مقالات آموزشی

 اصول نویسندگی در سئو و نکات مهم آن

مفید بود؟

اصول سئو در نویسندگی به فرآیندی اطلاق می شود که در آن محتواهای متنی با در نظر گرفتن اصول و قوانین مربوط به موتور های جستجو نوشته و منتشر می شوند. محتوای متنی سئو شده، باید به شکلی باشد که موتور های جستجو مضمون و موضوع آن را درک کرده تا بتوانند به کاربر نمایش دهند (یا پیشنهاد دهند که کاربر آن را مطالعه کند).

 محتوای متنی

روال معمول و از پیش شناخته شده برای رعایت اصول سئو در نویسندگی این است که محتوا را همراه با عبارات یا کلمات کلیدی بنویسیم. قرار دادن هوشمندانه‌ی این کلمات در بین محتوای متنی باعث می شود تا موتور های جستجو معنا و مفهوم داخل آن را بفهمند. اما این یکی از اصول سئو در نویسندگی است.

 اصول نویسندگی در سئو

مهم ترین اصول نویسندگی در سئو دائما در حال تغییر هستند. به همین خاطر شما ملزم هستید تا خود را آپدیت نگه دارید تا بتوانید طبق خواسته های موتور های جستجو نظیر گوگل محتوای متنی تولید کنید. برای اینکه با این اصول تا سال 2022 آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

 

اصول سئو در نویسندگی و استفاده از کلمات چند سیلابی (long tail keywords)

اولین مرحله‌ی اصول سئو در نویسندگی این است که در مورد کلمات کلیدی مربوط به یک موضوع تحقیق کنیم. سپس کلمات مرتبط باهم را برای محتوا انتخاب کنیم. استفاده از یک یا دو کلمه نمی تواند سئوی محتوای ما را تضمین کند. بنابراین باید از مجموعه ای از کلمات استفاده کرد. تحقیق کلمات کلیدی، دید بهتری از محبوب ترین موضوعات و کلمات نزد کاربران به شما می دهد. به همین دلیل، کمک می کند تا موتور های جستجو را تحت تاثیر قرار دهید.

 استفاده از کلمات دُم دراز یا دم بُلند

یک توصیه کارآمد و مهم در اصول سئو در نویسندگی این است که از کلمات کلیدی چند سیلابی (long tail keywords) استفاده کنید. این کلمات شانس شما را برای دیده شدن ِمحتوای‌تان افزایش می دهند. د

ر شرایطی که وب سایت های بزرگ از کلمات تک یا دو سیلابی برای جلب نظر موتور های جستجو و مخاطب استفاده می کنند، راهکار شما برای دیده شدن و رقابت با آنها باید استفاده از کلمات دُم دراز یا دم بُلند یا چند سیلابی باشد.مثلا در تصویر زیر برای کلمه کلیدی «اصول سئو در نویسندگی» در ابزار keywordtool جستجو انجام شده است. سپس نتایج مرتبط با آن به صورت جداگانه لیست شده اند که کلمات چند سیلابی را تشکیل می دهند.

تعیین عنوان صفحه یا موضوع برای اصول سئو در نویسندگی

انتخاب عنوان خوب با رعایت اصول سئو در نویسندگی، به دیده شدن هرچه بهتر محتوایتان از دید موتور های جستجو کمک شایانی می کند. شما باید زمان نسبتا طولانی را برای انتخاب عنوان پیج خود اختصاص دهید تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید. عنوانِ انتخابی توسط شما باید بتواند شامل موارد زیر باشد.

1- شامل کلمه کلیدی اصلی محتوایتان باشد.

2- عنوانی منحصر به فرد و غیر تکراری در سایت تان باشد.

3- برای کاربران جذاب باشد و آنها را ترغیب کند روی آن کلیک کنند.

4- صرفا 160 کاراکتر داشته باشد.

5- شبیه سایر عنوان های 10 صفحه برتر در نتایج گوگل نباشد.

 فقط ایده بگیرید

مورد آخر (پنج) بسیار مهم است. ده عنوان مربوط به ده نتیجه‌ی برتر گوگل را بررسی کنید. ببینید که آنها  از چه عنوانی استفاده کرده اند تا توانسته اند در نتایج اول گوگل ظاهر شوند؟ حتما به آنها توجه کنید. سعی کنید از آنها کپی نکرده و فقط ایده بگیرید.

اصول سئو در نویسندگی به شما گوشزد می کند تا عنوانی را انتخاب کنید که منحصر بفرد باشد. عنوان منحصر بفرد می تواند شانس رقابت با ده نتیجه برتر گوگل را داشته باشد. اگر عنوان محتوای متنی شما دقیقا (یا حداکثر تا 90 درصد) شبیه عناوین ده نتیجه برتر گوگل باشد، در نتایج نهایی گوگل ظاهر نخواهد شد. پس کاربر هرگز محتوای شما را نخواهد دید.

