مفید بود؟

ژانویه‌ی 2019 بود که Contently

، یک پلتفرم بازاریابی در زمینه‌ی تولید محتوا، که برندهای تجاری را به افراد مستعد و مستقل، مرتبط می‌سازد؛ تحقیقی را بر روی 1000 نفر از آمریکایی‌ها، انجام داد. این تحقیق، در زمینه‌ی رسانه‌ها و علاقمندی‌های آن‌ها در زمینه‌ی بازاریابی بود.

آن‌چه که آن‌ها، پس از تحقیق درباره‌ی طول محتواهای محبوب مردم، کسب کردند؛ این تفکر را که هر چقدر مقالات، طولانی‌تر باشند؛ بهتر خواهند بود، کاملا درهم شکست: 75 درصد از مردم، ترجیح می‌دادند محتواهایی، زیر 1000 کلمه را بخوانند!

 

با توجه به توانایی پایین ما، هنگام تمرکز بر روی یک سری عوامل، کشف Contently کاملا هم معقول بود. نگارش مقالات کوتاه، کارآمدتر بود؛ چرا که مردم ترجیح می‌دادند، چنین مقالاتی بخوانند.
اگرچه، مقالات طولانی‌تر، معمولا در گوگل امتیازات بالاتری کسب می‌کنند، و بازدید بیشتری برای وبسایت‌ها می‌خرند. دلیل آن را در جامع بودن و قابل فهم بودن این نوع مطالب، برای حل مشکلات کاربران، می‌توان یافت.
شما چگونه این دو فرقه‌ را با هم آشتی می‌دهید؟ به نظر شما، چه زمانی برای ساخت و پرداخت محتواهای کوتاه، مناسب است؟ خوشبختانه، پاسخ شما، در میکروبلاگینگ، نهفته است.

میکروبلاگینگ چیست؟

میکروبلاگینگ، به عمل ساخت پست‌هایی مختصر و چکیده، گفته می‌شود. هدف این میکرو پست‌ها، ایجاد تعامل‌های کوتاه، میان شما و مخاطبان شماست. این عمل، عموما در پلتفرم‌های رایج میکروبلاگینگ، مانند توییتر و تامبلر، صورت می‌پذیرد. پستی که بر اساس میکروبلاگ نوشته می‌شود، علاوه بر متن، شامل انواع لینک‌ها، فایل‌های تصویری و صوتی یا حتی ویدئو نیز می‌شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله میکروبلاگینگ چیست؟ و چرا به آن احتیاج داریم؟ را مطالعه نمایید

تولید محتوای میکروبلاگ؛ زمانی بهترین کاربرد را دارد که:
• موضوع یا پست مد نظر، کم سرچ می‌شود؛ منتهی پتانسیل بالایی برای وایرال شدن، دارد.
• شما قصد دارید، که بهترین استفاده را از جامعه‌ی پلتفرم‌های میکروبلاگینگ، ببرید.
• شما، رویدادهای لایو را پشتیبانی نموده؛ آپدیت‌های منظمی به کاربران ارائه می‌دهید.
• از میکروبلاگ خود، به عنوان ابزاری برای انتشار محتوای چندرسانه‌ای، آن هم بدون متن‌های طولانی، استفاده می‌کنید.
حالا معمای پیش رو، این است که چطور می‌توانید بدون آن‌که سایت خود را، پر از محتواهای کوچک نمایید؛ از میکروبلاگ استفاده کنید؟ وقتی پای سرچ وسط باشد، گوگل چنین صفحات کم محتوایی را، کم ارزش تلقی خواهد کرد. مثال صفحه‌ی مجازی FiveThirtyEight، در ادامه ثابت می‌کند که شما، نیازی به چنین کاری ندارید. چرا که بعضی پلتفرم‌ها، به طور اختصاصی، برای این هدف طراحی می‌شوند.

