مقالات آموزشی

آموزش ایجاد یک تقویم تولید محتوا

مفید بود؟

راهنمای ساخت یک تقویم تولید محتوا

یک تقویم محتوایی مناسب می‌تواند منجر به سازماندهی استراتژی بازاریابی شما شده و فرایند آن را بسیار ساده تر کند. افزایش بهره‌وری و البته صرفه‌جویی در زمان از جمله مزایای داشتن یک تقویم تولید محتوایی هستند. اما بهترین استراتژی، ابزار و متدهای موجود برای ساخت یک تقویم تولید محتوا چه هستند؟ و چگونه ما یک تقویم محتوایی جذاب را تدوین کنیم؟

در این راهنما ما به شما راه رسیدن به یک تقویم محتوایی همه‌جانبه را نشان خواهیم داد. همچنین از نکات ریز و درشت درباره تقویم تولید محتوایی افراد نخبه‌ای همچون Julia McCoy و Melanie Deziel بهره خواهیم برد.

 

تقویم تولید محتوا چیست؟

تقویم تولید محتوا در واقع یک منبع و ساختار است که به شما کمک می‌کند محتوای دیجیتال خود را برای انتشار دقیق و هدف‌دار سازماندهی کنید. این تقویم به‌طوری طراحی خواهد شد که برای تمامی اعضای تیم شما از جمله تیم بازاریابی، فریلنسرها و البته صاحب بیزینس قابل‌دسترسی باشد.

شما می‌توانید تقویم تولید محتوای خود را به‌صورت هفتگی، ماهانه یا حتی نیمه سالانه بر اساس نیاز و هدف‌های خود پایه‌ریزی کنید. تفاوتی ندارد که زمان تقویم محتوایی شما چگونه است، وجود آن می‌تواند ویژگی‌های بسیاری همچون پیگیری محتوا قبل از سر رسید تاریخ انتشار را در اختیار شما بگذارد.

تقویم تولید محتوا با توجه به نوع بیزینس شما می‌تواند طیف وسیعی از انواع محتوا را در خود جای دهد. این محتواها می‌توانند از موارد زیر باشند:

• مقالات

• رویدادهای تبلیغاتی

• به‌روزرسانی مطالب قدیمی

• انتشار ویدئو و مولتی مدیا

• به‌روزرسانی وضعیت

• مطالعات موردی

چرا به یک تقویم محتوایی احتیاج داریم؟

دلایل زیادی برای تولید یک تقویم محتوایی وجود دارند که در ادامه با شش مورد از مهم‌ترین آنها آشنا خواهیم شد.

1. صرفه‌جویی در زمان

قطعاً یکی از مهم‌ترین مزایایی که با طراحی و تدوین یک تقویم محتوا به آن دسترسی خواهید داشت، صرفه‌جویی در زمان است. مشخص‌بودن زمان انتشار محتوا می‌تواند امکان برنامه‌ریزی برای آینده را برای شما به ارمغان بیاورد. این زمان صرفه‌جویی شده می‌تواند صرف فعالیت‌های دیگری همچون تغییر در استراتژی بازاریابی بر اساس تغییرات شود.

2. کم‌کردن درصد خطا

یک تقویم محتوایی مناسب می‌تواند احتمال بروز خطا و مشکلات را برای تیم شما کاهش دهد. برای مثال با تقویم محتوایی درصد انتشار مقاله‌ای تکراری به ‌اشتباه بسیار کم خواهد شد. با برنامه‌ریزی برای آینده و مشخص‌کردن مسیر برای تیم، قطعاً شاهد حرکت روبه‌جلو و پیشرفت بیزینس خود به‌وسیله یک تقویم محتوایی خواهید بود. این موضوع خصوصاً برای تیم‌های بزرگ که فعالیت‌های هم‌زمانی همچون ادیت و بررسی معنایی مطالب را بر عهده دارند بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

3. افزایش فرصت‌های مشارکت

تقویم محتوایی با ایجاد نظم می‌تواند فرصت‌های مشارکت در میان بخش‌های مختلف تیم شما را امکان‌پذیر و یا حداقل تسریع کند. افراد تیم شما می‌توانند با یک نگاه به تقویم محتوایی متوجه وضعیت کنونی محتوا شوند و دیگر نیازی به پرسیدن و اعلام وضعیت یک محتوا در میان افراد تیم نخواهد بود.

