در این مقاله با راهنمایی کامل بیزنس مدل می توانیم راه خود را برای تجارت اصولی پیدا کنیم. در واقع اگر از بیزنس مدل و مدیریت کسب وکار اطلاع نداشته باشیم به مراتب در این راه پر فراز و نشیب گم خواهیم شد. مطمئنا این کار باعث تلف شدن وقت شده و علاوه بر آن مسیر اصلی را گم خواهید کرد.
اما اگر با نقشه و برنامه ریزی درست یا بهتر است بگوییم با استفاده از مدل کسب و کار پیش روید. به نتایج بسیار عالی دست پیدا می کنید. فراموش نکنید که بیزنس مدل نقشه ی راه را به شما نشان خواهد داد. و شما را از بی راهه دور خواهد کرد. در نظر داشته باشید که اگر از مدل کسب و کار استفاده کنید مطمئنا کسب و کار شما دچار تحولات بزرگی خواهد شد.
این موضوع به ما کمک می کند که به صورت منظم و یکپارچه کسب و کار خود را مدیریت کنیم. به عبارت ساده تر با در اختیار داشتن نقشه ی راه عبور از هزارتو و راه پر پیچ خم بسیار آسان تر خواهد بود، به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدل کسب و کار با ما همراه باشید.
منظور از بیزنس مدل چیست؟
بیزنس مدل به عبارت خیلی ساده یعنی این با صراحت تمام به این سوال پاسخ دهید. شما چه برنامه ای برای کسب درآمد دارید؟. البته در نگاه اول این سوال بسیار سربسته و کلی به نظر می رسد. اما بد نیست سوالات پنهان شده در پشت این سوال را بررسی کنیم. مطمئنا رشته ها و سوالات مطرح شده شما را به سمت مدل کسب و کار هدایت خواهد کرد. این سوالات به شرح زیر می باشد:
- بازاریابی شما به چه صورت است؟
- چقدر می توان حاشیه ی سود ایجاد کرد؟
- محاسبه ی هزینه ها به چه صورت است؟
- چه روشی برای توزیع محصولات در نظر گرفته ای؟
- نحوه ی کسب درآمد شما به چه صورت است؟
- برنامه ی شما برای جذب و حفظ مشتری چیست؟
- برای مشتریان خود چه ارزشی ایجاد خواهید کرد؟
- چگونه انتظار مشتریان را برآورده می کنید؟
- آیا از مخاطب هدف خود اطلاعی دارید؟ آن ها چه کسانی هستند؟
- بازه ی سنی مخاطبان شما چقدر است؟
ماهیت اصلی بیزنس مدل چیست؟
ماهیت اصلی بیزنس مدل چیست؟. اگر قصد داشتیم سوالات بالا را ادامه دهیم بی شک چندین صفحه از این قبیل سوالات برای ما به وجود می آمد. اما به صورت خلاصه می توانیم مدل کسب و کار را به سه بخش تقسیم کنیم. که عبارت است از:
- هر چیزی مانند نیروی انسانی، مواد اولیه، فرآیند تولید، طرح تولید و…. . باعث تولید ارزش شود.
- هر چیزی که مانند محل فروش، خدمات پس از فروش، خدمات محل، نحوه بازاریابی، توزیع و… . به فروش کمک کند.
- تمام مواردی که مربوط به پرداخت از جانب مشتری است. مواردی همچون: استراتژی در قیمت گذاری محصولات، نحوهی قسط بندی، روش های مختلف پرداخت و … .
در واقع اگر بخواهیم خیلی ساده به ماهیت اصلی بیزنس مدل پی ببریم. متوجه می شویم که جریان کسب و کار شما به راحتی قابل ترسیم است. به عبارت ساده تر هزینه های شما به وسیله ی مدل کسب و کار مشخص می شود. به عبارت ساده تر مدل کسب و کار مانند قطعات یک پازل است. که با درست چیدن بیزنس مدل کامل خواهد شد.
