مقالات آموزشی

بیان ۴ نوع هدف کلمات کلیدی که بر بازاریابی موتور جستجو(SEM) تاثیر می‌گذارند

مفید بود؟

کلمات کلیدی، زبان بهینه‌سازی موتورهای جستجو، تبلیغات موتورهای جستجو و حتی سرچ در وبسایت یک فروشگاه اند. پس مدیران و بازاریابان یک فروشگاه اینترنتی هر چه بهتر هدف جستجوی نهفته در پشت یک جستار کلمه کلیدی فروشگاهی را بفهمند، آن فروشگاه پاسخ بهتری ارائه می‌دهد.
برخی از شرکت‌های بازاریابی موتور جستجو – مانند WordStream و Moz – سه یا چهار دسته‌بندی از اهداف کلمات کلیدی را توصیف می‌کنند، که شامل هدف ناوبری، هدف اطلاعاتی، هدف تحقیقاتی و هدف تبادلاتی هستند.
هر کدام از این دسته‌بندی‌ها به ما اطلاعاتی درباره کاربر ارائه می‌دهند و به کسب و کار می‌گویند که چه عملکردی باید داشته باشد.

4 نوع هدف کلمات کلیدی که بر بازاریابی موتور جستجو تاثیر می‌گذارند

هدف ناوبری

وقتی کاربران موتورهای جستجو از کلمات کلیدی‌ای که شامل اسم یک برند یا توضیحات مشخصی از یک برند می‌شوند، استفاده می‌کنند، به احتمال زیاد می‌خواهند به وبسایت همان برند برسند. همچنین احتمال این هم وجود دارد که در حال حاضر هم آن برند را بشناسند.
در ادامه مثالی از شروع جستجوی ناوبری آورده شده است.
فرض کنیم دیروز، یکی از دوستان شما توییتی زد درباره یکی از ایونت‌های GoRuck در پورتلند. باحال به نظر می‌رسید. اما حالا و بعد از 24 ساعت شما نمی‌توانید توییت و لینک آن را پیدا کنید. پس به گوگل می‌روید و عبارت “go ruck website” را سرچ می‌کنید.

 

بعضی‌ها می‌خواهند که هرچه سریعتر به یک وبسایت برسند.
GoRuck یک فروشگاه است، اما مشخصا هدف جستجوی شما دسترسی به وبسایت بود. نمی‌خواستید یکی از محصولات آن‌ها را بخرید.
از دید بازاریابی فروشگاه‌های اینترنتی، مهم است که در نتایج موتور جستجو برای برند خودتان رتبه بالایی داشته باشید. اما خیلی خوب به نظر نمی‌رسد که آگهی‌ای درباره یک کلمه کلیدی با هدف ناوبری بخرید، چرا که بیشتر آن جستارها به خرید فوری و مستقیم نمی‌انجامند.

هدف اطلاعاتی

اکثر جستارهای جستجو به دنبال اطلاعات اند. کاربر – یا کسی که در حال جستجو است – پرسشی دارد و به دنبال پاسخ آن است. به جستجوهای خودتان در گوگل و یوتیوب(YouTube) فکر کنید. جالب است که شما هم اکثر اوقات به دنبال اطلاعات اید. ممکن است مشکلی داشته باشید، پس به دنبال راهکار آن می‌گردید.
گرچه کلمات کلیدی با هدف اطلاعاتی فورا به خرید منجر نمی‌شوند، فرصتی فراهم می‌کنند تا با مشتری‌های احتمالی ارتباط بگیرید.
با در نظر داشتن این نکته، ایده خوبی به نظر می‌رسد که محتوایی را در یک وبلاگ یا یوتیوب برای پاسخ به پرسش‌های احتمالی درباره یک محصول، تولید کنید. اغلب این محتوا به شکل یک ویدیوی آموزشی یا مقاله در می‌آید.

 

چنین پست‌هایی ممکن است به فروش محصول منجر نشوند، اما مشتری‌هایی را به خود جذب می‌کنند.
به عنوان نمونه اگر در پینترست(Pinterest) که مکانی برای دستورهای غذایی است، عبارت «برش زدن گوشت» را سرچ کنید، یکی از پاسخ‌ها، لینکی به وبسایت Williams-Sonoma است.

