در این مقاله سعی داریم در مورد یکی دیگر از ابزارهای سئو به نام گوگل آنالیتیکس صحبت کنیم. ابزاری که با کمک آن میتوان رفتار کاربران سایتتان را آنالیز کنید و برای ادامه مسیر وب سایت خود تصمیمات مهمی را بگیرید.
شما ممکن است یک وب سایت عالی طراحی کرده باشید، اما در صورتی که ندانید بازدید کنندگان وب سایت شما کی هستند؟ از کجا میآیند؟ از کدام صفحه بازدید میکنند؟ چه مدت در سایت شما میمانند و چرا و چه موقع سایت را ترک میکنند؟ صفحات پربازدید شما کدام صفحات هستند؟ چه تعداد از بازدیدکنندگان شما تبدیل به مشتری شده اند؟ چطور میتوانید مخاطب درست را هدف قرار دهید و از هدر دادن زمان، هزینه و تلاشتان جلوگیری کنید؟
برای این که بتوانید وب سایتتان را به گونهای کارآمد بهینه کنید، باید جواب این سوالات و سوالات مهم دیگر را بدانید.
این دقیقاً همان جایی است که گوگل آنالیتیکس Google Analytics میتواند کمک شایانی به شما کند، زیرا میتواند دیدگاه روشنی در مورد ترافیک وب سایت به شما بدهد تا بدانید که چگونه میتوانید عملکرد سایت خود را بهبود دهید و مطمئن باشید که نرخ تبدیل وب سایت شما روندی ادامه دار خواهد بود.
گوگل آنالیتیکس در واقع مانند کنسول جستجوی گوگل یک ابزار کاملا رایگان برای آنالیز وب سایت است که توسط گوگل ارائه شده و به شما کمک میکند تا ترافیک وب سایت خود را بسنجید و اطلاعات حیاتی درباره بازدید کنندگان وب سایت خود جمع کنید. این ابزار میتواند پاسخ تمام سؤالاتی را که در بالا پرسیدیم به شما بدهد و به این ترتیب شما را قادر سازد تا ببینید که وب سایت شما در واقع چگونه عمل میکند.
زمانی که متوجه میشوید چه چیزی در وب سایت شما خوب عمل میکند و چه چیزی موثر نیست، میدانید دقیقاً چه گامهایی را باید برای بهینه سازی وب سایت خود و هر قسمت از مطالب ارائه شده در آن با هدف درگیر کردن بازدید کنندگان خود و ارائه اطلاعات به آنها بردارید.
از آنجا که گوگل آنالیتیکس تصویر روشنی از تغییراتی که شما باید برای بهبود سایت خود و به حداکثر رساندن نرخ تبدیل خود داشته باشید به شما میدهد، ناگفته نماند که قدم بعدی شما در جهت پیشرفت سایتتان قطعاً باید با استفاده از این ابزار باشد.
چرا؟ زیرا کاملاً رایگان است و با توجه به اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دهد، میتوانید مطمئن باشید که به شما کمک میکند تا هر فعالیت بازاریابی آنلاین خود را، در راستای بهره بری از وب سایتتان پیش ببرید.
وقتی به عنوان یک مبتدی به Google Analytics دسترسی پیدا میکنید، ممکن است در ابتدا همه چیز آن برای شما نامفهوم به نظر برسد و غافلگیرتان کند، اما ما در این راهنمای pmpr قصد داریم تمام مطالب مربوط به آنالیتیکس را به شما آموزش دهیم تا در پایان مقاله شما بتوانید از این ابزار رایگان و کاربردی گوگل به صورت حرفهای برای افزایش عملکرد سایتتان استفاده کنید.
قبل از شروع کار با Google Analytics، باید یک اکانت Google ایجاد کنید. سپس با حساب Google خود میتوانید به Google Analytics دسترسی داشته باشید.
پس از ایجاد حساب Google خود، زمان آن است که وارد سایت Google Analytics شوید.
[pmpr_button text=”گوگل آنالیتیکس” link=”https://analytics.google.com” rel=”nofollow” icon_right=”0″ align=”center”]بری این کار کافی است که روی دکمه بالا کلیک کرده و به صفحه آنالیتیکس هدایت شوید، در آنجا باید روی دکمه سبز ثبت نام به صورت رایگان کلیک کنید.
بعد از کلیک از شما خواسته میشود که اطلاعات خود را تکمیل کنید
در اینجا باید اطلاعات مربوط به وب سایتی که برای آن حساب کاربری ایجاد میکنید را وارد نمایید.
پس از وارد کردن اطلاعات لازم، باید تنظیمات اشتراک داده خود را پیکربندی کنید. گزینههایی که درست در زیر مشاهده میکنید
پس از این مرحله به سادگی بر روی دکمه آبی دریافت «Tracking ID» کلیک کنید و نکته بعدی که شما باید انجام دهید این است که با شرایط و ضوابط Google Analytics موافقت کنید، برای این کار پس از کلیک بر روی دکمه، پنجره پاپ آپ برایتان باز میشود.
هنگامی که با شرایط و ضوابط موافقت کردید به صفحه بعدی خواهید رسید که برای رسیدن به کد رهگیری خود باید بر روی برچسب Admin کلیک کنید. در تب Admin، باید به ستون ACCOUNT بروید و از منوی کشویی حساب خود را انتخاب کنید. پس از آن، به ستون PROPERTY بروید، از منوی کشویی یک ویژگی را انتخاب کنید و به مسیر Tracking Info > tracking code کد رهگیری بروید.
