مقالات آموزشی

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ چه زمانی به اینفلوئنسر حق الزحمه پرداخت کنیم؟

مفید بود؟

اینفلوئنسر مارکتینگ به معنای در اختیار داشتن یک اینفلوئنسر شخصی و معتبر برای بازاریابی در کسب و کار است.

تبلیغات اینفلوئنسر

اینفلوئنسر برند تجاری شما را تبلیغ می کند، و باعث می شود محصولاتتان در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار گیرد، با به دست آوردن مشتریان جدید، این امر در نهایت باعث بیشتر شدن آمار فروش محصولات شما خواهد شد.تبلیغات یا به طور کامل توسط یک اینفلوئنسر یا با کمک شما ایجاد می شود و محتوا می تواند در اشکال زیر ظاهر شود:

  •  پست شبکه های اجتماعی
  •  پست وبلاگ
  •  ویدئو
  •  مطالعه موردی
  •  پست رضایت از محصول

 

نوع استراتژی بازاریابی

صرف نظر از اینکه در چه کسب و کاری هستید، این نوع استراتژی بازاریابی بسیار موثر است. هر کسب و کاری می تواند این استراتژی بازاریابی را امتحان کند، چرا که افراد معتبر زیادی هستند که برای انواع کسب و کار، تبلیغ می کنند.

حتی لوله کش ها هم لیستی از معروف ترین لوله کش های اطراف خود را دارند!

وقتی مردم به اینفلوئنسر مارکتینگ فکر می‌کنند، چیزی که به ذهنشان می آید این است که مثلا کیم کارداشیان عکسی از محصولی را در دست گرفته و آن را در قالب پست اینستاگرامی منتشر کرده است.

بله، این هم یکی از انواع اینفلوئنسر مارکتینگ است، اما انواع دیگری نیز وجود دارد و البته برای ما مردم عادی، کار کیم کارداشیان واقعی تر به نظر می رسد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

وقتی بدانید 30 درصد از مصرف کنندگان محصولی را خریداری می کنند که توسط یک وبلاگ نویس غیر سلبریتی توصیه شده، پس برای موفقیت در بازاریابی آنقدر ها هم به اثرگذاری یک سلبریتی نیاز ندارید.

بیایید به موضوع اصلی یعنی اینفلوئنسر مارکتینگ بپردازیم، انواع دیگر آن را بررسی کنیم و بدانیم چگونه می توانیم استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ را توسعه دهیم.

در این مقاله تمام اصول این بازاریابی منحصر به فرد را توضیح می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم تا درک بهتری از چرایی، زمان و مکان استراتژی سازی برای اینفلوئنسر مارکتینگ داشته باشید.

قبل از هر چیز، بیایید به چرایی و چگونگی این مسئله بپردازیم.

چرا همه ما به این نوع بازاریابی نیاز داریم و چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم؟

یک مقاله در سال 2016 توسط تپ اینفلوئنس و نیلسن کاتالینا سولوشنز چاپ شد که در آن نویسندگان ثابت کردند اینفلوئنسر مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی دیجیتال 11 برابر بازگشت سرمایه دارد.

اجازه دهید دوباره این رقم را بنویسم زیرا عدد و رقم مهمی است.

11 برابر برگشت سرمایه!

اگر فقط از بازاریابی سنتی دیجیتال (سئو، PPC، شبکه های اجتماعی و غیره) استفاده می کنید، عملا دارید فرصت بزرگی را برای بازگشت سرمایه از دست می دهید.

فرقی نمی‌کند آژانس، برند یا کسب‌وکار شما باشد، همه می‌توانند از اینفلوئنسر مارکتینگ سود ببرند.

باور نمی کنید؟ باید باور کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ “خارج از کسب و کار شما” نیست. دلایل زیادی هم برای این مسئله وجود دارد.

اینفلوئنسر مارکتینگ برای آژانس ها

آژانس تجاری شما چند مشتری دارد؟ تعداد مشتری، همان فرصت های تأثیرگذاری جدید در آژانس شما است.

آژانس‌ها توانایی این را دارند که از مشتریان خود استفاده کنند تا به تبلیغ برای آژانس تجاری بپردازند. این مشتریان افرادی هستند که آژانس را دوست دارند و متقابلا آژانس هم آنان را دوست دارد.