سایت‌های میکروبلاگینگ

1- توییتر
2- تامبلر
3- پینترست
4- اینستاگرام
5- فیس‌بوک
6- لینکدین
 

1- توییتر

توییتر را می‌توان اصطلاحا، گردن کلفتِ سایت‌های میکروبلاگینگ، نامید. توییتر، نه تنها یکی از مشهورترین سایت‌های میکروبلاگینگ می‌باشد، بلکه یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی، در اطراف شماست.
شما در توییتر، می‌توانید پروفایلی بسازید؛ که خانه‌ی پست‌های شما در این پلتفرم، خواهد بود. در توییت‌های خود، قادر به استفاده از متن، لینک، عکس، ویدئو، گیف، فایل‌های صوتی و… خواهید بود. ظرفیت کاراکترهای هر توییت، به 280 عدد می‌رسد. بعلاوه، می‌توانید جواب مخاطبین خود را بدهید یا حتی پست‌هایشان را ریتوییت کنید.

 

2- تامبلر

یکی از قطب‌های جذاب، برای تولید محتوای کوتاه را می‌توان تامبلر دانست؛ که بیش از 496 میلیون وبلاگ مختلف را، در خود گنجانده است. در این سایت میکروبلاگینگ، شما می‌توانید وبلاگ خود را، راه‌اندازی نمایید؛ در پست‌های خود؛ از لینک‌ها، متن‌ها، عکس‌ها، گیف‌ها، ویدئوها، موزیک‌های اسپاتیفای، فایل‌های MP3 و… استفاده نمایید. وقتی‌که بلاگ بقیه‌ی افراد را، فالو می‌کنید، می‌توانید پست‌های آنان را، در داشبورد خود ببینید. بعلاوه، قادر به ایجاد کامنت، در زیر پست بقیه و ری‌بلاگ نمودن پست‌های آن‌ها، در بلاگ خود خواهید بود.
 

3- پینترست

برخلاف اکثر پاتوق‌های میکروبلاگ، پینترست تماما، بر جلوه‌های بصری تمرکز می‌کند. شما در پروفایل‌تان، قادر به ساخت بردهای مختلف هستید. سپس می‌توانید عکس‌های مرتبط با موضوعی خاص را، به برد خود اضافه کنید. عکس‌های موردعلاقه‌ی خود را پست کرده، به برد خود، سنجاق نمایید. در بخش Tries، که شامل یادداشت‌ها و عکس‌هایی از ایده‌های امتحانی شماست، دستورالعمل‌های آشپزی جدیدی که به تازگی پخته‌اید؛ یا جایی‌که به تازگی، از آن دیدن نموده‌اید را لایک نمایید. به علاوه می‌توانید، پروفایل دیگر افراد یا موضوعات متنوع را نیز، لایک نمایید. این موضوعات، معمولا شامل بردهای مختلفی می‌شوند؛ که درون‌مایه‌ی خاصی را در بر می‌گیرند.
 

4- اینستاگرام

اینستاگرام هم، در کنار همتای دیگرش یعنی پینترست، جلوه‌های بصری را محور عملکرد خود، قرار می‌دهد. این پلتفرم، کاربران خود را قادر می‌سازد، تا به هر عکس یا ویدئویی، که در پروفایل خود پست می‌کنند، کپشن‌هایی تا مرز 2200 کاراکتر را، بیفزایند. حتی برخی رسانه‌ها، از طریق اینستاگرام، فاز جدیدی از روزنامه‌نگاری را به ثبت رسانده‌اند؛ که بر ساخت مقالات جذاب بصری، تمرکز می‌نمایند.
شما در اینستاگرام، می‌توانید پروفایل‌های سایر افراد، یا هشتگ‌های معروف را، دنبال نمایید. حتی می‌توانید بر اساس رفتار آنلاین خود، و موضوعات داغی که دنبال می‌کنید، محتواهای جدید را کشف نمایید؛ ویدئوهای طولانی ببینید؛ از استوری اینستاگرام دیگران، دیدن کنید؛ زیر پست‌های دیگران، کامنت بگذارید؛ دوستان خود را در پست‌ها، تگ کنید و به آن‌ها، مستقیما پیام دهید.

