در این مقاله می آموزید که چگونه استراتژی بازاریابی محتوای خود را برای افزایش نرخ تعامل و تبدیل (conversion) ارتقا دهید. در اینجا به ۹ روش ساده و سریع برای ارتقای تولید محتوا اشاره می کنیم. محتوای عالی نیروی محرکه هر کمپین بازاریابی است. بهترین استراتژی بازاریابی هم اگر از نرمافزارهای بازاریابی پیشرفته استفاده کند، بدون بهینه سازی محتوا در راه رسیدن به هدف باز میماند.
با این حال، اغلب اوقات بازاریابان محتوا نمی توانند بین تولید محتوا برای پر کردن صفحه و تولید محتوای هدفمند برای افزایش نرخ تبدیل تمایز قائل شوند.چالش اصلی تولید محتوا این است که اندازه گیری کیفیت محتوا ذهنی است و به سختی انجام می شود. با چه درجه ای از اطمینان می توانیم بگوییم کدام کلمات یا عبارات جذاب تر است و تاثیر بیشتری بر مخاطب دارد؟
بازاریابان بدون ابزارهای دقیق اندازه گیری تصور می کنند محتوا تا زمانی که به خوبی نوشته شود و پیرامون موضوع باشد ارزشمند است. اما متاسفانه این یک سو نگری منجر به تصمیمات بازاریابی نامطلوبی می شود که نرخ تبدیل را در نطفه خفه میکند. بنابراین تصمیم گرفتیم شما را با ۹ نکته تولید محتوا آشنا کنیم که می تواند به طور برقآسا نرخ تبدیل شما را افزایش دهد.
راهکارهای تولید محتوا برای افزایش نرخ تبدیل
1.مخاطب خود را بشناسید
شناخت مخاطب در هر کمپین بازاریابی محتوا ضروری است. ممکن است این قانون بازاریابی در ذهن بسیاری از بازاریابان ریشه دوانده باشد، اما بسیاری از آن با بی توجهی گذر می کنند. بقیه نیز از این درک غافلند که مخاطبان مختلف واکنش های متفاوتی به محتوا نشان می دهند.
فرض کنید شما متخصص فروش ابزارهای شیرینیپزی هستید و مخاطبان هدف شما از دو گروه اصلی علاقه مندان شیرینی پزی و شیرینی پزان حرفه ای تشکیل می شود. در این زمینه مصمم می شوید در مورد مزایای استفاده از ابزارهای شیرینی پزی برای هر دو گروه مطلب بنویسید. اما دست آخر محتوایی می نویسید که نمیتواند به نرخ تبدیل شما کمک زیادی کند.
- یک شیرینی پز آماتور احتمالاً به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از محصولات شیرینی پزی و قابلیت اطمینان از آنها است.
- در حالی که یک شیرینی پز با تجربه و حرفه ای بیشتر به ویژگی های فنی پیشرفته و تنوع محصولات شما در مقایسه با رقبا توجه میکند.
حوزه تخصص، یکی دیگر از معیارهای مهم برای تولید محتوا است:
- اگر فروشنده نرمافزار به بیمارستان ها هستید، ممکن است بخواهید محتوایی تولید کنید که بر ویژگی های مالی محصول تمرکز کند. پس مخاطبان محتوای شما را مدیران مالی، مدیران اجرایی و دیگر متخصصان بیمارستان تشکیل می دهند.
- اما اگر متخصصان بازاریابی و خدمات مشتری را مورد هدف قرار می دهید باید تمرکز خود را بر مولفه های CRM نرم افزارتان قرار دهید.
هر دو بخش به یک محصول علاقه مند هستند، اما محتوای شما باید متناسب با نیازها، سلیقه ها و اهداف هر گروه باشد.
2.روند های آنلاین و آفلاین را دنبال کنید
یکی از بهترین روش ها برای افزایش قابلیت رویت محتوا این است که روندهای معروف و مرتبط را دنبال کنید. اغلب شرکت ها با اظهار نظر درباره رویدادهای جاری به ویژه در توییتر، حضور رسانه های اجتماعی خود را تقویت می کنند. اما شما باز هم می توانید یک گام به جلوتر بردارید و چنین رویدادهایی را در مقاله یا پست خود ادغام کنید.
از هر فرصتی برای ایجاد ارتباط بین برند و موضوع روند استفاده کنید. اما مراقب باشید از موضوعات جنجال برانگیز در محتوا بپرهیزید. بسیاری از مصرف کنندگان فکر می کنند تنها هدف شرکت ها کسب درآمد است. بنابراین از لحن تبلیغاتی بیش از حد مثل عبارت «ما معتقدیم» هنگام تولید محتوا استفاده نکنید.
3. بر روی عناوین تمرکز کنید
زمانی که صحبت از جلب توجه خواننده می شود، عنوان مهمترین رکن محتوا به حساب می آید. عنوان نه تنها باید جذاب و قابل توجه باشد، بلکه باید به درستی محوریت موضوع مقاله را منعکس کند تا بتواند نرخ کلیک را افزایش دهد. به همین دلیل است که بسیاری از نویسندگان زمان قابل توجهی را صرف نوشتن عناوین مختلف میکنند تا از میان آنها یکی را انتخاب کنند.
