مقالات آموزشی

اهمیت تگ (H1) تا چه حد برای سئو باید جدی گرفته شود؟

مفید بود؟

تگ (H1) تا چه حد برای سئو و پیروی از قواعد آن مهم است و اساساً چه کاربردهایی دارد؟ این پرسش محوری است که انگیزه‌ای شد تا در یادداشت پیش رو همراه و همگام شما باشیم. البته باید گفت که ایده اصلی این پرسش از سوی یکی از کاربران علاقمند به حیطه سئو و تولید محتوا مطرح شد. پرسش او به شرح زیر بود:

تگ (H1) تا چه حد اهمیت دارد؟

هرچند پرسش کاربر بسیار کوتاه و بدون جزئیات زیادی بود اما انگیزه‌ای شد تا نگاهی عمیق‌تر به این مسئله داشته باشیم. پس با ما همراه باشید تا ضمن پرداختن به برخی نکات مهم در مورد تگ (H1)، پاسخ ضمنی پرسش فوق را نیز بررسی کنیم.

 

تمایز بین تگ (H1) عنوان صفحه یا همان (Heading)

از نظر فنی تگ (H1) در واقع یک کد HTML است که معمولاً دور یک متن را می‌گیرد. اساساً این تگ بدان معنی است که متن قرار گرفته ذیل این برچسب باید بزرگترین سایز را در صفحه داشته باشد. هنگامی که غیر از HTML کدنویسی CSS نیز توسعه یافت، یکی از مواردی که این سبک کدنویسی در اختیار توسعه‌دهندگان وب قرار داد این بود که در هنگام استفاده از تگ (H1) رنگ، نوع متن و اندازه قلم برای مطابقت با مابقی صفحه قابل تنظیم باشد.

این بدان معنی است که در دنیای CSS متن با تگ (H1) لزوماً از مابقی مندرجات صفحه بزرگ‌تر نیست و نمی‌توان با این معیار آن را یافت. هنگامی که گوگل شاکله و اساس الگوریتم‌های خود را طراحی می‌کرد، CSS تا این حد فراگیر و پرکاربرد نشده بود و به همین خاطر همچنان از نظر گوگل سایز متن معیار خوبی برای تشخیص میزان اهمیت آن در صفحه است.

این بدان معنی است که در یک صفحه سوای اینکه وجود تگ (H1) نشان از اهمیت بیشتر آن بخش از متن می‌دهد، خود هدینگ‌ها نیز با توجه به سایز بزرگ‌تری که دارند، بیشتر مورد توجه گوگل واقع می‌شوند. به نوعی می‌توان گفت هدینگ صفحات کاربردی تقریباً یکسان با متن‌های ذیل تگ (H1) دارند.

 

ارتباط و نزدیکی

آنچه که بیش از هر چیزی اهمیت دارد، مجموعه سیگنال‌های مختلفی است که یک صفحه به کمک آن نشان می‌دهد محتویات آن چیست و مرتبط با چه موضوعی است؛ مسئله‌ای که تگ H1 تنها بخشی از آن است. میزان ارتباط محتویات صفحه با پرسش و مسئله مد نظر کاربر یکی از معیارهای بسیار اساسی و فوق مهمی است که موتور جستجو بر مبنای آن نتایج را دسته‌بندی کرده و مطابق با ترتیب خاصی در صفحه جستجو نشان می‌دهد.

 آنچه که در اینجا کلید اصلی درک موضوع است، مسئله وجود یا خود تگ (H1) نیست بلکه متنی است که به کمک آن نسبت به سایر محتویات برجسته می‌شود. این نشان می‌دهد که شما به صرف استفاده از تگ (H1) نمی‌توانید خود را حائز برتری یا امتیازی در رتبه بندی گوگل بدانید بلکه مسئله این است که متن برجسته‌شده به کمک آن تا چه حد با کلیات صفحه و خواست کاربر رابطه و تناسب دارند.

