مفید بود؟

در این مقاله فهرستی از معروف ترین ویژگی های SERP را معرفی می کنیم و همینطور در مورد نحوه عملکرد و مزایای آنها صحبت می کنیم.

ویژگی های SERP یا سرپ چیست؟

SERP به صفحه نتایج موتور جستجو اشاره دارد. در سئو، SERP به واسطه کلید واژه و یا یک کوئری که در نتایج تولید می شود شناسایی می گردد. محتوای یک SERP می تواند شامل نتایج ارگانیک، نتایج تبلیغات پرداختی و همینطور ویژگی های SERP باشد.

به عنوان مثال یک SERP برای کلمه ای مانند “donald glover” چیزی شبیه زیر است:

 

در قسمت صفحه نتایج موتور جستجو میتوانیم نتایج ارگانیک و همینطور ویژگی های) SERP از جمله افراد، سوالات، ویدیو، لینک سایت و  پنل دانش و …) را مشاهده کنیم.

 

اجازه دهید کمی با معنای ویژگی های SERP بیشتر آشنا شویم. لازم به ذکر است کلمه“SERP feature”  یک مفهوم غیر رسمی است و گوگل این گونه نام ها را به عنوان نتایج کوئری “search result  features”  و یا”rich results” معرفی می کند.

با این حال گوگل از چندین اصطلاح مختلف استفاده می کند که همگی ممکن است به معنی ویژگی های SERP باشد که در برخی موارد باعث ایجاد سردرگمی می شود.

به عنوان مثال گوگل  SERP feature را یک “enriched search result” معرفی می کند، در حالی که دارای برچسب “interactive rich result” است.

این موارد را به یاد داشته باشید. حال یک ویژگی SERP را به عنوان یک مولفه اضافی در SERP  تعریف می کنیم که یک خاصیت جدید به قالب معمول صفحه نتایجِ دارای لینک نتیجه جستجو و توصیفات اضافه می کند.

گوگل همواره سعی در بهبود ویژگی های SERP دارد تا بتوانند تجربه کاربر پسند در موتور جستجوی خود ایجاد کند.

(مطالعه مقاله زیر را به شما پیشنهاد می کنیم)

SeMrush   کدام یک از ویژگی های صفحه نتایج  موتور جستجو یا ویژگی های SERP را ردیابی میکند؟

 

بنابراین در این مقاله ما از اصطلاح ویژگی های SERP به جای “search result feature”و “rich results”  استفاده میکنیم، زیرا رواج بیشتری دارد.

 رایج ترین ویژگی های SERP کدامند؟

رایج ترین ویژگی های SERP که در گوگل با آن برخورد می کنید به قرار زیر است:

  •  فیچر اسنیپت ( پاسخ آنی)
  •  لوکال پک (پک محلی)
  •  ریویو (نظرات)
  •  لینک سایت
  •  ویدیو
  •  تاپ استوری (وقایع برتر)
  •  تصویر
  •  توییتر
  •  پنل دانش
  •  FAQ
  •  سوالات پرسیده شده ( سوالات مرتبط)
  •  گوگل فلایت بلاک (بسته پرواز گوگل)
  •  هتل پک (بسته هتل)
  •  لیست مشاغل
  •  نتایج پرداختی
  •  تبلیغات گوگل
  • تبلیغات فروشگاهی

 

فیچر اسنیپت ( پاسخ آنی)

 

فیچر اسنیپت در قسمت بالای نتایج ارگانیک ظاهر شده و در پاسخ به یک کوئری نمایش داده می شود. گوگل فیچر اسنیپت ممکن است به آدرسی که حاوی متن پاسخ و یا تصویر مرتبط با کوئری باشد لینک داده شود. این ویژگی SERP برای کوئری هایی که مربوط به شخصیت ها، وقایع، حقایق علمی، ورزشی محاسبه، تبدیل و غیره است به کار برده می شود. گاهی اوقات این ویژگی به صورت یک ویجت پاپ آپ می شود. به عنوان مثال، اگر شما یک کوئری آب و هوا سرچ کنید و یا بخواهید اینچ را به سانتیمتر تبدیل کنید این ویژگی برایتان ظاهر می شود.

