ایده های محتوایی اولیه
هنگامی که برای استراتژی محتوا یا برنامه بازاریابی تقویم محتوا درست کردید، می توانید به راحتی اولین ایده های محتوایی یعنی آن دسته از ایده ها که به آنها فکر می کنید و برایشان اسم می گذارید را بیابید.
این ایده های محتوایی اولیه هم به سلیقه مشتریان نزدیک است و هم برای آنها مفید می باشد، حتی ممکن است این ایده ها برای برخی کاربران جالب نیز باشد. اما از طرفی هم ممکن است این ایده های محتوایی همان هایی نباشند که بتوانند نرخ فروش را بالا برده و تعامل با کسب و کار شما را افزایش دهند.
نویسندگان در استراتژی محتوا این ایده ها را با هم ترکیب میکنند، محتواهای دیگری را در یک پست تبلیغ میکنند و دیگران در پست های وبلاگی خود این ایده ها را به اشتراک می گذارند. ایده های این چنینی باعث می شود تا کاربر بفهمد چگونه یک محصول می تواند در حل یک مشکل به او کمک کند، یا حتی باعث می شود تا کاربر بداند چرا مردم باید به این شرکت یا برند اعتماد کنند.
پیشنهاد میکنیم مقاله
برنامه جدید گوگل نیوز هم اکنون در دسترس iPhone و iPad قرار گرفته است را مطالعه نمایید
اگر برای چند ماه آینده میخواهید یک برنامه محتوایی جدید تولید کنید یا اصلا میخواهید محتوای موجود را به روز رسانی کنید، به این پنج راه الهام و ایده گرفتن برای محتوا نگاهی بیندازید.
1. رقبا
کسبوکارها برای الهام گرفتن، استراتژی محتوا و ایده پردازی از همان ابتدا به کار رقبای خود چشم می دوزند.
بسیاری از مدیران هستند که برای شرکت خود کارهای ابتکاری می کنند، مثلا تجزیه و تحلیل های رقابتی انجام می دهند تا مطمئن شوند که مشتری را از دست نمی دهند یا از دیگران عقب نمی مانند.
تولید کنندگان و استراتژیست های محتوا باید در هنگام تولید ایده های محتوایی خود از همین رویکرد استفاده کنند. همه چیز به تعداد بازدید از صفحه یا تعداد دفعات به اشتراک گذاری بخشی از محتوا در رسانه های اجتماعی، وابسته نیست. گاهی اوقات بهترین نوع محتوا با الهام گیری و یا تقلید از کار یک نویسنده دیگر تولید می شود.
بهترین نوع محتوا به مشتریان یا مشتریان بالقوه آگاهی می بخشد و منجر به فروش بیشتر یا ایجاد یک رابطه جدید بین مشتری و محصول می شود. نگاهی به رقبای خود بیندازید و نحوه صحبت کردن آنها با مشتریان بالقوه را ببینید.
آیا رقبای شما به پرسش هایی پاسخ می دهند که خودتان از قبل جواب آن سوالات را نمی دانید؟ آیا رقبای شما مزایای خدمات خود را به روشی تبلیغ می کنند که شما نمی توانید اینگونه تبلیغ کنید؟
ببینید محتوای رقبا چه چیزی را دارد ارائه می کند، و چگونه می توانید آن را با زبان منحصر به فرد خود بیان کنید؟
2. مشتریان
داشتن فرم نظرسنجی و فرم تماس از بهترین راه ها برای یافتن ایده های محتوایی هستند. مطمئن شوید که بخش خدمات مشتریان قسمت بازخورد (فیدبک) مشتریان را در سایت بررسی می کند و تیم بازاریابی را در جریان این بازخوردها می گذارد.
وقتی مردم بارها و بارها یک سوال را می پرسند یعنی یک الگو دارد شکل میگیرد، همینجا است که ذهن شما باید خوب کار کند.
این سوالات در حقیقت همان موضوعاتی هستند که احتمالاً می توانید در صفحه سؤالات متداول آنها را ببینید و احتمالاً در پست های وبلاگ یا ویدیوهای راهنما نیز در مورد آنها محتوایی تولید شده است. اگر از میان این سوالات و پاسخ ها، ایده های محتوایی خود را بیابید میتوانید با کاربران تعامل بیشتری را ایجاد کنید.
در بخشی از پیگیری سؤالات مشتریان، مسئول خدمات می تواند لینکی را به محتوای مربوطه (مقاله، ویدیو و غیره) در پاسخ خود ایجاد کند، این امر باعث می شود تا مشتری بالقوه در محتوا درگیر شده و در قیف فروش قرار گیرد.
3. تیم داخلی
یکی از اشتباهات بسیاری از متخصصان بازاریابی این است که همیشه به دنبال ایده های محتوایی میگردند. در همین حال، ارتباط با تیم های دیگر در شرکت شما می تواند به آنها کمک کند تا بهترین ایده ها را برای محتوای خود بیابید.