برای اینکه Google Analytics قادر به سنجش و گزارش فعالیتهای وب سایت شما باشد، باید کد رهگیری شما در هر صفحهای از وب سایت که میخواهید آنالیز کنید، نصب شود. نصب کدها به نوع وب سایت شما و بستر CMSای که استفاده میکنید، بستگی دارد.
به عنوان مثال، اگر وب سایت WordPress دارید، میتوانید MonsterInsights استفاده کنید که بهترین افزونه Google Analytics برای WordPress است و به شما این امکان را میدهد تا به راحتی کد رهگیری خود را در هر صفحهای که میخواهید نصب کنید.
از طرف دیگر، اگر وب سایت شما با فایلهای HTML ساخته شده است، میتوانید کد رهگیری خود را با استفاده از ویرایشگر آنلاین HTML یا یک برنامه ویرایشگر متن مانند Notepad (ویندوز) به کد منبع هر صفحه وب سایت خود اضافه کنید. TextEdit (مک). میتوانید با اضافه کردن آن قبل از تگ در هر صفحه، آن را آنالیز کنید.
بعد از ویرایش کد در برنامه ویرایشگر متن، باید با استفاده از یک برنامه FTP (پروتکل انتقال فایل) مانند SmartFTP یا FileZilla، فایلهای کدگذاری شده را در صفحات سایت خود بارگذاری کنید. با این حال، برای اینکه بتوانید از FTP استفاده کنید، باید HTML پایه را بدانید.
با دنبال کردن یکی از دو روش بعدی، میتوانید کد Google Analytics را در سایت وردپرسی خود نصب کنید.
روش ۱: اضافه کردن کد Google Analytics به صورت دستی
پیروی از مراحل بعدی نیاز به دانش اساسی در وردپرس و نحوه استفاده از قالبها برای مدیریت محتوا دارد.
مرحله 1
پس از کپی کردن کد رهگیری تهیه شده توسط Google Analytics، برای دسترسی به داشبورد، باید از طریق wp-admin به وب سایت خود وارد شوید.
بر روی برگه نمایش در نوار منوی سمت راست ماوس رفته و ویرایشگر را انتخاب کنید.
مرحله 2
پس از باز کردن صفحه ویرایش تم ها، باید به بخش Templates که در سمت چپ صفحه قرار دارد، نگاهی بیندازید. شما به دنبال پروندهای با عنوان «header. php» هستید. برای سرعت بخشیدن به کارها، میتوانید «CTRL + F» را فشار داده و نام این پرونده را جستجو کنید. هنگامی که آن را پیدا کردید، روی آن کلیک کنید.
مرحله 3
بعد از کلیک بر روی «header. php»، ویرایشگر Theme آن را باز کرده و به شما امکان ویرایش را میدهد. شما باید به دنبال تگ باشید. برای یافتن سریع آن، «CTRL + F» را فشار داده و «» را جستجو کنید.
در مقابل این تگ کلیک کنید، Enter را فشار داده و کد رهگیری را درست بالای آن قرار دهید.
مرحله 4
بعد از اینکه کد را اضافه کردید، روی دکمه «Update File یا بروزرسانی پرونده»، واقع در زیر ناحیه ویرایش فایل کلیک کنید.
مرحله 5
به منظور بررسی اینکه کارها را به درستی انجام داده اید، باید به برگهای که Google Analytics باز کرده است برگردید. چند دقیقه برای آن وقت بگذارید و refresh کنید تا ببینید حساب Google Analytic شما دادهای را دریافت میکند یا خیر. اگر دادهای وجود ندارد، میتوانید با کلیک بر روی دکمه «Send test traffic» آن را تست کنید.
برای دیدن گزارشهای دادههای ترافیکی واقعی باید بعد از گذشت ۱۲-۲۴ ساعت پس از به روزرسانی پرونده «header. php» به برگه گزارشگر در Google Analytics باز گردید.
با نصب و تنظیم افزونه Google Analytics for WordPress by MonsterInsights میتوانید Google Analytics را به وب سایت خود اضافه کنید. پیکربندی این افزونه بسیار آسان است و به شما امکان میدهد بلافاصله پس از پیکربندی، ردیابی ترافیک وب سایت را شروع کنید.
مرحله 1
روی گزینه افزونههای درون منوی پیشخوان وردپرس کلیک کرده و سپس روی Add New کلیک کنید.
مرحله 2
در نوار جستجوی موجود در صفحه کافی است که نام افزونه را سرچ کرده و آن را نصب و فعال کنید.
مرحله 3
اکنون باید افزونهای که به تازگی نصب و فعال کردهاید را پیکربندی کنید. برای این کار، باید با تنظیم کردن Insights در نوار سمت راست و کلیک بر روی تنظیمات، به تنظیمات دسترسی پیدا کنید.
با این کار صفحه تنظیمات افزونه باز میشود.
مرحله 4
حال باید حساب Google Analytics خود را به افزونه وصل کنید. میتوانید با تأیید اعتبار خودکار آن با حساب Google خود، این کار را انجام دهید.