4. عدم به‌هم‌ریختگی تولید محتوا

برنامه‌ریزی در تقویم محتوایی باعث می‌شود تا فاصله میان انتشار مطالب را به‌دقت تنظیم کنید. انتشار محتوا به‌صورت منظم قطعاً باعث افزایش بازخورد در میان مشتریان شما خواهد شد. این مورد به شما کمک خواهد کرد که ارتباطی مطلوب را با مخاطبین خود ایجاد کنید.

5. شناسایی زمینه‌های بهبود

یک تقویم تولید محتوا می‌تواند یک منبع بسیار مناسب و کاربردی برای تست کردن روش‌های مختلف تولید محتوا و انتشار آن باشد. به‌وسیله ایجاد تغییرات و مشاهده بازخورد آنها می‌توانید در آینده تقویمی دقیق‌تر و بهتر را برای بیزینس خود برنامه‌ریزی کنید که بدون وجود یک تقویم تولید محتوا عملاً امکان ایجاد چنین تغییراتی وجود نخواهد داشت.

6. افزایش خلاقیت

همان‌طور که اشاره کردیم زمان صرفه‌جویی شده با استفاده از یک تقویم محتوایی می‌تواند صرف فعالیت‌های خلاقانه نیز شود. افزایش بازخورد از شبکه‌های مجازی یکی از مواردی است که می‌توانید زمان خود را صرف آن کنید. استفاده از پروژه‌های گذشته که بازخورد مناسبی داشتند نیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای صرف زمان در میان فاصله‌های انتشار مطالب باشد.

سؤالاتی که در زمینه تقویم محتوایی به شما کمک خواهند کرد:

 

– چه محتوایی به فروش من کمک خواهد کرد؟

– پاسخ‌دادن به پرسش‌های مشتریان چه نقشی دارد؟

– چه چیزی را می‌توانیم به مخاطب‌های خود آموزش دهیم؟

– مخاطبین ما چه چیزی را باید بدانند؟

– در چه انتخاب‌هایی می‌توانیم به مخاطبمان کمک کنیم؟

***  Melanie Deziel می گوید:

چگونه مطالبی با درصد بازگشت سرمایه بالا در بلاگ EXP Writers را انتخاب کنیم؟

1. صحبت مستقیم همچون ایمیل یا گفتگوی آنلاین یا استفاده از مطالب جذاب مرتبط با بیزینس با استفاده از وب‌سایت‌هایی همچون explodingtopics یا buzzsumo

2. سپس پیداکردن کلمه کلیدی کم تمرکز در وب‌سایت‌های semrush یا Mangools

 

عناصر یک تقویم محتوایی موفق

تقویم‌های محتوا در انواع شکل‌ها و اندازه‌ها پیدا می‌شوند. این دو فاکتور معمولاً با تعداد افراد حاضر در تیم شما و البته اندازه بیزینس مورد نظر مشخص می‌شوند. اینکه آیا تنها از توان تیم خود استفاده کنید یا از قدرت فریلنسرها نیز برای تولید محتوا بهره ببرید. این افراد می‌توانند در اندازه و شکل‌گیری نهایی تقویم محتوایی شما تأثیرگذار باشند. فاکتورهای زیر قطعاً در ساخت یک تقویم محتوایی مؤثر نقش خواهند داشت. البته ممکن است تمامی آنها برای شما اولویت نباشند پس با توجه به نیاز خود به آنها توجه کنید.

  • عنوان

انتخاب عنوان یکی از مهم‌ترین عنصرهایی است که می‌بایست در ساخت تقویم محتوایی به آن دقت کنید. این عنوان می‌بایست مخاطبین مورد نظر شما همچون مشتریان، بلاگرها و دیگر نام‌های آشنای صنعت مورد فعالیت شما را هدف قرار دهد. در زمان تدوین نیز توجه داشته باشید که محتوا دارای ارزش‌افزوده و جذابیت برای خواننده شما باشد. این موضوع برای شرکت‌های بزرگ و کوچک به یک اندازه قابل‌اجرا است. اضافه‌کردن عناوین در تقویم تولید محتوا نیز می‌تواند یک انگیزه برای تولید محتوا در آینده و گرفتن ایده از آن نیز باشد.