به این امر به مثابه “دریافت ارجاع” نگاه کنید. یعنی اگر اینفلوئنسرها از کار با شما لذت ببرند و کسب و کار رقیب از آنها در مورد موفقیت سریع شما بپرسد، این افراد همه چیز را در مورد آژانس تجاری شما و نحوه کمک به شما خواهند گفت.

مطالعات موردی و محتوای جدید

از این فرآیند استفاده کنید و از مشتریان خود بخواهید برای اینکه بتوانند بخشی از برنامه ارجاع شما باشند محتوای ویدیویی تولید کنند، اگر می توانید از نتیجه ی کار مشتریان اینفلوئنسر خود در مطالعات موردی تان استفاده کنید.

اگر بتوانید تأثیر مثبتی روی یک مشتری اینفلوئنسر داشته باشید، احتمالاً دیگر مشتریان با اشتراک‌گذاری داستانی که آنها را از پله ی 1 به پله ی 10 رسانده‌اید، موافقت می‌کنند.

چندین مطالعه موردی مختلف را از مشتریان گذشته و فعلی خود، برای انتشار در وب سایت، شبکه های اجتماعی، خبرنامه های ایمیل و در تبلیغات جمع آوری و استفاده کنید. این نوع محتوا یک محتوای اضافی نیست، بلکه محتوایی است که مشتریان فعلی و جدید شما از آن لذت خواهند برد.

 نوع محتوا

همچنین می‌توانید مطالعه موردی را در فرمت یک فایل PDF بسیار کوچک بسازید و آن را با دیگر مشتریان خود به اشتراک بگذارید، آنها نیز می توانند بعدا این فایل را در میان همتایان خود به اشتراک بگذارند.

اگر واقعاً به اینفلوئنسرها کمک کردید تا به اهداف خود برسند، آنها نیز علاقمند خواهند بود تا فایل PDF پر از گرافیک، نمودار و اعداد چشمگیر را با دیگر صاحبان مشاغل به اشتراک بگذارند.

آزمون و خطا 

راه دیگر برای استفاده از مشتری یا همان اینفلوئنسر در اینفلوئنسر مارکتینگ این است که از خود مشتریان بخواهید محصول جدیدی را شخصا مورد آزمایش قرار دهند.اگر این دسته از اینفلوئنسر ها مشتری همیشگی شما هستند، باید به آنها اطلاع دهید که آژانس تجاری در حال تلاش برای پیشرفت های فنی است و شما نیز می خواهید یک استراتژی یا محصول جدیدی را توسط آن ها مورد آزمایش قرار دهید.

اینکه این محصول برای اینفلوئنسر رایگان باشد بسیار مهم است

اگر همه چیز با آزمایش درست شد، پس خوشحال باشید که توانسته اید بخش دیگری را به قراردادتان با اینفلوئنسر اضافه کنید و البته خدمات یا محصولی جدید برای فروش دارید.اگر هم درست نشد، بازخوردی خوب و صادقانه از مشتری گرفته اید و می دانید که چگونه محصول یا استراتژی خود را اصلاح کنید.

 

برندها

یکی از بهترین راه‌هایی که برندها از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌کنند، همکاری با برندهای دیگر است.با این حال، قبل از اینکه خیلی عمیق به این موضوع بپردازم، می‌خواهم توضیح دهم که برندها می توانند شرکت‌های بزرگی مانند ردبول و کوکاکولا باشند، گاهی هم می توانند ستاره های مشهور اینستاگرام و افراد مشهور یوتیوب یا همان یوتیوبرها باشند.

یک برند می تواند برندی شخصی باشد. برند شخصی یعنی وقتی سعی می کنید نقش خود را به عنوان یک بازاریاب دیجیتال در کسب و کار پیدا کنید. گاهی هم می تواند این برند در قالب یک کسب و کار بزرگتر نمایان شود.حال بیایید به برندها و کل ایده اینفلوئنسر مارکتینگ برگردیم. برندها در یک سری کمپین با یکدیگر شریک می شوند تا بتوانند به گسترش مشتریان خود در اینفلوئنسر مارکتینگ کمک کنند.

