مقالات آموزشی

اصول و نکات محتوا نویسی و تکنیک های آن

مفید بود؟

اصول و نکات محتوا نویسی و تکنیک های آن

اگر به دنبال پاسخ سوالات خود در زمینه‌ی نکات محتوا نویسی یا تکنیک های محتوا نویسی هستید، دائما به نمونه محتوا نویسی ِدیگران نگاه می کنید تا ایرادات محتوای خود را بیابید، این مطلب برای شما حرف های تازه‌ای دارد. پس توصیه می کنیم با این مطلب همراه باشید که فقط 5 دقیقه از زمان شما  را خواهد گرفت، اما برای یک عمر محتوا نویسی و نویسندگی در بستر اینترنت مناسب است.

تکنیک ها و اصول محتوا نویسی چیست؟

اصول محتوا نویسی در کل 7 قاعده دارد که هر نویسنده یا تولید کننده محتوا باید از آنها آگاهی داشته باشد. وقتی به عنوان نویسنده محتوای متنی از این هفت قاعده پیروی کنید، هر کارفرما یا کسب و کاری ترجیح می دهد با شما همکاری داشته باشد.

انتخاب جملات کوتاه برای نوشتن محتوا

اولین قاعده در اصول محتوا نویسی، کوتاه نویسی است. حتی در اصول سئو هم کوتاه نوشتن یا استناد کردن به جملات مختصر بسیار اهمیت دارد. پس مختصر و مفید بنویسید. توضیحات بلند و نیازمند بسط دادن را با جملات کوتاه به مخاطب ارائه کنید.

رعایت قاعده در اصول محتوا نویسی

زیرا خواندن جملات کوتاه برای مخاطبان – در هر سطحی – آسان تر از هضم و درک ِجملات بلند است. مخاطبان با کمک جمله های کوتاه، بیشتر ترغیب می شوند تا ادامه محتوایی که نوشته اید را بخوانند. معمولا به تولید کنندگان یا نویسندگان محتوا توصیه می شود جملات 15 الی 20 کلمه ای بنویسند. سعی کنید جملات بلند و کوتاه را با هم ترکیب کنید.

برای رعایت این قاعده در اصول محتوا نویسی، باید ترکیبی از جملات کوتاه و جملات بلند را در محتوایتان لحاظ کنید. یعنی باید هر دو آنها را انتخاب کرده و در محتوا پخش کنید، تا مخاطب خسته نشود. با این کار، نوشتار تان ریتم خاصی پیدا می کند. خوب نوشتن هم – طبق توصیه متخصصان – متکی به ریتم یکسان است.

نتیجه:

اگر در حال انتقال مفهومی پیچیده و دشوار به مخاطب هستید، سعی کنید جملات تان را تا حد مجاز بشکنید و بُرش دهید. بین جملات تان یک ریتم مشخص ایجاد کنید و از ترکیبی از جملات کوتاه و بلند در محتوا استفاده نمایید. برای درک بهتر، به این نمونه‌ محتوا (در تصویر زیر) نگاه کنید.

 

کمتر از افعال مجهول استفاده کنید

معمولا در اصول محتوا نویسی از اهمیتِ «شفاف بودن در نوشتار» زیاد صحبت می شود. اما این به چه معناست؟ اگر از افعال و جملات معلوم بیشتر از افعال و جملات مجهول و نامعلوم استفاده کنید، قطع به یقین محتوای بهتری خواهید نوشت. زیرا مخاطب با شما به شکلی پویا تر و آگاهانه تر ارتباط برقرار خواهد کرد. افعال مجهول، باعث ایجاد گیجی، ابهام و سوالات مختلف در ذهن مخاطب می شوند.

در‌نتیجه، مخاطبان پس از خواندن پنج الی شش جمله از محتوای‌تان، آن را کنار می گذارند. هیچ کارفرمایی، نویسنده ای را استخدام نمی کند که مخاطب را کسل کند و باعث شود خمیازه بکشد و با بی حوصلگی و علامت سوال های فراوان به مانیتور یا صفحه گوشی‌اش خیره شود! مثال؟ به جمله زیر توجه کنید:

گربه (موضوع) روی نیمکت(شئ) نشست(فعل).

وقتی موضوع را قبل از فعال قرار دهید، مخاطب به درستی و از همان ابتدا سوژه را می شناسد و می تواند آن را بهتر درک کند. حالا تصور کنید جمله به شکل زیر نوشته می شد:

نیمکتی که روی آن یک گربه نشسته بود.

نتیجه: در ابتدای جملات خود موضوع را شفاف بنویسید. از جملات مبهم و افعال مجهول کمتر استفاده کنید تا مخاطب را خسته و کسل نکنید.

از واژه های «من، ما، شما» استفاده کنید

در اصول محتوا نویسی برای یک سازمان یا برند یا کسب و کار به آهنگ برند توجه ویژه داشته باشید. آهنگ برند ها یا دوستانه اند، یا رسمی. البته لحن های رایج مربوط به برند‌ها، به این دو حالت خلاصه نمی شوند. اما برای اینکه این مطلب را در خلاصه ترین و بهترین شکل به شما ارائه کنیم، از معرفی تک تک آنها خودداری می کنیم و جستجو و تحقیقِ بیشتر را بر عهده خودتان می گذاریم.

