مقالات آموزشی

تعریف roi و بررسی تأثیر چشم انداز یک کسب وکار

مفید بود؟

زمانی که پول خود را در یک تجارت یا کسب وکار سرمایه گذاری می‌کنید، یا وقتی که می‌خواهید یک کسب وکار جدید راه اندازی کنید، اولین انتظاری که از این سرمایه گذاری دارید، برگشت پول و سرمایه اصلی و به اصطلاح سودآور بودن کسب وکارتان است.

برای سنجش اینکه آیا کسب وکارتان سودآور هست یا نه احتیاج به مقیاس‌های کلیدی دارید.

یکی از این مقیاس‌های کلیدی،   roiاست که نشان می‌دهد سودی که از این سرمایه گذاری به دست آورده‌اید چه میزان است؟ در نتیجه با توجه به این موضوع سودآور بودن می‌توانید تصمیمات مهمی را در زمینه کسب و کارتان بگیرید.

در این مقاله می‌خواهیم در باره اینکه roi چیست صحبت کنیم، پس در ادامه مقاله با ماهمراه باشید.

roi چیست؟

roi مخفف عبارت Return on Investment است و به معنای نرخ بازگشت سرمایه می‌باشد.

نرخ بازگشت سرمایه، سود و زیان یک تجارت را نسبت به سرمایه اولیه مشخص می‌کند و میزان بهره‌وری تجارت موجود یا ایده سرمایه گذاری را، به ما نشان می‌دهد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم که roi چیست، می‌توان گفت نسبت سود حاصل به سرمایه کل و هزینه‌های انجام شده را roi یا نرخ بازگشت سرمایه در نظر می‌گیرند.

Roi  یکی از شاخص‌های کلیدی اصلی برای سنجش سود و زیان کسب وکار است و سودی را که از سرمایه گذاری به دست می‌آید، به صورت درصدی از هزینه کل حساب می‌کند.

 

مثلا شما 100میلیون تومان برای راه اندازی کسب وکارتان هزینه کرده‌اید، و حدود 120 میلیون تومان بعد از یکسال به دست آورده‌اید. 20 میلیون تومان میزان سودی است که  از این سرمایه گذاری نصیب شما شده است.

مخاطبان گرامی پیشنهاد میکنیم مقاله

https چیست و مزایای آن برای استفاده از سایت چیست؟ را مطالعه نمایید

برای اینکه بدانیم سودی که به دست آورده‌ایم چند درصد از سرمایه اصلی ماست، باید roi آن را حساب کنیم.

فرمول محاسبه roi

برای محاسبه  roi یک فرمول مخصوص وجود دارد که عبارت است از:

100 × هزینه سرمایه‌گذاری  ÷  ( هزینه  سرمایه‌گذاری   ـ  ارزش فعلی سرمایه‌گذاری )     =   نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری

در مثال بالا ارزش سرمایه فعلی 120 میلیون تومان است. هزینه سرمایه گذاری هم 100 میلیون تومان بوده است. با تفریق این دو از هم مبلغ 20 میلیون تومان باقی می‌ماند که سود خالص است.

حالا این 20میلیون را بر 100 میلیون که هزینه اولیه است تقسیم می‌کنیم.

درنهایت عدد به دست آمده را در 100 ضرب می‌کنیم تا نرخ برگشت سرمایه را به دست آوریم.

نرخ بازگشت سرمایه ما یا همان roi در این سرمایه گذاری 20% از سرمایه کل است.

یعنی 20% از 100% سرمایه ما برگشته است.

البته باید توجه داشته باشید که همیشه محاسبه roi به همین سادگی نیست.

علت محاسبه roi چیست و چه فایده‌ای دارد؟

این سنجه کلیدی نقش مهمی را  در تعیین استراتژی‌های مربوط به کسب وکارمان ایفا می‌کند.

به این ترتیب که محاسبه roi به صورت عدد و رقم به شما نشان می‌دهد که آیا تصمیماتی که برای کسب وکارتان می‌گیرید، ارزش سرمایه گذاری را دارد یا نه؟

 

همچنین به شما کمک می‌کند که نرخ بازگشت ایده‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و ایده‌ای را انتخاب کنید که نرخ تبدیل بالاتری دارد.

اگر نرخ بازگشت بسیار پایین یا منفی بود، باید از آن ایده دست بکشید.

این شاخص عملکرد به شما کمک می‌کند که تصمیمات بهینه‌تری را برای کسب و کار خود بگیرید و در عین حال تجارت خود را کنترل کنید.

چرا که با استفاده از roi می‌توانید بفهمید که هزینه اولیه صرف چه موضوعاتی شده است.

