مقدمه:
Affiliate marketingیکی از رایج ترین تاکتیکهای بازاریابی مدرن است که هم میتواند برای شرکت عرضه کننده کالا (فروشنده) و هم برای (رسانه) تبلیغ کننده سود بالایی داشته باشد.
برای بیشتر آشنا شدن با افیلیت مارکتینگ بد نیست که بدانید:
- ۸۱% از برندها و %۸۴ از صاحبان رسانه (Publishers) آمریکا، از تاکتیکهای Affiliate Marketing استفاده میکنند.
- هزینهای که کسب وکارها به طور سالانه برای افیلیت مارکتینگ صرف میکنند هر ساله ۱۰% افزایش پیدا میکند و این یعنی این هزینه در سال ۲۰۲۰ به(۸ میلیارد دلار) در کشور آمریکا خواهد رسید.
- در مارچ سال ۲۰۱۷،آمازون، یک تا ده درصد از سود فروش هر کالا را به تبلیغ کنندگان افیلیت (صاحبان رسانه) اختصاص داد.
- Jason Stone، افیلیت مارکتری که در جون و جولای سال ۲۰۱۷ موفق شد درآمدی بالغ بر ۷ میلیون دلار به دست آورد.
حالا اگر قصد دارید که به یک افیلیت مارکتر تبدیل شوید یا از این تاکتیک برای Promotion کسب و کارتون استفاده کنید در ادامه با Artmanweb همراه باشید.
تعریف افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) چیست؟
Affiliate Marketing که با عناوینی مثل؛ فروش رابطهای، بازاریابی معرف، سیستم همکاری در فروش و گاها بازاریابی پورسانتی از آن یاد میشود، به رویکردی در بازاریابی گفته میشود که مستقیما با میزان بازدهی تبلیغات (معمولا فروش) سر و کار دارد.
در افیلیت مارکتینگ، شرکت تولید کننده یا عرضه کنندهی کالا یا خدمات، با همکاری فرد یا وبسایت (خارج از سازمان)، Promotion محصولات و خدمات شرکت را انجام میدهد و در ازای هر عملی که توسط کاربر انجام می شود (که این عمل میتواند خرید، کلیک، جمع آوری لید، بازدید و… باشد) به فرد یا وبسایت تبلیغ کننده (افیلیت) کمیسیونی پرداخت میکند، دقیقا به همین خاطر است که از آن به عنوان بازاریابی مشارکتی یا همکاری در فروش یاد میشود.
اگر خیلی خودمانی بخواهیم Affiliate Marketing را تعریف کنیم، باید گفت که افیلیت مارکتینگ روشی است که در آن شخصی که وبسایت، صفحهی اینستاگرام، کانال تلگرام، توئیتر و یا هر رسانهی آنلاین دیگری با تعداد قابل توجهی مخاطب در اختیار دارد، کالایی که به آن علاقه دارد را پیدا کرده و آن را تبلیغ میکند و به ازای هر فروش یا کلا هر نوع بازدهی، درصدی از شرکت فروشنده دریافت میکند.
سه گروه اصلی تشکیل دهنده افیلیت مارکتینگ:
- فروشندگان محصول( Merchant):که قصد دارند خدمات یا کالاهایشان را از طریق رسانهی افیلیت به فروش برسانند.
- افیلیت (صاحبان رسانه): ناشرانی که رسانهای با تعداد قابل توجهی مخاطب در اختیار دارند و با قرار دادن لینکهای وبسایت فروشنده در وبسایت یا صفحهی شبکهی اجتماعیشان به عنوان رسانهی برون سازمانی عمل میکنند و از این طریق درآمد کسب میکنند.
- کاربران (خریداران): کسانی که افیلیت را دنبال کرده و روی لینکهای فروشندگان محصول کلیک میکنند.
چگونه کمیسیون افیلیت پرداخت می شود؟
افیلیت برای دریافت کمیسیون بابت فروش یا دریافت لید باید آماری از ورود کاربران از رسانهی خود به وبسایت فروشنده داشته باشد به همین خاطر از روشهای زیر نحوهی پرداخت کمیسیون به افیلیت تعیین میشود.
پرداخت به ازای هر عمل (CPA):
افیلیت بر اساس تعداد ورود کاربران از طریق لینکی که در رسانهی خود منتشر کرده است کمیسیون دریافت میکند.
پرداخت به ازای هر فروش (CPS):
در صورتی که کاربران وارد شده به صفحهی فروشنده از طریق صفحهی افیلیت، محصول را خریداری کنند.
در این روش افیلیت ها باید این را در نظر بگیرند که محصولی جذاب را تبلیغ میکنند و کاربران حاضرند بابت آن پول پرداخت کنند چرا که در غیر این صورت درآمدی نخواهند داشت.
پرداخت به ازای هر Lead (CPL):
افیلیتها مخاطبان خود را تشویق میکنند تا در وبسایت فروشنده ایمیل، شماره تماس و سایر اطلاعات خود را ثبت کنند. که در این روش به ازای هر نفر که از طریق لینک افیلیت وارد وبسایت شود و اطلاعات خود را ثبت کند کمیسیون دریافت میشود.
