مفید بود؟

شعار تبلیغاتی را می توان مکمل لوگو دانست. آنچه لوگو با تصویر می گوید، شعار با کلمات بیان می کند. یک شعار دلنشین و اثرگذار برای تبلیغ یک کسب و کار لازم است. اما پیدا کردن یک جمله یا عبارت که همه آنچه شما در تولیدات و محصولات خود در تلاش برای دست یافتن به آن هستید کار ساده ای نیست.

در واقع، با یک شعار مناسب می توان هدف از کسب و کار را به نمایش در آورد. در صورتی که بتوانید این شعار طلایی را بیابید، می توانید موقعیت برند خود را از این رو با آن رو کنید. نه تنها درباره کسب و کارها بلکه درباره همه کارهایی که قرار است با هدفی خاص انجام گیرد، وجود یک شعار می تواند ارتباط برقرار کردن با مخاطبان را سهل تر کند.

تعریفی از شعار تبلیغاتی

شعار تبلیغاتی مجموعه ای از کلمات است که افراد آگاه از اصول کسب و کار و آشنا به ادبیات آن را به مهارت کنار هم می چینند تا بتوانند هدفشان را به جامعه مخاطب منتقل کنند. این مجموعه کلمات می تواند یک جمله باشد. مهم این است که کلمه به کلمه آن با وسواس و دقت انتخاب شده باشد.

 

شعارها گاه می توانند در اثرگذاری از لوگوها پیشی بگیرند. این شعار با هر هدفی خلق شود، گیرایی و یگانه بودن آن برای دستیابی به موفقیت لازم است. دیگر ویژگی یک شعار این است که در ذهن مخاطب باقی بماند و با شنیدن نام برند یک کسب و کار آن شعار و در واقع هدف از آن را به خاطر آورد. این شعار می تواند حس خوشایندی را به مخاطب القا کند.

یکی از ویژگی های مهم یک شعار تبلیغاتی تکراری نبودن آن است و دیگر این که دور از واقعیت نباشد. اغراق در شعار نه تنها اعتباری به دنبال ندارد، بلکه باورنکردنی بودن آن اثری منفی بر روی مخاطب خواهد گذاشت.

مشخصات یک شعار تبلیغاتی موفق

یک شعار تبلیغاتی موفق را چند عامل اثرگذار می سازند. این عوامل عبارت اند از:

  • شعار یک کسب و کار باید ساده و موجز و کوتاه باشد. بیشتر از یک جمله بودن آن اثرگذاری خود را از دست می دهد. هرچه شعار کوتاه تر باشد، به یاد ماندنی تر خواهد بود. شعار در عین کوتاهی باید معنادار باشد. شعارهایی که مخاطب برای درک آنها باید چند لحظه ای را تعمق کند، به طور حتم از جذابیتش کاسته خواهد شد. این شعار باید به سهولت در خاطر مخاطب جا خوش کند.
  • • تناسب و همراهی شعار با لوگو و نام کسب و کار بر جذابیت و گیرایی آن می افزاید. اگر این عناصر مهم بتوانند همدیگر را کامل کنند بهترین اتفاق ممکن برای ارتباط با مخاطب خواهد افتاد.
  •  شعارهای تبلیغاتی موفق حاوی وجه تمایز کسب و کار هستند. آوردن این وجه تمایز کسب و کار در شعارها می تواند برگ برنده ای برای آن محسوب شود. تمام برندهای معروف دنیا توانسته اند با شعارشان وجه تمایزشان را به مخاطب اعلام کنند.
  •  گذر زمان نباید از جذابیت این شعار کم کند و بر روی معنای آن اثر بگذارد. شعاری که تنها به یک دوره خاص مربوط باشد، کم کم با ایجاد تغییرات مهم و اساسی مفهوم خود را برای مخاطب از دست می دهد.
  • • ارتباط شعار با محصول و خدمات یک کسب و کار باید برای مخاطب پیش بینی پذیر باشد. یعنی شنیدن شعار به تنهایی هم بتواند نشان دهد که وظیفه تبلیغ چه چیزی را بر عهده دارد.
  •  درست است که یک شعار تبلیغاتی باید کوتاه باشد، اما باید به خوبی هدف برند را نشان دهد. توضیحات اضافه جایشان در شعار نیست، آنها را برای تبلیغات در مکان درستشان نگه دارید. این شعار باید کوتاه و کافی باشد.
  •  این شعار باید توانایی تعیین جامعه هدف کسب و کار را نیز داشته باشد. در واقع، باید بتواند همه این جامعه را مد نظر داشته باشد تا بتواند به موفقیت دست پیدا کند و کارساز باشد.
  •  شعار یک کسب و کار می تواند آنقدر قدرتمند باشد که در مخاطب احساسی خوب و مثبت به وجود آورد. این حس مثبت باعث می شود که بر مشخصات خوب کسب و کار تأکید شود و مخاطب ارتباط بهتری با آن برقرار کند.
  • کلمات در یک شعار باید با دقت انتخاب شوند و استفاده از واژه های «بهترین» و «نخستین» بدون این که صحت داشته باشند می توانند از اعتبار کسب و کار بکاهند. داشتن صداقت و گفتن واقعیت می تواند نظر موافق مخاطبان را جلب کند.

مراحل خلق یک شعار تبلیغاتی اثرگذار 

برای خلق یک شعار تبلیغاتی کارآمد و اثرگذار (Efficient advertising slogan) در مرحله اول باید تمام جوانب را بررسی کنید. کسی که این کار را بر عهده گرفته است باید با همه محصولات و خدمات از قدیم تا به حال آشنایی کامل پیدا کند. در مرحله ای از کار تحقیق پیش از خلق شعار، فرد باید بقیه شعارها را ببیند و از نظر بگذراند.

 

مشاهده شعارهای شرکت های رقیب می تواند در انتخاب شعار مناسب مؤثر واقع شود. افراد تیم خود را جمع کنید و از آنها بخواهید که هر آنچه به نظرشان می رسد بگویند. ابتدا این ایده ها ممکن است جدی گرفته نشوند و طولانی به نظر برسند. اما از کنار هیچ کدام به سادگی عبور نکنید. گاهی یک شعار خوب از میان همین ایده ها سر بر می آورند.

نظرسنجی اجتماعی

کلمات و حروف را جا به جا کنید تا این که در نهایت به یک عبارت به یاد ماندنی برسید. وزن دار کردن آن، دادن حس خنده و شوخی به یک شعار و جالب کردنش کارهای ظریفی هستند که باید بسیار با دقت صورت گیرند تا نتیجه معکوس به دنبال نداشته باشند. برای دست یافتن به یک شعار تبلیغاتی اثرگذار می توانید آن را در یک نظرسنجی اجتماعی شرکت دهید. از قدرت شبکه های اجتماعی برای این کار بهره ببرید.

مبنای صحیح از کسب و کار 

خلق یک شعار موفق موجب می شود که انتظارات مخاطبان بر مبنای صحیحی از کسب و کار شکل بگیرد و چشم اندازی روشن از آن برای مدیران و کارمندان و دیگر افراد شاغل در آن ترسیم کند. همبستگی و انسجام میان انواع تبلیغات را می توان با این شعار حفظ کرد. در ضمن، این شعار می تواند به ابزاری برای سنجش به خاطر آوردن نام تجاری و محصولات یک کسب و کار بدل شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.