مفید بود؟

محتوای سئو شده یکی از مهم ترین موارد در سئو داخلی است.

می توان گفت که تقریبا تمامی سایت ها نیاز به تولید محتوا دارند.

سئو محتو می تواند در افزایش رتبه یک سایت به شدت تاثیر گذار باشد.

محتوای سئو شده متنی است که بر اساس اصول سئو نوشته شده باشد.

در ادامه ۱۴ اصول مهم نگارش محتوا را بررسی می کنیم.

همراه ما باشید.

فهرست مطالب

  • محتوای سئو شده چیست؟
  • اصول نگارش محتوای سئو شده
    • ۱٫ تحقیق کلمات کلیدی
      • ۱٫انتخاب کلمه کلیدی اصلی مقاله (Main Keyword)
      • 2. پیدا کردن کلمات کلیدی بلند و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی (Long Tail Keyword)
      • 3. پیدا کردن کلمات مشابه کلمه کلیدی اصلی (LSI Keywords)
      • 4. درک قصد اکثریت کاربران از سرچ یک کلمه خاص
    • ۲٫ انتخاب عنوان جذاب (Heading 1)
    • 3. نگارش متاتایتل (Meta Title)
    • 4. نگارش متادیسکریپشن (Meta Discription)
    • 5. استفاده درست از تگ های h
    • 6. استفاده از تصویر
    • ۷٫ لینک سازی داخلی و خارجی
    • ۸٫ طول محتوا
    • ۹٫ توجه به خوانایی مطالب
    • ۱۰٫ استفاده از CTA در پایان یک مطلب
    • ۱۱٫ به روز رسانی محتوا
    • ۱۲٫ استفاده از محتوای ویدیویی و صوتی
    • ۱۳٫ رعایت اصول نگارشی
    • ۱۴٫ استفاده از نوشته در محتوای ویدیویی و صوتی
  • جمع بندی

محتوای سئو شده چیست؟

رسیدن به صفحه اول گوگل نیاز به رعایت موارد بسیاری دارد که بدون شک یکی از مهم ترین آن ها، نگارش محتوای سئو شده است.

شاید هرکسی بتواند به نگارش محتوا بپردازد؛ اما نگارش محتوایی که با اصول سئو هماهنگ باشد و سایت را به صفحه اول گوگل برساند، کار هرکسی نیست.

در ابتدا اجازه دهید توضیح دهیم منظور از محتوای یک وب سایت چیست.

هر سایتی در رابطه با یک حوزه به خصوص فعالیت می کند.

برای مثال حوزه مربوط به سئو، فروش کامپیوتر، جواهرات و …

همه این سایت ها نیاز به وجود محتواهایی در سایت خود دارند.

سایت مربوط به سئو مطالبی در رابطه با سئو تولید می کند و سایتی که به فروش کامپیوتر می پردازد، در رابطه با کامپیوتر تولید محتوا می کند.

یک محتوا می تواند از یک متن با حداقل ۳۰۰ کلمه، تصویر، ویدیو و صدا تشکیل شده باشد.

البته به کارگیری همه موارد بالا ضروری نیست.

میان تولید محتوا و سئو رابطه تنگاتنگی برقرار است.

به این معنا که فردی که نوشتن بلد باشد اما اصول سئو را نداند، نمی تواند به تولید محتوا بپردازد و بالعکس؛ شخصی که سئو را بلد باشد اما نتواند بنویسد، مناسب تولید محتوا نیست.

بنابراین بهتر است افرادی که در حوزه تولید محتوای وب سایت فعالیت می کنند، تا حدودی با اهداف سئو آشنا باشند.

اصول نگارش محتوای سئو شده

۱٫ تحقیق کلمات کلیدی

از مهم ترین موضوعات در دنیای وب کلمه کلیدی است.

هر سایتی کلمات مخصوصی را در نظر دارد که می خواهد با آن ها به صفحه اول نتایج گوگل دست پیدا کند.