با تأیید خودکار، به Google Analytics خود وارد شوید و روی «تأیید اعتبار با حساب Google خود» کلیک کنید. برای اینکه بتوانید حساب Google Analytic خود را به افزونه متصل کنید، باید مراحل تنظیم را طی کنید.
کد UA را به صورت دستی وارد کنید. بر روی «authenticate manually» کلیک کنید. به صفحه تنظیمات افزونه لینک میشوید.
شما باید به حساب Google Analytics خود بروید و در Property > Tracking Info به دنبال کد رهگیری باشید. کپی کردن کل کد، از جمله UA که در زیر برچسب ID Tracking قرار دارد. تصویر زیر را بررسی کنید.
به برگه تنظیمات افزونه برگردید، کد را پیست کرده و روی دکمه «ذخیره تغییرات» کلیک کنید. ۱۲ تا ۲۴ ساعت برای بررسی اطلاعات ترافیک سایت زمان لازم است.
اگر از تأیید اعتبار خودکار استفاده کرده اید، میتوانید از طریق پنل wp-admin خود به داشبورد MonsterInsights دسترسی پیدا کرده و تمام دادههایی را که پلاگین به طور خودکار از حساب Google Analytics شما خارج میکند، مشاهده کنید. از طرف دیگر، اگر tracking ID را به صورت دستی وارد کرده باشید، باید با ورود به حساب گوگل آنالیتیکس خود، دادهها را بررسی کنید.
مرحله ۴: مخاطبینتان را بشناسید
وقتی به این مرحله رسیدید، میتوانید دادههای خود را بررسی کنید، اما چند ساعت طول میکشد تا حساب کاربری شما به روز شود و اطلاعات را نمایش دهد (این کار تا ۲۴ ساعت طول میکشد). این مدت، زمان مناسبی است که شما در مورد نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس یاد بگیرید.
تنظیم Site Search به شما کمک میکند، تا بفهمید که بازدیدکنندگان سایت شما به دنبال چه چیزی هستند. ابتدا باید وارد حساب گوگل آنالیتیکس Google Analytics خود شوید و به برگه Admin بروید، جایی که سه ستون را مشاهده خواهید کرد: ACCOUNT، PROPERTY و VIEW. به ستون VIEW بروید و بر روی View Settings کلیک کنید.
در اینجا میتوانید تنظیمات Site Search را مشاهده کنید، جایی که نیاز دارید پیگیری Site Search را روشن کنید. پس از آن جعبه Query Parameter در اختیارتان قرار میگیرد که باید پارامتر Site Search خود را وارد کنید.
پارامتر کوئری معمولاً «s» یا «q» است، اما میتوانید با انجام جستجو در وب سایت خود، این موضوع را بررسی کنید. کافی است که در کادر جستجوی سایت خود کلمه را جستجو کنید، پارامتر کوئری در URL درست قبل از کوئری جستجو قرار میگیرد. به عنوان مثال، اگر کلمه «موبایل» را در Google جستجو میکنید، URL برای نتیجه جستجوی شما چنین خواهد بود:
http://google.com/؟ hl=en&q=mobile…
بنابراین، پارامتر جستجوی شما «q» خواهد بود (درست قبل از «= موبایل»).
پس از آن، فقط روی دکمه ذخیره کلیک کنید، Google Analytics قادر خواهد بود هر جستجویی در وب سایت شما را ردیابی کند.
برای اینکه Google Analytics بتواند فعالیت مهم درون وب سایت شما را پیگیری کند، باید اهداف خود را تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر وب سایت تجارت الکترونیکی دارید، باید یک صفحه تأیید برای مشتریان خود داشته باشید که پس از اتمام خرید، آنها روی آن فرود آیند یا اگر از فرم اطلاعات تماس برای تولید سرنخ استفاده میکنید، باید برای بازدید کنندگان وب سایتتان پس از عضویت، یک صفحه برای تشکر ایجاد کنید.
این موضوع چرا مهم است؟ هنگامی که اهداف خاصی را تعیین میکنید، Google Analytics قادر خواهد بود تا نرخ تبدیل سایت شما را پیگیری کند و اطلاعاتی اساسی در اختیارتان قرار دهد که به شما در تعیین اثربخشی وب سایتتان کمک کند.
هنگامی که اقدامات خاصی را به عنوان اهداف پیکربندی میکنید و بازدید کنندگان وب سایت شما این اقدامات را انجام میدهند، گوگل آنالیتیکس Google Analytics آن را به عنوان تبدیل ثبت میکند و شما قادر خواهید بود از هر تلاشی، تصویری روشن بدست آورید. با تمام اطلاعاتی که دریافت میکنید دقیقاً میدانید چه چیزی در سایتتان اتفاق میافتد و آیا نتیجهای دارد تا بتوانید تغییرات لازم را در صورت لزوم پیاده سازی کنید و به بهبود وب سایت خود کمک کنید.
شما میتوانید حداکثر ۲۰ هدف ایجاد کنید و هر زمان که فعالیت مشخصی آغاز شود، گوگل آنالیتیکس آن را اندازه گیری کرده و گزارش مفصلی را برای شما ارائه میدهد.
بر روی تب Admin در آنالیتیکس کلیک کنید و به ستون VIEW بروید، جایی که باید روی Goals کلیک کنید.
و در مرحله بعد روی دکمه قرمز NEW GOAL کلیک کنید.
