مقالات آموزشی

پیگیری با یک برنامه ریزی ساختاریافته نحوه کار نویسندگان خود

مفید بود؟

در این مقاله یک برنامه ریزی ساختاریافته برای نویسندگی در پنج مرحله ارائه شده است که به نویسندگان شما کمک می‌کند تا محتوای باکیفیتی را ایجاد کنند و مردم هم از این طریق با کسب و کار شما، محتوای شما و برند شما ارتباط خوبی برقرار کنند.

 

آیا تا به حال مقاله ای را به نویسنده ای اختصاص داده اید و علیرغم اینکه دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های مشخصی را به آن‌ها داده اید، آن‌ها به طور کامل آن را نادیده گرفته اند؟ برخی از نویسندگان محتوا دارای استعداد طبیعی در نوشتن هستند. آن‏ها به سادگی و به طور واضح کلمات را کنار هم قرار می‌دهند و خوانندگان از طریق خواندن محتوای آن‌ها اطلاعات لازم را پیدا می‏کنند، با آن ارتباط برقرار می‏کنند و برای خرید و یا اشتراک در وب‌سایت شما متقاعد می‏شوند.

برخی دیگر از نویسندگان برای دستیابی به چنین نتایجی باید بیشتر تلاش کنند. آن‌ها گاهی اوقات به طور کامل راهنمایی‌ها را فراموش می‌کنند و این امر باعث می‌شود پیشرفت و همچنین سرعت دستیابی به نتایج و سود کاهش یابد.

تصمیم‌گیری در مورد اینکه شما محتوا را بنویسید یا آن را به نویسنده دیگری واگذار کنید و نوشتن محتوایی که هم آموزنده و هم جذاب باشد، دشوار و چالش برانگیز است؛ اما باید بدانید که شما از طریق یک برنامه ریزی ساختاریافته می‌توانید اطمینان حاصل کنید که نویسندگان شما می‌توانند اهداف موردنظر شما را درک می‌کنند.

اشتباه رایجی که در رابطه با ایجاد محتوا وجود دارد این است نویسندگان فقط با یافتن ایده به راحتی شروع به نوشتن محتوا می‌کنند. این نوع کار اشتباه است؛ زیرا اغلب در پایان کار محتوایی ایجاد خواهد شد که هدف خاصی را دنبال نمی‌کند.

به جای این روش، بهتر است از یک برنامه ریزی ساختاریافته استفاده کنید که به نویسنده محتوا امکان می‌دهد تا مقاله ای را بنویسند که خوانندگان را آگاه سازد، آموزش دهد و متقاعد کند. البته با کمک این فرآیند برنامه ریزی،  ایجاد محتوا نیز به شیوه ای بسیار کارآمدتر اجرا می‏شود.

در این مقاله شیوه ای موفق را که در یک شرکت بازاریابی دیجیتال اجرا شده است، به شما ارائه می‏دهیم. این شیوه در واقع یک برنامه ریزی ساختاریافته برای نوشتن است که هم برای کسب و کار شما و هم برای سایر افرادی که از شما درخواست ایجاد محتوا می‌کنند، قابل استفاده است. این برنامه کارآمد پنج مرحله ای، در واقع یک شیوه برنامه ریزی است که می‏توانید در تمام اهداف و مأموریت‌های خود آن را اجرا کنید.

هنگامی‌که از این طرح استفاده می‌کنید، شما و یا نویسندگان شما می‏توانند به بهترین شکل انواع محتوا را ایجاد کنند که در نهایت موجب ارتباط افراد با شما، محتوای شما و برند شما خواهد.

5 مرحله برنامه ریزی ساختاریافته نویسندگی: ویژه نویسندگان محتوا

1. موقعیت

برای ایجاد محتوایی که در نتایج جستجوها و شبکه های اجتماعی به خوبی عمل کند، باید درک کنید در چه موقعیتی هستید. برای ارزیابی موقعیت کسب و کار شما سه عامل مهم را باید درنظر بگیرید. ابتدا باید دقیقاً مشخص کنید که مخاطب شما چه کسی است؛ یعنی باید موضوع متن شما فراتر از یک حوزه عمومی باشد.

در آخرین مقاله مرتبط، روند شناسایی مخاطبان هدف شما با جزئیات کامل توضیح داده شد، (3 مرحله برای پیکربندی محتوا که در نتایج جستجو و شبکه های اجتماعی). به طور خلاصه شما باید دقیقاً مشخص کنید که چه کسی باید محتوای شما را بخواند.