شاید عجیب باشد؛ اما در دنیای وب، جنگ بزرگ، بر سر کلمات است.

نوشتن یک مقاله نیز با تحقیق کلمات کلیدی آغاز می شود.

تحقیق کلمات کلیدی به چند هدف انجام می گیرد.

۱٫انتخاب کلمه کلیدی اصلی مقاله (Main Keyword)

کلمه کلیدی اصلی یک محتوا، کلمه ای است که کسب رتبه در آن برای شما در اولویت قرار دارد.

بهتر است Main Keyword در اول پارگراف ابتدایی به کار رود.

شروع کردن مقاله با کلمه کلیدی اصلی الزامی نیست؛ اما به کار بردن آن در اولین و آخرین پارگراف ضروری است.

همچنین باید از Main Keyword خود به طور پراکنده در متن نیز استفاده کنید.

تعداد دفعات استفاده از کلمه کلیدی اصلی یعنی چگالی کلمه کلیدی کاملا بستگی به طول محتوای شما دارد.

با استفاده از افزونه یواست سئو می توانید میزان به کار بردن کلمه کلیدی را در هر مقاله بفهمید.

مقاله مرتبط: کلمه کلیدی در یواست سئو چیست؟

دو نکته مهم:

هر کلمه کلیدی باید فقط و فقط برای یک صفحه از سایت مشخص شود. شما به هیچ عنوان نمی توانید برای دو صفحه متفاوت یک کلمه کلیدی را در نظر بگیرید. در صورت بروز این اشتباه، سایت شما دچار مشکل کنیبالیزیشن می شود.

قالب وردپرس چیست؟ آشنایی با بهترین قالب های وردپرس
>>

هیچ گاه با کلمه کلیدی اصلی یک محتوا به یک صفحه دیگر لینک ندهید.

۲٫ پیدا کردن کلمات کلیدی بلند و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی (Long Tail Keyword)

کلمات کلیدی کوتاه دو مشکل عمده دارند.

  • رقابت در آن ها بسیار سخت است.
  • درک قصد کاربر از سرچ آن ها دقیقا مشخص نیست.

برای مثال کاربری که کلمه خانه را سرچ می کند دقیقا چه قصدی دارد؟

آیا به دنبال خرید خانه است؟ یا رهن آن؟ شاید هم فقط به دنبال عکس خانه است؟

در این جا است که شما نمی توانید به طور دقیق تصمیم بگیرید که کلمه خانه را در کدام صفحه خود به کار بگیرید.

اما در رابطه با کلمه خرید خانه در تهران اوضاع فرق می کند.

کلمه خرید خانه در تهران کلمه کلیدی طولانی ای است که قصد کاربر در آن کاملا مشخص است.

استفاده از Long Tail Keyword باعث می شود که صفحات شما برای همان منظوری بالا بیایند که کاربر می خواهد.

همچینن رقابت در آن ها به مراتب راحت تر است.

۳٫ پیدا کردن کلمات مشابه کلمه کلیدی اصلی (LSI Keywords)

کلمات کلیدی مشابه کلمات مربوط به کلمه کلیدی اصلی هستند و استفاده از آن ها در متن سئو شده ضروری است.

همین الان تصور کنید که می خواهید در رابطه با عید نوروز صحبت کنید.

در صحبت خود چه کلماتی را به کار می گیرید؟

کلماتی مانند عید دیدنی، سفره هفت سین، بهار، سال جدید، عمو نوروز، سبزه و …

تمامی کلمات بالا LSI کلمه عید نوروز هستند.

شما با استفاده از LSI Keyword ها مفهوم مورد نظر خود را بهتر به کاربران و به گوگل انتقال می دهید.

بهترین راه برای یافتن کلمات کلیدی مشابه توجه به کلماتی است که هنگام سرچ کردن در گوگل به شما پیشنهاد می شود.

