محتوا اینستاگرام امروزه یکی از دغدغههای صاحبان کسبوکار محسوب میشود. اما مسئله مهم در تولید محتوا اینستاگرام فقط نوشتن یک متن نیست. بلکه نحوه انتقال و فهم مخاطب از متن نوشته شده مهم است. درواقع باید محتوایی تولید کنید پس پیامی که منتقل میکنید باید واضح و شفاف باشد. تا زمانی که سخنان شما مبهم باشد شما تولید محتوا انجام ندادهاید. شیوه تولید محتوا اینستاگرام نیز با ایجاد محتوا برای سایتها متفاوت است.
شیوه تولید محتوا اینستاگرام
در تولید محتوا اینستاگرام باید راه انتقال پیام را پیدا کنید. تولید محتوا اینستاگرام اصول خود را دارد. هدف از تولید محتوا در اینستاگرام بیش تر سرگرمی و لذت بردن مخاطبان میباشد. خیلی از کاربران نمیدانند چگونه محتوایی و برای چه مخاطبانی تولید کنند. با گسترش فضای دیجیتال و محیط آنلاین، مشاغل زیادی به بازار کار در زمینه دیجیتال افزوده شدند که یکی از آنها شغل دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) میباشد. شما درباره شغل دیجیتال مارکتینگ چه میدانید؟
در همهی شبکههای اجتماعی اصل مهم مخاطب است. باید محتوایی که ایجاد میکنید کاربر پسند باشد و کاربران را به سمت خود بکشانید. حال چگونه این امر امکان پذیر است. ما در این مقاله سعی بر این داریم که اصول کلیدی تولید محتوا اینستاگرام را برای شما بازگو کنیم تا شما بتوانید در کسب وکار خود موفق عمل کنید.
1- کیفیت تولید محتوا اینستاگرام
همیشه ما از کیفیت حرف زدهایم. هر گاه قصد خرید وسیلهای را داریم برای ما مهمترین اصل کیفیت میباشد. صاحبان کسب وکار برای جلب اعتماد مشتریان خود باید کیفیت را مدنظر قرار دهند.
حال در تولید محتوا اینستاگرام و در کل در بازاریابی محتوا در هر شبکه ی اجتماعی کیفیت حرف اول را میزند. شما اگر عکس محصول را در پیج خود قرار میدهید باید از کیفیت بالایی استفاده کنید. اگر در حال انتشار ویدیو هستید باید یک ویدیو با کیفیت بالا منتشر کنید. حتماً به مقیاس و حجم فایل هایی که بارگذاری میکنید توجه کنید.
2- محتوای تولید شده باید جنبه بصری داشته باشد.
همان طور که میدانید اینستاگرام با شبکههای اجتماعی دیگر متفاوت است و این تفاوت در نوع تولید محتوا اینستاگرام مشخص میشود. به همین دلیل جنبه بصری در اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. هر چقدر شما به جنبه بصری بیش تر توجه کنید در کار خود موفقتر خواهید بود. تصاویری که از مد و پوشاک و خانههای ویلایی و ماشین های لوکس و انواع غذاها منتشر می شود به دلیل اینکه جنبه بصری قدرتمندی دارند بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب میکند.
3- به شخصیت مخاطبان توجه کنید.
باید در مرحله اول به نوع مخاطبانی که قرار است جذب کنید توجه کنید همهی مخاطبان برای شما و کسب و کار تان مفید نخواهد بود. با توجه به نوع کسب وکار خود به دنبال مخاطبان خود باشید. اگر شما به فروش وسایل نوزاد مشغول هستید پس باید به دنبال مادرانی باشید که به تازگی بچه دار شده اند و یا کودک دارند.
اگر در حال فروش محصولات کمک درسی هستید می توانید علاوه بر دانش آموزان به سراغ مخاطبان دیگری هم بروید، مثلاً پدر و مادری که فرزندان مدرسه ای یا کنکوری دارند. پس مهم ترین کار برای این که شما را به هدف تان نزدیک کند، باید مخاطبان خود را بشناسید. پس باید میانگین سنی، جنسیت، شغل، علاقه مندی های مخاطبان را بررسی کنید. اگر مخاطب مناسب را پیدا نکنید میتواند به یک مخاطب متضرر برای شما تبدیل شد.