 آهنگ برند «رسمی» یا «دوستانه»

تکلیف آهنگ برند «رسمی» یا «دوستانه» مشخص است. ما می توانیم در آهنگ برند یا کسب و کاری که همیشه با لحنی رسمی با مخاطبانش صحبت می کند، از واژه های ما، شما استفاده کنیم. برای برند هایی با لحن یا آهنگ دوستانه، استفاده از پسوند های مفعولی ِعامیانه بهترین انتخاب ممکن است. همچنین شما می توانید در جملات خود از نام برند یا نام کسب و کار استفاده کنید.

استفاده از اطلاعات تماس خود

مثلا: «ما این کار را برای شما انجام می دهیم» یا «شرکت X برای خدمت رسانی همیشه آماده همکاری با شما است.» سعی کنید که مستقیما با مخاطب ارتباط بگیرید و آنها را خطاب قرار دهید. البته در برخی از کسب و کار ها یا برند ها از شما  – به عنوان نویسنده محتوا – درخواست می شود که مخاطب را مستقیما خطاب قرار ندهید.

 

در هر صورت، اصول کلی این است که طوری با مخاطب صحبت کنید که گویی دقیقا مقابل تان نشسته است و در حال صحبت با او هستید. پس لازم است که مستقیما به آنها با واژه‌ی «شما» اشاره کنید. مثلا: «شما می توانید اطلاعات تماس خود را به ما بدهید تا با شما تماس حاصل کنیم.»

نتیجه: مخاطب را مستقیما خطاب قرار دهید. به جای آوردن ِ مکرر نام شرکت، برند یا کسب و کار از واژه «ما» استفاده کنید. با این کار، بین خود و مخاطب ارتباط نزدیک و دوستانه برقرار خواهید کرد.

نکته‌ی مهم در تکنیک های محتوا نویسی: برای مخاطب بنویسید.

این یکی از مهم ترین اصول محتوا نویسی است. شما باید برای مخاطب بنویسید و متن خود را به شکلی ارائه کنید که مخاطبان هدف بتوانند به راحتی آن را درک کنند. اگر به هر دلیلی مخاطب احساس نزدیکی یا تعامل با محتوای شما نداشته باشد، آن را مطالعه نخواهد کرد. پس باید چه کنید؟ باید از کلماتی استفاده کنید که برای مخاطب ِهدف، معنا و مفهوم خاصی دارند.

برای مخاطب هدف تولید محتوا کنید

این نکته را در تکنیک های محتوا نویسی در نظر بگیرید که بسیاری از وب سایت ها و شبکه های اجتماعی کسب و کار‌ها، مخاطبان زیادی دارند. پس باید از به کار بردن ِاصطلاحات بسیار تخصصی که می تواند آنها را گیج کند، خودداری کنید. به علاوه، بهتر است از واژه های خلاصه شده که در متن ابهام ایجاد میکنند، خودداری کنید. کلمات و جملات را کامل بنویسید و برای مخاطب هدف تولید محتوا کنید.

 

اگر قرار است از یکی دو اصطلاح تخصصی در محتوایتان استفاده کنید، سعی کنید آن دسته از اصطلاحاتی را انتخاب کنید که متناسب با متن شما هستند. اصطلاحاتی که دست کم 80 درصد مخاطبان آنها را درک می کنند، می تواند در نگارش محتوا استفاده شود.

تکنولوژی های جدید در سال 2022 

مثلا، فرض کنید که در حال تولید محتوای متنی در زمینه تکنولوژی های جدید در سال 2022 هستید. شما می توانید از برخی اصطلاحات تخصصی و فنی در این مطلب استفاده کنید. البته به شرطی که برای عموم مخاطبان آشنا باشد. مثلا ترکیبِ «ماشین لرنینگ»، برای اکثر مخاطبان و طرفداران دنیای تکنولوژی آشنا و قابل فهم است.

نتیجه: برای مخاطب بنویسید. از اصطلاحات بیش از حد تخصصی یا کلمات خلاصه شده و مبهم استفاده نکنید. از کلماتی استفاده کنید که حداقل برای 80 درصد از مخاطبان تان آشنا و قابل درک است.

به کاربر دستورالعمل بدهید.

در نکات محتوا نویسی همواره یک موضوع به نویسندگان محتواهای متنی گوشزد می شود؛ اینکه از کاربران درخواست کنید کاری انجام دهند. مثلا برای نوشته تان کامنت بگذارند. حس خود را نسبت به محتوای شما با امتیاز دادن به سمع و نظرتان برسانند.