 

 لوکال پک (بسته محلی)

 

لوکال پک زمانی در SERP ظاهر میشود که یک کوئری شامل خدمات محلی  و یا جستجوی محلی بوده و همینطور از عبارات جغرافیای مانند «کافی شاپ نزدیک من» و یا «بهترین پیتزا فروشی نزدیک من» و غیره استفاده شود. نتایج حاصل به موقعیت کنونی شما نزدیک هستند.

یک کوئری کمتر منحصر به فرد مانند «کافی شاپ» می تواند شعاع جستجوی بیشتری را در برگیرد.

در صفحه نتایج موتور جستجو، لوکال پک معمولاً شامل یک نقشه با موقعیت مکانی و یک مقیاس رتبه بندی با پنج ستاره برای هر موقعیت است. علاوه بر آن سه نتیجه جستجو که میتواند تبلیغات باشد نیز ظاهر می شود. نتیجه لوکال پک در قسمت بالایی صفحه نتایج موتور جستجو در زیر نتایج ادوردز ظاهر می شود، گرچه گاهی اوقات ممکن است زیر لینک های ارگانیک نیز قرار گیرد. با کلیک بر روی لوکال پک شما به یک نقشه با لیست بزرگتری از کسب و کارها هدایت می شوید. کلیک بر روی هر آیکون کسب و کار اطلاعات جزئی در مورد مکان، ساعات کار، شماره تلفن، تصویر، سوالات متداول، نظرات و غیره ارائه می شود.

به یاد داشته باشید که ۶۰ درصد کاربران گوشی های همراه از طریق همین نتیجه به طور مستقیم با کسب و کار ارتباط برقرار کردند (به عنوان مثال، از طریق کلیک آپشن تماس). همینطور، گزینه جستجوی صوتی به شهرت این ویژگی افزوده است.

از این رو لوکال پک یک ابزار بازاریابی قوی برای جذب مشتری به حساب می آید. ما به شما توصیه میکنیم نه تنها نکات مهم در خصوص بهبود سئو محلی را بیاموزید، بلکه در مورد گوگل کسب و کار من (GMB) نیز آگاه شوید، زیرا بسیاری از دادههای مربوط به نتایج موتور جستجو برای لوکال پک از آنجا به دست می آید. راه اندازی گوگل کسب و کار من باعث می شود بر چنین داده هایی کنترل داشته باشید.

لازم به ذکر است که رتبه بندی برای لوکال پک دارای الگوریتم های متفاوت از رتبه بندی برای جستجوی ارگانیک است. سئو لوکال پک مستلزم یک رویکرد متفاوت است. علاوه بر تاکتیک های استاندارد سئو (شامل کاربر پسند بودن برای گوشی های همراه، بهینه سازی سرعت صفحه، تجربه کاربر و غیره) شما باید بر تولید و بهینه سازی حساب گوگل کسب و کار من و همین طور local Listing  تلاش کنید.

برای آشنایی بیشتر با الگوریتم های لوکال پک و بهبود رتبه بندی محلی، Google’s official guide  را مطالعه کنید.

ریویوها 

 

یکی دیگر از ویژگی های SERP ریویو است. ریویو و یا به طور رسمی ریویو اسنیپت، تکمیل کننده نتایج جستجوی معمولی به همراه رتبهبندی ستارهدار (زرد رنگ) و تصویر است.

رتبه بندی ۵ ستاره یک سمبل جهانی است که از نظر دهی ها به دست می آید. برای اینکه بتوانید به صورت ریویو ظاهر شوید، محتوای شما باید توسط کاربران نظردهی و رتبه بندی شده باشد.

تحقیقات نشان داده است که نتایج جستجو به همراه ریویو میتواند باعث افزایش متوسط  CTR شود.

توجه داشته باشید که گوگل اعتبار ریویوها را بررسی میکند و نظرات خود ساخته و یا تقلبی را از ریویوهای خوب تشخیص می دهد.

