مقالات آموزشی

فرایند و مراحل تولید محتوا و علت اصلی نیاز به آن

مفید بود؟

مراحل تولید محتوا

پیش از آشنا شدن با مراحل تولید محتوا بهتر است کمی در مورد بازاریابی محتوا بدانیم. بازاریابی محتوا همواره یکی از بهترین شیوه های بازاریابی برای کسب و کار بوده است. مخاطبان هر روز در معرض حجم زیادی از محتوا قرار می گیرند. از همین رو با بازاریابی محتوا می توان مخاطبان زیادی را به سوی محصول یا کسب و کار جذب کرد. نحوه تولید سرنخ یا لید، نحوه استفاده از آن و در نهایت اینکه چگونه میتوان این سرنخ ها را به مشتریان دائمی تبدیل کرد همه در سایه ی مراحل تولید محتوا قرار میگیرند.

قبل از تولید محتوا و برای اینکه بتوانید در بازاریابی محتوا موفق عمل کنید، بهتر است مراحل تولید محتوا را بشناسید. در این مقاله، با روند ساختن و پرداختن محتوا و به صورت کلی با مراحل تولید محتوا آشنا خواهید شد.

چه نیازی به فرآیند و مراحل تولید محتوا دارید؟

تولید محتوا فرآیندی زمان‌بر است و البته همین زمان بر بودن یکی از بزرگترین معایب مراحل تولید محتوا است. البته در مقابل آنچه که به دست می آورید چیز زیادی نیست. البته بهتر است بگوییم، تولید محتوای با کیفیت فرآیندی زمان بر است. اگر می‌خواهید متمایز از سایر نویسندگان باشید، باید همیشه محتوای با کیفیتی برای ارائه داشته باشید. برای ارائه محتوای با کیفیت لازم است مراحل تولید محتوا را به صورت یکسان و ثابت دنبال کنید.

شما باید به صورت هفتگی یک کمپین بازاریابی ایمیلی، یک مقاله 3000 کلمه ای در وبلاگ خود و یک کمپین بازاریابی جذاب را در رسانه های اجتماعی داشته باشید. همه اینها می بایست از یک هفته تا چند ماه پس از ورود محصول جدید به بازار باشد. همچنین باید چندین بار در هفته محتوای با کیفیت تولید کنید. پس از این متوجه خواهید شد که کم کم مخاطبان عادی شما به مشتریان دائم تبدیل شده اند. برای دستیابی به چنین امر موفقیت آمیزی حتما باید مراحل تولید محتوا را رعایت کنید تا در نهایت به نرخ فروش بالا برسید. سازماندهی محتوا همیشه کمک می کند تا در زمان صرفه جویی کنید و بتوانید کار موثرتری انجام دهید. همچنین با داشتن مراحل تولید محتوا آن هم به شکل ثابت می توانید نتایج بهتری ایجاد کنید و به طور کلی بهره وری بیشتری داشته باشید.

فرآیند تولید محتوا همچنین به شما کمک می‌کند تا بهترین بهره را از زمان ببرید. در حقیقت شما می‌دانید چه محتوایی را باید تولید کنید. برای همین تلاش می کنید تا در تمام مراحل تولید محتوا موثرترین کار را انجام دهید. اگر محتوای با کیفیتی را برای محصولی تولید کنید یعنی به تمام سوالات مخاطبان خود پاسخ داده اید. پس نیازی نیست برای توضیح بیشتر به دنبال محتواهای مکمل باشید.

 

مراحل تولید محتوا در وبتو چگونه است؟

 

مراحل تولید محتوا متشکل از راه های فراوان و مختلفی است. اگر محتوای خود را به رایا مارکتینگ بسپرید می توانید در سریع ترین زمان ممکن به هدف خود در فروش و تبلیغ محصول برسید. ما در رایا مارکتینگ مراحل تولید محتوا را به 4 بخش اصلی تقسیم کرده ایم:

• برنامه ریزی محتوا: تحقیق، ایده، انتشار محتوا

• تولید و انتشار محتوا: نوشتن یا تولید محتوا، ویرایش و بهینه سازی، انتشار محتوا

• تبلیغ محتوا: رسانه های اجتماعی، سئو، تبلیغات در شبکه های اجتماعی و غیره.

• مقیاس و اندازه: تجزیه و تحلیل محتوا، ترافیک، سرنخ ها، نرخ تبدیل، دانلودها و غیره.

نویسندگان توانمند در رایا مارکتینگ به خوبی با این فرایندها آشنا هستند. برای همین از مرحله ایده تا انتشار می توانید تولید محتوای خود را به ما بسپارید. در اصل کاری که نویسندگان شرکت بزرگ ما انجام می دهند مراحل زیر را در بر می گیرد.

