کپی رایتینگ موضوعی است که در این محتوا میخواهیم به بررسی آن بپردازیم. چرا که از گذشته تا کنون کپی رایتینگ یکی از مهمترین و جذابترین حرفهها میباشد که هر شخص یا مجموعهای برای رونق کار خود به آن نیاز دارد. پس اگر شما نیز میخواهید تبدیل به یک کپی رایتر یا استراتژیست محتوا شوید پیشنهاد میکنیم که این متن را مطالعه بفرمایید.
بازاریابی اصل مهم کسب و کارها
شاید در سال 1886 که کارل بنز اولین خودرو مدرن را ساخت نیاز چندانی برای بازاریابی حس نمیکرد. چرا که نمونههای مشابه زیادی وجود نداشت و زمان بسیار زیادی طول میکشید تا کسی بتواند ایدهی او را کپی کند. اما این روزها به قدری صنایع مختلف رشد کردهاند و رقابت در کسب و کار زیاد شده است که هر صاحب شغلی باید به فکر بازاریابی فروش باشد تا بتواند کار خود را به مشتریان بیشتری عرضه کند. روشهای زیادی هم برای بازاریابی وجود دارد. از ارسال ایمیل و پیامک گرفته تا تماس تلفنی و یا پیامهای صوتی.
هر کدام از این روشها نیاز به یک بازاریاب با قدرت ارتباط گیری موثر و یک محتوای مناسب برای بازاریابی دارد. در این جاست که کپی رایتینگ اهمیت پیدا میکند.
کپی رایتینگ چیست؟
اگر چه خیلیها فکر میکنند کپی رایتینگ مفهومی است مشابه با کپی رایت اما تا کنون باید حدس زده باشید که این دو عبارت با هم متفاوت هستند. به طور کلی کپی رایتینگ علم و هنری است که افراد با کمک آن برای المانهای تبلیغاتی تولید محتوا میکنند؛ حق با مشتری است؛ جملهای که بارها و بارها آن را شنیدهایم در واقع این جمله شعار تبلیغاتی شرکت مارکس اند اسپنسر یکی از خرده فروش های بریتانیایی است که انواع پوشاک، مواد غذایی و کالاهای لوکس را ارائه میدهد. این شعار به حدی مشهور است که در تمامی کشورها استفاده میشود.
صاحب کاری که کپی رایتینگ را نمیداند مانند فیزیکدانی است که قانون پایستگی را نمیداند.
جملهی بالا نیز به نوعی یک تبلیغ می باشد که در راستای اهمیت کپی رایتینگ نوشته شده است. این جملهی کوتاه به جای متن بالا بلند میتواند بسیار مفید واقع شود چرا که هر مخاطبی حوصله و وقت خواندن آن را دارد. البته یک کپی رایتر، هم باید توانایی نوشتن جملات تاثیر گذار را داشته باشد و هم متنهای بلند و کامل. پس بیایید کمی با نوشتن متنهای تبلیغاتی آشنا شویم.
بخشهای مهم نوشتن یک متن تبلیغاتی جذاب
عنوان نویسی
انتخاب یک عنوان جذاب که گویای مطلب باشد بسیار مهم است. این بخش به قدری اهمیت دارد که دیوید اگیلوی میگوید که از هر ده نفری که یک متن را دریافت می کنند تنها دو نفر آنها کل متن را میخوانند، مابقی افراد تنها عنوان را میبینند. پس از اهمیت عنوان غافل نشوید.
ساده نویسی
متنهای تبلیغاتی متنهای ادبی و ثقیل نیستند بلکه محتواهایی هستند که همهی افراد میتوانند آن را بخوانند و بفهمند. اگر چه سطح متن باید با سطح سواد مخاطبان کمی بالا و پایین شود ولی به طور کلی باید گیرا و قابل فهم باشد. خوانندگان با متنهای ساده میتوانند همراه شوند و با تمامی جزئیات آشنا گردند.
اختصاصی نویسی
فراموش نکنید که شما باید محتوای خود را برای یک نفر بنویسید. چرا که نوشتن یک محتوا که مورد علاقهی میلیونها نفر باشد احتمالا یک محتوای بی سر و پیکر میشود که نمیتواند به خوبی موضوع را منتقل کند اما اگر شما محتوا را برای یک نفر بنویسید احتمال این که میلیونها نفر علاقهای مشابه با آن یک نفر داشته باشند بیشتر است.