۵ راه برای معروفیت بیشتر در فضای آنلاین
مزایا و نقاط ضعف افیلیت مارکتینگ
مزایای افیلیت مارکتینگ
-
مزایای Affiliate Marketing برای فروشنده
همانطور که پیشتر گفتیم افیلیت مارکتینگ جزو روشهای بازاریابی با بالاترین میزان (ROI) بازگشت سرمایه است و به آن بازاریابی بدون ریسک گفته میشود. شما به عنوان فروشنده تنها زمانی هزینهی تبلیغات را پرداخت میکنید که از آن نتیجه بگیرید پس نیازی به سرمایهی اولیه برای شروع افیلیت مارکتینگ ندارید.
-
مزایای افیلیت مارکتینگ برای افیلیت مارکتر (ناشر)
به عنوان افیلیت (ناشر) این فرصت را دارید تا بدون داشتن مشکلات عرضه و انبارداری و… محصولی را به فروش برسانید و درآمد بالایی کسب کنید.
نیازی نیست راس ساعت مقرری از خواب بیدار شوید و مرخصی محدودی داشته باشید.
نقاط ضعف و چالشهای افیلیت مارکتینگ
اگر تا به حال راجع به افیلیت مارکتینگ در اینترنت جست و جو ای کرده باشید به احتمال زیاد بیشتر راجع به مزیتها، کسب درآمد میلیونی و… راجع به آن رو به رو شده اید تا نقاط ضعف آن اما این روش هم مانند هر رویکرد دیگری از نقاط ضعف و ناگفتههای بسیاری برخوردار است که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
آنقدرها هم ساده نیست
تبدیل شدن به یک (ناشر) افیلیت یک شب اتفاق نمی افتاد. شما برای تولید محتوا، رسیدن به رتبه در موتورهای جست و جو، جذب و جلب اعتماد مخاطب به زمان احتیاج دارید و شاید این پروسه یک سال و حتی بیشتر به طول بیانجامد.
-
باید آدم منظم و دقیقی باشید
یکی از مزیت های افیلیت مارکتینگ برای ناشر، رهایی از چهارچوب سازمانی و آزادی برای زمانبندی کار بود اما اگر از زوایهی دیگر به این نکته نگاه کنیم در صورتی که شما فرد منظم و دقیقی نباشید و نتوانید برنامهریزی دقیقی برای کارتان داشته باشید، ممکن است هیچوقت به نتیجه نرسید. از طرفی کار کردن در خانه به دلیل وجود پارازیت های مختلف میتواند تمرکز شما را برهم بزند و بالانس میان کار و زندگی روزمره را از بین ببرد.
پس مدیریت زمان و برنامهریزی یکی از بزرگترین چالشها در بازاریابی افیلیت محسوب میشود.
-
شاید همکاری خوبی نداشته باشید!
در افیلیت مارکتینگ ممکن است همه چیز مطابق تصورات و دستور عملها پیش نرود، شاید (فروشنده) در فرم محتوا و برنامهریزی شما دخالت کند و در نهایت کمیسیونی به شما پرداخت نکند، ممکن است شما در راستای تبلیغ محصول از چند هفته قبل برنامه ریزی کرده باشید و یک باره (فروشنده) همکاری را لغو کند، برای همین همیشه باید پیش از شروع همکاری در خصوص محصول و برند (فروشنده) اطمینان حاصل کنید.
-
(ناشر) هیچ دخالتی در قیمت گذاری ندارد
افیلیت (ناشر) هیچ دخالتی در قیمت گذاری و نرخ کمیسیون ندارد. در صورتی که قیمت تعیین شده بالاتر برود در هر صورت درصد معینی به افیلیت تعلق می گیرد. این مسئله می تواند گاها کار را برای ناشر سخت کند و با وجود سختی کار تغییری در کمیسیون اتفاق نیافتد.
-
رقابت شدید
یکی از مزیت ها برای (فروشنده) و نقاط ضعف برای (ناشر)، تعداد زیاد افیلیتها میباشد. تبدیل شدن به یک (ناشر) افیلیت کار سختی نیست تقریبا هر کسی می تواند با یک دانش کلی و پشتکار به یک (ناشر) افیلیت تبدیل شود، هر روز ۱۴۰٫۰۰۰ وبسایت افیلیت در دنیا راه اندازی میشود و وجود رقابت سنگین کار را برای (ناشر) افیلیت سخت خواهد کرد.
-
پیدا کردن محصول مناسب
همانطور که گفته شد شما هر محصولی را نباید تبلیغ کنید، پیدا کردن محصولات با کیفیت با قیمت مناسب که مخاطبان شما قادر به خرید آن باشند میتواند گاهی سخت باشد.