نوشتنِ 1300 کلمه، 2000 کلمه یا بیشتر؟ کدامیک بهتر است؟

در اصول سئو در نویسندگی آمده است که گوگل به محتواهایی که طولانی و بلند باشند اهمیت می دهد (بالاتر از 1300 کلمه). این موضوع حقیقت دارد. به همین خاطر اکثر سایت های امروزی سعی می کنند محتواهای نسبتا طولانی بنویسند و بر اساس تقویم  تولید محتوا منتشر کنند. انجام این کار خیلی هم خوب است اما قرار نیست به هر قیمتی یک مطلب را کش‌دار بنویسید تا از نظر موتور های جستجو ارزشمند تلقی شوید.

مشکل یا دغدغه کاربر را از بین ببرید

تا به این مرحله تصور می کنیم کلمات کلیدی هدف خود را پیدا کرده اید و عنوان محتوایتان را تعیین کرده اید. حالا باید بفهمید که اهداف کاربر از خواندن محتوای متنی تان، چیست؟ پس به آنها بپردازید. اگر به قدر کافی بنویسید و محتوا را تا حد ممکن بلند بنویسید تا بتوانید مشکل یا دغدغه کاربر را از بین ببرید، کافی است. هر گونه کش‌دار کردن ِمحتوای متنی فقط به بهانه جذب نظر موتور های جستجو، نتیجه برعکس دارد: یعنی مخاطب را از شما دور می کند. کاملا هم طبیعی است که موتور های جستجو، ری اکشن و انتخاب های کاربران را در اولویت قرار می دهند، نه شما را!

 

 مقاله ایده آل برای سئو حدود 1800 کلمه

برای یافتن تعداد کلمات مناسب برای تولید محتوای متنی باید به موضوع و کلمات کلیدی تان توجه کنید. برای برخی از موضوعات، مقالاتی با بیش از 2000 کلمه جامع و کافی هستند. اما برای موضوعات دیگر می توانید محتوایی جامع در حد 800 کلمه ارائه دهید. در هر صورت، مطالعات نشان داده اند که مقاله ایده آل برای سئو حدود 1800 کلمه دارند و این ادعا در بسیاری از موارد صادق است.

ابزار های رایگان برای سئو

مثلا، تصور کنید مطلبی در مورد «ابزار های رایگان برای سئو» می نویسید. اگر سایت های مشابه با این موضوع را بررسی کنید متوجه چند نکته می شوید. اول اینکه تنها محتوا هایی در سه نتیجه برتر گوگل قرار گرفته اند که ابزار های رایگان سئو را به کاربران معرفی می کنند. در درجه دوم، متوجه می شوید که محتوای این سایت ها دارای تعداد کلمات کافی هستند. هیچ یک از آنها بیشتر از حد در مورد یک موضوع توضیح نداده و آنچه به کاربران ارائه می دهند ابداً خسته کننده و تکراری نیست.

اضافه کردن کلمات کلیدی در پاراگراف اول

نیازی به هیچ گونه توضیح اضافه نیست که در اصول سئو در نویسندگی محتواهای متنی، ما ملزم هستیم تا از کلمه کلیدی لزوما در بیست کلمه اول ِمحتوا استفاده کنیم. اگر پیش نویس محتوا را به طور کامل تهیه کرده اید، حتما به عقب برگردید و آنچه در پاراگراف ابتدایی نوشته اید را بخوانید. به جز درج کلمه کلیدی در خط اول، پاراگراف نخست محتوای متنی شما باید بسیار جذاب باشد. پاراگراف اول حکم ِیک دام را دارد. شما باید آن را به شکلی طراحی کنید که مخاطب در آن اصطلاحا به دام بیفتد.

محتوای متنی شما باید بسیار جذاب باشد

برای گوگل و بسیاری از موتور های جستجو، پاراگراف اول بسیار حائز اهمیت است. آنها به این پاراگراف به عنوان مقدمه محتوای متنی نگاه می کنند. بنابراین شما باید بتوانید کُلیت و هرآنچه قصد بسط آن را در کل محتوا دارید در این پاراگراف شرح دهید. به همین خاطر مهم است که از کلمه کلیدی اصلی تان در پاراگراف اول و خط اول استفاده کنید.

زیر عنوان های شفاف، سوال برانگیز و قابل اسکن (Scannable) بنویسید.

نوشتن زیر عنوان خوب وابسته به دو عامل است. یکی استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و دوم خلاقیت. محتوای سئو شده و یا SEO-Friendly این است که سعی کنید یافتن محتوای خوب برای کاربران را برای موتور های جستجو راحت کنید. موتور های جستجو زیر عنوان های شما  را بررسی کرده و هر کدام که حاوی کلمات کلیدی چند سیلابی و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی باشند را به مخاطب نشان می دهند.

کمی سوال برانگیز بنویسید

بسیاری از مخاطبان و کاربران از ابتدا تا انتهای متنی که می نویسید را نمی خوانند! آنها فقط به صورت چشمی به زیر عنوان ها نگاه می کنند. بهترین زیر عنوان‌هایی که می توانند جواب سوالات‌شان را بدهند، می یابند. سپس متن نوشته شده در زیر آن را می خوانند. اگر واقع بینانه به این موضوع نگاه کنید، بهتر می توانید برای نوشتن محتوای متنی اقدام کنید. سعی کنید زیر عنوان های خود را واضح و شفاف و کمی هم سوال برانگیز بنویسید تا مخاطب را مجبور کنید متن نوشته شده‌ی زیر آن را بخواند.