چند ایده کاربردی برای تولید محتوا اینستاگرام
1- عکس نوشته ها
به دنبال جملات انگیزشی باشید. جملات انگیزشی خیلی تاثیرگذار هستند و مخاطب را به خود جلب می کنند. از جملاتی استفاده کنید که باعث ایجاد حس امید و اعتماد شود. میتوانید یک عکس با کیفیت با یک جمله انگیزشی که روی آن نوشته شده است را در صفحه ی خود قرار دهید. این نوع پست ها جنبه ی بصری فوق العاده تاثیرگذاری دارند و بدون شک مخاطب به سمت شما کشیده می شود.
2- از مراحل کارتان گزارش تهیه کنید.
اگر شما در حال تولید محصولی هستید، می توانید کلیپهایی از مراحل بسته بندی، ارسال سفارش تهیه کنید و در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. این نوع تولید محتوا اینستاگرام باعث جلب اعتماد در مخاطب میشود. البته ما توصیه می کنیم که این گونه محتواها را در استوریها قرار دهید و یا یک لایو بگذارید، تاثیر بیش تری خواهد داشت.
3- نظرسنجی
حتماً از افرادی که از شما خرید میکنند نظرسنجی کنید و با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید. می توانید برای بهتر شدن فعالیت تان از مخاطبان خود نظر سنجی کنید. اما باید از قبل برای نظرسنجی زمانی تعیین کنید و در استوری اطلاع رسانی کنید و از مخاطبان خود بخواهید برای توسعه کار شما نظر های خود را ارائه دهند.
4- مقایسه
هر خریداری هنگامی که تصمیم به خرید کالایی گرفت قطعاً قبل از خرید محصول مورد نظر را به چندین برند مختلف بررسی و مقایسه می کند. میتوانید نقاط مثبت محصول خود را به اشتراک بگذارید. میتوانید در قالب عکس و یا کلیپ یک مقایسه ساده انجام دهید.
5- فونت و ویرایش
در تولید محتوا اینستاگرام از فونتهای متفاوت استفاده کنید. برای عکس و یا فیلمهای خود قبل از منتشر کردن به فکر یک ویرایش باشید. میزان نور و جهت نور را در یک زاویهی مناسب قرار دهید. از هشتگها استفاده کنید.
هشتگ ها
هشتگ ها شما را به افراد بیش تری معرفی می کند. از متن های طولانی در کپشن استفاده نکنید. سعی کنید متن جذاب تر اما کوتاهتر استفاده کنید. معمولاً اکثر مخاطبان حوصله خواندن متن های طولانی را ندارند. حتماً در کپشن محصول خود را به طور کامل معرفی کنید. یک عمل تاثیرگذار ارائه یک بیوگرافی از خودتان است. نگذارید ناآشنا بمانید،
در یک استوری و یا در IGTV خود را به مخاطبان خود معرفی کنید، از فعالیت های خود بگویید و هدف های خود را با آن ها در میان بگذارید. این نوع تولید محتوا اینستاگرام اعتماد مخاطب را جلب می کند.
چینش استوری هایلایت ها
یکی دیگر از راههای آشنایی مخاطب با صفحه شما نحوه چینش استوری هایلایتها و بیو پیج شماست که در بازاریابی محتوا در instagram یک معرفی مختصر و کوتاه اما صمیمی میتواند مخاطب را جذب کند.
اینکه شما در حال حاضر مشغول چه فعالیتی در صفحه خود هستید یا چه خدماتی را برای مخاطب در نظر دارید. از نظر بصری نحوه چینش پستها هم در نگاه مخاطب اثر میگذارد یک طراحی گرافیکی، یا یک قاب بندی خوب برای پست های شما می تواند چینش را زیباتر کند. مثلا در ردیف وسط فیلم قرار دهید و دو طرف آن را پست تصویری در قالب عکس قرار دهید.