البته شما باید در نوشتن محتویات خلاقیت به خرج دهید و ایدههای تازه را به کار ببرید ضمن این که می توانید با مثالهای جذاب و به جا بهترین محتوا را تولید نمایید.
کپی رایتر کیست؟
کپی رایتر کسی است که با علم تولید محتوا آشنایی دارد، قدرت بازاریابی دارد و هنرمند است و می تواند یک اثر فاخر را خلق کند. متنهایی که یک کپی رایتر مینویسد را میتوان در تبلیغات تلویزیونی، بروشور، بیلبورد، پوسترهای تبلیغاتی و مجلات و روزنامهها استفاده کرد. در کنار این حوزهها این روزها با گسترش کاربرد اینترنت در زندگی مردم سایتها و شبکههای اجتماعی نیز تبدیل به یک بستر مناسب برای تبلیغات شده اند.
پیشنهاد می کنیم مقاله زیبایی کارها و کارهای زیبا در اینترنت را مطالعه نمایید
تفاوت کپی رایتینگ با کانتنت مارکتینگ
در بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ تمرکز بر تولید محتوای ارزشمند است. به علاوه از بازاریابی محتوایی برای تولید لید استفاده میشود و یک ابزار قدرتمند است که میتوان از آن برای ساخت اعتبار و ایجاد Awareness استفاده کرد. در واقع کانتنت مارکتینگ قانع کننده و کپی رایتینگ ترغیب کننده میباشد. و مسلم است که هر دوی این محتواها برای داشتن یک بازاریابی موثر لازم و ضروری میباشند.
در بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ مستقیما به برند و محصولی که قرار است تبلیغ شود اشاره نمیشود بلکه فقط باید کنجکاوی و علاقهی مخاطبان را جلب کرد.
تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق
داشتن رویکردی متفاوت
برای این که بتوانید یک پیام یا متن تبلیغاتی مناسبی را بنویسید باید رویکرد و سبک مختص خود را داشته باشید تا بتوانید نسبت به سایر افراد مستقل عمل کنید. هر برند یا محصولی که میخواهید آن را تبلیغ کنید دارای ویژگیها و مشخصات خاص خود می باشد لذا شما باید این مشخصات را با سبک نوشتاری خود ادغام کنید و با کمی چاشنی خلاقیت آن را بیارایید تا در نهایت بتوانید کپی رایتر موفقی شوید.
استفاده از احساسات
اگر چه منطق بسیار مهم است اما هیچ چیز مانند احساسات و هیجانها نمیتواند برانگیزندهی افراد باشند. لذا پیشنهاد میکنیم که در هر نوع بازاریابیای به ویژه نمونههای محتوایی سعی کنید احساسات و هیجانات مخاطبان خود را برانگیزید. نوع احساس و هیجان میتواند متناسب با نوع تبلیغ انتخاب شود.
شناخت مشتریان
جامعهی هدف مطالب خود را بشناسید. این شناخت میتواند به شما در راستای انجام تبلیغات موثرتر کمک شایانی بکند. به طور مثال نکاتی که باید برای فروختن ماشین پراید به آنها اشاره کنید با نکاتی که برای تبلیغ یک خودرو لوکس باید به آنها بپردازید متفاوت است. مسلما متن دوم نیاز به تجملات بیشتری دارد.
پرهیز از مبالغه
یک تبلیغ موثر تبلیغی است که شامل نکات مثبت و منفی توأمان با هم باشد. در چنین حالتی خواننده بیشتر میتواند اطمینان کند. در واقع یک اصل تبلیغاتی مهم همین جلب اعتماد افراد میباشد. لذا این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که مبالغه میتواند تاثیر منفی بر تبلیغات شما بگذارد.
دقت به جزئیات
زمانی یک محتوا تبدیل به محتوای خوبی میشود که بتواند به جزئیاتی اشاره کند که کمتر کسی به آنها توجه میکند. لذا خیلی از افراد برای بررسی همه جانبه یک محصول یا برند وقت میگذارند و محتوای شما را مطالعه میکنند.