لینک سایت 

 

این ویژگی SERP باعث ارتقای نتایج جستجوی ارگانیک با اضافه کردن یک لینک اضافی به زیر قسمت توصیفات می شود. معمولاً این لینک برای وب سایت هایی ظاهر می شود که سیستم ناوبری آن برای گوگل قابل درک است. علاوه بر این لینک اضافی، وب سایت شما می تواند دارای یک جعبه سرچ سایت لینک-   Site links Search Box  نیز باشد.

ویدئو 

 

یکی دیگر از ویژگی های SERP ویدئو است. این ویژگی مربوط به یک کوئری در میان نتایج ارگانیک صفحه جستجو است که قابلیت اتصال به پلتفرم های حاوی ویدیو از جمله یوتیوب و صفحات وب سایت را دارد.

Featured Video یکی دیگر از ویژگی های SERP است که حاوی thumbnail بوده و می تواند در بالای صفحه جستجو ظاهر می شود. در هر SERP تنها یک  Featured Videoمی تواند وجود داشته باشد.

 تاپ استوریز (وقایع برتر)

استوری به صورت گروهی از thumbnails  نمایش داده می شود که دارای لینک به مقالات جدید بوده و حاوی برچسب زمان و نام ناشر است. تاب استوریز معمولاً به شکل زیر در صفحه نتایج ظاهر می شود.

 

 تصاویر 

درست مانند ویژگی SERP ویدیو ، تصاویر نیز زمانی ظاهر می شود که گوگل دریابد وجود یک محتوای تصویری میتواند  نتایج جامعتری به بار آورد. تصویر می تواند به صورت یک ردیف و یا مجموعه ای از تصاویر مرتبط در میان نتایج ارگانیک ظاهر شود. کلیک بر روی یک نتیجه شما را به تب جستجوی تصویر هدایت می کند و از این طریق شما می توانید به وب سایت حاوی تصویر نیز دست یابید. برای نتیجه گیری بهتر از جستجوی سرچ تصویری به مقاله image search optimization مراجعه کنید

 توییتر 

چند سال پیش گوگل در همکاری با توییتر شروع به ایندکس گذاری توییت ها و نمایش آنها در SERP کرد. نتایج جستجوی توییتر معمولاً حاوی توییت های ترند اخیر مربوط به کوئری است. آنها ممکن است در هر جایی از SERP ظاهر شوند اما معمولاً بعد از چند نتیجه ارگانیک نمایش داده میشوند. همینطور نتایج ممکن است از توییت هایی باشد که دارای اکانت تایید شده و یا تایید نشده باشد.

در صورتی که گوگل دریابد یک اکانت برای جستجو کننده ارزشمند است، آن را در بخش مخصوص توییتر نمایش می دهد. این توییت دارای لینک به پروفایل توییتر و برخی از کاربرانی است که به تازگی در توییتر توییت منتشر کرده اند.

  پنل دانش 

 

پنل دانش یکی دیگر از ویژگی های SERP است که دارای اطلاعات اضافی بوده و به سوالات خاصی که مربوط به شخصیت ها و یا هویت های عمومی است پاسخ می دهد.

پنل دانش توسط گراف دانش تنظیم شده است. گراف دانش پایگاه داده گوگل است که از منابع مختلف مانند ویکی پدیا و یا CIA World Factbook  به جمع آوری اطلاعات واقعی می پردازد.

معمولاً پنل دانش در قسمت راست گوشه بالایی SERP هم در دسکتاپ و هم موبایل ظاهر می شود. پنل دانش شامل شرح مختصر به همراه لینک به منبع و انواع اطلاعات مربوط به موضوع سرچ شده است.

FAQ 

منوی FAQ  در زیر نتایج ارگانیک ظاهر میشود و حاوی سوالاتی است که مربوط به کوئری بوده و یا مستقیماً پرسیده می شود. برای این که صفحه شما حاوی این ویژگی SERP باشد لازم است که محتوای شما دارای FAQ Schema باشد.

 

 

سوالاتی که مردم می پرسند ( سوالات مرتبط)

 

این ویژگی SERP با فهرستی از چهار سوال شروع می شود که می تواند گسترش یافته و حاوی پرسش های کوتاه باشد. این ویژگی SERP مانند ویژگی فیچر اسنیپت است.