• تحقیق در مورد محتوا: تحقیق در مورد کلمات کلیدی، تحقیق در مورد محتوا، تحقیق در مورد مخاطبان

• ایده های محتوایی: طوفان فکری و ارائه ایده های محتوایی بر اساس کلمات کلیدی هدف

• برنامه ریزی محتوایی: انواع محتوا، انتخاب پلتفرم برای انتشار محتوا، محتوای اضافی برای کمک به محتوای اصلی

• تولید محتوا: نوشتن و تولید محتوای اصلی، ویرایش محتوا

• آخرین مرحله: انتشار و تبلیغ محتوا

اگر شما نیز می خواهید به وسیله معجزه سئو، افزایش فروش و رونق تجاری بی نظیری را تجربه کنید، می توانید جهت مشاوره و کسب آگاهی از تعرفه تولید محتوای سئو شده با کارشناسان ما در رایامارکتینگ تماس حاصل نمایید.

قبل از برنامه ریزی برای تولید محتوا: استراتژی بازاریابی خود را مشخص کنید

اهداف بازاریابی شما چیست؟ قبل از برنامه ریزی در تقویم بازاریابی، فهرستی از اهداف خود را تهیه کنید. شما می خواهید به چه چیزی برسید؟

1. سرنخ بیشتر

2. مخاطب بیشتر

3. نرخ تبدیل بیشتر

4. ترافیک بیشتر

5. تعامل بیشتر

پس از تعیین هدف است که می توانید محتوا را تولید کنید. به هدف خود فکر کنید. هدف شما باید بسیار واضح و مشخص باشد. با تعیین هدف، به محتوای ایده آل و موضوعات محتوایی مهمی دست پیدا می کنید که می تواند موفقیت کار شما را تضمین کند. وقتی به مرحله ای رسیدید که ایده های محتوایی خود را دارید، می توانید برای هر ایده: سوال مهمی را مطرح کنید:

“این ایده به من چه کمکی برای رسیدن به اهدافم می کند؟”

اگر ایده ای که دارید به شما در رسیدن به اهدافتان کمکی نمی کند، به احتمال زیاد باید ایده ی ابتدایی را حذف کنید و به دنبال ایده های متفاوتی بگردید.

 

فرایند و مراحل تولید محتوا

در تولید محتوا باید مراحلی را به صورت پیش فرض در نظر گرفته و سپس متناسب با آن اقدام به تولید محتوا کنیم. این نکته را در نظر داشته باشید که هر  چه برنامه ریزی دقیق‌تری در تولید محتوا داشته باشید، خروجی موفق‌تری نیز خواهید داشت؛ بنابراین رعایت مراحل تولید محتوا جزو ملزومات است.

*. مرحله 1: در مورد محتوای خود تحقیق کنید

تحقیق باید اولین و ضروری ترین مرحله از فرآیند تولید محتوا باشد. به هیچ عنوان تحقیق و بررسی را دست کم نگیرید و از آن غافل نباشید. تحقیق در مورد محتوا و همچنین بررسی های تخصصی و نظر سنجی از مخاطبان به شما کمک می کند تا بفهمید در ابتدا اصلا در مورد چه چیزی باید بنویسید. این بررسی ها بر اساس موارد زیر هستند:

• علایق، سؤالات و نیازهای مخاطبان

• گرایش های نیچ مارکتینگ (یعنی سراغ محصولی بروید که کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است)

• بهترین های محتوا در حوزه ی نیچ مارکتینگ هستند

اساساً، با دیدن اینکه کدام پست وبلاگ بیشترین اشتراک‌گذاری را دارد، کدام قالب‌های محتوا بیشترین تعامل را ایجاد می‌کنند، چه موضوعاتی بیشترین مشارکت مخاطبان را در خود دارند و… متوجه می شوید که باید چه محتوایی را تولید کنید. اگر در مورد محتوایی تحقیق و بررسی می کنید، باید مطمئن شوید که محتوای شما حس شور و اشتیاق مخاطب را بر می انگیزد.

*. مرحله 2: ارائه ایده ها

وقتی تحقیقات را انجام دادید و کلمات کلیدی را پیدا کردید، یعنی آماده هستید تا ایده های عالی خود را برای محتوا ارائه دهید! در واقع تمام مراحل مهم در مرحله اول که شامل پیدا کردن کلمات کلیدی، ویرایش محتوا و استفاده از ابزار تولید محتوا هستند به شما کمک می کنند تا بتوانید ایده ی خود را شرح و بسط دهید. در مرحله جستجوی کلمه کلیدی به راحتی می توانید به ایده های محتوایی جالبی دست پیدا کنید.

اگر فهرستی از کلمات کلیدی داشته باشید، به راحتی می توانید محتوای خود را تولید کنید. به عنوان مثال، وقتی کلمه ی تولید محتوا را جستجو کنید، ممکن است به عبارت «ابزارهای تولید محتوا» برخورد کنید. از همین کلمه کلیدی میتوان محتواهایی با عناوین «20 ابزار تولید محتوا برای متخصصان بازاریابی» یا «ابزارهای تولید محتوا که رایگان هستند و باید درباره آن‌ها بدانید» تولید کرد.

