مقالات آموزشی

آموزش و اصطلاحات مربوط به نرم افزار جامع موشن گرافیک 

مفید بود؟

آموزش جامع موشن گرافیک در بین علاقمندان رشته گرافیک یک نیاز مهم تلقی می شود. همانطور که می دانید، موشن گرافیک در زیر دسته طراحی گرافیک جای گرفته است. این دانش نوبنیان سعی دارد تا قواعد  طراحی گرافیک را در یک زمینه ای خاص مانند فیلم سازی یا برنامه های تلویزیونی پیاده کند.

 اصول انیمیشن 

سپس می کوشد بوسیله استفاده از اصول انیمیشن و دیگر تکنیک های سینمایی آن را به نمایش بگذارد. حتما در ابتدای شروع فیلم های سینمایی، شاهد علائمی بوده اید که به گونه ای شناسنامه سازندگان و شرکت تولید کننده فیلم می باشند. این علائم حرکتی می توانند در ابتدای سکانس برنامه هایی چون برنامه های تلویزیونی، انیمیشن های مبتنی بر وب، لوگوها یا نشان واره و غیره دیده شوند.

 

آموزش جامع موشن گرافیک

آموزش جامع موشن گرافیک همیشه با تعریف آن شروع می شود. خوب است بدانید، معادل فارسی این اصطلاح پویانگاشتار می باشد که معنی حرکت تصویر را القاء می کند. در حقیقت موشن گرافیک ترکیبی است از دانش طراحی گرافیک، پویانمایی و دانش استفاده از عناصر به کار رفته به همراه موسیقی و جلوه های سمعی بصری . بنابراین، هر امری که در بستر طراحی گرافیک تولید شود و به آن حرکت نیز داده شود، پویانگاشتار اطلاق می شود. این اصطلاح برای اولین بار توسط فردی به نام جان وینتی وارد حوزه گرافیک شد.

برای تهیه پویانگاشتار به چه مواردی نیاز است؟ 

در آموزش جامع موشن گرافیک هنرجو یاد خواهد گرفت، برای تولید یک کلیپ نیازی به دوربین، صدابرداری و حضور بازیگران نیست. چیزی که او لازم دارد، تنها تدوین و صداگذاری است. سایر نقش ها را باید بر عهده کامپیوتر گذاشت. لذا واضح است که هزینه ها به مراتب کاهش پیدا می کند. بسیاری از هنرجویان، این رشته را بسیار جذاب توصیف کرده اند.

 

برای خلق یک کلیپ بوسیله موشن گرافیک نیاز به دانش مربوطه، شناخت ابزار و امکانات این هنر صنعت و ایده های نو و جذاب است. خوشبختانه موشن گرافیک را می توان در زمینه های متعددی به کار گرفت. به عنوان مثال، در تولید تیزرهای تبلیغاتی، پویانمایی های دو بعدی، شناساندن محصولات، کالاها و خدمات ارائه شده، ایده ها و برنامه های آموزشی و غیره از موشن گرافیک استفاده می کنند.

اصطلاحات مربوط به نرم افزار آموزش جامع موشن گرافیک 

در آموزش جامع موشن گرافیک اصطلاحات متداولی وجود دارد که هر هنرجویی باید آن ها را فرا بگیرد. در این نوشتار به تعدادی از این موارد اشاره می شود. مانند:

  •  اصطلاح 2، 2،5 و سه بعدی،
  •  Adjustment Layers یا لایه تنظیم،
  •  کانال آلفا،
  • پویانمایی و تبدیل،
  •  منحنی یا اریب کردن،
  • بوکه،
  • گردش محوری یا افقی دوربین،
  • ردیابی دوربین و …..

اصطلاح 2، 2،5 و سه بعدی 

یکی از اصطلاحات مربوط به آموزش جامع موشن گرافیک، عبارتی است که به صورت اصطلاح 2، 2،5 و سه بعدی به کار می رود. این عبارات زمانی به کار می روند که تصویر یا سوژه در بسترهای متفاوتی به کار گرفته شوند. همانطور که می دانید، در تصاویر دو بعدی، تنها یک عکس مسطح قابل مشاهده است که از عمق خاصی برخوردار نیست. در عکس های 2،5 بعدی نیز، بستری سه بعدی طراحی می شود که عکس در آن جاگذاری می شود.

 

ولی کیفیت عکس به گونه ای است که تصویر همچنان مسطح به نظر می رسد. اما این مساله در عکس های سه بعدی کاملا فرق می کند. در عکس های سه بعدی، تصویر یا سوژه مورد نظر، در بستری کاملا سه بعدی قرار داده می شوند و امکانات کامل هر سه بعد را دارا می باشند. علاوه براین، حاشیه ها نیز بدون این که رویت شوند، به دور سوژه در حرکت هستند.