پس از آن، سه مرحلهای را باید انجام دهید تا هدفتان ایجاد شود.
این مرحله شامل سه گزینه برای تنظیم اهداف است:
- آنهایی که از یک الگوی استفاده میکنند
- ایجاد اهداف سفارشی
- ایجاد اهداف هوشمند
گزینهای که انتخاب میکنید بستگی به وب سایت شما و اهداف تجاریتان دارد.
گزینه1: Template
در قالب الگو چهار دسته هدف پیدا خواهید کرد:
- REVENUE
- ACQUISITION
- EnquirY
- ENGAGEMENT
الگوهای هدف میتواند به شما در تعیین اهدافی کمک کند که با اهداف تجاریتان هماهنگ باشد. شما میتوانید برای هر یک از این دسته بندیها هدفی ایجاد کنید، زیرا این امر به شما کمک میکند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تعامل بازدید کنندگان وب سایت خود با مطالبی که برای آنها تهیه کرده اید، یادبگیرید.
گزینه ۲: مشتری
در صورتی که گزینه اول برای شما مهم نیست (و اگر گزینه سوم Smart Goals هم برای شما مهم نیست یا کاربردی ندارد)، باید گزینه Custom را انتخاب کنید، پس از آن کافیست روی دکمه مرحله بعدی کلیک کنید.
گزینه ۳: اهداف هوشمند
اهداف هوشمند میتواند به تبلیغ کنندگان گوگل AdWords کمک کند تا از ابزارهای بهینه سازی AdWords برای ردیابی و افزایش تبدیلهای خود استفاده کنند. وقتی گزینه اهداف هوشمند را انتخاب میکنید، گوگل آنالیتیکس Google Analytics به هر یک از بازیدهای وب سایت شما نمرهای میدهد تا به شما در تعیین اینکه کدام بازدیدها به احتمال زیاد منجر به تبدیل میشوند، کمک کند. بنابراین، این بازدیدها را به اهداف هوشمند ترجمه میکند.
اگر این گزینه برای وب سایت شما کاربرد دارد و میخواهید آن را انتخاب کنید، تمام کاری که باید انجام دهید اینست که نام هدف هوشمند Smart Goal خود را بدهید و به مرحله بعدی بروید.
این مرحله مستلزم آن است که هدف خود را تعیین کرده و نوع آن را انتخاب کرده باشید. چهار مدل هدف در دسترس است: مقصد، مدت زمان، صفحات یا صفحه در هر دوره و رویداد.
شما باید اهداف خود را به عنوان یک موضوع شهودی نامگذاری کنید تا بتوانید هر بخشی از اطلاعات را در گزارشهای گوگل آنالیتیکس Google Analytics درک کنید. از آنجا که میتوانید بعداً اهداف فعلی خود را تغییر دهید (البته هرگز نمیتوانید آنها را حذف کنید!)، باید اطمینان حاصل کنید که نام آنها قابل درک است و هر نکته دقیق که برای آنها در نظر داشتید را به خاطر میآورید (زیرا تاریخچهای وجود ندارد)، در اینصورت هنگام بررسی گزارشهایتان دچار سردرگمی نمیشوید.
نوع ۱: Destination یا مقصد
اگر هدف شما اندازه گیری میزان اشتراک گذاری موفق وب سایتتان است، به عنوان مثال وقتی میخواهید تعداد بازدیدهای صفحه را به عنوان تبدیل خود در نظر بگیرید، Destination را به عنوان نوع هدف خود انتخاب کنید و بر روی دکمه مرحله بعدی کلیک کنید.
نوع ۲: Duration یا مدت زمان
اگر میخواهید زمان ماندگاری بازدیدکنندگان صفحات خاصی از سایتتان را به عنوان نوع هدفتان در نظر بگیرید، این گزینه را انتخاب کنید.
نوع ۳: صفحات / اسکرین در هر دوره
اگر میخواهید تعداد صفحات در هر دوره را به عنوان یک تبدیل در نطر بگیرید این گزینه را انتخاب کنید.
توجه: اصطلاح «screen» در اینجا وقتی میخواهید از گوگل آنالیتیکس Google Analytics برای اندازه گیری عملکرد یک برنامه تلفن همراه استفاده کنید، به صفحههای برنامه تلفن همراه اطلاق میشود.
نوع ۴: events یا رویدادها
اگر میخواهید تعامل بازدید کنندگان با وب سایت خود را به عنوان تبدیل تلقی کنید، رویداد را به عنوان نوع هدف خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر میخواهید آنها بعد از رسیدن به مرحله پیش فرض قبل تبدیل، یک ویدیو را تماشا کنند، یک هدف رویدادی ایجاد کنید که بتوانید آن را اندازه گیری کنید. میتوانید در مرحله بعد، جزئیات هدف رویداد خود را مشخص کنید.
اگر مقصد را به عنوان نوع هدف خود انتخاب کرده اید، باید آدرس صفحه یا نام صفحه را در قسمت مشخص شده وارد کنید. به عنوان مثال، اگر میخواهید فعالیت اندازه گیری شده با صفحه «Thank You» پایان یابد، «/ Thank-you» یا «/thank-you. html» را وارد کنید و نوع مطابقت مورد نظر را از منوی کشویی انتخاب کنید.