چطور میتوانید عنوانی بنویسید که نرخ کلیک را افزایش دهد؟ در اینجا چند نکته سریع وجود دارد:
- از اعداد و آمار در صورت امکان استفاده کنید
- به خواننده آگاهی دهید. اما همه چیز را واگذار نکنید.
به عنوان مثال:
به جای گفتن: «تا به حال فکر کرده اید چند نفر ایمیل های بازاریابی را می خوانند؟» بگویید: «۲۰ درصد مردم ایمیل های بازاریابی محتوا را مطالعه می کنند.»
- برای بررسی عنوان از نظر طول، انتخاب واژگان و دیگر متغیرهای کلیدی از ابزارهایی مانند CoSchedule استفاده کنید.
- در تله کلیک بیت (clickbait) نیافتید. شاید این ترفند نرخ کلیک زیادی به همراه آورد، اما به اعتبار شما لطمه می زند. بین جذاب بودن و گمراه کننده بودن تفاوت قائل شوید.
به عنوان مثال:
جمله «آیا تاکنون به این فکر کرده اید که چه تعداد مردم ایمیل های بازاریابی محتوا را می خوانند؟» جمله خوبی است. اما جمله «هیچ وقت نمی توانید حدس بزنید چه تعداد افراد ایمیلها را می خوانند. ارقام شما را شوکه می کند.» یک جمله غیر مولد و بی مایه است.
4.همیشه به فکر فروش نباشید
هیچ چیزی به اندازه لینک های تبلیغاتی افراطی و سخنرانی های فروش شما را از کاربر نکته سنج دور نمی کند. کاربران زمانی که به وبسایت شما وارد می شوند تنها به دنبال ارزش هستند، نه تبلیغات. مسلماً نام بردن از محصولات و خدمات در محتوا ایرادی ندارد، به شرط این که مرتبط با موضوع محتوا باشد.
حتی افراد تاثیرگذار مستقل از لینک های وابسته در پست های خود استفاده میکنند. اما به یاد داشته باشید که مشتریان ممکن است از لینک های وابسته (affiliate links) ناخشنود شوند.
5.اطلاعات واقعی ارائه دهید
شاید تاکنون به مقالاتی برخورد کرده اید که از نظر ارزش فقط یک قدم بالاتر از متن Lorem Ipsum (متن پرکننده یا ساختگی) هستند که هدف آن تنها پر کردن فضا و استفاده از کلمات است. مشخص است که چنین محتوایی نمیتواند با برند شما سنخیتی داشته باشد.
تمام محتوای وب سایت و رسانه های اجتماعی باید هدفمند باشد. از هرگونه محتوای پرکننده و بی معنی که نتواند بینش و دانش فرد از موضوع را افزایش دهد بپرهیزید. بین تولید محتوای آگاهی دهنده و خلاصه شده تعادل ایجاد کنید. محتوایی که هیچ ارزشی به موضوع مورد نظر ندهد، نمی تواند مخاطبی به خود جذب کند.
6.از داده ها استفاده کنید
خاصیتی در اعداد وجود دارد که باعث میشود افراد بر روی آن کلیک کنند. به عنوان مثال، عبارت «۸۶ درصد افراد به موقعیت مکانی کسب و کارها بر روی گوگل مپ توجه میکنند.» نمی تواند با عنوانی رقابت کند که در آن کلمه درصد به کار نرفته است. دلیل آن این است که داده ها در چندین سطح کار می کنند.
- استفاده از اعداد به طور خودکار اعتبار بیشتری به استدلالهای شما می بخشد. در حقیقت، مقالاتی که از ارقام در عناوین خود استفاده کردهاند نسبت به بقیه ۱۷۵ درصدبیشتر به اشتراک گذاشته میشوند.
- داده ها به پیش بینی روند های آینده کمک می کنند. به عنوان مثال، اگر روندی ناگهان به محبوبیت دست یابد سپس از دور خارج شود، احتمال دارد در بلند مدت پایدار نباشد.
- داده ها به مخاطب کمک می کند تا با ارزیابی میزان استفاده همتایان خود از فناوری و یا خدمات جدید بتوانند روندهای جاری و آینده را در حوزه های مورد علاقه خود درک و پیش بینی کنند.
- داده ها نوعی اثبات اجتماعی است و مخاطبان را از آنچه که دیگران انجام داده اند آگاه می سازد. در نتیجه آنان ترغیب به پیروی می شوند.
7.محتوای قدیمی را هدف گذاری مجدد کنید
هیچ ایرادی در بازیابی یک ایده قدیمی وجود ندارد، به ویژه اگر توانستهاید در مورد آن محتوای زیادی تولید کنید. شما می توانید روح تازه ای به محتوا ببخشید و از آن انواع دیگر محتوا مانند مقاله، پادکست و یا حتی وبینار تولید کنید.
به عنوان مثال:
- وبینار های قدیمی را به شکل ویدیو های آموزشی مجدداً درآورید.
