دنیای امروز در کنار تمام ویژگی های منحصر به فردش توجه تعداد بسیاری از کاربران فضای مجازی به سمت فروشگاه های اینترتی و خرید از سایت های عرضه دهنده محصولات اینترنتی جذب کرده است به گونه ای که خرید و فروش کالا از طریق شبکه های جهانی اینترنت یکی از شاخه های تجارت الکترونیک می باشد و اینترنت به عنوان پلی میان مراکز فروش و خریداران اصلی منجر به صفر شدن فاصله زمانی و مکانی میان کاربران و فروشگاه های مورد نظرشون می باشد.
کاربر برای خرید و سفارش کالای مورد نظرشون وارد سایت ارائه دهنده محصول یا همان فروشگاه اینترنتی می شود و پس از مشاهده و بررسی مشخصات کالاهای مورد نظر، آنها را انتخاب و هزینه مربوطه ار پرداخت می کند و با وارد کردن اطلاعات شخصی و آدرس پستی خرید خود را نهایی می کند اما یکسری کاربر فضای مجازی هستند که به دلیل کلاه برداری های انجام شده و عدم اطمینان کافی و البته به حق می باشد و تا قبل از دیدن کالا مورد نظر مایل به پرداخت هزینه آن نمی باشند که به دلیل وجود این مدل کاربران می توان سرویس پرداخت در محل را پیشنهاد نمود تا کاربران هزینه مربوطه را درب منزل پرداخت نمایند.
به عبارتی در این سیستم مشتریان، محصولات مورد نظر خود را در سایت انتخاب کرده و در سبد خرید (Shopping Cart) قرار می دهند. مشتری پس از وارد نمودن اطلاعات ارسال کالا، خرید خود را نهایی می کند. از این پس شرکت پست کالا را از فروشنده دریافت کرده و به آدرس خریدار ارسال می نماید و در هنگام تحویل کالا به خریدار، مبلغ کالا و هزینه ارسال را طبق فاکتور صادر شده از خریدار دریافت می کند و در مقاطع زمانی خاص بهای کالا را به حساب فروشنده واریز می نماید.
جهت استفاده و امکان پیاده سازی سرویس پرداخت در محل نیاز به عقد قرارداد “سرویس خرید و فروش اینترنتی” با شرکت پست می باشد که در قرارداد مربوطه موارد زیر اعلام شده است :
1. حوزه تحت پوشش قرارداد فوق سراسر کشور می باشد.
2. هزینه های پستی براساس تعرفه های مصوب و ابلاغی پست محاسبه می شود.
3. افزایش نرخ تعرفه های پستی در طول مدت زمان قرار داد که توسط کارفرما اعمال می شود.
4. واریز از حساب پست به حساب طرف قرارداد 2 بار در هفته انجام می شود.
5. مجموعا 250 میلیون ریال (50 میلیون ریال ضمانتنامه بانکی معتبر و 200 میلیون ریال سفته) به عنوان تضمین از طرف قرارداد دریافت می شود.
6. قرارداد یکساله می باشد.