سه نوع مسابقه وجود دارد: برابر با «Equals to»، شروع با «Begins with» و بیان منظم «Regular expression».
سپس میتوانید مقداری پول را به تبدیلهای خود اختصاص دهید که کاملاً اختیاری است. این میتواند به شما در مقایسه تبدیلها کمک کند و هرگونه تغییر ایجاد شده در وب سایت شما را ردیابی و اندازه گیری کند.
همچنین میتوانید مقصدی را برای هدف خود تعیین کنید، این مسیری را نشان میدهد که بازدید کنندگان وب سایتتان برای رسیدن به مقصد مشخص شده، طی میکنند.
اگر مدت زمان را به عنوان نوع هدف خود انتخاب کرده اید، باید حداقل زمان را در صفحات خاصی که میخواهید ردیابی کنید، مشخص کنید که نشان دهنده تبدیل هدف شما باشد. شما سه مقدار را خواهید داشت: ساعت، دقیقه و ثانیه. هنگامی که بازدید کنندگان وب سایت شما بیش از زمان مشخص شده در وب سایت شما بمانند، به این معنی است که شما یک تبدیل را ایجاد میکنید.
اگر نوع هدف انتخابی شما صفحات یا اسکرین در هر جلسه است، باید تعداد صفحاتی را مشخص کنید که نشان دهنده تبدیل باشد. در صورتی که تعداد صفحاتی که بازدیدکننده سایت در هر دوره مشاهده میکند از تعداد تعیین شده توسط شما بیشتر باشد، نشان میدهد که شما تبدیل ایجاد کرده اید.
اگر نوع هدف را رویداد انتخاب کردید، شرایط رویداد به شما ارائه میشود، به این ترتیب میتوانید اجزای هر رویداد خود را پیکربندی کنید (برای اندازه گیری هدف رویداد خود باید حداقل یک رویداد ایجاد کنید).
بعد از اتمام مراحل فوق، به سادگی روی دکمه آبی «ایجاد هدف» کلیک کنید.
همچنین میتوانید یک ویژگی جدید ایجاد کنید، یعنی وب سایت دیگری را تحت اکانت موجود خود، اضافه کنید. میتوانید حداکثر ۵۰ وب سایت را به حساب خود اضافه کنید و این کار را از طریق تب Admin و در زیر ستون PROPERTY انجام دهید، جایی که میتوانید از منوی کشویی گزینه ایجاد ویژگی جدید را انتخاب کنید. پس از آن، تمام کاری که باید انجام دهید این است که مجدداً مراحل ذکر شده را دنبال کنید تا بتوانید از آنالیتیکس برای وب سایت جدید خود استفاده کنید.
هنگامی که اکانت Google Analytics خود را ثبت کردید و آمار لازم را از این ابزار دریافت کردید، خواهید فهمید که کدام قسمت از وب سایت شما نیاز به بهبود دارد. برای یک مبتدی مطلق، آن گزارشها و نمودارها در ابتدا ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسند، به همین دلیل دقیقاً بهتر است که ادامه این مقاله را بخوانید.
در پایان مقاله، اطلاعاتی را که گزارشات به شما ارائه میدهد و همچنین برخی از معیارهای کلیدی را میفهمید و میتوانید به راحتی مسیر پیشرفت خود در داشبور این ابزار را پیدا کنید.
چهار تب اصلی در اکانت گوگل آنالیتیکس وجود دارد:
- برگه خانه Home
- گزارش Reports
- سفارشی سازی Customization
- ادمین Admin
به زیرمجموعه هر کدام نگاهی کنید.
در برگه Home، میتوانید مرور سریعی به اکانت خود داشته باشید. اگر بیش از یک وب سایت تحت یک اکانت داشته باشید لیستی از همه آنها نشان داده میشود تا بتوانید به راحتی یکی را برای بررسی ترافیک وب سایت انتخاب کنید.
در این برگه، دادههای مهمی نیز در رابطه با سشنها، میانگین مدت سشنها، نرخ پرش و نرخ تبدیل هدف برای هر یک از وب سایتهای ممکن شما ارائه میشود. در اینجا یک مرور اجمالی از هر آنچه که اتفاق افتاده، آورده شده است، زیرا بعداً با جزئیات مورد بحث قرار میگیرد.
Sessions یا دورهها
ستون Sessions مجموع کلیه تعاملات موجود در وب سایت شما را که در یک بازه زمانی خاص رخ داده اند، نشان میدهد.
Avg. Session Duration یا میانگین مدت زمان دوره
ستون میانگین مدت زمان دوره، مدت زمان کلیه جلساتی که در وب سایت شما در یک بازه زمانی خاص انجام شده است را نشان میدهد.
Bounce Rate نرخ پرش
ستون نرخ پرش درصد کاربرانی که وب سایت شما را ترک کردهاند را نشان میدهد، یعنی کسانی که از وب سایت شما «پرش» کرده اند.
Goal Conversion Rate نرخ تبدیل هدف
ستون نرخ تبدیل هدف، مجموع نرخ تبدیل کلی در وب سایت شما را نشان میدهد.
اگر یک وب سایت تحت حساب خود داشته باشید، گوگل آنالیتیکس Google Analytics هر بار که وارد حساب کاربری خود میشوید، گزارشی کلی از آن دریافت میکنید. اگر بیش از یک وب سایت داشته باشید، شما را به ستون PROPERTY در زیر Admin سوق میدهد، به این ترتیب میتوانید وب سایتی را انتخاب کنید که میخواهید گزارشها را برای آن مشاهده کنید.
