مقالات آموزشی

روند پیدا کردن سوژه تولید محتوا چگونه است؟ 

مفید بود؟

در دنیای امروز، شغل تولید محتوا یکی از شغل‌ های پرطرفدار می‌باشد. با توجه به مدرن شدن روش بازاریابی، شغل‌ هایی که در این زمینه تخصصی می‌باشند تا حد بسیار زیادی طرف‌دار دارند. سوژه تولید محتوا موضوعی می‌باشد که قرار است در رابطه با آن محتوا های گوناگون تولید شوند. کسب‌ و کار ها برای این ‌که بتوانند در زمینه بازاریابی فضای مجازی موفق‌تر عمل کنند، نیاز دارند تا سوژه تولید محتوای مناسبی پیدا کنند. بدون سوژه آن ‌ها نمی‌توانند روند بازاریابی خودشان را شروع کنند.

متاسفانه روند پیدا کردن سوژه برای تولید محتوا روند بسیار سختی می‌باشد. استارتاپ هایی که تلاش دارند تا از طریق روش ‌های قانونی سئو سایت خودشان را بهبود ببخشند، نیاز دارند تا بهترین سوژه‌ های تولید محتوا را پیدا کنند. علاوه ‌بر این‌ که این سوژه‌ ها باید ارتباط تنگاتنگی با کسب ‌و کار داشته باشند، باید سعی شود که از سوژه‌ هایی استفاده شود که زیاد روی آن‌ ها تمرکز نشده. این ‌موضوع باعث می‌شود تا شانس بهبود سئو یک سایت حد بسیار زیادی بالا برود.

قبل از مراجعه به این مقاله پیشنهاد میکنیم مقاله بررسی اهمیت تولید محتوا در شبکه ‌های اجتماعی را مطالعه نمایید

 

روند پیدا کردن سوژه تولید محتوا چگونه است؟

هر فعالیتی روندی دارد. برای پیدا کردن سوژه تولید محتوا نیز شما باید یک روند را طی  کنید تا در نهایت بتوانید یک سوژه مناسب برای خود انتخاب کنید. این روند اگر به‌ صورت دقیق و تخصصی طی شود، می‌تواند شما را به یک نتیجه بسیار مناسب برساند. بیایید بیشتر با این روند آشنا شویم.

از طوفان مغزی استفاده کنید 

مرحله اول از روند پیدا کردن سوژه تولید محتوا، طوفان ذهنی می‌باشند. شما باید تلاش کنید تا هر کلمه‌ای که به ذهنتان می‌رسد را روی یک برگه یادداشت کنید. این ‌موضوع به شما کمک می‌کند تا کلمات مرتبط به کسب ‌و کار حرفه‌ای خودتان را در یک برگه جمع آوری کنید. می‌توانید به ‌جای کلمه از عبارات و یا جملات استفاده کنید. این ‌موضوع باعث می‌شود تا شما دامنه طوفان ذهنی خود را گسترده‌تر کنید و ایده ‌های جدیدتری به ذهنتان برسد.

کلماتی که پیدا کرده‌اید را مرتب ‌سازی کنید 

در مرحله بعدی از روند پیدا کردن سوژه تولید محتوا، شما باید به سازماندهی و مرتب کردن این کلمه‌ ها بپردازید. آن دسته از کلمه ‌هایی که به نظرتان زیاد کاربرد ندارند را کنار بگذارید و تمرکز خود را روی کلمه ‌های مهم‌تر قرار دهید. این کلمات را در دسته ‌بندی ‌های مرتبط‌تر قرار دهید تا بتوانید راحت‌تر از آن‌ ها بهره ببرید.

 

استراتژی تولید محتوای خود را بنویسید 

بعد از این ‌که شما لیست کلمات خود را آماده کردید، قطعا ذهنتان کمی برای پیدا کردن سوژه تولید محتوا بازتر شده است‌. توجه کنید که اگر نمی‌دانید باید از کدام نوع محتوا استفاده کنید، بهتر است که به کلمات کلیدی خود دقت داشته باشید. با توجه به کلمات کلیدی می‌توانید انتخاب کنید که محتوای تولید شده متنی، صوتی، تصویری، ویدئویی و … باشد. همچنین انتخاب بستر تولید محتوا به پلتفرم فعالیت شما نیز بستگی دارد. برای مثال اگر شما دارای سایت، هستید بهتر است که از محتوای متنی استفاده کنید. یا اگر در بستر شبکه‌ های اجتماعی فعالیت می‌کنید باید متناسب با آن شبکه اجتماعی، به تولید محتوا بپردازید. به ‌هر حال در مرحله نگارش استراتژی شما باید نوع محتوا و اطلاعات که قرار است در محتوا قرار بگیرد را مشخص کنید.