چه چیزی در مخاطبان هدف شما انگیزه ایجاد می‌کند و ترس‌های آن‌ها چیست؟ به چه چیزهایی علاقه دارند؟ از چه چیزی متنفر هستند؟ در مرحله بعد، باید مشخص کنید چه کسی محتوا را باید ارائه می‌دهد. اگر محتوا به نام شما منتشر می‌شود، این موضوع راحت است؛ اما اگر به عنوان یک شرکت بازاریابی دیجیتال می‌خواهید محتوا به نام مشتری شما منتشر شود، وضعیت کاملاً فرق دارد؛ زیرا لحن بیان نویسنده محتوا باید مشابه شرکت موردنظر باشد و همچنین او باید نقش مشتری را در شرکت و صنعت درک کند.

به عنوان مثال، معمولاً مقاله ای که توسط مدیرعامل یک شرکت معماری بزرگ نوشته می‌شود، با مقاله ای که توسط یک معمار مبتدی عضو همان شرکت نوشته می‌شود، متفاوت است. ممکن است محتوای مدیرعامل با توجه به سطوح استراتژیک و با نگاهی بلندمدت نوشته شود، درحالی‌که ممکن است محتوای معمار تازه کار بر روی نحوه انجام صحیح وظایف خاص متمرکز باشد. درنهایت، باید در نظر بگیرید که مقاله شما باید در چه موقعیتی، چه سطحی و برای چه افرادی منتشر شود.

اگر محتوا در وب‌سایت شما منتشر می‌شود، هم ازنظر متن، هم سبک و نحوه بیان، قدرت انعطاف‌پذیری بیشتری دارید. همچنین می‌توانید در صورت لزوم و در شرایط مناسب فراخوان به اقدام را برای مخاطبان هدف خود ارائه دهید.

اگر محتوای شما در وب‌سایتها یا شبکه های منتشر می‌شود، به عنوان مثال یک نشریه رسانه ای رتبه یک مانند Forbes یا Entrepreneur، یک نشریه تجاری، یا حتی یک در وبلاگ مستقل کوچک‌تر، باید مخاطبان هدف و دستورالعمل‌های انتشار محتوای آن نشریه را به دقت بررسی کنید.

2. مأموریت

با این مقاله می‌خواهید به چه هدفی دست یابید؟ به طور کلی تنها پنج دلیل برای ایجاد یک محتوا وجود دارد؛ اما یک مورد به عنوان هدف اصلی است که می‏تواند دربردارنده اهداف دیگر هم باشد.

 

این اهداف عبارتند از:

  • فروش محصول، خدمات یا ایده.
  • آموزش خوانندگان.
  • نشان دادن تخصص شما.
  • افزایش آگاهی مخاطبان.
  • تفریح یا سرگرم کردن خوانندگان

اگر واقعاً بدانید با محتوا می‌خواهید دقیقاً چه کاری انجام دهید، می‏‏توانید خوانندگان خود را در مسیری مشخص و با حداکثر کارایی قرار دهید. به عنوان مثال، محتوایی که برای فروش خدمات معماری به مشتریان نوشته می‌شود بسیار متفاوت از محتوایی است که برای آموزش معماران در مورد تکنیک‌های جدید ساخت نوشته می‌شود.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است نباید یک مأموریت بسیار کلی را برای یک محتوا تعیین کنید؛ زیرا این کار مانند تلاش برای جلب توجه تعداد زیادی از مخاطبان  است، وقتی یک مأموریت بسیار متمرکز را مشخص نکنید، محتوای ضعیفی خواهید داشت که شکست می‌خورد.

3. اجرا

اجرای خوب برنامه ریزی ساختاریافته می‌تواند به طور فوق العاده ای کارایی، سودآوری و عملکرد را بهبود بخشد. نکته مهم دیگر این است ، به احتمال زیاد مقاله شما با مأموریت تعریف شده مطابقت داشته است و در نتیجه این امر شما موفقیت کسب کرده اید. از سوی دیگر، اجرای ضعیف برنامه ریزی ساختاریافته می‌تواند نتیجه ای معکوس داشته باشد. برای اجتناب از این حالت و برای اطمینان از اجرای درست برنامه ریزی برای نویسندگان محتوا، باید روند زیر را دنبال کنید.

طرح کلی

در اکثر موارد، ایجاد یک طرح کلی بر مبنای موقعیت و مأموریت شما یک حرکت هوشمندانه است. این طرح به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتوای باکیفیت و با عملکرد عالی را ایجاد کنید، به طوری که مأموریت شما را نیز به طور مؤثر اجرا خواهد شد. اکثر افراد حتی نویسندگان باتجربه هم می‌توانند از این نوع طرح کلی مفید استفاده کنند.

