هر روز تکنیک های بازاریابی متحول می شوند. اغلب کسب و کارها باید سعی کنند تا از انواع و اقسام روشهای بازاریابی استفاده کنند تا به افزایش فروش و درآمد برسند. قطعاً بازاریابی دیجیتال یکی از اصول مهم در پیشبرد اهداف سازمان ها و شرکت ها است. سئو نیز یکی از جذاب ترین و بهترین روش ها در بازاریابی دیجیتال و مدرن است که در ادامه مقاله به مفاهیم مربوط به آن می پردازیم.
سئو یکی از جدیدترین مفاهیم بازاریابی دیجیتال
سئو در واقع به قدری مهم شده است که شغلی به عنوان سئوکار یا مدیر سئو برای سایت ها و شرکتهای مختلف وجود دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد سئو بیشتر صحبت کنیم و ویژگیهای این روش جدید در حوزه بازاریابی دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم.
سئو به مجموعه تکنیک ها و کارهایی گفته می شود که برنامه نویسان سایت ها بر روی کدها و دیگر المان های یک وب سایت اعمال میکنند. این تکنیک ها سبب میشود که موتورهای جستجو بتوانند بهتر وب سایت را پیمایش کنند. همانطور که می دانید الگوریتم های مختلفی توسط موتورهای جستجو وجود دارد که بر اساس آن وب سایت ها را مورد پیمایش قرار می دهند. وقتی که شما در گوگل یک عبارت را جستجو می کنید، الگوریتم های گوگل متناسب با ویژگی هایی که دارند، نتایجی را به شما نشان می دهند. این نتایج در واقع حاصل پیمایش میلیون ها سایت در کسری از ثانیه است که بر طبق یک ترتیب بندی کاملاً منظم برای شما نمایش داده می شوند. نتایج گوگل کاملاً دقیق و منظم هستند و جایگاه هر سایت بر اساس شاخص ها و فاکتورهای زیادی است.
اهمیت رتبه یک گوگل
همانطور که می دانید کاربران معمولاً صفحه اول و نتایج ابتدایی گوگل را مورد بازدید قرار می دهند. معمولاً هم آنچه که یک کاربر می خواهد در سه سایت برتر گوگل وجود دارد. به ندرت پیش می آید که کاربر برای به دست آوردن مطلب مورد نظرش، به صفحه دوم گوگل یا حتی نتایج هفتم، هشتم و یا انتهایی صفحه اول برود. عمدتاً در همان 3 سایت اول آنچه که می خواهد به دست می آورد.
با مطالعه چرا باید به سئو اهمیت بدهیم؟
میتوانید به اطلاعات مفیدی بدست آورید.
پس رقابت بر روی به دست آوردن جایگاه اول، دوم و سوم در کلمات کلیدی پرکاربردی که کاربران استفاده میکنند بسیار بالا است. تکنیک های SEO سبب می شود که جایگاه و رتبه سایت شما در نتایج گوگل بالا رود و شما به رتبه های برتر گوگل برسید. پس به طور کلی می توان گفت هدف از سئو این است که شما وب سایتتان را در جستجوهای گوگل بالا ببرید.
اگر یک وب سایت در جایگاه های بهتر قرار بگیرد، قاعدتاً بازدیدکنندگان بیشتری خواهد داشت. مسلم است که هرچه بازدیدکننده بیشتری از سایت داشته باشید، احتمال اینکه این بازدیدکننده ها تبدیل به مشتری شوند بسیار زیاد خواهد شد. وقتی که سایتی در کلمات کلیدی مورد نیاز و استفاده کاربران جامعه هدفش، جزو بهترین ها باشد، باعث ایجاد یک برند برای او می شود. خیلی از سایت هایی که امروزه ما میشناسیم شاید هیچ محصول یا خدمتی را ارائه ندهند، اما صرف اینکه مطالب کاربرپسند دارند و در جستجوهای گوگل جزو نتایج اصلی هستند به عنوان برند شناخته می شوند و ما آنها را میشناسیم! همان طور که می دانید بر طبق جدیدترین ابزارهای گوگل هرچه افزایش ترافیک سایت بیشتر باشد، از لحاظ مختلف برای او بهتر است و باعث می شود که یک ابزار بسیار مناسب برای تبلیغات نیز باشد.