ایده برای تولید محتوا همه جا وجود دارد. باید توجه کنید که ایده ها به شما وحی و الهام نمی شوند. حتما باید در مورد موضوع مورد نظر خود به دنبال کلمات کلیدی مرتبط بگردید. اگر به دنبال کلمات کلیدی بلند باشید متوجه می شوید که ایده های زیادی وارد ذهن شما خواهند شد. به ازای هر کلمه کلیدی بلندی که پیدا می کنید، حداقل چند ایده محتوایی وجود دارند که می توانید آنها را کشف کنید.

 

 

*. مرحله 3: برنامه ریزی محتوا

فرض کنید که تحقیقات خود را انجام داده اید و به ایده های محتوایی متعددی رسیده اید. اکنون زمان برنامه ریزی برای همه این محتوا است:

• شما باید بدانید که چه نوع محتوایی می خواهید تولید کنید.

• محتوای خود را در کجا باید منتشر کنید؟

• چه محتوای دیگری نیاز دارید؟ (به عنوان مثال، اگر محتوایی برای پست وبلاگ نوشته باشید، ممکن است به تصاویر یا فیلم برای مقاله خود نیاز داشته باشید)

• در برنامه ریزی چه نوع محتوایی باید تولید کنید؟

انواع زیادی محتوا وجود دارد و در حالت ایده آل باید سعی کنید محتوای متنوعی تولید کرده باشید. نه تنها باید محتوای شما متنوع و جالب باشد، بلکه باید بتوانید سلیقه و ذائقه ی مخاطب را بشناسید.

تنوع محتوایی در موارد زیر خلاصه می شود:

• پست های وبلاگ

• محتوای تعاملی

• وبینارها

• محتوای رسانه های اجتماعی

• فیلم

• راهنما و دستورالعمل

• کمپین های بازاریابی ایمیلی

• اینفوگرافیک

• محتوای چاپی

• کتاب های الکترونیکی

• پادکست

چه پلتفرم هایی را در نظر گرفته اید و کجا محتوا را منتشر خواهید کرد؟

اکنون دقیقاً می‌دانید که قرار است چه محتوایی تولید کنید. در حقیقت اینجا است که سرفصل‌ها، انواع محتوا، کلمات کلیدی متمرکز و غیره را می شناسید.

در اینجا باید Google Analytics را باز کنید. به Acquisition -> All Traffic -> Channels بروید تا فهرستی از تمام منابع اصلی برای ترافیک (جستجوی ارگانیک، اجتماعی و غیره) را مشاهده کنید. سپس، روی هر منبع کلیک کنید تا تمام کانال‌های مختلفی را مشاهده کنید که ترافیک را به وب‌سایت یا وبلاگ شما هدایت می‌کنند. این امر به شما کمک می کند تا بفهمید کدام کانال ها بیشترین ترافیک را به سوی وب سایت شما می آورند. در اینجا است که می توانید محتوای بیشتری منتشر کنید.

 

*. مرحله 4: تولید و ویرایش محتوا

در اینجا به چهارمین و نهایی ترین مرحله تولید محتوا رسیدیم. در این مرحله در حقیقت به نوشتن، فیلمبرداری، ضبط، و هر چیزی که به آن محتوا می گویند می رسیم.

1. تحقیقات اولیه را در ذهن داشته باشید: آنچه را که در مورد مخاطبان و جایگاه خود آموخته اید به خاطر بسپارید.

2. کلمات کلیدی را در نظر داشته باشید: به یاد داشته باشید که بر اساس کلمات کلیدی خاصی تولید محتوا می کنید. مطمئن شوید که از تمام این کلمات کلیدی در سراسر محتوای خود استفاده کنید (یک کلمه کلیدی بلند برای هر بخش از محتوا).

3. برنامه ریزی کنید: اگر مطلبی آموزشی می نویسید، به خصوص اگر بسیار طولانی است، برای ساختاربندی محتوا وقت بگذارید تا مطمئن شوید که هیچ چیز مهمی را فراموش نکرده اید.

ویرایش محتوا امری بسیار مشکل است چون به تنهایی نمی توانید تمام اشتباهات خود را بشناسید. پس در این مرحله باید با دقت بیشتری عمل کنید.

 

مرحله 5: انتشار و تبلیغ محتوا

از مراحل تولید محتوا که ذکر شد به خوبی استفاده کنید. این فرایندها به شما کمک می‌کنند تا زمان را بهتر سازماندهی کرده و محتوای بهتر و هدفمندتری تولید کنید:

• درباره کسب و کار و مخاطبان خود تحقیق کنید تا بفهمید دوست دارند روی چه نوع محتوایی کلیک کنند.

• از کلمات کلیدی برای ارائه ایده در محتوای هدفمند استفاده کنید

• برنامه ریزی داشته باشید

• محتوای خود را تولید و ویرایش کنید

تنها چیزی که باقی می ماند این است که محتوا را در پلتفرم های مورد نظر منتشر کنید و آن را تبلیغ کنید. از شبکه های اجتماعی غافل نشوید و در نهایت تلاش کنید تا بهترین خود را ارائه دهید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.