دستورالعمل‌های تخصصی

اغلب نویسندگان محتوا به منشن کردن بعضی از حقایق، لینک به صفحات خاص، یا جهت‌گیری خاص درباره موضوعات تخصصی در محتوای خود نیاز دارند. دستورالعمل‌های ویژه به شما کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل کنید نویسنده محتوا شما از زاویه درست به هدف‏های تعیین شده دست یابند. لازم است در این دستورالعمل‌ها جزئیات زیادی را مشخص کنید. این موضوع به ویژه به نویسنده ای که با موضوع، صنعت یا مشتری شما کاملاً آشنایی ندارد، کمک می‏کند. همچنین به شما کمک می‌کند تمام بخش‌های مقاله را در آینده بازنویسی نکنید و موجب اجرای موفقیت آمیز برنامه ریزی ساختاریافته خواهد شد.

دستورالعمل‌های انتشار محتوا

وبلاگ‌های مستقل کوچک‌تر دارای دستورالعمل‌های ضعیفی برای انتشار محتوا هستند، درحالی‌که نشریات رسانه ای رتبه یک و نشریات تجاری در این زمینه شیوه های سخت‌گیرانه ای دارند. به عنوان مثال، برخی افراد ممکن است از نویسنده خود بخواهند که از AP Stylebook یا chicagoManual of Style استفاده کنند، یا حتی از او بخواهند که جملات را به صورت سوم شخص بنویسند. اما نویسنده محتوا گزینه دوم را دوست ندارد زیرا احساس می‌کند که خلاقیت او از بین می‌رود و روند نوشتن او کند خواهد شد. درک دستورالعمل‌های انتشار محتوا شما را مطمئن می‌سازد که محتوای شما در هنگام ارسال مسیر همواری را طی می‏کند.

منابع مرجع و لینک‌ها

اگر شما محتواها را می‏نویسید، جمع آوری منابع مرجع مناسب آسان‌تر است زیرا شما دقیقاً می‌دانید که چه چیزی می‌خواهید. از طرف دیگر، اگر متن محتوای شما توسط شخص دیگری نوشته می‌شود، حتماً باید مطمئن شوید او با اطلاعات درست و صحیح کار خود را انجام می‌دهد؛ زیرا کسب اطلاعات نادرست و بی ربط توسط نویسنده ای که در یک موضوع خاص آگاهی ندارد، آسان است.

4. اجرا و ارتباط

یک نویسنده محتوا باید بداند که یک مقاله دقیقاً در چه زمانی باید تکمیل شود و اگر برای اولین بار می‌نویسد باید بداند، کجا و چگونه باید ارائه شود. مهلت انجام کار باید مشخص باشد تا احتمالاً سو تفاهم ایجاد نشود. به جای این‌که به یک نویسنده زمان لازم برای تکمیل مقاله را بگویید و او را ملزم کنید که در عرض یک هفته آن را در اختیار شما قرار دهد، به او بگویید که در یک تاریخ خاص یا در یک زمان خاص به محتوا نیاز دارید. در مورد محل و نحوه ارائه محتوا نیز به اندازه تعیین زمان تحویل آن دقیق باشید تا دراجرای برنامه ریزی ساختاریافته موفق عمل کنید.

برنامه ریزی برای تعیین مکان و نحوه تحویل محتوا ممکن است شامل به اشتراک گذاری در Google Doc، بارگذاری فایل در سیستم مدیریت پروژه یا حتی انتشار مستقیم آن در وردپرس باشد. همچنین این بخش باید دارای دستورالعمل‌های دیگری باشد که باید پس از ارائه محتوا انجام شوند که احتمالاً شامل موارد زیر هستند:

  • اطلاع رسانی اعضای داخلی تیم و یا مشتری.
  • بایگانی اسناد.
  • به اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی.
  • لینک دادن به محتوای جدید از محتوای موجود.
  • بستن هرگونه تسک باز مرتبط دیگر در سیستم مدیریت پروژه شما.

 

5. دستورات و ارتباطات

سؤالات مربوط به پروژه باید به چه سمتی هدایت شود؟ در برخی موارد، نویسندگان محتوا برای سؤالات موردنظر خود که مرتبط با محتوا هستند، باید با شما صحبت کنند. در سایر موارد، لازم است مستقیماً با مشتریان یا افراد مرتبط با منابع تماس بگیرند. باید نحوه ارتباط نویسنده محتوا را به طور واضح بیان کنید و به آن‌ها ابزاری را معرفی کنید تا با هر شخصی که مسئول تصمیم‌گیری در مورد محتوا است، ارتباط برقرار کنند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.