  • نوع محتوا

نوع محتوای تولید شده همچون پادکست، ایمیل و ویدئو نیز می‌تواند طیف مخاطبینی که آن را مشاهده می‌کنند به‌طورکلی تغییر دهد.  هرچند تمامی این نوع محتواها به نوبه خود مهم هستند اما شما با برنامه‌ریزی می‌بایست بهترین نوع محتوا را برای انتشار در تقویم محتوایی خود پیدا کنید.

بهترین نوع محتوا برای هر نوع مخاطبی دارای ویژگی‌های زیر است:

• بهترین فرمت برای پلتفرم انتشار است

• توجه به علایق مخاطب در آن وجود دارد

• کیفیت مورد نظر مخاطب را دارد

• آنچه برای مخاطب مهم است را در خود جای‌داده است.

 

*** در این باره Malenie Deziel نیز نکته‌ای را گوشزد می‌کند

هیچ‌وقت بدون ایجاد تغییر و مرتب کردن یک مقاله آن را انتشار ندهید. هرچند توجه داشته باشید که داستان‌ها همیشه مخاطبین خود را دارند. پس در ایمیل بعدی بازاریابی خود از داستانی شخصی استفاده کنید، با هشتگ های مختلف در اینستاگرام مخاطب جذب کنید و حتی درباره خودتان در پیک لینکدین بنویسید.

  • بخش‌بندی

توجه به این بخش از تقویم محتوایی خصوصاً برای شرکت‌های بزرگ حائز اهمیت بالایی است. ازاین‌رو که شرکت‌های بزرگ معمولاً به بخش‌های متفاوتی همچون لایف‌استایل، مسافرت، موزیک و … می‌پردازند. به همین علت بخش‌بندی تقویم محتوایی می‌تواند از سردرگمی افراد تیم شما جلوگیری کند. همچنین می‌توانید یک‌قدم جلوتر رفته و حتی سیستم رنگ‌بندی مشخصی را برای محتوای خود مشخص کنید.

  • مرحله خرید

توجه و گنجاندن مرحله خرید که مشخصاً بر روی مخاطب شما تأثیرگذار است نیز می‌تواند در تقویم محتوایی شما تأثیرگذار باشد. نظرات مخاطبین و تجربه کاربری آنها در مرحله خرید می‌تواند نظارت شما را بر روی KPI مؤثرتر کند.

***در این باره شرکت Pair Networks گفته است: ما تقویم محتوای خود را بر اساس سؤالات و علایق مشتریان خود ایجاد می‌کنیم.

 

  • تاریخ ویرایش

داشتن بخشی برای مشخص‌بودن تاریخ ویرایش خصوصاً برای محتوا و تیم‌هایی که نیازمند چندین بار ویرایش و طی فرایندهای مختلف جهت انتشار هستند می‌تواند بسیار کاربردی باشد. یک تاریخ مشخص برای ویرایش محتوا مشخص می‌کند که دقیقاً چه زمانی نیاز به ویرایش توسط افراد مختلف یک تیم است.

  • تاریخ انتشار

چه فریلنسرها و چه افراد تیم خودتان قطعاً باید بدانند که مطلب مورد نظر در چه زمانی انتشار می یابد. اگر عضو یک تیم که بر روی وب‌سایت شخصی خودکار می‌کند هستید یا یک فریلنسر که برای چندین پروژه مختلف کار می‌کنید دانستن تاریخ انتشار و مشخص‌کردن ضرب‌الاجل‌ها قطعاً برای شما کاربردی خواهد بود.

  • نویسنده

قسمتی که مشخص کند چه کسی محتوا را تولید کرده می‌تواند از سردرگمی تیم شما جلوگیری کند. فرقی نمی‌کند که مطلب توسط تیم خودتان یا یک گروه فریلنسر تولید شده است. نام نویسنده مشخص می‌کند که در صورت بروز مشکل با چه کسی باید تماس بگیرید.

  • ناشر

این قسمت بیشتر مختص شرکت‌هایی است که از یک شرکت تولید محتوای دیگر برای انتشار محتوا استفاده می‌کنند.

