در بخش اول این مقاله از عضو جدایی ناپذیر وب و اینترنت یعنی “موتورهای جست و جو” سخن گفتیم و فهمیدیم که از سال 1990 اولین موتورهای جست و جو پا به عرصه وجود نهادند و تا به امروز شاهد تحول بسیاری در آن ها بوده ایم.
موتورهای جست و جو ، گذشته،حالا و همیشه – بخش دوم
در بخش اول این مقاله از عضو جدایی ناپذیر وب و اینترنت یعنی “موتورهای جست و جو” سخن گفتیم و فهمیدیم که از سال 1990 اولین موتورهای جست و جو پا به عرصه وجود نهادند و تا به امروز شاهد تحول بسیاری در آن ها بوده ایم.
در ادامه درباره موتورهای جست و جوی محبوب خواهید خواند.
“یاهو!”
جست و جو گر یاهو در ابتدا بعنوان یک دایرکتوری برای دانشجویان بود که به طبقه بندی موضوعات مختلف وب سایت ها می پرداخت. یاهو در سال 1994 به وجود آمد و بعد از آن موتورهای جست و جوی بسیاری ایجاد شدند. طبق قوانین وب، در سال 2002 یاهو ، INKTOMI را که توسط ALLTHE WEB و آلتاویستا دنبال می شد، بدست آورد.
گرچه یاهو موتور جست و جوی خود را داشت اما در ابتدا از گوگل برای ارائه نتایجش استفاده می کرد. در سال 2004 با ایجاد پایگاه داده ای و انتقال اطلاعات از یک دایرکتوری به موتور جست و جو به یک موتور جست و جوی کامل و جامع تبدیل شد.
“گوگل”
گوگل که در حال حاضر پدر موتورهای جست و جو نام دارد ولی جالب است بدانید که یک عمر ده ساله دارد. در سال 2001که تمامی فرآیندها و مفاهیم موتورهای جست و جو تغییریافت، گوگل پا به عرصه وجود نهاد. گوگل با خود مفاهیم جدیدی چون “محبوبیت لینک” و ” رتبه بندی صفحات وب” را بهمراه آورد.
گوگل مفهوم ساده ای از جست و جوی کلمه را ازطریق کرالرها و شبکه های عنکبوتی خود فراهم کرد. در حال جاضر یک پایگاه داده ای بی نظیر از واژه های مورد جست و جو را داراست.
امروزه نیمی از جهان برای جست و جو از گوگل استفاده می کنند. گوگل همه چیز را می تواند با جزئیات جست و جو کند و نتایج موردنظرتان را به شما ارائه می کند.
“اِم اِس اِن”
آخرین موتور جست و جوی اضافه شده به این عرصع رقابت MSN می باشد که توسط مایکروسافت طراحی و پیاده سازی شده است. شرکت مایکروسافت جست و جوی بتا را در سال 2004 توسط کرالرهای خود که msnbot نام داشت آغاز کرد. اخیراً شرکت مایکروسافت شکل جدیدی از جست و جو را ارائه کرده است. WINDOWS LIVE SEARCH که کاملاً تخصصی برای جست و جوی کلمات به کار می رود.
“نتیجه گیری”
آخرین گرایش در موتورهای جست و جو ، همگرایی این موتورهای جست و جو است. یاهو و گوگل صفحه جدیدی که تلفیق هر دویشان است را راه اندازی کرده است. این صفحه جدید جست و جو ” گوگل یاهو” ( G & Y) نام دارد.
این همکاری مشترک میان گوگل و یاهو به این گونه است که صفحات جست و جوی شما در دو صفحه جدا می شود که در یک صفحه نتایج ارائه شده توسط گوگل و در صفحه بعدی نتایج یاهو را مشاهده می کنید.
دیدن دو غول در عرصه موتورهای جست و جو در کنار هم بسیار جالب است.
اما فراموش نکنید که گوگل همچنان با قواعد بازار یکه تاز است و این موضوع ، کار را برای سایر موتورهای جست و جو واقعاً دشوار کرده است و آنها فرصت توسعه ندارند و بخش عمده ای از آنها نیز توسط خود گوگل پوشش داده می شوند.