Adjustment Layers یا لایه تنظیم 

لایه تنظیم یکی دیگر از اصطلاحاتی است که در آموزش جامع موشن گرافیک مورد استفاده هنرمندان گرافیست قرار می گیرد. در این مبحث، جلوه های سمعی بصری را به صورت همزمان به چند لایه الحاق می کنند. در شرایط عادی چنانچه جلوه ای را به یک لایه اضافه کنید، جلوه یا افکت فقط به همان لایه ملحق می شود ولی جلوه ای که در لایه تنظیم اضافه می شود، به صورت مستقل از دیگر لایه ها عمل می کند.

تصور کنید، یک لایه تنظیم ساخته اید، جلوه ای که به این لایه افزوده اید، بر دیگر لایه های تحتانی نیز اثر خواهد گذاشت. ولی چنانچه لایه تنظیم در قسمت پایین این مجموعه قرار گرفته باشد، در این شرایط جلوه بر روی دیگر لایه ها نمی تواند اثری بگذارد.

 

کانال آلفا در آموزش جامع موشن گرافیک

در آموزش جامع موشن گرافیک هنرجو با کانال آلفا آشنا می شود. کانال آلفا در نرم افزار پویانگاشتار، ویژه داده های مثبت است . این کانال اغلب به شکل عکس های سیاه و سفید نشان داده می شود. قسمت های خاکستری در این تصاویر متعلق به قسمت نیمه مثبت می باشد. این شیوه در نشان دادن دو عکس در کنار هم کاربرد دارد و طریقه قرارگیری عکس ها بر روی هم را نشان می دهد.

 آموزش موشن گرافیک و بازار کار

در ادامه آموزش جامع موشن گرافیک باید به اصطلاح پویانمایی و تبدیل نیز اشاره کرد. پویانمایی های تبدیلی به تغییر مشخصات موقعیت، گردش، اندازه، نقطه انتهایی یا محور و شفافیت اشاره دارند. در پویانمایی های سنتی شیوه کار فرق می کند.

 

در روش سنتی، هر فریم می بایست با دست طراحی شود. همچنین مشخصات و ویژگی های پویانمایی های تبدیلی را دارا نیستند. جالب است بدانید، پویانمایی به روش کلاسیک نیاز به دانش بالایی دارد و هنرمند باید شناخت کاملی از حرکت در دنیای رئال داشته باشد تا در خلق تصاویر طبیعی موفق عمل کند.

منحنی یا اریب کردن

یکی دیگر از موارد مهم در آموزش جامع موشن گرافیک، یادگیری مهارت اریب کردن گوشه های دو سطح در عکس های سه بعدی است. منحنی یا اریب کردن زوایا باعث می شود تا تصویر جاندارتر و  واقعی تر به نظر برسد. اگر هنرمند بتواند به خوبی از این امکانات استفاده کند، عکسی که ارائه می دهد، بسیار طبیعی خواهد بود. این مهارت جزء اولین مراحل برای طبیعی جلوه کردن تصاویر سه بعدی می باشد. زیرا اشیاء در دنیای رئال گوشه نود درجه ندارند. کاربر می تواند اریب کردن در افترافکت را با کمک نرم افزار Ray-traced 3D renderer انجام دهد.

بوکه

بوکه، افکتی است که در دوره های آموزش جامع موشن گرافیک به هنرجویان تعلیم داده می شود. این جلوه بوسیله یک لنز ایجاد می شود. لنز، افکت بوکه را به بخش های فوکوس شده عکس اضافه می کند. قابل ذکر است، بوکه معمولا قسمت های نورانی عکس است که به صورت باز شدگی دوربین نمایان می شود.

گردش محوری یا افقی دوربین

در آموزش جامع موشن گرافیک، گردش محوری یا افقی دوربین، دو واژه هم معنی می باشد. این دو  وضعیت به جانمایی ثابت دوربین در زمینه اطلاق می شود. دوربین در این وضعیت بر روی محور  ثابت قرار گرفته و از همانجا گردش خود را آغاز می کند. برای آموزش کامل در زمینه تولید دوربین ها در افترافکت، می توانید به مبحث  Introduction to 3D in After Effectsرجوع کنید.

ردیابی دوربین در آموزش جامع موشن گرافیک 

ردگیری دوربین در آموزش جامع موشن گرافیک، می تواند دو معنا داشته باشد. هنرمند باید بداند هدف اصلی حرکت، خود دوربین است یا تجزیه و ارزیابی حرکت آن. زمانی که صحبت از حرکت دوربین می شود، منظور ردیابی حرکت دوربین به سمت بیرون و داخل یا چپ و راست و بالا و پایین می باشد.

مفهوم دیگر این واژه زمانی مشخص می شود که هنرمند از یک نرم افزار جهت ردیابی وضعیت دوربین استفاده نماید. ردگیری بر مبنای تنظیماتی است که جهت ضبط فیلم به کار گرفته می شود. این تنظیمات قادر است حرکات دوربین را به گونه ای   تبدیل کند که فرق چندانی با حرکات دوربین در تصویربرداری واقعی نداشته باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.