  • پیگیری پیشرفت تولید

این ستون شاید مهم‌ترین بخش برای کمپانی و البته فریلنسرها باشد. آرامش خاطر و نظم داشتن محتوای تولید شده می‌تواند یک ویژگی باشد که با استفاده از ستون پیگیری پیشرفت تولید می‌توانید از آن نفع ببرید. این ستون همچنین برای خود کمپانی نیز کاربردی خواهد بود، زیرا به‌وسیله آن دیگر نیازی نیست تا تک‌تک افرادی را که بر روی محتوا کار می‌کنند تحت‌نظر قرار گرفت. همچنین مشخص‌کردن گلوگاه‌های تولید محتوا نیز توسط این بخش می‌تواند از جمله مزایای استفاده از آن باشد. به علاوه شما می‌توانید این بخش را تجزیه نمایید و به بخش‌های مختلفی همچون تاریخ مطلب، تاریخ ویرایش و تاریخ انتشار تقسیم کنید.

  • مقصد کانال

این فاکتور که محتوای مشخص شده در کجا پست خواهد شد برای تمامی افراد تیم حائز اهمیت خواهد بود. وجود این بخش می‌تواند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و بازخورد مطلب را نیز برای تیم آنالیز آسان‌تر کند.

*** Alizée Baudez در این باره می‌گوید:  کانال انتشار محتوا در کانال‌های مختلف می‌تواند بر اساس نیاز مشتری متفاوت باشد. انتخاب بهترین کانال نیازمند تجربه و تجزیه و تحلیل بسیار است.

  • استراتژی تبلیغاتی

این بخش نشانگر این موضوع است که چگونه قصد دارید محتوای تولید شده را تبلیغ کنید. این بخش برای تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ قابل انجام است و نیازی نیست برای تبلیغات حتماً هزینه‌های کلان کنید. استفاده از رنگ‌بندی همچون رنگ صورتی برای reddit، سبز برای ایمیل، آبی برای توییتر نیز می‌تواند سطح کیفی تقویم محتوای شما را بالاتر ببرد.

 

  • ایده‌های محتوایی آینده

تفاوتی ندارد که محتوا را برای خودتان می‌نویسید یا برای یک شرکت بسیار بزرگ، قسمتی از تقویم محتوا اگر برای ایده‌های محتوایی آینده قرار گیرد می‌تواند بسیار کاربردی باشد. این قسمت در زمان به اشتراک گذاشتن ایده‌ها با دیگر اعضای تیم و افراد نیز می‌تواند بسیار سودمند باشد.

*** John Gibbings در این باره می‌گوید: موضوع اصلی وب‌سایت خود را مشخص کنید زیرا آنها شکل و شمایل بیزینس شما را شکل خواهند داد. از تیم خود بپرسید مشکلات کجا هستند و چه راه حلی برای آنها دارند. از این پاسخ‌ها برای تولید محتوا استفاده نمایید.

  • هدف‌گذاری جغرافیایی

برای شرکت‌های بین‌المللی مشخص‌کردن منطقه جغرافیایی هدف نیز حائز اهمیت است. برای مثال تهیه مطلبی درباره خرید بخاری برای کشورهای گرمسیر چندان جذاب به نظر نمی‌رسد.

  • کمپین

این قسمت نیز برای کمپانی‌هایی که توانایی ایجاد کمپین‌های مختلف جهت تبلیغات را دارند می‌تواند مفید باشد.

  • اسناد

یک تقویم محتوای مناسب قسمت مشخصی برای قرارگیری انواع سندهای تولید شده دارد. این قسمت می‌تواند برای تیم‌های بزرگ نیز بسیار کاربردی باشد تا هماهنگی میان قسمت‌های مختلف آن افزایش یابد.

  • پولی یا ارگانیک؟

مشخص‌کردن نوع محتوا به‌عنوان پولی یا ارگانیک بودن می‌تواند نظم مناسبی را در تقویم شما ایجاد کند. اگر مطلب ارگانیک است تکنیک‌ها و استراتژی‌های سئو در آن باید رعایت شوند و اگر پولی است میزان هزینه و دیگر اطلاعات آن باید در آن قرار گیرد.

  • رسانه‌های حمایتی

برای مطالب خود می‌توانید بخشی را برای پشتیبانی و حمایت از محصولات دیگر همچون یک کتاب الکترونیکی یا یک ویدئو قرار دهید.