هدف تحقیقاتی

Rand Fishkin بنیانگذار Moz می‌نویسد: «یک جستجوی تحقیقات تجاری، مرزی بین جستجوی خالص و هدف تجاری قرار می‌دهد. برای مثال، یافتن شرکای احتمالی برای سهیم شدن در تی‌شرت‌های جدیدتان در Albuquerque، دانستن اینکه چه شرکت‌هایی در بریتانیا کیف لپتاپ می‌سازند و می‌فروشند یا تحقیقاتی درباره بهترین برند دوربین‌های دیجیتال برای یک خرید همه‌جانبه. اینها مستقیما تبادلاتی نیستند، و شاید هرگز برای معاملات محصول، خدمات یا مسکوکات نتیجه ندهند، اما کاملا هم اطلاعاتی نیستند.»

مشتری‌های احتمالی شما ممکن است از کلمات کلیدی‌ای با هدف تحقیقاتی برای مقایسه محصولات یا فروشگاه‌ها استفاده کنند. ممکن است تفاوت‌های فصلی در قیمت را بین جاهای مختلف جستجو کنند. یا ممکن است سعی کنند تا اطلاعاتشان را عمیق‌تر کنند.
یک سناریو در دست داریم. یک دوست فیس‌بوکی، لینک پادکستی درباره “American Cricket Farming” را پست می‌کند. در ابتدا، ممکن است به صورت یک شوخی به نظر بیاید، اما پادکست جدی است. مجری از مدیر National Institute of Food and Agriculture مصاحبه می‌کند و درباره چندتا برند جیرجیرک صحبت می‌کند. شما در دام افتاده‌اید. در انتها، حاضرید حشره بخورید. اما با کدام حشره باید شروع کنید؟

 

بسیاری از مشتری‌ها ترجیح می‌دهند قبل از خرید خود تحقیقات کنند.
درباره عرضه کنندگان جیرجیرک جستجو می‌کنید. هنوز آماده خرید نیستید، اما به سمت یک تبادل قدم برداشته اید.

پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای کامل اهداف کلمات کلیدی را مطالعه نمایید.

اینجا هم بازاریابی محتوا ممکن است پاسخ برخی از سوالات کاربر را بدهد. Exo، سازنده بارهای پروتئینی بر پایه آرد جیرجیرک، پاسخ جستارهای تبادلاتی را در وبلاگش و توسط یک سری گراف‌های اطلاعاتی درمورد جیرجیرک‌ها می‌دهد.
کمک به مشتری در حال تحقیق، می‌تواند پروسه خرید را سرعت ببخشد.
به علاوه بازاریابی محتوا، گاهی خوب است کلمات کلیدی هدف تحقیقاتی را با بازاریابی موتور جستجو هدف گیری کنید.

هدف تبادلاتی

برای بازاریابانی که به لحظه حال اعتقاد دارند، کلمات کلیدی با هدف تبادلاتی، جام مقدس بازاریابی موتور جستجو هستند. کاربرانی که از کلمات کلیدی‌ای شامل اسامی محصولاتی مشخص به همراه عبارات خریدارانه استفاده می‌کنند – مثل «خرید»، «بن تخفیف»، «تخفیف» و «ارسال» – آماده تکمیل سفارش هستند.
توسعه صفحات هدف و آگهی‌های خرید PPC که به کلمات کلیدی با هدف تبادلاتی مرتبط اند، ممکن است نتایج خوبی به بار آورند. پس اگر فروشتان همانطور است که می‌خواهید، اینکار را انجام دهید.

 

گوگل می‌تواند هدف تبادلاتی را بفهمد و نتایج مرتبط نشان دهد.
تصویر بالا را در نظر داشته باشید. من عبارت best price for nike inflict wrestling shoes” را جستجو کردم. گوگل واضحا هدف تبادلاتی آن را تشخیص داد و نتایج خرید را بالا آورد. علاوه بر این، گوگل سایز پای من را(14) از جستجوهای قبلی به خاطر داشت و کفش‌هایی را با سایر من نشان داد.
سعی کنید در بازاریابی موتور جستجوی خود دقیق باشید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.