بک لینک چیست؟
بک لینک، لینکی است که از سایتی، به سایتی دیگر داده می شود. بک لینک ها سنگ بنای ارتباطی شبکه جهانی هستند و بدون وجود آن ها، گشت و گذار در اینترنت معنایی نخواهد داشت.
بک لینک ها، پشتوانه و اعتبار یک سایت در نتایج حاصل از موتورهای جستجوگر هستند. یکی از ملاک های ارزش دهی به سایت ها از دید موتورهای جستجوگر، تعداد و کیفیت بک لینک های سایت ها می باشد.
مزایای لینک دهی :
Link Building یکی از راههای موثر برای بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو است. شما با گرفتن لینک از سایتهای معتبر، میتوانید رتبه اعتماد (Trust Rank) سایت خود را در موتورهای جستجوی گوگل افزایش دهید تا در رتبههای بالاتر این موتورها نمایش داده شوید.
مزیت دیگر آن ترافیک بیشتر در سایت شماست. مسلما هر چه در سایتهای پر بازدید معتبر اقدام به Link Building کنید، افراد بیشتری وارد وب سایت شما میشوند.
عوامل موثر در کیفیت یک لینک :
-
Anchr text :انکر تکست٬ همان متن یا عبارتی است که به یک صفحه دیگر لینک میشود. تاثیر آن به این صورت است که: وقتی با عبارتی مرتبط با صفحهای که میخواهید به آن لینک بدهید، انگار یک سیگنال به گوگل فرستادهاید که این انکرتکست با این صفحه مرتبط است و گوگل میتواند رتبه آن کلمه را با توجه به دیگر فاکتورها افزایش دهد.
-
Domain Authority : این فاکتور توسط شرکت moz.com به وجود آمده است. سن دامنه٬ تعداد لینکهای ورودی٬ کیفیت بک لینک ها٬ فعالیت سایت در شبکههای اجتماعی و … در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند. این امتیاز میتواند در مشخص کردن کیفیت بک لینک ها نیز تاثیرگذار باشد.
-
Page Authority : اعتبار صفحه همانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه میشود که در مورد لینکهای ورودی٬ کیفیت آن ها و اعتبار کلی همان صفحه مشخص میشود.
-
دریافت لینک از سایتهای کشورتان: اگر سایتی با زبان فارسی دارید٬ بهتر است لینکهایی که میگیرید از سایتهایی باشند که دارای دامنه ir. هستند. چون شانس شما را برای دریافت رتبه بالاتری در نتایج جست و جوی ایران افزایش میدهند. اما ممکن است باعث افزایش رتبه شما در نتایج جستوجوی بینالمللی نشوند.
-
تعداد لینکهای داخل صفحه: این که گوگل بداند لینکهای خروجی از یک سایت طبیعی هستند یا خیر٬ توسط فاکتورهای زیادی مشخص میشود. اما در کل٬ تعداد لینکهای خروجی از صفحهای که از آن لینک میگیرید٬ نباید خیلی زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوا حفظ شده باشد.
-
پیج رنک آن صفحه: البته در این که دیگر پیج رنک اهمیتی ندارد شکی نیست٬ اما همچنان یک سیگنال نسبتا تایید شده در افزایش تاثیر لینک هاست. دقت کنید که پیجرنک به صورت مستقیم بر روی رتبه شما تاثیر نمیگذارد٬ بلکه به صورت غیرمستقیم میتواند موثر باشد.
-
Relations : یکی از مواردی که خیلیها در آن دچار اشتباه میشوند٬ بحث رابطه های بین لینک هاست. بک لینک ها مشخصهای به نام Rel دارند که میتوانیم با آن به موتورهای جست و جو بگوییم که از Link Juice و PR juice ما چیزی برای آن صفحه ببرند یا خیر. حال ممکن است که موتورهای جست و جو رتبه آن صفحه را به واسطه لینکی که شما به آن دادهاید افزایش دهند٬ اما از پیجرنک شما چیزی برای آن صفحه نبرده باشند. در حالت عادی نیازی نیست که حتما در لینک “rel=”dofollow را ذکر کنیم. خود لینکها به صورت پیشفرض Dofollow هستند.