قدم‌به‌قدم با مراحل ساخت تقویم محتوا

در زمان برنامه‌ریزی برای ساخت یک تقویم محتوایی، در ابتدا می‌بایست مشخصات محتواهایی را که می‌خواهید منتشر کنید مشخص کنید مواردی همچون:

• کتاب الکترونیک

• مطالعات موردی

• نقطه‌نظرات

• صفحات فرود

• پادکست‌ها

• پست‌های وبلاگ

• فیلم‌ها

• خبرنامه‌ها

• ارائه نامه‌ها

*** Julia McCoy در این باره می‌گوید: یک محتوای طولانی و بلاگ می‌تواند در دستیابی وب‌سایت شما به ترافیک مناسب عملکردی عالی داشته باشد. استفاده و توجه به هدف و نوع مخاطب نیز می‌تواند مشخص کند ایمیل بازاریابی شما کوتاه باشد یا طولانی. تمامی این موارد در کنار یکدیگر تأثیرگذاری خود را نشان خواهند داد.

  • جلسات طوفان فکری 

زمانی که مشغول نوشتن و تدوین یک تقویم محتوا هستید قطعاً صحبت‌کردن با عوامل مختلف تیمتان همچون بخش فروش و یا پشتیبانی می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر روی تقویم شما داشته باشد. با تیم خود صحبت کنید و نتایج جلسات طوفان فکری که با آنها برگزار کرده‌اید را یادداشت کنید تا نکات و موضوعاتی را که به آن توجه نکرده‌اید یا پوشش نداده‌اید را بیابید. سپس استراتژی‌های مناسب برای پوشش دادن این موارد را با توجه به نیاز مخاطب هدف خود تعیین کنید.

*** FSE Digital در این باره می‌گوید: یکی از بهترین ابزارها برای ساخت تقویم محتوا تیم خود شماست. افرادی که با بخش‌های مختلف بیزینس کار می‌کنند نقطه‌نظرات متفاوتی دارند که می‌تواند برای تقویم محتوایی شما مناسب باشد.

*** ipullRank Digital Marketing Agency نیز در این باره می‌گوید: تمامی تیم درباره ایده‌ها و هدف‌ها صحبت می‌کنند اما این استراتژیست‌ها و سئوکارها هستند که مسیر را مشخص می‌کنند. هرچه تعداد افراد بیشتری را بازی دهید نتیجه بهتری از تقویم محتوایی خود خواهید گرفت.

  • استفاده از ابزار تحقیق

شما می‌توانید به بسیاری از ابزارهای تحقیق با توجه به نوع مطلب تولید شده دسترسی داشته باشید. استفاده از اطلاعات این ابزارها می‌تواند شما را در تولید یک محتوای مؤثرتر راهنمایی کند.

*** Julia McCoy در این باره می‌گوید: به‌هیچ‌عنوان بدون تحقیق درباره کلمه کلیدی و شناختن مخاطب خود به سراغ تولید محتوا نروید. من برای این موضوع یک روش به نام استراتژی موضوعی 3 سطلی دارم. هر محتوایی که تولید می‌شود می‌بایست حداقل نسبت 1-3 را داشته باشد.

  • ایده‌پردازی محتوا

بعد از جلسات طوفان فکری و مشخص‌شدن کلیدواژه‌ها از ابزاری همچون Topic Research برای نشان‌دادن موضوعات مرتبط، خبرهای مهم و سؤالاتی که مردم درباره آن موضوع در موتورهای جستجو پرسیده‌اند اطلاعات کسب کنید.

استفاده از موضوعات مرتبط و پرسش‌وپاسخ کاربران پیرامون کلمه کلیدی شما می‌تواند باعث شود تا راه رسیدن به یک نتیجه مطلوب در آن کلیدواژه برای شما هموارتر شود.

 

  • تحقیقات رقابتی

حال فرض کنیم که شما موضوع مورد نظر خود را پیدا کرده‌اید. اگر رقیب شما قبلاً درباره آن موضوعی نوشته باشد چه؟ رنک آنها چیست؟ چه محتوایی باید تولید شود تا وب‌سایت شما بالاتر از رقیبتان قرار گیرد؟

برای مقایسه وب‌سایت بیزینسی خود با رقیبان می‌توانید از ابزاری همچون Keyword Gap استفاده نمایید.

 

  • حسابرسی محتوا

حسابرسی محتوا و سرکشی به محتوایتان می‌تواند مشخص کند که بازخورد مطالب منتشر شده چگونه بوده است. به‌وسیله این اطلاعات می‌توانید حرکت روبه‌جلوی غلتک بیزینس خود را تسریع کنید. از اطلاعات دیگری همچون آنالیز شبکه‌های مجازی همچون فیس‌بوک یا توییتر نیز استفاده کرده و به کمک Content Audit Tool از آن استفاده مناسب داشته باشید.