سوالات اضافی در  قسمت پایین و به هنگام باز شدن یک سوال ظاهر می شود. سوالات مربوطه می تواند در هر کجای صفحه نتایج جستجو ظاهر شود، اما معمولاً در قسمت بالا و زیر فیچر اسنیپت نمایش داده می شوند. با کلیک بر نتیجه یک سوال مرتبط، شما به وب سایتی که نتیجه را ارائه می دهد لینک داده می شوید.

 گوگل فلایت بلاک

 

یکی دیگر از ویژگی های SERP  اطلاعات پرواز گوگل به همراه جدول و گزینه هایی است که می توانید آن را فیلتر کرده و برای کوئری های مربوط به پرواز آن را تقسیم بندی کنید. در این قسمت نتایج ارگانیک و نتایج تبلیغات پرداختی شرکتهای هواپیمایی نمایش داده میشوند.

هتل پک 

از دیگر ویژگی های SERP  لیست هتل ها است که به طور مستقیم در صفحه به همراه نقشه آنها ظاهر می شود. این ویژگی دارای مشخصات هتل ها است و جانمایی آنها توسط تبلیغ کنندگان و هتلها از طریق گوگل هتل ادز پرداخته شده است. این ویژگی را میتوان از طریق سیستم گوگل هتل ادز پرداخت و مدیریت نمود.

 

 

 لیست مشاغل 

گوگل دارای یک لیست مشاغل است که از وبسایت های مشاغل مختلف مانند لینکدین،  Glassdoor و Indedd  و همینطور از وب سایت شرکت های دارای لیست باز، اطلاعات مشاغل را جمع آوری می کند. شما می توانید برای قرار گرفتن در این لیست از طریق  Job Posting schema markup  اقدام کنید.

 

 

 گوگل ادز 

از نقطه نظر فنی، شاید یک نفر تصور کند که تبلیغات ادز یکی از ویژگی های SERP گوگل است. در گذشته گوگل با نام ادوردز شناخته می شد. اما از نظر فنی این ویژگی دیگر جز ویژگی های SERP به حساب نمی آید، زیرا از طریق پرداخت هزینه در قسمت بالای صفحه قرار می گیرد.

این لیست دارای جایگاه شرکت هایی است که از طریق PPC نمایش داده میشوند و به وسیله برچسب پررنگ AD شناسایی می شوند.  نحوه قرارگیری آنها بستگی به هزینه ای دارد که بر مبنای حجم جستجو و یا رقابت کلمات کلیدی هدف پرداخت میشود.

اگر صفحه نتایج گوگل مملو از فیچرها و نتایج رقابتی باشد می توانید از کمپین گوگل ادز برای افزایش احتمال ظاهر شدن خود در صفحه نتایج موتور جستجو استفاده کنید.

تبلیغات فروشگاهی (تبلیغات مربوط به لیست محصولات)

تبلیغات فروشگاهی نوع دیگری از تبلیغات پرداختی در صفحه نتایج موتور جستجو است که حاوی تبلیغات فروشگاهی گوگل برای فروش مستقیم محصولات است. این ویژگی SERP برای آن دسته از کوئری ها نمایش داده می شود که حاوی نام محصول است. بنابراین این نوع تبلیغ دارای ویژگی های زیر است:  این دسته بندی از جمله رایج ترین ویژگی های SERP است که به عنوان بازاریاب دیجیتال با آن رو به رو می شوید.

توجه داشته باشید که گوگل در حال آزمایش قالب های جدید و انواع بیشتری از  ویژگی های SERP است تا به طور مستمر تجربه کاربر را در صفحه نتایج موتور جستجو بهبود بخشد.

یکی از جنبه های مهم سئو، نظارت مداوم بر جدیدترین ویژگی های SERP و نحوه یادگیری تاثیرات مثبت و یا منفی آنها بر برخی وبسایت های خاص است.

(جهت مطالعه منبع اصلی مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید)
Semrush.com

آیا شما قبلاً با یکی از ویژگی های SERP برخورد کرده اید که در این مقاله به آن پرداخته نشده است؟ نظرات خود را به ما اطلاع دهید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.