در این تب میتوانید گزارشهای لازم در مورد نحوه عملکرد سایت را مشاهده کنید و تصمیمات مهم برای پیشرفت وب سایت را بگیرید.
داشبورد
هنگامی که روی Dashboards کلیک میکنید، میتوانید نمای کلی از مهمترین گزارشهای خود را مشاهده کنید. شما میتوانید داشبورد خود را به راحتی ایجاد و تنظیم کنید و همچنین میتوانید به اندازه دلخواه ابزارک اضافه کنید. مثلا مواردی را که برای وب سایتتان از اهمیت برخوردار است، مانند موفقیت کمپینهای تبیلغاتی رسانههای اجتماعی، عملکرد محتوا و موارد دیگر را پیگیری کنید.
میانبرها
میانبرها به گزارشهایی که بیشترین استفاده را میکنید، دسترسی سریع میدهند. این موضوع بااهمیت است، زیرا باعث صرفه جویی در وقت میشود. به عنوان مثال، اگر متریک جدیدی را به یک گزارش خاص اضافه میکنید تا زمانی که تصمیم به تغییر آن دهید، آن تنظیم در میانبرها اعمال میشود. حتی وقتی از حساب خود خارج شوید، تنظیمات اعمال شده در میانبرها تغییر نخواهد کرد.
با این حال، محدوده داده در میانبرها ذخیره نمیشود، بنابراین هر بار که از دادههای خود استفاده میکنید، میانبرها را چک کنید تا مطمئن شوید که گزارشهای صحیح مورد نیاز خود را مشاهده میکنید.
رویدادهای زیرک
برای آزمایش عناصر صفحه مانند محتوا، طراحی یا فرمهای آنلاین از ابزار آزمایشات محتوای گوگل آنالیتیکس Google Analytics استفاده کنید.
رویدادهای جاسوسی یک مرور کلی در مورد هرگونه تغییر آماری در ترافیک وب سایت را نشان میدهند. هنگامی که یک تغییر رخ میدهد، آنالیتیکس به شما هشدار میدهد.
هنگامی که روی مرور کلی در زیر Intelligence Events کلیک میکنید، دو تب به شما ارائه میشود: هشدارهای خودکار و هشدارهای سفارشی.
در برگه هشدارهای خودکار، تغییراتی را مشاهده خواهید کرد که گوگل آنالیتیکس در آمار ترافیک وب سایت شما مشاهده کرده است. در تب هشدارهای سفارشی، هنگامی که ترافیک وب سایت شما به آستانه خاصی که قبلاً مشخص کرده بودید برسد، هشدارهایی را دریافت خواهید کرد. جدا از بررسی رویدادهای اطلاعاتی، میتوانید به رویدادهای روزانه، هفتگی و ماهانه خود هم نگاهی بیندازید.
این گزارشات اطلاعات مفیدی را در مورد بازدید کنندگان وب سایت که هم اکنون روی سایت هستند به شما ارائه میدهند. بنابراین، همانطور که از نام آن پیداست، گزارشهایی را در زمان واقعی دریافت میکنید. در نمای کلی Real-Time، میتوانید تعداد دقیق کاربران فعال در وب سایت خود را مشاهده کنید، تعداد صفحات دیده شده وب سایت در هر دقیقه و در هر ثانیه، برترین کلمات کلیدی که کاربران فعال از آنها استفاده میکنند و لیستی از برترین صفحات فعال به همراه تعداد کاربران فعال در هر یک از آن صفحات.
جدا از بررسی اجمالی، میتوانید تبهای دیگر را در Real-Time مشاهده کنید: مکان، منابع ترافیکی، محتوا، رویدادها و تبدیل ها.
نگاهی به دادههای مربوط به کاربران فعال خود بیندازید.
Audience Reports
در گزارشهای مخاطبان، همانطور که از نام آن پیداست، اطلاعاتی را درباره بازدید کنندگان وب سایت خود خواهید دید. در برگه بررسی اجمالی مخاطبان، میتوانید ببینید که چند دوره در یک بازه زمانی خاص در وب سایت شما وجود دارد. میتوانید گزارشهای ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه را مشاهده کنید.
در زیر گرافیکی وجود دارد که تعداد دورهها در یک بازه زمانی مشخص را نشان میدهد، همچنین اطلاعات اضافی در مورد مخاطبانتان دریافت خواهید کرد، از جمله تعداد کاربران، تعداد بازدیدهای صفحه، تعداد صفحات بازدید شده در هر دوره، مدت متوسط دوره، پرش. نرخ و درصد دورههای جدید. همچنین، یک نمودار دایرهای تهیه شده که نسبت بازدید کنندگان جدید به بازدیدکنندههای برگشتی را به شما نشان میدهد.
تحت تمام این معیارها، میتوانید مشاهده کنید که بازدید کنندگان وب سایت شما از کجا (کشور، شهر) و چه زبانی هستند و همچنین مرورگرها، ارائه دهندگان خدمات و سیستم عاملهایی که هنگام بازدید از وب سایت شما از آنها استفاده میکنند را هم میتوانید ببینید.