هدف از داشتن بیزنس مدل چیست؟
اگر تجارت های موفق امروز را مشاهده می کنید حتما در پشت آن بیزنس مدل بسیار قوی وجود دارد. البته برخی از تجارت ها از چند مدل کسب و کار استفاده می کنند. در واقع با کارشناسی و برنامه ریزی درست این احتمال وجود دارد که در مدل کسب و کار تجدید نظر شود. به عبارت ساده تر طراحی این دسته از افراد کوتاه مدت است تا در صورت امکان بتوانند با شرایط روز خود را هماهنگ کنند. بنابراین همه چیز به شرایط بازار بستگی دارد. بدین صورت کارشناس مربوطه می تواند به سادگی خود را با شرایط فعلی وفق دهد.
دلایل ساخت بیزنس مدل چیست
در این قسمت به بررسی دلایل ساخت بیزنس مدل می پردازیم که عبارت است از:
- با استفاده از مدل کسب و کار مزیت رقابتی مشخص می شود.
- توسعه ی کسب و کار برای شما راحت خواهد شد.
- به پایداری و توازن مالی خواهید رسید.
- با استفاده از برنامه ریزی و مدل کسب و کار درست سرمایه گذار جذب خواهید کرد.
مراحل طراحی مدل کسب و کار چیست؟
در این بخش مراحل طراحی بیزنس مدل را به شما معرفی خواهیم کرد که به شرح زیر است:
- اولین مرحله این است که از خود بپرسید. چرا این کسب و کار را ایجاد می کنید؟.
- هدف شما از ایجاد کسب و کار چیست؟.
- مخاطبان خود را شناخته و آن را بخش بندی کنید.
- ارزش پیشنهادی برای مشتری را مشخص کنید.
- ارتباط با مشتری بسیار مهم است، بهترین و ساده ترین راه را برای ارتباط با مشتری برقرار کنید.
- ارزیابی کانال ها بسیار مهم و حائز اهمیت است.
- منابع کلیدی را مشخص کنید.
- برای فعالیت های ضروری اولویت بندی انجام داده و برای آن ها برنامه ریزی داشته باشید.
- همکاران و شرکای مهم را شناسایی کنید.
- ساختار مشخصی برای هزینه ها در نظر بگیرید.
- جریان درآمدی.
بررسی مدل کسب و کار TOMS
با بیزنس مدل شرکت TOMS می توان به راحتی با مدل کسب و کار آشنا شد. این برند دوست داشتنی مختص به عینک آفتابی و کفش است. این شرکت از سال 2006 تجارت خود را به صورت رسمی آغاز نمود. اما به نظر شما چه چیزی باعث پیشرفت در این برند شده است؟.
شاید این موضوع برای شما هم جالب به نظر برسد که شعار برند TOMS چیست!. این برند با شعار one-for-one فعالیت می کند!. یعنی با خرید یک جفت کفش، یک جفت کفش به کودکان محروم اهدا خواهد شد. شاید یکی از دلایل موفقیت این شرکت کار خیری است که انجام می دهد. طبق آخرین آمار فروش خالص این شرکت در سال 2017، 379 میلیون دلار بود.
منابع مهم شرکت TOMS
در بیزنس مدل شرکت TOMS مهم ترین سوالی که ذهن ما را درگیر می کند این است که منابع مهم این برند چیست؟. به طور کلی موارد زیر از مهم ترین منابع این شرکت به حساب می آید. که عبارت است از:
- طراحان این برند.
- طرح های تولید شده به وسیله ی این برند.
- نمایندگی و توزیع کنندگان کالا.
- کارمندان شرکت.
ساختار هزینه برند TOMS به چه صورت است؟
ساختار بیزنس مدل شرکت TOMS به شرح زیر است. در ضمن جریان درآمدی این برند کاملا مشخص است. آن ها به وسیله ی فروش عینک و کفش کسب درآمد می کنند.
- چقدر هزینه برای تولید کفش در نظر گرفته شده.
- برای تولید عینک چقدر هزینه شده است.
- طراحان چه هزینه هایی دارند.
- لجستیک.
- تامین کالا و زنجیرهای مرتبط با آن.
- حقوق کلیه ی کارکنان.
- تعمیر و نگهداری.
- مسئولیت های اجتماعی.