مخاطبان شما افراد باهوشی هستند
یک نکته مهم این است که هیچ وقت روی عکس افکت های زیادی ایجاد نکنید، مخاطبان شما افراد باهوشی هستند پس متوجه تغییرات بیش از اندازه خواهند شد. به آنها اطمینان دهید که حقیقت همین است. در رایا مارکتینگ از افراد متخصص در زمینه تولید محتوا اینستاگرام استفاده میشود. شما میتوانید به جای تلف کردن وقت و سرمایه ی خود به متخصصان رایامارکتینگ اعتماد کنید.
در چه بازه زمانی در اینستاگرام مطلب منتشر کنیم؟
قبل از پاسخ دهی به اینمطلب، یکی از اصول بازاریابی محتوا در اینستاگرام این است که مخاطب را شناسایی کنید و مطابق ساعتهای خالی و زمانهای تفریح و استراحت او پستی را در اینستاگرام منتشر کنید.
مثلا اگر مخاطب شما دانشجو، محصل و یا کارمند است بنا به ساعت هایی که این مخاطبان آزاد تر هستند باید در زمان پست گذاری خود دقت بیشتری کنید.
هر کدام از این مخاطبان در ساعت های به خصوصی به اینستای خود سر میزند. به طور مشخص تر اگر بخواهیم بگوییم که چگونه در بازاریابی محتوا در اینستاگرام موفق شویم.
ساعت های آزاد و مناسب برای انتشار محتوا در اینستاگرام
باید بگوییم مثلا اگر مخاطب شما کارمند است. در ساعتهای اول صبح بین 7 تا 9 صبح که در حال رفتن به اداره است به اینستاگرام خود سر میزند. یا در نظر بگیرید در ساعات بین 5 تا 7 شب که در حال بازگشت از سرکار هست میتواند زمان مناسبی برای انتشار پست شما باشد.
اما در زمانی که فرد در منزل است بازه ای بین ساعت 9 تا 1 شب ساعاتی هستند که شما میتوانید پست خود را منتشر کنید.
یک نکته بسیار حیاتی
یک نکته بسیار حیاتی در بازاریابی محتوا در اینستاگرام وجود دارد و آن این است که در هنگام تولید محتوا ، انتشار چند پست پشت سر هم در اینستاگرام موجب بازخورد منفی افراد به پست های شما میشود زیرا دیدن پستهای پشت سر هم از پیج شما، ممکن است او را دلزده کند!
برای اینکه چند پست را در یک روز منتشر کنید، بهتر است به فاصله زمانی ۴ ساعت از یکدیگر این کار را انجام دهید؛ زیرا میانگین طول عمر یک پست در اینستاگرام، ۴ ساعت میباشد و اگر پست شما در این زمان توسط مخاطب دیده نشد، امکان دیده نشدن آن خیلی کمتر می شود.
سوالات متداول
-
در بازاریابی محتوا در اینستاگرام به کدام بخش بیشتر باید توجه کرد ؟
اصل بصری بودن محتوا! شما هر چقدر فیلم و ویدیو با کیفیت بهتری در مقابل دیدگان کاربران قرار دهید یا از عکسهای حرفهای و تخصصی در حوزه کاری خود استفاده کنید در این زمینه موفقتر گام بر میدارید.
-
چطور تعداد ویو اینستاگرام رو بالا ببریم ؟
محتوایی را انتخاب کنید که برای کاربران بیشتری جذابیت داشته باشد و از طریق سرگرمی و چاشنی طنز و شوخی محتوا را ارائه کنید این روز ها مردم از اینستاگرام به عنوان محلی برای شادی و سرگرمی استفاده میکنند. پس تم شوخی و خنده در عین حال آموزشی بودن پستهای متواند در بازاریابی محتوا در اینستاگرام موثر باشد.
-
یک اصل مهم در استوری کردن در اینستاگرام چیست؟
تعداد استوری را کاهش دهید و سعی کنید در همان تعداد کم استوری، کیفیت را افزایش دهید.
-
کاربران بیشتر تمایل به پست ها دارند یا استوری ها؟
اکنون که ما داریم با شما صحبت میکنیم ، مطابق با سلیقه فعلی کاربران و بررسی رفتار آنان باید گفت تمایل به استوری دیدن در کاربران خیلی بیشتر از پست دیدن شده است و تبلیغاتها هم اکثرا در استوریها اتفاق میافتد که مسیر خوبی در بازاریابی محتوا در اینستاگرام خواهد بود.