برای مثال برای کلمه سئو عکس:

۴٫ درک قصد اکثریت کاربران از سرچ یک کلمه خاص

زمانی ممکن است شما واقعا ندانید که کاربران از سرچ یک کلمه خاص به دنبال چه چیزی هستند.

گوگل کسی است که قصد کاربران را می داند؛ پس باید از آن کمک بگیرید.

برای مثال ممکن است از خود بپرسید کاربری که کلمه گوشی سامسونگ را سرچ می کند، چه قصدی دارد؟

آیا می خواهد در رابطه با این گوشی اطلاعات به دست آورد؟

آیا به دنبال تاریخچه گوشی های سامسونگ است؟

یا به دنبال اطلاع از قیمت و خرید گوشی سامسونگ است؟

خب با یک سرچ ساده در گوگل متوجه می شوید که با کلمه گوشی سامسونگ صفحات قیمت و خرید نمایش داده می شوند.

گوگل می تواند قصد کاربران از جستجو را تشخیص دهد؛ پس بهترین نتیجه را به آن ها نشان خواهد داد.

در این مرحله شما متوجه خواهید شد که کلمه گوشی سامسونگ خود را برای چه صفحه ای از سایت خود به کار بگیرید.

۲٫ انتخاب عنوان جذاب (Heading 1)

منظور از عنوان یا h1 نامی است که برای مقاله خود انتخاب می کنید.

برای مثال در این مقاله عبارت (محتوای سئو شده چیست؟ آموزش کامل ۱۴ نکته مهم در نگارش محتوای سئو شده)

عنوان است.

در نگارش عنوان توجه داشته باشید که عنوان یک مقاله باید در رابطه با متن پیش روی کاربر توضیح دهد.

یعنی کاربران با مشاهده h1 مقاله باید بدانند که آن مطلب در رابطه با چیست.

سعی کنید که حتما کلمه کلیدی اصلی خود را در عنوان به کار ببرید.

۳٫ نگارش متاتایتل (Meta Title)

متاتایتل متنی است که در نتایج جستجو به کاربر نمایش داده می شود.

این متن به شدت بر نرخ کلیک یا CTR شما تاثیر گذار است.

به این معنی که جذاب نوشتن آن باعث می شود که کاربران برای کلیک کردن بر آن ترغیب شوند یا نه.

  1. در نوشتن متاتایتل موارد زیر را رعایت کنید.
  2. از کلمه کلیدی اصلی در آن استفاده کنید.
  3. برای جذابیت بیشتر می توانید از اعداد و کاراکترها استفاده کنید.
  4. طول متاتایتل را بین ۶۰ تا ۷۰ کاراکتر نگه دارید. در صورت طولانی بودن متاتایتل متن آن به کاربر به صورت سه نقطه نشان داده خواهد شد.
59 آمار جالب درباره موتورهای جستجو
>>

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با متاتایتل به دو مقاله زیر مراجعه کنید.

تگ عنوان صفحه چیست و چگونه باید سئو عنوان صفحه را بهینه سازی کرد؟

چگونه تگ عنوان بنویسیم؟

۴٫ نگارش متادیسکریپشن (Meta Discription)

متادیسکریپشن به عنوان توضیحات تکمیلی در زیر متاتایتل به کار می رود.

نکاتی که باید در نگارش متادیسکریپشن به آن دقت کنید.

  • طول آن باید بین ۱۵۰ تا ۱۶۵ کاراکتر باشد.
  • از کلمه کلیدی اصلی در آن استفاده کنید اما نهایتا یک یا دو بار.
  • در رابطه با محتوای صفحه خود توضیح دهید.

اگر می خواهید به طور کامل با متادیسکریپشن و روش نگارش آن آشنا شوید به مقالات زیر مراجعه کنید.

آموزش جامع نوشتن توضیحات متا برای افزایش بازدید سایت

متا تگ توضیحات: ۵ قانون متا دیسکریپشن

۵٫ استفاده درست از تگ های h

تگ های h1 تا h6 تیترهای مقالات هستند.