این ابزار با آنالیز برگه‌ها و وب‌سایت شما به شما گوشزد می‌کند که چه موقع می‌بایست مطالب را بازنویسی، آپدیت یا حتی حذف کنید که همین موضوع به‌تنهایی در رتبه گرفتن وب‌سایت شما مؤثر خواهد بود. همچنین می‌توانید از ابزار Semrush Content Audit نیز برای این موضوع استفاده نمایید.

  • کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود را انتخاب کنید

اطمینان حاصل کنید که از شبکه اجتماعی استفاده می‌کنید که مخاطبین هدف شما در آن فعالیت دارند.

*** Ben Austin در این باره می‌گوید: معمولاً شبکه‌هایی همچون لینکدین و توییتر برای بیزینس بهتر هستند و شبکه‌هایی همچون فیس‌بوک برای فروش و دسترسی مستقیم به مشتریان گزینه بهتری هستند. به‌هرحال انتخاب شبکه اجتماعی مناسب مشخصاً به نوع بیزینس شما برخواهد گشت پس حتماً قبل از ساخت شبکه‌های مجازی درباره مخاطبین خود اطلاعات کسب کنید.

*** Elena Salazar نیز در این باره می‌گوید: ایجاد تعادل در میان بهترین پلتفرم‌هایی که فروش شما را افزایش می‌دهند و شبکه‌هایی که مخاطبین شما در آن فعالیت بسیار دارند اهمیت بسیاری دارد. بهینه‌سازی محتوا برای هر پلتفرم قطعاً اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

  • نظارت بر روی ترندها 

بعد از شروع به کار قطعاً متوجه شیوع ترندها در میان مطالب و البته رقبای خود خواهید شد. از این اطلاعات برای بهبود تقویم محتوایی خود استفاده نمایید. به موضوعاتی همچون تم، زمان، روز انتشار مطالب خود و ترندهای موجود توجه کنید.

  • مشخص‌کردن مراحل تولید

مراحل تولید مطالب خود را قبل از رسیدن به تاریخ انتشار مشخص کنید. این موضوع خصوصاً اگر فریلنسر هستید برای شما اهمیت بسیاری خواهد داشت. اما برای یک شرکت بزرگ مشخص‌بودن مراحل تولید محتوا در تقویم محتوایی بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن خواهد بود. زیرا در این شرکت‌ها مطالب توسط چندین فرد یا بخش‌های مختلفی از شرکت بررسی می‌شود تا به مرحله انتشار برسد. نام هر فرد و وظیفه آن را برای هر بخش مشخص کنید.

  • داشتن برنامه انتشار

بر اساس آنالیز اطلاعات موجود و جدول انتشار مشخص کنید که هرچند وقت یکبار می‌بایست محتوایی را منتشر کنید تا به‌صورت مداوم با مخاطبین خود تعامل داشته باشید.

  • داشتن کتابخانه محتوا

از نظر بازاریابی داشتن دسترسی سریع به‌تمامی فایل‌ها و ابزارآلات در یک جای مشخص همچون DropBox یا Google Drive می‌تواند باعث افزایش راندمان کاری تمامی تیم شما شود.

  • محتوای همیشه سبز را به‌خاطر داشته باشید

چندین محتوا برای زمان‌هایی که از برنامه عقب‌مانده‌اید یا موضوعی برای انتشار ندارید داشته باشید.

  • محتوای مهمان را فراموش نکنید

اگر از تیمی خاص همچون پادکسترها یا موزیسین‌ها دعوت می‌کنید حتماً درباره آنها در تقویم محتوایی خود اطلاعاتی را درج کنید.

 

  • تغییرات لحظه آخر و انتشار

پس از ایجاد یک استراتژی مناسب بازاریابی محتوا در نظر داشته باشید که محتوای تولیدی نیاز به تأیید دارد، خصوصاً این موضوع در شرکت‌های بزرگ بسیار حائز اهمیت خواهد بود. به همین دلیل بهتر است درباره نحوه تأیید مطالب و اشخاصی که با آن سروکار دارند اطلاعات کسب کنید.

زمانی که وقت انتشار محتوا می‌رسد تلاش کنید تا این فرایند به‌صورت اتوماتیک انجام پذیرد و کارهای دستی را به حداقل برسانید. ابزارهای مختلفی وجود دارند که به طور مثال می‌توانند در یک تاریخ و ساعت خاص مطلبی را در تمامی شبکه‌های اجتماعی برای شما منتشر کنند.