با پرسنل شرکت یعنی فروشندگان، بخش خدمات مشتریان و هر کسی که در خط مقدم معامله با مشتریان است صحبت کنید و از آنها بخواهید که شما را از موارد زیر مطلع سازند:
• به طور مداوم چه بازخوردهایی از مشتریان میگیرند؟
• روند فروش را چگونه پیش بینی می کنند؟
• از دیدگاه مشتریان بهترین ویژگی ها و مزایای شرکت شما چیست؟
با تیم فروش حتما صحبت کنید، چیزهای زیاد و کاملا جدیدی در مورد نیازهای شرکت یا مشتری خود یاد خواهید گرفت که باید در تولید محتوای جدید به آنها توجه کنید.
4. منابع کسب و کار
منابع موجود برای کسب و کار بیشتر از آنکه برای تجزیه و تحلیل کار رقبا باشند، باید برای خلق ایده های محتوایی به کار گرفته شوند. با این روش مستقیماً به سراغ سازمانها و انجمنهایی میروید که رهبری فکری ایجاد کرده اند، گاهی اوقات این مسیر میتواند به کلی جهت کسب و کار شما را عوض کند.
به عنوان مثال، آموزشگاهی که دورههای رانندگی کامیون دارد، باید از مقررات جدید برای رانندگان و نحوه تأثیر این مقررات بر امتحان گواهینامه آگاه باشد.
به هر حال، این مقررات روی آنچه آموزشگاه در برنامه کاری خود گنجانده تأثیر می گذارد. این مساله می تواند منجر به تولید محتوایی شود که مراجعین را از این تغییرات و تأثیر آن بر آموزش شان آگاه سازد.
با محتوای خود می توانید نشان دهید که از آخرین تغییرات در حوزه کسب و کار آگاهی دارید، با این کار به کیفیت خدمات خود نیز اعتبار می بخشید.
5. رسانه های اجتماعی
گرفتن ایده های محتوایی از رسانه های اجتماعی به قدری آسان است که خیلی راحت می توانید هر گونه ایده ای را از آن بیرون بکشید. این الهام گیری به قدری آسان است که بسیاری از شرکتها فراموش میکنند از قدرت رسانه های اجتماعی بهترین استفاده را ببرند. علاوه بر یافتن ایده های محتوایی باید از قدرت این رسانه ها برای بررسی و برنامهریزی محتوا نیز استفاده کرد.
به آنچه که مردم در مورد محصولات شما و رقبای شما در تمام رسانه های اجتماعی می گویند گوش دهید، همچنین به قسمت نظرات در سایت های آنلاین فروش و هر جای دیگری که در مورد انواع محصولات مرتبط با کسب و کار شما صحبت می کنند نیز نگاهی بیندازید.
توجه داشته باشید که چه نوع پست هایی بیشترین تعداد اشتراک گذاری را داشته و کدام پست ها بیشترین تعداد نظرات را دریافت کرده اند. گاهی اوقات، برای تجزیه و تحلیل محتوا، واکنش به پست های اجتماعی به اندازه خود پست مهم است.
مطمئن شوید که بهترین هشتگها را میشناسید و روشهای تگ کردن در تولید محتوا را بلد هستید. باید بدانید که چگونه با هشتگ و تگ سازی می توانید محتوا را برای جستجو، بهینه کنید تا مشتری بتواند به راحتی این محتوا را بیابد. به هر حال، اگر محتوای شما را هیچکس نخواند و تاثیری نداشته باشد چه فایده ای دارد؟
نکاتی برای برنامه ریزی محتوا
فراموش نکنید که محتوا را می توان به روش های مختلفی تولید کرد. گاهی اوقات خروج از قالب های سنتی پست وبلاگ در تولید محتوا امری منطقی است.
ابزارهای اضافی را به محیط تولید محتوای خود اضافه کنید، ابزاری مانند اینفوگرافیک، یا مثلا کانال یوتیوبی با ویدیوهایی در مورد نحوه ی انجام کاری یا استفاده کردن از یک محصول. این ابزارهای به عنوان مکمل عالی محتوا به کسب و کارتان اعتبار خاصی می بخشند.
به تمام کانالهایی که میتوانید از آن ها به عنوان رسانه های اجتماعی استفاده کنید نگاهی بیندازید. توجه شما به این پلتفرم ها به شما کمک می کند تا بفهمید کدام شبکه اجتماعی بیشتر توسط مخاطبان شما استفاده میشوند و کدام یک برای شما چندان استفاده ای ندارد.
هنگام ایجاد تقویم محتوایی خود، روش های خاص خود را برای تبلیغ محتوا یادداشت کنید. به این کار ادامه دهید و به پستهای فیسبوک یا توییتهایی که به سایت شما لینک داده اند نیز نیم نگاهی داشته باشید. این مساله به شما کمک می کند تا بدانید که تمرکز محتوای شما باید روی چه امری باشد و همچنین قوی ترین راه برای جذب مخاطبان خود را بیابید.
نتیجه
امیدواریم آن استراتژی محتوا که برگزیده اید بتواند به یافتن ایده های محتوایی در کسب و کارتان کمک کند. مهم نیست که از کجا الهام می گیرید یا نمایندگی چه برندی را دارید، دو اولویت شما در تولید محتوا باید ایجاد رابطه جدید با مشتری و همزمان تقویت روابط موجود باشد.