در گوشه سمت راست بالای برگه بررسی اجمالی مخاطبان، میتوانید محدوده تاریخ را تغییر دهید تا یک بازه زمانی را انتخاب کنید که میخواهید گزارشهای آن را مشاهده کنید. همچنین میتوانید جعبه مقایسه را بررسی کرده و گزارشها را از یک محدوده تاریخ با برخی از موارد قبلی مقایسه کنید.
به غیر از برگه نمای کلی در گزارشهای مخاطبان، تعدادی تب دیگر پیدا خواهید کرد که اطلاعات بیشتری درباره بازدید کنندگان وب سایت خود در اختیار شما قرار میدهند. این برگهها عبارتند از:
- Demographics
- Interests
- Geo
- Behavior
- Technology
- Mobile
- Custom
- Benchmarking
- Users Flow
برگه جمعیت شناسی
سن و جنس بازدید کنندگان وب سایت شما را نشان میدهد.
برگه علاقه ها
به شما نشان میدهد علاقه بازدید کنندگان وب سایت شما به چه مواردی است، از جمله مناطقی مانند فناوری، فیلم، مسافرت، اخبار و موارد دیگر.
تب Geo
مکان مخاطبان شما و زبانی را که آنها صحبت میکنند به شما نشان میدهد.
برگه رفتار
رفتار مخاطبان شما را نشان میدهد، یعنی تعامل آنها با وب سایت شما (مشارکت آنها در وب سایت شما، چه آنها برای اولین بار باشد که وارد سایت شدهاند و چه بازدید کنندههای برگشتی، چند مرتبه به سایت شما مراجعه میکنند).
برگههای فناوری و موبایل
به شما نشان میدهند مخاطبان شما هنگام بازدید از وب سایتتان از چه بستری استفاده میکنند (مرورگرها، سیستم عامل ها، شبکه ها، دستگاه ها).
برگه Custom
می توانید از آن برای اضافه کردن متغیرهای سفارشی استفاده کنید که به شما کمک میکند اطلاعات بیشتری درباره مخاطبان خود در یک بازه زمانی خاص کسب کنید.
برگه بنچمارک
به شما امکان مقایسه فعالیتهایتان در تاریخهای مختلف را میدهد. به گونهای که بتوانید نسبت به روند کسب و کار خود بینش پیدا کرده و مخاطبان خود را بهتر هدف گذاری کنید. همچنین میتوانید از این برگه برای مقایسه خود با شرکتهایی که دادههای واقعی خود را به اشتراک میگذارند، استفاده کنید و میتوانید از گزارشات مختلفی مانند کانال ها، دستگاهها و مکانها هم استفاده کنید.
برگه Users Flow
گرافیکی را در اختیار شما قرار میدهد که سفر مخاطبان شما را در سایتتان نشان میدهد، یعنی در کدام صفحه فرود آمده اند، کدام صفحات را مشاهده کردهاند و در کدام نقطه سایت شما را ترک کرده اند.
گزارش Acquisition به شما نشان میدهد که چگونه بازدید کنندگان وب سایت شما وارد سایتتان شده اند. این برنامه گزارشی از ترافیک مستقیم، ارگانیک، ارجاع و شبکههای اجتماعی شما و همچنین ترافیک ناشی از ایمیل را برای شما فراهم میکند. اگر از AdWords استفاده میکنید، میتوانید نحوه عملکرد کمپینهای تبلیغات PPC خود را نیز مشاهده کنید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که به برگه Admin بروید و حساب AdWords خود را به حساب گوگل آنالیتیکس خود متصل کنید.
برگه بهینه سازی موتور جستجو
در گزارشهای Acquisition به شما نشان میدهد که بازدید کنندگان وب سایت شما برای مراجعه به وب سایتتان چه کلمات کلیدی را جستجو میکنند. با این حال، برای استفاده از این برگه، باید یک حساب کنسول جستجوی گوگل Google Webmaster داشته باشید و آن را به حساب Google Analytics خود پیوند دهید.
گزارشهای رفتار به شما نشان میدهد که بازدید کنندگان وب سایت شما چگونه با وب سایت شما ارتباط برقرار میکنند تا بفهمید که محتوای شما در واقع چگونه عمل میکند. شما میتوانید گزارشهای مهم را در برگههای زیر مشاهده کنید:
- رفتارهای جریان Behavior Flow
- صفحاتی را که بازدید کنندگان شما در حال پیمایش هستند نشان میدهد،
- از فرود به صفحه خروجی
- آزمایشات
- به شما امکان میدهند آزمایش A / B را انجام دهید تا ببینید کدام یک از صفحات فرود بهترین عملکرد را دارند.
به این ترتیب که میتوانید اهداف تبدیل و آنالیتیکس درون وب سایت خود را بهینه کنید، در واقع میتوانید هر صفحه از وب سایتتان را به همراه گزارشات گوگل آنالیتکس خود ببینید. برای استفاده از گزارشهای In-Analytics، باید افزونه Page Analytics را برای Google Chrome نصب کنید، تا بتوانید به دادههای زمان واقعی دسترسی داشته باشید.
در گزارشهای رفتارشناسی جریانی Behavior Flow reports
گزارشهای دیگری پیدا خواهید کرد که میتواند کاربرد بسیار خوبی داشته باشد، از جمله محتوای سایت، سرعت سایت، جستجوی سایت، رویدادها و گزارشهای ناشر.