بازاریاب دیجیتال

کمپین ها می‌توانند با دو برند مرتبط، یا برندهایی که در یک کسب و کار هستند، یا اصلا با برندهایی که از این طیف ها خارج شده اند و کاملاً برند متفاوتی هستند شریک شوند تا بعدا بتوانند خود را در معرض دید مخاطبان جدیدتری قرار دهند.

پست اینستاگرام زیر، پستی از صفحه ی REI است. این پست دستور غذایی مقوی را از Fresh Off the Grid نشان داده که خود یک برند آشپزی اردوگاهی است. در اینجا REI مستقیماً در کسب و کار غذا نیست، اما این برند در خدمت کمپینگ و فعالیت در فضای باز است. این پست خود یک مشارکت عالی ایجاد کرده است:

پست اینستاگرام REI

سطح تاثیر در اینجا همان نحوه سرمایه گذاری بر روی مخاطب جدید است. در مورد افرادی که با آنها ارتباط برقرار می کنید باید استراتژی داشته باشید و از این افراد بخواهید در یک کمپین جدید شرکت کنند.

شراکت با برند اشتباه، شدیدا روی اعتبار شما تاثیر منفی می گذارد و احتمالاً نام و نشان شما را از بین خواهد برد. برای مثال فرض کنید یک یوتیوبر مشهور بخواهد با دیگر یوتیوبر معروفی مثل لوگان پل کسب و کارش را شریک شود که اصلا ایده خوبی نیست.

کمپین محتوایی 

شراکت ردبول با کوکاکولا برای ساختن کمپین محتوایی جدید ممکن است چندان فکر بکری نباشد. ردبول به شدت درگیر دنیای ورزش های اکشن و رزمی است. ردبول ورزش های رزمی را به دلیل نشان دادن قدرت محصول خود انتخاب کرده چرا که نوشیدنی انرژی زای این شرکت باعث می شود تا شما بتوانید کارهای خارق العاده ای انجام دهید.

کار تبلیغاتی جالب

شاید اشکالی نداشته باشد که ورزشکاران رزمی اینفلوئنسر با در دست داشتن ردبول بتوانند با دوچرخه ‌سوارانی که قوطی کوکاکولا در دست دارند، یک کار تبلیغاتی جالب انجام دهند، اما نکته چیست؟ این حرکت اصلا منطقی نیست چرا که این دو شرکت رقیب یکدیگر هستند، گرچه هر دوی آنها نیز تولید کننده نوشیدنی می باشند.

در عوض، ردبول می‌تواند با نایک شریک شود و با هم کمپین محتوایی شامل خط پوشاک جدید نایک، نوشیدنی انرژی‌زای ردبول و ورزش‌های تابستانی تشکیل دهند.

کسب و کار

معمولاً می توانیم زمانی که کسب و کارها باید سراغ اینفلوئنسر مارکتینگ بروند را تشخیص دهیم.

با این حال، کسب‌وکارها مجبور نیستند سراغ کارداشیان بروند تا اینفلوئنسر مارکتینگ تاثیرگذاری داشته باشند.اگر کسب و کار شما لوله هایی را برای صنعت لوله کشی تولید می کند، سراغ معروف ترین لوله کش ها بروید و با آنها ارتباط برقرار کنید. تبلیغات بخش بزرگی از اینفلوئنسر مارکتینگ را در بر میگیرد. وقتی کار خود را محدود به اینفلوئنسر های خاصی می کنید، مانند این است که برای کسب و کارتان خبرنگار استخدام کرده باشید.

 

 اینفلوئنسر لوله کش

تنها به این بسنده نکنید که یک اینفلوئنسر را پیدا کرده و موافقتش را برای تبلیغ محصول تان جلب کنید. هر چه بیشتر اینفلوئنسر داشته باشید، بیشتر در معرض دید مشتری و اعتماد آنان قرار می گیرید.اگر یکی از معروف ترین لوله کش ها از لوله های شما برای تعمیر استفاده کند، آن وقت اینفلوئنسر مارکتینگ تاثیرگذاری دارید. در اینجا سایر لوله کش ها به لوله کش معروف اعتماد کرده و راه آن اینفلوئنسر لوله کش را برای خرید و استفاده از لوله های شما دنبال می کنند.