بازی با سیستم و ساختار

در حالی که بد نیست هدینگ صفحه با تگ (H1) مشخص شود اما در نظر داشته باشید که این کار یک الزام نیست. بارها بررسی‌های مختلف و مطالعات در این حیطه به ما نشان داده است که این نتیجه‌گیری اخیر همواره صادق استو نتایج همیشه نشان می‌دهند:

اگر شما در حال حاضر هدینگ‌های خوبی دارید(بدون قرار گرفتن ذیل تگ (H1)) قرار دادن آن‌ها زیر این برچسب، اثراتی به همراه دارد اما این اثرات به قدری جزئی هستند که همیشه ارزشمند تلقی نخواهند شد. مثلاً اگر برجسته‌سازی هیدنگ تمام صفحات سایت شما بیش از 1 ساعت طول می‌کشد و در حال حاضر هدینگ‌ها نقش کاملاً مثبتی در ارتقا کیفیت صفحه دارند، انجام این کار اساساً توجیه منطقی ندارد.

این نتیجه همچنین نشان می‌دهد که بازی با ساختار هدینگ‌ها هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد. اینکه مثلاً تلاش کنید در کنار هدینگ با اندازه بزرگ‌تر متن‌هایی کوچک‌تری را نیز در CSS با تگ (H1) برای دید موتور جستجو برجسته کنید، یک بازی از پیش بازنده و بدون اثر منطقی است. گوگل (Google) اساساً در این موارد متوجه بازی شما شده و متن‌های قرار گرفته ذیل این تگ را نادیده می‌گیرد.

سایر کاربردهای تگ (H1)

عنصر مهم دیگری که این تگ می‌توان در دستیابی به آن مؤثر واقع شود، بهبود تجربه کاربری است؛ به طور ویژه برای افرادی که با ضعف یا مشکلات بینایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند یا تنها به کمک صفحه ‌خوان امکان ایجاد ارتباط با صفحه شما را دارند. تقریباً تمام نرم‌افزارها و ساختارهای صفحه ‌خوان این امکان را دارند تا با گذر از سایر مندرجات صفحه ، به سراغ متنی که با تگ (H1) برجسته‌سازی شده است رفته و به جهت اطلاع کاربر ابتدا آن را بخوانند.

 در این صورت بدون استفاده از این تگ قطعاً صفحه شما برای این دسته از کاربران، آنچنان که باید و شاید کاربردی نیست؛ هر کاربری نیاز دارد به محض ورود در یک عبارت متوجه مقصود کلی محتویات صفحه شود. به این علت که گوگل اخیراً تأکید بسیار زیادی بر کاربردی بودن صفحات در رتبه‌بندی آن‌ها دارد، دقت به چنین جزئیاتی بسیار مهم است.

 

تگ (H1) و سئو

همانطور که احتمالاً تابحال متوجه شده‌اید، تگ (H1) اهمیت بسیار زیادی در دنیای سئو و تولید محتوا دارد؛ البته کاربرد آن فقط در حیطه سئو نیست و کاربری و دسترسی را نیز به طرز قابل توجهی بهبود می‌بخشد. اگر بخواهیم ایده‌آل‌گرایانه در این مورد تصمیم بگیریم، وجود و حضور حداقل یکی از آن در هر صفحه الزامی است. البته در عین حال باید از استفاده بیش از حد و افراطی آن نیز اجتناب کرده و تنها برگ برنده پیچ را به کمک آن برجسته کنید.

در حالی که به طور رسمی گوگل مشکلی با وجود بیش از یک تگ (H1) در صفحه ندارد و بارها به صاحبان سایت‌ها گوشزد کرده که می‌توانند بسته به دلخواه بارها در یک صفحه از آن استفاده کنند می‌توان نتیجه گرفت که دو حال ممکن است رخ دهد.

  • موتور جستجو بیشتر دقت را صرف اولین تگی که به آن می‌رسد خواهد کرد(بینگ به طور رسمی به این موضوع اذعان کرده است)
  • موتور جستجو توجهات را به طور مساوی بین تمام تگ‌های موجود در صفحه تقسیم کرده و همگی آن‌ها را به یک میزان مورد توجه قرار می‌دهد. که در این حالت عملاً وجود بیش از یک تگ (H1) توجهی که منحصراً به یکی می‌شود را کاهش می‌دهد.

در هر دو حالت فوق، منطقاً استفاده از یک تگ اما با محتویات قوی، راهبرد منطقی‌تری خواهد بود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.