-
مسئولیت همه چیز پای خودتان است
در هر جایی از کار که به مشکلی بربخورید و جواب سوال را پیدا نکنید هیچ کس به جز خودتان وجود ندارد تا مشکل شما را حل کند، ممکن است در هر قسمتی از پروسهی افیلیت مارکتینگ اختلالی ایجاد شود و با وجود تلاشی که داشته اید نتیجه لازم را نگیرید، در نهایت هیچ عذری پذیرفته نیست و فقط و فقط نتیجهی کار درآمدتان را تعیین خواهد کرد.
ویژگی های یک افیلیت مارکتینگ موفق
خب حالا که با افیلیت مارکتینگ آشنا شدیم و مزایا و چالشهای آن را شناختیم وقت آن رسیده که ببینیم چطور می توانیم به یک افیلیت مارکتر موفق تبدیل شویم، این رو نباید فراموش کنید که افیلیت بودن صرفا با داشتن یک وبسایت یا صفحهی شبکهی اجتماعی هرچند با دنبال کنندگان و مخاطبان زیاد ممکن نیست و برای موفق بودن در این حرفه مهارتهای مختلفی از جمله تولید محتوا، سئو، طراحی وبسایت، کپی رایتنیگ یا حداقل تیمی از این افراد متخصص را داشته باشید.
تکلیف خودتان را روشن کنید!
باید پیش از هر چیز مشخص کنید که در چه حوزهای میخواهید فعالیت کنید. محتوایی که تولید میکنید، مخاطبانی که دارید و تبلیغی که در شبکهی اجتماعی یا وبسایتتان قرار میدهید باید کاملا همراستا باشند.
مثلا اگر بلاگی دربارهی تناسب اندام دارید، نباید تبلیغی از دوربین مدار بسته یا گوشی موبایل در صفحهتان قرار دهید، چرا که کسانی که صفحه یا بلاگی با مضمون تناسب اندام را دنبال کردهاند به چیزی بجز محتوای ورزشی و سلامت توجه نخواهند کرد. در نتیجه این کار، هم باعث افت بازدید از بلاگ شما شده و هم بازدهی تبلیغات را به شدت کاهش میدهد و در نهایت شما درآمدی نخواهید داشت.
پس دقیقا تبلیغاتی را در صفحهی خود قرار دهید و محتوایی را تولید کنید که مورد پسند و توجه مخاطبانتان باشد.
۱۵نکته طلایی برای محبوبیت در فضای مجازی
تولید محتوای جذاب و باکیفیت
موفقیت در افیلیت مارکتینگ یعنی داشتن تعداد زیادی مخاطب و اولین و اصلیترین راه برای جذب مخاطب تولید محتواست. فرقی نمیکند که در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنید یا بلاگ! در هر صورت مخاطبان شما به دلیل محتوایی که تولید میکنید شما را دنبال میکنند.
تولید محتوای مستمر و با کیفیت از طرفی به بهبود SEO وبسایت کمک کرده و از طرفی ترافیک وبسایتتان را افزایش میدهد. در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام نیز تولید محتوای مستمر باعث می شود که Engagement شما بهبود پیدا کرده و هر روز تعداد بیشتری با صفحه شما در تعامل باشند.
پس همواره یک برنامهی منظم برای تولید محتوا در نظر بگیرید و آن را با تاکتیکها و استراتژیهای SEO پیش ببرید.
صادق باشید
همیشه محصولات و خدماتی را در رسانهتان منتشر کنید که از صحت و کیفیت آنها مطمئن هستید. در معرفی محصولات به هیچ وجه اغراق نکنید چرا که در غیر این صورت به مرور زمان دیگر کسی به تبلیغات شما توجهی نخواهد کرد و به رسانهای غیرقابل اعتماد تبدیل خواهید شد.
پنج ویژگی محصولات و خدمات پرفروش
هدایت مخاطبان به سمت خرید
هنر اصلی افیلیت مارکتر هدایت و تشویق مخاطبان به سمت فروشنده است، پس صرفا قرار دادن لینک و بنر تبلیغاتی کافی نیست، شما باید راهنمایی برای مخاطبانتان باشید. نوشتن مقالهی نقد و بررسی محصول و انتشار ویدئوی معرفی آن میتواند تکنیکهای مناسبی برای این کار باشد، برای همین باید تواناییتان در حوزهی تولید محتوا را بالا ببرید تا بتوانید در هدایت و تشویق مخاطبان موفق باشید.
در انتخاب محصولات دقت کنید
پیش از این که تبلیغ محصولی را منتشر کنید حتما از این مطمئن شوید که مخاطبان شما حاضرند بابت آن هزینه کنند، ممکن است این محصول با کیفیت باشد و برند معتبری آن را تولید کند اما مخاطبان شما شرایط لازم برای خریداری آن را نداشته باشند. این مسئله باعث میشود که تعداد (بازدهی) شما پایین بیاید و در نتیجه کمیسیون کمتری از فروشنده دریافت کنید. پس شما باید مخاطبانتان را به طور دقیق بشناسیدو بدانید که به کدام محصولات بیشتر علاقه نشان میدهند.