5- فیس‌بوک

احتمالا در جریان هستید که فیس‌بوک، مشهورترین شبکه‌ی اجتماعی در سراسر جهان است. اما این سایت، یکی از جذاب‌ترین پلتفرم‌های میکروبلاگینگ، در دنیا نیز هست.
شما در فیس‌بوک، می‌توانید پروفایلی بسازید که در آن آپدیت‌های متنی، عکس‌ها، گیف‌ها، ویدئوها، احساسی که در لحظه دارید، فعالیتی که اخیرا در حال انجامش هستید و حتی جایی که در حال حاضر هستید را، با دیگران در میان بگذارید.

حتی زمان‌هایی‌که قصد دارید از جایی دیدن کنید، می‌توانید نظر بقیه را بپرسید. در آپدیت‌های خود، دوستان‌تان یا حتی روادید مختلف را، تگ کنید؛ میان دوستان‌تان، رای‌گیری راه اندازی کنید، از کمپین‌های غیرانتفاعی حمایت کنید و به آن‌ها، پول اهدا کنید. به یک سوال درباره‌ی خودتان، پاسخ دهید، لیستی از کارهای جالب را بسازید، استوری‌های فیس‌بوک را پست کنید، ویدئوهای لایو ضبط کنید؛ با آپدیت‌ها، پیام‌ها و تماس‌‌ها، با دوستان خود ارتباط بگیرید و همراه آن‌ها، ویدئو چتی را برنامه‌ریزی نمایید. حتی می‌توانید با آن‌ها، گروه بزنید. رویدادهای مختلف را، راه‌اندازی نموده؛ و ویدئوهای طولانی بگیرید؛ محصولاتی را خرید و فروش کنید و حتی می‌توانید در این پلتفرم، بازی هم کنید!

 

6- لینکدین

لینکدین، یک پلتفرم شبکه‌های اجتماعی، مخصوص متخصصان و کارشناسان بیزینس است. اما در هر حال، می‌توان از آن، به عنوان یک ابزار قدرتمند میکروبلاگینگ، استفاده کرد. شما، نه تنها می‌توانید از قابلیت‌های پست‌گذاری در لینکدین، برای انتشار مقالات، استفاده کنید؛ بلکه می‌توانید از آپدیت وضعیت خود، به منظور ساخت میکروبلاگ‌های کوتاه، استفاده کنید. حین آپدیت وضعیت خود، می‌توانید به همراه آن، عکس، ویدئو، رویداد یا لینک و… را پست کنید؛ یا حتی می‌توانید، محتواهایی با فرم طولانی‌تر را منتشر نمایید. تمام چیزهایی که منتشر می‌کنید یا آن را با دیگران، به اشتراک می‌گذارید؛ را می‌توانید در بخش Activity خود، پیدا کنید.

حتما تا به حال توجه کرده‌اید، که اکثر سایت‌های میکروبلاگینگ بالا، مهم‌ترین سایت‌های محبوب در شبکه‌های اجتماعی نیز، هستند. چنین چیزی، هیچ جای تعجبی ندارد. مردم عاشق بالا و پایین کردن صفحات شبکه‌های اجتماعی، هستند. چرا که می‌توانند در زمانی اندک، حجم بسیاری از محتواهای سبک را، نوش جان نمایند! بازاریاب‌ها نیز، باید از این دیدگاه استفاده نموده، آن را به راهبردهای تولید محتوای خود، بیفزایند. درست مثل وقتی که اولین تکه‌ی چیپس را در دهان می‌گذارید و دیگر، تا کلک آن را نکنید، بیخیال آن نمی‌شوید؛ شبکه‌های اجتماعی نیز، چنین کاربردی دارند.

مثال‌هایی از میکروبلاگ

بسیار خب! حالا شما می‌دانید که چه وقت‌هایی باید از میکروبلاگ استفاده کرد و در چه پلتفرم‌هایی، باید آن را انجام داد. اما، برای پست‌ گذاشتن، باید چه کرد؟ از بعضی از این میکروبلاگ‌های بی‌نظیر؛ الهام بگیرید.

