است. خوشبختانه گوگل ابزاری عالی را مهیا کرده است که برای این کار فوق العاده است: ابزار تست کردن داده های نشانه گذاری شده گوگل

یک لینک از سایت یا کد HTML سایت خود را وارد کنید و بر روی دکمه Run Test کلیک کنید.
گوگل داده های نشانه گذاری شده ای که در سایت شما پیدا می کند را نشان خواهد داد و اگر خطایی وجود داشت آنها را به شما اعلام خواهد کرد.

البته یک چیز را فراموش نکنید. هیچ تضمینی ندارد که داده های نشانه گذاری شده مناسب شما تبدیل به ریچ اسنیپت شود، حتی اگر آن را عالی طراحی کرده باشید. گوگل نیز به طور جدی این مسئله را تایید کرده است.
به بیان دیگر، استفاده از داده های نشانه گذاری شده، شانس تبدیل شدن به ریچ اسنیپت را زیاد می کند اما همیشه این کارایی را ندارد.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.