درک نحوه استفاده از تگ های h و به کارگیری درست آن ها در یک مقاله از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

حتما تا به حال تیترهای یک کتاب را مشاهده کرده اید که بخش های مختلف آن کتاب را تقسیم بندی می کنند.

خب تگ های h1 تا h6 نیز همین وظیفه را در محتواهای سایت دارند.

شما با به کارگیری تگ های h، به محتوای خود نظم می دهید و درک آن را برای کاربران و گوگل راحت تر می کنید.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در این زمینه و همچنین آموزش استفاده از تگ های h، به مقاله تگ h چیست؟ نحوه استفاده از تگ های h1 تا h6 مراجعه کنید.

۶٫ استفاده از تصویر

یکی از موارد بسیار تاثیر گذار در یک محتوا، استفاده از عکس است؛ اما نه هر عکسی.

به طور کل سئو عکس شامل موارد زیر است:

  • در درجه اول مرتبط و با کیفیت باشند.
  • از سایت های کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت استفاده کنید تا حجم عکس های شما تا حد ممکن پایین باشد.
  • حتما برای تمامی عکس های خود از متن جایگزین (ALT) استفاده کنید.

۷٫ لینک سازی داخلی و خارجی

استفاده از لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی در هر محتوا از ضروریات است.

لینک سازی داخلی به کاربران و گوگل کمک می کند که درک درستی از روابط میان محتواهای شما به دست آورند.

برای مثال شما مطلبی در رابطه با سئو تکنیکال دارید و در یک بخش آن در رابطه با طراحی ریسپانسیو توضیح می دهید.

حالا می دانید که کاربران شما ممکن است بخواهند در رابطه با ریسپانسیو کردن سایت اطلاعات بیشتری داشته باشند که در این مقاله نمی گنجد.

پس مقاله کاملی در رابطه با ریسپانسیو می نویسید و در مقاله سئو تکنیکال به آن لینک می دهید.

این گونه دسترسی کاربران به مقالات سایت شما راحت تر می شود.

۳ مورد مهم در لینک سازی:

۱٫توجه کنید که باید از وجود صفحات یتیم (Orphan Page) در سایت خود جلوگیری کنید.

صفحات یتیم صفحاتی هستند که صفحه ای به آن ها لینک نداده است و آن ها نیز به مقاله دیگری لینک نداده اند.

وجود Orphan Page ها در سایت به هیچ عنوان برای سئو شما مفید نیست.

۲٫ یکی دیگر از موارد مورد توجه، جلوگیری از وجود لینک های شکسته است.

لینک شکسته لینکی است که کاربر را به صفحاتی هدایت می کند که محتوایی در آن ها وجود ندارد.

دلایل وجود این لینک ها متفاوت است.

در مقاله لینک شکسته چیست به طور مفصل در رابطه با آن ها توضیح دادیم.

وجود Broken Link برای سایت شما مضر است و باید برطرف شود.

۳٫ در لینک سازی داخلی به محتوای کرنر استون خود توجه کنید.

محتوای کرنر استون محتوایی است که کسب رتبه در آن، برای شما در اولویت قرار دارد.

متا تگ توضیحات : 5 قانون متا دیسکریپشن
>>

زمانی که از محتواهای مرتبط با کرنر استون، به آن لینک بدهید، اهمیت آن را برای گوگل مشخص می کنید.

۸٫ طول محتوا

این تصور که هرچه یک محتوا طولانی تر باشد بهتر است، درست نیست.

شما باید به اندازه ای که نیاز است بنویسید.

نوشتن محتوای با کیفیت را قربانی طولانی کردن آن نکنید.

تنها به راضی کردن کاربران خود توجه کنید.

به اندازه ای بنویسید که کاربران برای پاسخ سوال خود به آن نیاز دارند.

کیفیت یک محتوا همیشه بر کمیت آن اولویت دارد.