1- Liz Ryan در لینکدین

 

لیز رایان، مدیر ناظر بر نیروهای انسانی یک مجموعه، می‌باشد که او را به نام “از لیز رایان بپرس”، می‌شناسند. کسانی‌که در زمینه‌ی شغلی، مشکلاتی دارند؛ به رایان مراجعه می‌نمایند. موضوعات معمول پست‌های او، شامل کاریابی، مذاکره بر سر حقوق و فضاهای پر ایرادِ کاری، می‌شوند.
پست‌های لینکدین او، تمامی این داستان‌ها را نقل کرده، نکات مرتبط با منابع انسانی را در قالب پست‌های میکروبلاگ مختصر، در اختیار شما می‌گذارد. لیز، دائما از فالوور های خود واکنش می‌طلبد و از آن‌ها می‌خواهد تا با اشتراک داستان‌های خود، جامعه‌ای غنی خلق کنند.

2-  Magic Realism Bot  در توییتر

 

ربات رئالیسم جادویی، هر چهار ساعت یک‌بار، به طور پیش‌فرض داستانی جادویی را با کاربران به اشتراک می‌گذارد. فالوور های این صفحه‌ی توییتری، می‌توانند از دستورالعمل‌های این صفحه، برای ساخت پروژه‌های خود، ایده بگیرند؛ یا به سادگی از محتواهای ساده‌ اما جالب آن، استفاده نمایند.
این ربات، کاملا هدفِ استفاده‌ی سودمند از 280 کاراکتر توییت‌ها را، به انجام رسانده است. این صفحه، نمونه‌ای عالی برای اثبات این امر است که مقالات بلند، همیشه تنها محتواهای غنی و پر مفهوم، نیستند!

3- Etsy در پینترست

 

Etsy، یک بستر الکترونیکی‌ست که طراحان و مجموعه‌داران مستقل، می‌توانند لیستی از محصولات خود را، در آن به فروش بگذارند. از آن‌جا که Etsy این شرایط را مهیا نموده است؛ از طریق این تبلیغات، کسب درآمد نیز می‌کند. این کار، معامله‌ای دو سر سود است که هم باعث می‌شود، Etsy بیشتر دیده شود، هم کالاهایی که در این صفحه، به اشتراک گذاشته شده‌اند، به چشم خریداران خواهد خورد.
در بستر این پلتفرم، سرچ کلیدواژه‌های معمولی، تبدیل به ابزاری قدرتمند شده است. بنابراین، افراد از پینترست خود، به عنوان یک پایگاه میکروبلاگ استفاده می‌کنند؛ تا از طریق آن، جواهرات متعدد و ارزشمند خود را به دنبال کنندگان Etsy بفروشند. هر چند این روش، مانند قالب طولانی مقالات وبلاگ‌ها، پیش نمی‌روند؛ هدف آن‌ها نیز، کسب ترافیک طبیعی در سایت نیست؛ بلکه تنها می‌خواهند خریداران بالقوه‌ را در فضای پینترست، به خود جلب نمایند.

4- پوشش زنده‌ی انتخابات، توسط FiveThirtyEight

 

FiveThirtyEight، وب‌سایتی‌ست که توسط نیت سیلور تاسیس شد. این سایت شامل تحلیل و نظرسنجی در زمینه‌ی سیاست و اقتصاد است. در تاریخ 3 نوامبر سال 2020، پوشش انتخاباتی آن‌ها به میکروبلاگینگ تبدیل شد. در این تولید محتوای میکروبلاگ، کاربر وضعیت شمارش آرا، پیش‌بینی‌های مربوط به توزیع آرا، کاندیدهای منتخب و نظرات کارشناسان را، در قالب پست‌های کوتاه و جمع و جور، منتشر کرد.

بر خلاف سایر میکروبلاگ‌های این لیست، FiveThirtyEight، کاملا وب‌سایت خود را برای میزبانی از میکرو پست‌ها، طراحی نموده است. در حالی‌که تمامی پوشش‌های انتخاباتی، در یک سایت قرار دارد، کاربران متقاعد می‌شوند که در یک سایت بمانند. همین امر، کاربران را قادر می‌سازد تا تجربه‌ی خوبی در زمینه‌ی دنبال کردن اخبار سیاسی، داشته باشند؛ با هیجان، تشنه‌ی اطلاعات جدید بمانند و اطلاعات را به صورت زنده، دریافت کنند.