- پست ها و مقالات قدیمی وبلاگ را به خبرنامه تبدیل کنید.
- سخنرانی ها را به اینستاگراف تبدیل کنید.
- هر نوع محتوای جالب را در رسانههای اجتماعی پست کنید.
نکته اینجاست که نباید فکر کنید محتوای شما تنها به یک شکل تولید میشود. بلکه می توانید با تغییر ساختار آن به مخاطبان گسترده تر و متنوع تری دست یابید. به این فکر کنید که چگونه بحث های موجود در روزنامه ها راه خود را به شکل یک کتاب باز می کنند و یا برعکس.
8.به ساختار توجه کنید
هیچ چیزی به اندازه یک محتوای پشت سر هم خواننده را از مطالعه دلزده و خسته نمی کند. چه این محتوا یک ایمیل صد کلمه ای باشد یا یک مقاله ۱۰۰۰ کلمه ای. همیشه باید بین خطوط فاصله دهید. استفاده از پاراگراف های بزرگ و بیش از ۱۵ خط معمولاً در مقالات و وبلاگ ها امری رایج است.
اما در مورد ایمیل پاراگراف ها باید به پنج خط محدود شود. هر پاراگراف باید شامل زیر عنوان باشد و با پاراگراف بعدی ارتباط معنایی داشته باشد. همچنین استفاده از بولت، تصویر، جدول، نمودار و اینفوگراف در تولید محتوا یک روش عالی برای شکستن مقاله یا پست طولانی است.
این امر به خواننده کمک می کند اطلاعات را بهتر هضم کند. از طرفی به شیوایی و رسایی محتوا می افزاید. توصیفات و اطلاعات مربوط به محصول اگر به صورت نمودار و نه فقط متن ارائه شود در ذهن خواننده بیشتر می ماند.
9.از تصاویر بهینه سازی شده استفاده کنید
محتوای شما نیاز به تصویر دارد. شاید این گفته قدیمی باشد، اما واقعیت دارد. یک تصویر گویای ۱۰۰۰ کلمه است. صرف نظر از محتوایی که تبلیغ می کنید، تصویر، چشم شما را به خود جذب می کند. محتوایی که دارای تصاویر مرتبط باشد ۹۴% بیشتر بازدید دارد. بنابراین به تعداد و کیفیت تصاویری که در محتوا استفاده میکنید توجه می کنید.
واقعیت این است که بسیاری از ما با عجله تصاویر را آپلود می کنیم تا با محتوا تطبیق کند. اما به سختی در مورد تکنیک های بهینه سازی عکس برای افزایش نرخ تبدیل فکر می کنیم. کمی بیشتر به تصاویری که انتخاب می کنید دقت کنید. چه آن یک تصویر کوچک برای ویدیو باشد، یا یک بنر یا هر چیز دیگری،
همیشه معیارهای زیر را در نظر بگیرید:
- فایل های با کیفیت. همیشه طمینان یابید که فایلهای .jpeg را با بالاترین کیفیت ذخیره کنید. بهتر است از فرمت .png برای حفظ کیفیت عکس استفاده کنید.
- استفاده از عکس ها و شات های با کیفیت. دلیلی وجود دارد که مردم از عکاسان حرفهای کمک می گیرند و یا برای تصاویر حجمی پول پرداخت میکنند. زیرا نور پردازی و ترکیب صحیح عکس کار دشواری است. متخصصان و یا حتی آماتورهای پیشرفته از شات های گیرا و جذاب استفاده می کنند.
- عدم استفاده از عکس های رایج. همه ما عکس های معمولی دیده ایم که در آن کارمندان لبخندزنان دور یک لپتاپ جمع شدهاند و یا به یک نمودار نگاه می کنند. این عکس ها بیش از حد قدیمی و کلیشه ای هستند. بنابراین از عکس های نابی استفاده کنید که موضوع شما را کامل می کند.
- ترکیب بندی مناسب. ترکیب بندی هر عکس برای هر کاربردی متفاوت است.. به عنوان مثال گرفتن یک شات از تیم برای thumbnail ویدیوی ایده بدی است. زیرا چنین تصویری آنقدر کوچک است که چهره ها در آن مشخص نیست. از چنین تصویری می توان در پست وبلاگ فرصت های شغلی شرکت استفاده کرد.
نتیجه گیری
بسیاری از بازاریابان از اهمیت تفکر استراتژیک در بازاریابی محتوا غافلند و تنها به دنبال تولید محتوا هستند. اما واقعیت این است که شما باید از بازاریابی محتوا به عنوان یک ابزار قدرتمند برای ارتقای نرخ تبدیل استفاده کنید، به طوری که بتواند شما را به مخاطبان مختلف برساند و از کانالهای مختلف پیام شما را به آنها برساند.
داستانی که شما در محتوا می گویید مصرف کنندگان را به سمت محصولات و در نهایت وفاداری برند سوق می دهد. پس باید این داستان را به گونهای بیان کنید که نرخ تبدیل را بهینه کند و شرط آن این است که از نکات گفته شده پیروی کنید.