۹٫ توجه به خوانایی مطالب

خواندن یک مطلب در فضای وب، با خواندن کتاب متفاوت است.

زمانی که مطلب شما از خوانایی بالایی برخوردار نباشد، افراد را به زودی خسته و مجبور به ترک سایت شما می کند.

برای افزایش خوانایی مطالب خود، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  1. از فونت های خیلی ریز یا خیلی درشت استفاده نکنید.
  2. پاراگراف های خود را بیش از اندازه طولانی نسازید.
  3. البته که باید تا حد ممکن غلط املایی ها را کاهش دهید.
  4. بیش از اندازه جملات مجهول را به کار نبرید.
  5. مهم ترین نکته ای که باید آن را در نظر بگیرید این است که اکثریت کاربران، متن شما را در گوشی موبایل مطالعه می کنند؛ بنابراین به بهینه سازی مطالب برای گوشی موبایل توجه ویژه ای داشته باشید.

۱۰٫ استفاده از CTA در پایان یک مطلب

CTA خلاصه عبارت Call To Action است.

به طور حتم شما از انتشار هر مطلب در سایت خود، هدفی برای کسب و کار خود در نظر دارید.

هدف شما از نگارش یک مطلب برای کاربر چیست؟

شما از کاربر خود انتظار دارید چه کاری انجام دهد؟

آیا می خواهید مشارکت کند؟ پس او را به سمت مشارکت هدایت کنید.

استفاده از CTA می تواند شامل به کارگیری فرم عضویت در پایان مقاله، دعوت به کامنت گذاری و مواردی از این دست باشد.

۱۱٫ به روز رسانی محتوا

محتوای های خود را به روز رسانی کنید.

محتوا را بعد از نگارش، به مدت طولانی به امان خدا ول نکنید.

بعد از مدتی بهتر است مطلبی به آن اضافه کنید (اگر نیاز دارد)، شاید می توانید عکس های آن را بهینه کنید و …

برای مثال مطلبی در رابطه با بهترین فیلم های یک کارگردان است.

امسال کارگردان مورد نظر، فیلم جدیدی ساخته است.

خب می توانید با اضافه کردن توضیحاتی در رابطه با فیلم جدید کارگردان به مطلب قبلی، آن را بهینه کنید.

۱۲٫ استفاده از محتوای ویدیویی و صوتی

استفاده از ویدیو و یا پادکست در یک محتوا ضروری نیست؛ اما در صورت نیاز می تواند به سئو محتوای شما کمک کند.

اگر حس می کنید در مواردی با انتشار یک ویدیو یا محتوای صوتی، به کاربران در درک بهتر یک مطلب کمک می کنید، چرا که نه؟ حتما آن را به کار بگیرید.

۱۳٫ رعایت اصول نگارشی

همیشه باید اصول نگارشی را به درستی به کار بگیرید.

اگر از اصول نگارشی به درستی استفاده نکنید، اعتماد کاربران خود را از دست خواهید داد.

۱۴٫ استفاده از نوشته در محتوای ویدیویی و صوتی

اگر محتوای شما کلا ویدیو یا صوت است، حتما از نوشته نیز استفاده کنید.

نوشته شما می تواند توضیحاتی در رابطه با ویدیوی پیش روی مخاطبان باشد.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با ۱۴ نکته مهم در نگارش محتوای سئو شده صحبت کردیم.

توجه داشته باشید که تولید محتوای درست علاوه بر رعایت اصول سئو، نیاز به تمرین بسیار زیاد دارد.

کسی که نخوانده است، نمی تواند بنویسد.

بنابراین برای کسب مهارت در این زمینه به مطالعه بسیار بپردازید.

محتوای سایت های معتبر را بخوانید و از آن ها یاد بگیرید.

در پایان اگر سوال و یا پیشنهادی در این زمینه دارید حتما با ما در میان گذارید تا در اولین فرصت ممکن به آن پاسخ دهیم.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.