5- ویل لوکاس در لینکدین

 

ویل لوکاس، از لینکدین برای به اشتراک‌گذاریِ افکار و بینش خود، در زمینه‌ی کارآفرینی و رشد شغلی، استفاده می‌کند. اکثر پست‌های وی، به نوآوری‌ها و ابتکارات او، پیوند می‌خورند. علاوه بر این، ویل دائما وضعیت شغلی خود را، در صفحه‌ی لینکدین خود، بروز می‌نماید. او از لینکدین، به عنوان یک سایت میکروبلاگ استفاده کرده است که محتواهای با ارزشی، برای مخاطبین خود، فراهم می‌کند.

6- SparkNotes در توییتر

 

اسپارک نوتس یک سایت راهنما، برای مطالعه‌ی محتواهای علوم انسانی‌ست. هدف از این سایت، بازاریابی و برقراری ارتباط با مخاطبان خود، یعنی جامعه‌ی دانشجویی، دبیرستانی و دانشگاهی‌ست. محتوای این وب‌سایت، مختص دانش‌آموزانی‌ست که به دنبال مطالب خاص می‌گردند. با این وجود ، این سایت از توییتر، به عنوان یک میکروبلاگ استفاده کرده؛ در آن رویکردی متفاوت را در پیش می‌گیرد: این رویکرد، استفاده از پست‌های وایرال و معروف، اما معتبر است؛ که با تکیه بر شوخی، آگاهی مردم را به مسائل علوم انسانی، جلب می‌نماید؛ آن‌ها را به مشارکت در این زمینه دعوت می‌کند و مخاطبان خود را نیز، افزایش می‌دهد.

7- Humans of New York در اینستاگرام

این پروژه که در اصطلاح ” آدم‌های اهل نیویورک” نام دارد، از اینستاگرام برای برجسته نمودن، و به اشتراک گذاشتن داستان‌های واقعیِ افراد نیویورک‌نشین، استفاده می‌کند. هر پست اینستاگرام این صفحه، با عکس‌برداریِ برندون استنتون، بخش کوچکی از زندگی مردم اهل نیویورک را، به نمایش می‌گذارد.
از آن‌جایی‌که افراد درون این عکس‌ها، مشهور نیستند؛ نیازی به استفاده از شگردهای پیشرفته وبلاگ نویسی، و رعایت نکات کلیدواژه‌ای، در یک موتور جستجوی معمولی را ندارند. در عوض، افراد نیویورکی، از محتواهای وبلاگ نویسی کوچک، یا همان میکروبلاگینگ، برای توصیف داستان‌های تاثیرگذار، ساده، دلخراش یا حتی خنده‌دار، استفاده می‌کنند. این صفحه، بر جنبه‌های بصری اینستاگرام نیز تکیه دارد و موضوعات خود را، به شیوه‌ای انسان‌گرایانه؛ به اشتراک می‌گذارد.

با استفاده از این نکات مربوط به وبلاگ نویسی، تفاوت آن با میکروبلاگینگ و مثال‌های ذکر شده، که به عنوان دلیلی برای انگیزه دادن به شما، استفاده شدند؛ شروع به ساخت یک محتوای راهبردی نمایید. محتوایی که قالب آن، منعکس کننده‌ی هدفی باشد که تا بیشترین حد ممکن، بتواند برای مخاطبان شما، سودمند واقع شود.

حرف اخر

اساتید بازاریابی و کارشناسان سئو، که قبلا بر روی مزایای مقالات طولانی، تاکید می‌کردند، اکنون به سوی تولید محتوای سئو شده میکروبلاگ، تغییر مسیر داده‌اند. بازاریابی دیجیتال، اکنون در دستان میکرو بلاگر هاست. میکروبلاگینگ، دنیایی از فرصت‌های گوناگون را، در اختیار بیزینس‌هایی که بودجه‌ی بالایی برای بازاریابی ندارند، فراهم نموده است. حتی بیزینس‌های کم درآمد هم، می‌توانند از این شیوه، استفاده‌ی بهینه نمایند.

مخاطبین گرامی در نظر داشته باشید شرکت رایا مارکتینگ با  بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا میتواند شما را در این امر یاری کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.