انواع روش های سئو
اما انواع و اقسام SEO وجود دارد. یکی از روش ها سئو درون صفحه است. تقریبا همه کارهایی که برای ظاهر و کدهای وب سایت انجام می دهید سئوی درون صفحه هستند. به طور مثال شما یک لندینگ بسیار مهم دارید و می خواهید صفحات و برگه های مختلف وب سایت را به آن لندینگ لینک بدهید. این موضوع باعث می شود که سئوی درون صفحه شما به اندازه قابل توجهی بالا برود.
اگر از شبکه های اجتماعی به عنوان یک مکمل و برای بهتر شدن بازدید وب سایتتان استفاده کنید، در این صورت شما سئوی بیرون صفحه را انجام داده اید. در واقع شما با استفاده از لینک های مختلف از خارج از سایتتان، بازدید کنندگان بیشتری را به وب سایت هدایت می کنید. از این رو میزان بازدید و اعتبار سایتتان هم افزایش پیدا می کند.
سئوی کلاه سفید و سیاه
روش های مختلفی هم برای SEO وجود دارد. سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه از جمله آن ها هستند. سئوی کلاه سفید به تکنیک های کاملاً درستی گفته می شود که شما با استفاده از قوانین و راهنمایی های خود موتورهای جستجو آنها را اعمال می کنید و در بلندمدت سبب می شود تا شما جزو رتبه های برتر گوگل شوید.
سئوی کلاه سیاه به دستوراتی گفته می شود که هدفشان دستکاری یا فریب الگوریتم ها و موتورهای جستجو هستند. شاید یک سایت بتواند در مدت زمان کمی با استفاده از سئوی کلاه سفید به رتبه های برتر گوگل برسد، اما از آنجا که از الگوریتم های گوگل به صورت مداوم سایت ها را مورد پیمایش قرار می دهند، به سرعت این موضوع توسط موتورهای جستجو شناسایی می شود و ممکن است که پایگاه داده سایت را برای همیشه از دسترس خارج شود. به همین دلیل سوء کلاه سیاه به هیچ وجه توصیه نمی شود و استفاده از سئوی کلاه سفید بسیار مناسب تر است.
تکنیک های بهینه سازی سایت
شما برای اینکه بتوانید سایت خود را تقویت کنید تا موتورهای جستجو به خوبی بتوانند آن را مورد پردازش قرار بدهند باید:
. استراتژی های نام دامنه و هاست خود را ارتقا بدهید.
. متن خودتان را به گونهای بنویسید و پردازش کنید که کاربر پسند باشد.
. ساختار سایت به خصوص نقشه سایت را به خوبی ایجاد کنید.
. کلمات کلیدی پرکاربرد استفاده کنید
. کد هایی که در سایت اعمال می کنید تا آنجا که ممکن است بهینه و کوتاه باشد.
البته این ها فقط تعداد کمی از تکنیک های سئو هستند.
در واقع میتوان گفت اگر قصد دارید بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ خود را تقویت و تکمیل کنید، حتماً باید از تکنیک های سئو استفاده کنید. چرا که یک سایت هر چقدر هم که زیبا باشد، اما اگر در آن تکنیک های سئو رعایت نشده باشد مورد بازدید گسترده قرار نخواهد گرفت و سود آنچنانی برای مدیران و صاحبان کسب و کار نخواهد داشت.
بحث سئو بسیار تخصصی است. مثلاً هر گونه تغییر در قسمت فایل ROBOTS.TXT و اضافه کردن نقشه سایت با آن می تواند یکی از تکنیکهای بهینه سازی موتور جستجو باشد. اما به جز این موارد، آنالیز مستمر تکنیک های سئو نیز بسیار مهم است و شما باید از ابزارهای آنالیز جهت کراول (پیمایش) استفاده کنید .حتماً سعی کنید که همواره جدیدترین الگوریتم ها یا روشهای ارتقاء سایت را دنبال کنید. چرا که این روش ها همواره در حال تغییر و بهبود هستند. تقریبا هر ساله شاهد ایجاد روش های جدید و جذاب در حوزه سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو هستیم.