 

 زیر عنوان های شفاف

اگر به هر دلیلی این قاعده را در اصول سئو در نویسندگی رعایت نکنید، مخاطب نمی تواند به واسطه اسکن کردن و بررسی چشمی زیر عنوان هایتان پاسخ سوال خود را پیدا کند. در این شرایط مخاطب چه می کند؟ مسلم است! محتوای شما را می بندد و به سراغ محتوای دیگری می رود که زیر عنوان های شفاف داشته باشد.  زمانی هم که مخاطب سریعا صفحه شما را ببندد، موتور های جستجو این حرکت را به عنوان یک بازخورد منفی برای محتوای شما قلمداد می کنند.

نکته: صفحات دارای محتوای متنی معمولا یک تگ H1 دارند که عنوان محتوا هستند. پس از آن، زیر عنوان ها با تگ H2 شناسایی می شوند. زیر عنوان های فرعی را می توان با تگ های H3 و H4 نشان داد.

مهمترین اصول سئو در نویسندگی: جستجوی عمیق را در نظر بگیرید.

گوگل در تلاش است تا با کمک تکنیک های ماشین لرنینگ (الگوریتم RankBrain) و تجربه کاربری، منظور مخاطب را مانند یک انسان درک کند و نتایج مرتبط را نمایش دهد. پس کار شما به عنوان یک نویسنده محتوای متنی کمی پیچیده می شود. اما این موضوع به چه معناست؟

در اصول سئو در نویسندگی باید همه جانبه عمل کردن را بیاموزید. گوگل از عملکرد خطی خارج شده است. به این معنا که وقتی کاربر در آن یک عبارت یا جمله خاص را سرچ می کند، صرفا به دنبال صفحاتی نمی گردد که عیناً و دقیقا همان کلمه یا جمله یا عبارت داخل شان قید شده است.

الگوریتم RankBrain

بلکه جستجو را کمی عُمقی تر پیگیری می کند. به این معنا که عبارت ها و موضوعات مرتبط و نزدیک به آن عبارت را هم جستجو می کند. همانطور که در بالاتر در این مطلب توضیح داده شد، نباید از به کاربردن ِکلمات کلیدی مرتبط و عبارت های مربوط به یک کلمه کلیدی خاص غافل شوید. هر چه تعداد کلمات مرتبط با کلمه اصلی در محتوای شما بیشتر باشد، ارزش آن از نگاه الگوریتم RankBrain بیشتر خواهد بود.

خط قرمز های اصول سئو در نویسندگی را رد نکنید

اصول سئو در نویسندگی قوانین شفاف و مشخصی دارد. این میزان شفاف و واضح بودن قوانین به شما اجازه می دهد تا بتوانید ترافیک ارگانیک سایت خود را افزایش دهید و به افزایش فروش یا دیده شدن برندتان کمک کنید. سعی کنید خود را به عنوان یک نویسنده محتوا یا تولید کننده محتوا به روز نگه دارید. از آخرین تغییرات وتحولاتی که گوگل در این زمینه ایجاد کرده است با خبر باشید. خبرنامه ها و مطالب مرتبط با قوانین به روز سئو را مطالعه کنید و سعی کنید همگام با آنها جلو بروید.

 

محتوای یونیک و ارزشمند

به این واسطه، از خط قرمز هایی که اصول سئو در نویسندگی برای شما تعیین می کنند عبور نکرده و می توانید در خلق محتوای یونیک و ارزشمند هم برای مخاطب و هم برای موتور های جستجو موفق عمل کنید. از جمله خطوط قرمزی که در اصول سئو نباید آنها را نادیده بگیرید، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کپی نکردن ساده ترین و ابتدایی ترین اصول سئو در نویسندگی است. گوگل محتوای کپی را سریعاً تشخیص می دهد و در نهایت شما را جریمه خواهد کرد.
  • SEO Writing: How to Write for SEO (10 Easy Steps for Writers)

     

  • مثل ربات جملات و کلمات را به هم متصل نکنید تا صرفا محتوایی تولید کرده باشید. داستان پردازی کنید و مخاطب را به خود جذب کنید.
  • به صورت منظم محتوای متنی تولید کنید. این اصل از بین قوانین سئو به موتور های جستجو مانند گوگل کمک می کند تا متوجه شوند که شما برای مخاطب و زمان انتشار محتوای خود ارزش قائل هستید.

ختم کلام

مجدداً جمله ای که در ابتدای این مطلب به آن اشاره کردیم را یادآوری می کنیم. اصول سئو در نویسندگی مجموعه قوانین مشخصی دارند. این اصول به شما کمک می کنند تا محتوای متنی را با در نظر گرفتن اصول و قوانین مربوط به موتور های جستجو بنویسید. بنابراین هیچ راه میانبری وجود ندارد. تنها با رعایت این اصول و قوانین است که می توانید ترافیک ارگانیک و واقعی دریافت کنید.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.