به تولید محتوا بپردازید

آخرین مرحله از نحوه پیدا کردن سوژه تولید محتوا این است که شما شروع به نوشتن کنید. فرقی نمی‌کند که تولید محتوا صوتی، تصویری، ویدئویی و یا متنی می‌باشد. به ‌هر حال شما برای تولید محتوا به یکسری اطلاعات نیاز دارید. برای تولید محتوا می‌توانید شروع به نگارش یک متن کنید یا به‌ صورت لیست شده نکات مورد نظر را ارائه دهید. در قدم بعدی می‌توانید از یک فرد متخصص در زمینه تولید محتوا کمک بگیرید، تا بتوانید روند تولید محتوای خود را نهایی کنید. اگر شما این مراحل را به ‌طور کاملاً دقیق و جزء به‌ جز پشت سر بگذارید، مطمئن باشید که می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن باکیفیت‌ترین و مناسب‌ترین سوژه تولید محتوا را پیدا کنید و از تولید محتوا بیشترین سود را ببرید.

 

نکاتی که به ما کمک می‌کنند روند پیدا کردن سوژه تولید محتوا را راحت‌تر طی کنیم

در پاراگراف اول برای شما گفتیم که پیدا کردن سوژه تولید محتوا، کاری بسیار سخت می‌باشد. این موضوع تا حد بسیار زیادی درست می‌باشد. اما نکاتی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند راحت‌تر سوژه مورد نظر خود را پیدا کنید. موضوع محتوای شما باید جذاب، شگفت‌آور و گیرا باشد. علاوه ‌بر این موارد، محتوایی که شما تولید می‌کنید باید اطلاعات کاربردی را به مخاطب ارائه دهد. پیدا کردن یک سوژه محتوایی که تمامی این ویژگی ها را داشته باشد ممکن است زمان زیادی را از شما بگیرد. اما اگر شما به ‌دنبال راهکار ها و میانبر های هستید که به شما کمک کند راحت‌تر روند پیدا کردن سوژه طول محتوا را طی کنید،  همراه ما بمانید.

 به مجلات و انتشارات حوزه تخصصی خودتان مراجعه کنید 

مورد اولی که می‌تواند به شما کمک کند تا سوژه تولید محتوا را برای خودتان پیدا کنید، مراجعه کردن به مجلات انتشاراتی میباشد که در حوزه تخصصی شما فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید در خبرنامه های گوناگون عضو شوید تا متوجه شوید که چه اطلاعاتی در حال حاضر بازار داغی دارند و افراد به ‌دنبال کسب کدام اطلاعات هستند. با شرکت در نشست ‌های گوناگون این پایگاه های اطلاع رسانی، می‌توانید به این اطلاعات دست پیدا کنید و راحت‌تر یک سوژه برای خودتان پیدا کنید.

برای پیدا کردن سوژه تولید محتوا، در شبکه‌های اجتماعی بگردید

روش دیگری که می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر سوژه تولید محتوای مدنظر خود را پیدا کنید؛ گشت‌ و گذار و تحقیق در شبکه ‌های اجتماعی می‌باشد. در حال‌ حاضر شبکه ‌های اجتماعی نقش بسیار پررنگی در زندگی ما دارند و به بخش جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده‌اند. این ‌موضوع باعث شده تا این بستر به یک بستر بسیار مناسب برای نیازسنجی و پیدا کردن سلیقه‌ی مخاطب باشد. برای  این ‌که شما متوجه شوید که در حال حاضر تولید محتوا در چه زمینه ‌هایی طرف‌داران بیشتری دارد، می‌توانید در شبکه ‌های اجتماعی بگردید. شبکه های اجتماعی گوناگون و متنوعی وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. برای مثال شما با گشتن در اینستاگرام و خواندن کامنت ‌های زیر پست افراد معروف در حوزه تخصصی خودتان؛ می‌توانید به نیاز سنجی بسیار شگفت‌ انگیز داشته باشید. با دقت و توجه به سوالاتی که از افراد معروف پرسیده شده می‌توانید به ‌راحتی تشخیص دهید که کدام موضوعات می‌توانند افراد بیشتری را به سمت خودشان جذب کنند.

 

به تاریخچه تولید محتوای خود دقت داشته باشید 

روش دیگری که می‌تواند در زمینه پیدا کردن سوژه تولید محتوا به شما کمک کند، نگاه کردن به تاریخچه تولید محتوای خودتان می‌باشد. اگر شما یک تقویم محتوایی داشته باشید و انواع گوناگون محتوا را تولید کرده باشید؛ قطعا به تاریخچه و سوابق تاثیر این محتوا ها دسترسی دارید. اگر از تحلیل داده‌ی مناسبی بهره گرفته باشید، می‌توانید تشخیص دهید کدام یک از محتوا های شما تاثیر مثبت بیشتری روی کسب‌ و کارتان داشته‌اند. در ادامه می‌توانید الگوی کلی و موضوع این نوع محتوا ها را بررسی کنید تا بتوانید یک محتوای مشابه را تولید کنید. این‌ موضوع باعث می‌شود تا شانس موفقیت محتوای شما بیشتر شود. اگر در محتوای خودتان از یک لحن مخصوصی برای نگارش محتوا استفاده کردید، و یا با توجه به نکته ای جذابیت محتوای خود را بالاتر بردید، تمامی این نکات را استخراج کنید. تلاش کنید در محتوای جدید خودتان این المان ها را وارد کنید‌.