بهترین نکات در زمان ساخت تقویم محتوای رسانه‌های اجتماعی

برای ساخت تقویم محتوای رسانه های اجتماعی باید مجموعه ای از دستورالعمل ها و نکات مهم را در نظر بگیرید. استراتژی های این مرحله، از اهمیت بالایی برخوردارند و نقش تعیین کننده ای در میزان موفقیت تقویم محتوایی شما دارند.

  • از ارسال تکراری پیام خودداری کنید

برای مخاطب هر شبکه اجتماعی احترام قائل شوید و از یک مطلب و متن تکراری در تمامی شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید. با توجه به نوع مخاطب مورد نظر شما لحن نوشتن و حتی کوتاهی و بلندی متن می‌تواند در جذب مخاطب تأثیرگذار باشد.

*** Itamar Blauer در این باره می‌گوید: مطالب را به‌صورت دوره‌ای ارسال کنید، در یک آن مطلب را در تمامی شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها ارسال نکنید. یک مطالب از 2 ماه پیش دارید که همچنان بازخورد دارد؟ آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. از UTMها برای فهمیدن اینکه از کجا کلیک می‌خورد کمک بگیرید.

  • به نظرات مخاطبین خود توجه کنید

برای شناخت ایده‌ها و اینکه درباره چه چیزی تولید محتوا کنید می‌بایست بدانید مخاطبین شما درباره شما و شرکتتان چه فکری می‌کنند. از این طریق می‌توانید به اطلاعاتی دسترسی پیدا کنید که برای برند و البته شبکه‌های اجتماعی شما مفید خواهد بود.

*** SEO Charge می‌گوید: ما برنامه زمان انتشار مطالب خود را بر اساس رفتار مخاطبین خود در شبکه‌های اجتماعی مشخص می‌کنیم. بهترین راهکار آنالیز رفتاری مخاطب مورد نظر شماست تا ترندها و مخاطب خود را برای ساخت محتوای بهتر بشناسید.

  • انتشار به‌موقع

انتشار به‌موقع مطالب در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تأثیر بسیاری در شناخته شدن برند شما داشته باشد. اما چه تعداد پست در روز مناسب است؟ پاسخ این پرسش نیازمند مطالعه دقیق مخاطب شماست اما به طور معمول بر اساس گفته‌های وب‌سایت Sprout Social برای بهترین نتیجه در شبکه‌های اجتماعی زیر می‌بایست حداقل 2 تا 5 پست در روز داشته باشید.

• Facebook — 1-2 در روز

• LinkedIn — 1-2 در هفته

• Twitter — 2-10 در روز

• Instagram — 2-5 در روز

• Pinterest — 3-15 در روز

 

  • منعطف باشید

تقویم محتوایی شما می‌بایست منعطف باشد. در زمان‌بندی و ایجاد تغییرات سخت‌گیر نباشید و درباره ایجاد تغییرات در دقایق آخر نیز به‌خوبی فکر کنید.

بهترین قالب‌ها و ابزارهای تقویم محتوا

تمامی ابزارهای ساخت تقویم تولید محتوا همچون اپلیکیشن، پلاگین و حتی خود نمونه‌های پیش‌ساخته تقویم محتوایی می‌تواند فرایند ساخت و تدوین یک تقویم محتوایی را سریع‌تر کند.  بسیاری از این ابزارآلات ویژگی‌های خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهند که قبل از انتخاب و استفاده از آنها می‌بایست درباره آنها اطلاع داشته باشید. قبل از انتخاب این ابزار سؤالات زیر را از خود بپرسید.

1. این ویژگی چقدر برای من اهمیت دارد؟

2. کارکردن با آن چقدر آسان است؟

3. برای افراد دیگر چقدر کارکردن با آن می‌تواند راحت باشد؟

4. قابل‌اطمینان است؟

5. آیا تقویم می‌تواند ویژگی‌های بصری و تقویم تولید محتوا شبکه‌های اجتماعی را در خود جای دهد؟

*** Melanie Deziel می‌گوید: ببخشید که باید نا امیدتان کنم اما من از نرم‌افزارهای بسیار پیشرفته تا صفحات ساده اکسل و تخته وایت‌بردها را دیده‌ام. فرقی نمی‌کند که از چه سیستمی استفاده می‌کنید مهم این است که چه استفاده‌ای از سیستم می‌کنید.