این شاخص کلیدی چشم انداز سرمایه گذاری و پتانسیل آن را به ما نشان می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا به درک درستی از رقابتی که برای یک سرمایه گذاری وجود دارد برسیم.

همچنین محاسبه  roi بسیار ساده بوده و درک آن به آسانی ممکن است.

این یک مقیاس جهانی است که همه کسانی که در عرصه تجارت و کسب وکار فعالیت می‌کنند، به سادگی آن را درک می‌کنند.

محدودیت‌های محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا  roi چیست ؟

• roi در محاسباتش زمان را در نظر نمی‌گیرد.

در محاسبات نرخ برگشت سرمایه معمولا زمانی که در طول آن سرمایه نگه داشته می‌شود، محاسبه نمی‌شود. مثلا پول خود را در شرکت الف سرمایه گذاری می‌کنید و نرخ بازگشت سرمایه شما بعد از سه سال حدود 40% می‌باشد.

 

دقت کنید که در محاسبه roi این سرمایه گذاری مدت زمانی که پول نگه داشته شده، یعنی مدت سه سال محاسبه نشده است.

بنابراین هنگام مقایسه  roi چند سرمایه گذاری باید به این موضوع دقت کنید.

برای حل این موضوع راه حلی که وجود دارد به این ترتیب است که باید نرخ بازگشت به دست آمده را بر بازه زمانی نگه داری پول تقسیم کنیم.

مثلا اگر در شرکت الف 20 میلیون سرمایه گذاری کنیم بعد از یک سال به ما حدود 24 میلیون بازخواهد گشت. سود ما 4 میلیون تومان است بنابراین roi به این شکل محاسبه می‌شود:

4,000,000 ÷ 20,000,000×100 = 20

Roi  ما در این سرمایه گذاری 20% از سرمایه کل است.

مثال بعدی را در نظر بگیرید:

اگر در شرکت ب 20 میلیون سرمایه گذاری کنیم بعد از سه سال 28 میلیون به ما برخواهد گشت. سود ما 8 میلیون و roi ما 40% از سرمایه کل است.

شاید در نگاه اول 40% بزرگتر از 20% به نظر برسد، اما نکته‌ای که وجود دارد عدم توجه به بازه زمانی سه ساله است.

در مثال اول بازه زمانی یک سال است اما در مثال دوم سه سال است. اگر بخواهیم نرخ بازگشت را نسبت هر سال به دست بیاوریم باید 40 را به 3 تقسیم کنیم.

40 ÷ 3=13.3

توجه کنید که سرمایه گذاری در شرکت الف به ازای هر یک سال 20% سود داشت اما در شرکت ب به ازای هر یک سال 13.3% سود داشت.

 

• محدودیت بعدی این است که خطرات سرمایه‌گذاری را در نظر نمی‌گیرد.

ریسک‌ها و خطرات موجود در جریان سرمایه ‌گذاری را محاسبه نمی‌کند.

• فرآیند مقایسه را بیش از حد ساده می‌کند.

همه تفاوت‌ها را در نظر نمی‌گیرد و همین باعث می‌شود که مقایسه به درستی انجام نشود. این مسئله بیشتر در مقایسه بین شرکت‌ها به دلیل تفاوت در شیوه‌های حسابداری رخ می‌دهد.

چگونه roi را بهبود ببخشیم؟ 

قبل از بیان هر نکته‌ای باید بگویم که راه افزایش roi با توجه به جایی که سرمایه‌گذاری می‌کنید متفاوت است، اما در ادامه تعدادی نکته کلی گفته می‌شودکه به بهبود این شاخص کمک می‌کند.

حتما از تحلیل و  بررسی‌های آماری و تخصصی استفاده کنید.

تحلیل بازار را در اولویت قرار دهید و به میزان عرضه و تقاضا توجه کنید. داشتن چشم انداز درست از بازار و میزان عرضه و تقاضا، در انتخاب سرمایه گذاری بسیار مهم است و هرچه اطلاعات بیشتری از بازار داشته باشید، تحلیل بهتری از شاخص  roiخواهید داشت.

باید هزینه‌هایی را که ضروری نیستند تا جای ممکن، حذف کنید.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم به زبان ساده برای شما بیان کنیم که roi چیست.

این شاخص کلیدی عملکرد به شما در تدوین هرچه بهتر استراتژ‌های کسب وکار به ویژه استراتژی‌های مربوط به بازاریابی کمک زیادی خواهد کرد، اما نکته اساسی این است که به درستی و براساس محدودیت‌های شاخص از آن استفاده شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.