درخواست مراجعه به پیج خاص یا URL لینک شده

یا اینکه در خبرنامه هایتان عضو شوند. همچنین می توانید از آنها درخواست کنید که برای خرید محصول یا استفاده از خدمات تان به یک پیج ِخاص یا URL لینک شده مراجعه کنند. نمونه های این درخواست ها زیاد است. اما گاهی پیش می آید که نویسنده محتوا عملا این درخواست ها را در محتوای خود ذکر نمی کند. برخی از نویسندگان محتوا فقط در مورد موضوعی که از آنها درخواست شده است می نویسند و تمام! پس تعامل با مخاطب چه می شود؟

هیچ مانعی وجود ندارد تا از مخاطب به طور دقیق و شفاف درخواست کنید تا کاری را انجام دهد. درخواست خود را مستقیما به وی اعلام کنید و از مبهم حرف زدن، خودداری کنید. به مثال زیر دقت کنید:

درخواست نامناسب: فایل PDF باید دانلود شود.

درخواست مناسب: باید فایل PDF را که حاوی دستورالعمل ها است، از طریق لینک زیر دانلود کرده و مطالعه نمایید.

نتیجه: از مخاطب به طور مستقیم و بدون ابهام درخواست کنید کاری را انجام دهد. مخاطب را با درخواست های مبهم گیج نکنید. در ضمن، درخواست از مخاطب برای انجام کاری خاص، باعث می شود تا تعامل شما با وی، پایدار باقی بماند.

در تولید محتوای متنی، اسم سازی نکنید.

اسم سازی (nominalization) در اصول محتوا نویسی حرفه ای، غلط است. قطعا شما هم هر روز به اسم سازی های مختلف در برخی محتوا‌ها برخورد می کنید. اما منظور از اسم سازی چیست؟ اسم سازی، ارائه یا بیان کاری خاص و مهم است که با یک اسم انتزاعی تلفیق شده است. مثلا بسیاری از نویسنده ها از اسم ها به جای افعال استفاده می کنند. این کار، درک محتوا و مضمون آن را دچار مشکل خواهد کرد. به مثال زیر جهت درک بهتر توجه کنید.

اسم انتزاعی

مثلا نویسنده ای را تصور کنید که برای عنوان کردنِ تمام شدن پروسه‌ای خاص از عبارت ِ«در تکمیلِ کار» استفاده می کند. به جای استفاده از این عبارت، می توان نوشت: «وقتی کار تکمیل شد» یا «وقتی کار انجام شد». تفاوت را احساس کردید؟ در جمله اول، فاعل از بین رفته است و جمله ثقیل شده است. اما در جملات دوم و سوم، مفهوم بهتر منتقل می شود و درک جمله سخت و پیچیده نیست. یک مثال دیگر:

جمله بد: «ما یک بحثی داشتیم بر سر آن موضوع…»

جمله مناسب: «ما بر سر آن موضوع بحث کردیم.»

نتیجه: در اصول محتوا نویسی حرفه ای جملات صریح، ارزش بیشتری دارند. اسم سازی نکنید و ترتیب جمله را به هم نریزید. به جای متمرکز کردن مخاطب روی مفعول، فاعل جمله را هدف قرار دهید.

زیر عنوان ها و شماره گذاری متن را جدی بگیرید.

از ابتدایی ترین نکات محتوا نویسی خواناتر کردن متن با زیر عنوان ها و بولت ها یا لیستی از شماره ها است. این کار باعث می شود تا سازماندهی متن شما آسان تر شود. به علاوه، برای کاربرانی که متن ها را به صورت چشمی مطالعه می کنند و فقط به سراغ زیر عنوان ها می روند تا جواب سوالات خود را بیابند، این روش عالی و کاربردی می باشد.

 

از لیست های شمارشی استفاده کنید

عناوین معنی دار در اصول محتوا نویسی جایگاه ویژه ای دارند. یک عنوان و چند زیر عنوان خوب در مورد موضوع توضیح بیشتری به مخاطب می دهد و او را آگاه می کند. بنابراین مخاطب با یک نگاه ِگذرا می تواند متوجه شود که محتوای نوشته شده توسط شما ارزش خواندن را دارد یا اینکه فقط به درد وقت تلف کردن می‌خورد! وقتی از لیست های شمارشی استفاده کنید، نظم و زیبایی بیشتری به محتوایتان خواهید بخشید. اما دقت کنید که از لیست های شمارشی بیشتر از حد معمول استفاده نکنید.

نتیجه: زیر عنوان های معنی دار و شفاف به درک بهتر متن توسط خواننده کمک می کنند. همچنین باعث می شوند تا مخاطب در نگاه اول متوجه شود که محتوایتان ارزش خواندن دارد یا خیر. به علاوه استفاده مناسب و به جا از لیست های شمارشی، به نظم بیشترِ محتوایتان می انجامد.

ختم کلام

رعایت نکات مذکور در اصول محتوا نویسی (که به ظاهر ساده هستند)، از شما نویسنده‌ای قوی و کاربلد خواهد ساخت. اگر هنوز وارد شغل محتوا نویسی

نشده اید، یا اطلاعات تان در این زمینه کم است، پیشنهاد می کنیم سایر مطالب موجود در وبلاگ وبتو را از طریق منوی «مقالات آموزشی» مطالعه کنید. به این وسیله، با ارتقای دانش خود به نویسنده‌ای خبره و برتر تبدیل خواهید شد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.