در ادامه با چند ابزار، پلاگین و پلتفرم‌های ساخت تقویم محتوایی آشنا خواهیم شد.

  • گوگل شیتس Google Sheets

این ابزار کاربردی و ساده گوگل شاید خیلی جذاب به نظر نرسد اما برای ساخت و تدوین یک تقویم تولید محتوا بسیار کارراه‌انداز است. کارکردن با آن نیز به‌سادگی قابل انجام است.

*** Rajeev Lekhwar درباره گوگل شیتس می‌گوید: یک صفحه گسترده ساده همچون سرویس گوگل شیتس همانند یک الماس ناب است که به‌سادگی امکان مشاهده تقویم محتوایی را برای شما امکان‌پذیر می‌کند.

*** Steph Whatley نیز در این باره می‌گوید: انتخاب گوگل شیتس نمی‌تواند یک انتخاب اشتباه باشد. سرعت بالای کار، تنظیمات مناسب و استفاده از گوگل دیتا استودیو برای ارتقا دادن آن باعث شده است تا این سرویس یکی از محبوب‌ترین‌ها در میان کاربران باشد.

 

  • WordPress Editorial Calendar

WordPress Editorial Calendar یک افزونه و پلاگین رایگان برای وردپرس است که می‌تواند توسط تیم‌های کوچک مورداستفاده قرار گیرد. قراردادن پست‌ها به‌صورت خودکار در تاریخ مشخص و قابلیت Drag and drop فایل‌ها در آن را تبدیل به یک انتخاب مناسب کرده است.

  • Semrush Marketing Calendar

Semrush Marketing Calendar یک ابزار چندگانه بوده و دارای بخش‌های مختلفی برای مدیریت است که توسط semrush در اختیار شما قرار گرفته است. شما می‌توانید تمامی کمپین‌ها و دیگر منابع مدیریت خود را در تقویم آن مشخص کنید تا هماهنگی میان تیم شما ایجاد شود. تفاوتی ندارد که به چه عنوان تقویم تولید محتوا احتیاج دارید تمامی آنها در این ابزار به‌راحتی قابل‌دسترسی خواهند بود.

 

  • Excel

اکسل می‌تواند به‌راحتی با توجه به نیاز شرکت یا گروه شما تغییر کند.

  • Evernote

Evernote نمونه‌های پیش‌ساخته بسیاری برای استفاده‌های مشخص دارد که می‌توانید از آن برای رفع نیاز شرکت یا تیم خود استفاده نمایید.

 

  • Trello

نسخه رایگان Trello به شما امکان قراردادن نوت، لینک و تعداد محدودی از افزونه‌ها را بر روی تقویم خواهد داد و شما از این طریق می‌توانید با تیم خود در ارتباط باشید.

 

  • Asana

asana یک پلتفرم است که به شما امکان استفاده از چندین تقویم تولید محتوا را خواهد داد. شما می‌توانید پروژه‌های شخصی و تیمی خود را به‌صورت جداگانه مشاهده کنید و با توجه به نیاز خود فیلترینگ در آنها انجام دهید تا بتوانید وضعیت یک شخص یا یک محتوا را مشخصاً ببینید.

*** Diana Richardson درباره استفاده از این ابزارها می‌گوید: در یک صفحه گسترده شما می‌توانید به‌راحتی زمان‌بندی خود را انجام دهید و برای اجرایی کردن یا انتشار آن از وب‌سایت Later.com استفاده کنید.

*** Salt Rank نیز می‌گوید: استفاده از صفحه گسترده‌ها خسته‌کننده است. به نظر من استفاده از یک نرم‌افزار مناسب همچون CoSchedule

می‌تواند انتخاب مناسب‌تری نسبت به روش‌های قدیمی باشد.

 

نتیجه‌گیری

تفاوتی ندارد که خود شما مسئولیت قراردادن استراتژی‌های تبلیغاتی را بر عهده گرفته باشید یا یک تیم بزرگ در پشت کار باشد. یک تقویم تولید محتوای مناسب می‌تواند هم برای شما و هم برای یک تیم بزرگ به یک اندازه مهم باشد تا بتوانید به طور مؤثر از زمان خود برای پیشرفت کسب‌وکار و وب‌سایت خود استفاده نمایید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.