چه زمانی به اینفلوئنسر حق الزحمه پرداخت کنیم؟

در اکثر مواقع، نیازی به پرداخت هزینه به اینفلوئنسر نیست. معمولاً می توانید نمونه‌ محصولاتی که تبلیغ می کنند را با تخفیف یا به صورت رایگان در اختیارشان بگذارید.جایی که این مساله تغییر می کند و تبدیل به یک استراتژی پرهزینه تر می شود زمانی است که اینفلوئنسر مشهور را خودتان انتخاب کنید.

هر چه اینفلوئنسر مشهور تر باشد، هزینه ی بیشتری از شما میگیرد.

اگر به دنبال استفاده از شخصی مثل کیم کارداشیان هستید، باید علاوه بر کیف پول و کارت اعتباری، احتمالاً وام مسکن هم بگیرید.

اینفلوئنسرهایی که هزینه زیادی دارند

اگر یک برند، کسب و کار یا آژانس تجاری بزرگ دارید و برای اینفلوئنسرهایی مانند کارداشیان بودجه مناسبی نیز در اختیار دارید، به هر طریقی شده با آنها تماس بگیرید و با اینفلوئنسر محبوب مورد نظرتان قرارداد ببندید.

مطمئن شوید که در قرارداد درخواست های اینفلوئنسر مشخص شده باشد. اگر می خواهید خودتان در زمان تبلیغ در کنار اینفلوئنسر حضور داشته باشید قبل از انتشار محتوا این مساله را در قرارداد ذکر کنید. اگر می خواهید اینفلوئنسر فقط لوله های شرکت لوله کشی شما را تبلیغ کند و با هیچ شرکت لوله کشی دیگری کار نکند، این مسئله را در قرارداد ذکر کنید.

اینفلوئنسرهای کم هزینه

اگر بودجه کافی برای تبلیغات ندارید روی اینفلوئنسر های “رایگان” تمرکز کنید. این اینفلوئنسر ها ممکن است زمان زیادی از وقت خود را به تبلیغ برای برند شما اختصاص دهند چون یا محصول شما یا کاری که انجام می دهید را دوست دارند.

قهوه دث ویش (آرزوی مرگ) یک مثال عالی از این داستان است

مردم این قهوه را دوست دارند، نام این قهوه نیز به طرز خنده داری طعنه آمیز است. این برند با زبان مشتریان خود حرف میزند، به همین دلیل مشارکت و تبلیغ را برای مشتریان به امری سرگرم کننده تبدیل کرده است.

این شرکت قهوه، هشتگ‌های مربوط به برند خود را زیر نظر می گیرد و البته صدها اینفلوئنسر هستند که دوست دارند برای تبلیغ این برند تجاری، یک ماه رایگان ماهانه مهمان محصولات این شرکت باشند.

بررسی کردن شبکه های اجتماعی

ببینید نام برند، کسب و کار یا آژانس تجاری شما چگونه در فضای آنلاین ذکر می شود، سر نخ همین نام بردن را دنبال کنید. از همین طریق به سرعت متوجه خواهید شد چه کسی بیشتر در مورد شما صحبت می کند.سپس، به فالوئر های آنان نگاه کنید.

 

اگر فالوئرهای فیک ندارند، با آنها تماس بگیرید و ببینید که آیا علاقمند به همکاری با شما در یک کمپین اینفلوئنسر هستند یا خیر.بررسی کردن شبکه های اجتماعی را متوقف نکنید، می‌دانم گاهی ممکن است کسی اطرافتان پیدا شود و بگوید: «هیچ‌کس نام برند ما را جایی ذکر نمی کند!»

تبلیغ رایگان

چون برای هر مسئله ای همیشه راه حلی وجود دارد پس نگران نباشید.به رقبای بزرگ خود نگاه کنید. به ردبول ها و کوکاکولاهای کسب و کار خود فکر کنید.ببینید آنها از طریق چه کسی و چگونه نامشان ذکر می شود. با آن اینفلوئنسرها تماس بگیرید و کارتان را پیش ببرید.

شما هرگز نمی دانید کدام اینفلوئنسر به پیشنهاد شما جواب بله می دهد مگر اینکه خودتان از او بپرسید.از سویی نیز ممکن است آنقدر که شما فکر می‌کنید کسب و کار شما را دوست نداشته باشند یا حتی پس از آشنایی بیشتر با شما و کسب‌وکارتان، مایل به تبلیغ رایگان برای شما نباشند.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.