از همکاران خود کمک بگیرید 

روش راحت دیگری که می‌تواند در زمینه پیدا کردن سوژه تولید محتوا به شما کمک کند، مشورت گرفتن و کمک گرفتن از همکارانتان می‌باشد. شما به ‌عنوان یک فعال فضای مجازی همکارانی را دارید که در بستر تخصصی شما فعالیت می‌کنند‌. برای  پیدا کردن سوژه تولید محتوا شما می‌توانید با همکاران خود مشورت کنید یا سوابق آن ‌ها را مشاهده کنید. این ‌که شما ببینید رقبا و همکاران شما از چه سوژه‌ هایی بهره برده باشند می‌تواند ایده‌ های نابی را در ذهن شما خلق کند. به هیچ عنوان کپی ‌برداری نکنید‌. سعی کنید که تنها برای ایده گیری از محتوا های آن‌ ها استفاده کنید یا از آن‌ ها بخواهید که اگر ایده‌ای مناسبی در رابطه با کسب ‌و کار شما دارند، بر اساس تجربیاتی که کسب کرده‌اند یک پیشنهاد مناسب به شما ارائه دهند. این‌ که شما با رقبایتان صادق باشید، باعث می‌شود تا آن ‌ها نیز راحت‌تر به شما کمک کنند.

 در رابطه با تاریخچه برند خود تولید محتوا کنید

یک روش بسیار ساده در زمینه پیدا کردن سوژه تولید محتوا صحبت در رابطه با برندتان می‌باشد. شما می‌توانید محتوا های گوناگون و متنوعی را طراحی کنید که تماماً در رابطه با برند شما صحبت می‌کنند. مطمئن باشید که اگر از روش‌ های مناسبی مانند داستان سرایی استفاده کنید، مخاطبین راحت‌تر به سمت شما جذب می‌شوند. شاید به‌ خودی‌ خود داستان سرپا شدن و به وجود آمدن برند شما زیاد جذاب نباشد. اما شما می‌توانید با اضافه کردن المان‌ های گوناگون، این داستان‌سازی را برای مخاطبین خود جذاب‌تر کنید.

 

از گوگل کمک بگیرید 

یک روش بسیار آسان برای پیدا کردن سوژه تولید محتوا کمک گرفتن از گوگل می‌باشد. در چند پاراگراف پیشین برای شما گفتیم که روند پیدا کردن سوژه تولید محتوا چگونه می‌باشد. هنگامی‌ که شما بعد از مرحله طوفان ذهنی به دسته‌بندی کلمات وارد شدید، می‌توانید کلماتی که به نظرتان اولویت بیشتری دارند را در سرچ باکس گوگل سرچ کنید. این روش ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روشی می‌باشد که می‌تواند به شما کمک کند ایده‌ های مناسب برای تولید محتوا به سرتان بزند.

هنگامی‌ که شما یک کلمه و یک عبارت را در سرچ باکس گوگل سرچ می‌کنید، ترند های مربوط به آن عبارت برای شما نمایش داده می‌شوند. شما می‌توانید با دقت به این پیشنهادات ایده‌پردازی خوبی را داشته باشید. علاوه ‌بر این‌ که عبارت ‌ها و ترکیب ‌های نشان ‌دادن توسط گوگل می‌توانند ایده‌ های بسیار نابی را به ذهن شما به شما ارائه دهند، جزو موضوعات بسیار پرطرف‌دار نیز هستند. شما با استفاده از این روش می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن یک سوژه تولید محتوای باکیفیت را پیدا کنید.

به بخش نظرسنجی سایت خود مراجعه فرمایید 

اگر سایت شما دارای بخش نظرسنجی است، برای پیدا کردن سوژه تولید محتوا می‌توانید به این بخش مراجعه فرمایید. می‌توانید از کاربران خود بخواهید تا در رابطه با موضوعات مورد علاقه خودشان برای شما بنویسند تا شما بتوانید با ایده گیری از این موضوعات، سوژه تولید محتوای خود را پیدا کنید. این روش هم باعث جذب مخاطبین به سمت شما می‌شود هم می‌تواند کار شما را برای پیدا کردن سوژه تولید محتوا راحت‌تر کند.

 

بعد از پیدا کردن سوژه تولید محتوا چه کار کنم؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که بعد از این‌ که سوژه خود را انتخاب کردید، چگونه به تولید محتوا بپردازید؟ آیا شما به‌ عنوان یک فعال اجتماعی در رابطه با نحوه تولید محتوا اطلاعاتی را دارید یا خیر؟ اگر به‌ دنبال خدمات ‌دهنده هایی هستید تا کار تولید محتوا را برای شما انجام دهند، مقاله خوبی را برای خواندن انتخاب کرده‌اید. یکی از خدمات ‌دهندگانی که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند، سایت رایا مارکتینگ می‌باشد. این سایت در زمینه تولید انواع مختلف محتوا فعالیت می‌کند. حتی شما می‌توانید برای پیدا کردن سوژه تولید محتوا نیز از خدمات این سایت بهره ببرید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.