گزارشات محتوای سایت
محتوای موجود در سایت شما را نشان میدهد که به بهترین وجه انجام میشود، یعنی صفحات برتر، صفحات تاپ فرود و صفحه خروج برتر را نمایش میدهد.
گزارشات سرعت سایت
به شما نشان میدهد که وب سایت شما چقدر سریع است، به همراه صفحاتی که ممکن است باعث کند شدن آن شود و پیشنهاداتی در مورد چگونگی سرعت بخشیدن به وب سایت ارائه میدهد.
گزارشهای جستجوی سایت
کلمات کلیدی را که بازدید کنندگان وب سایت در سایت شما استفاده میکنند نشان میدهد، اما برای اینکه بتوانید آن گزارشها را مشاهده کنید، باید جستجوی سایت را تنظیم کنید.
گزارش رویدادها
به شما امکان میدهد اقدامات خاص بازدید کنندگان وب سایت خود، مانند دانلود کتاب الکترونیکی یا کلیک روی لینک خاصی را ردیابی کنید.
برای استفاده از گزارشهای ناشر
باید یک حساب AdSense داشته باشید و آن را به حساب گوگل آنالیتیکس Google Analytics خود پیوند دهید. اگر این کار را انجام دهید، میتوانید دادههای ناشر AdSense خود را در گزارشهای ناشر مشاهده کنید.
عملکردهای بازدید کنندگان وب سایت را قبل از تبدیل آنها به شما نشان میدهد. این گزارشات تمام مسیرشان برای تبدیل و همچنین تعداد تبدیل در وب سایت شما را نشان میدهد.
شما چهار گزارش مختلف در برگه Conversions دارید:
- اهداف
- تجارت الکترونیک
- قیفهای چند کانال
- Attribution
گزارشات اهداف به شما امکان میدهد تا تبدیلهای خود را ایجاد کرده و آنرا ردیابی کنید، یعنی اهدافی را ایجاد کنید که به تبدیل منجر میشوند. گزارشهای تجارت الکترونیکی به شما بینشی در مورد فعالیت مشتریانتان ارائه میدهد (البته اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیکی در وب سایت خود دارید).
گزارشهای Multi-Channel Funnels به شما نشان میدهد کانالهای بازاریابی چگونه کار میکنند تا منجر به تبدیل شوند. گزارشهای انتساب به شما امکان میدهد اعتبار خود را برای تبدیل به نقاط خاص در سفر تبدیل کنید.
برگه Customization به شما امکان میدهد گزارشهای سفارشی را مطابق نیازهای خاص خود ایجاد کرده و ردیابی کنید. در واقع میتوانید این تب را هر طور که میخواهید شخصی سازی کنید.
برای ایجاد گزارش سفارشی، باید متریکی را انتخاب کنید که میخواهید ردیابی کنید و حداقل یک بعدی. به عنوان مثال، میتوانید صفحاتی که دیده شده و نرخ پرش و کشور و سیستم عاملها را انتخاب کنید.
برگه ادمین در حساب گوگل آنالیتیکس Google Analytics جایی است که میتوانید حساب خود را مدیریت کرده و به حسابهای مختلف تغییر دهید. همانطور که قبلاً گفته شد، میتوانید هر کدام یک از وب سایتهای خود را انتخاب کنید (اگر بیشتر از یک سایت دارید) و گزارسات آن را بررسی کنید. در این برگه میتوانید به عنوان مثال حسابهای AdWords و AdSense خود را پیوند داده و عملکرد کمپینهای خود را بسنجید. جدا از تنظیمات حساب و دارایی و مدیریت، شما همچنین میتوانید بخشهای کاربری ایجاد کنید، هشدارهایی را تنظیم کنید، مدلهای انتسابی را مشخص کنید و ایمیلهای برنامه ریزی شده را تنظیم کنید.
Sessions
متریک Sessions تعداد فعل و انفعالات وب سایت را در یک بازه زمانی خاص نشان میدهد. یک دوره میتواند شامل تعداد بازدید از صفحه و رویدادها و همچنین معاملات تجارت الکترونیکی باشد. مدت زمان یک دوره یا سشن به طور پیش فرض ۳۰ دقیقه است، بنابراین اگر یک بازدید کننده در یک دوره در وب سایت شما مشغول به کار باشد و پس از حداقل ۳۰ دقیقه عدم فعالیت برگردد، گزارش آن را به عنوان یک دوره جدید نشان میدهد (بعد از هر ۳۰ دقیقه عدم فعالیت هر کاربری روی وب سایت، دوره جدید ثبت میشود).
Users
این متریک تعداد کاربرانی را که در یک بازه زمانی خاص به وب سایت شما مراجعه کرده اند، نشان میدهد.
Pageviews
متریک Pageviews تعداد بازدیدهای صفحات وب را نشان میدهد، اما فقط شامل مواردی است که گوگل آنالیتیکس Google Analytics در واقع ردیابی میکند. بارگیری مجدد یک صفحه و همچنین بازگشت به صفحه خاص پس از پیمایش در طول سایت، به عنوان یک صفحه نمایشی اضافی حساب میشود.
Pages / Session
این متریک میانگین تعداد صفحات بازدید شده در هر دوره را به شما نشان میدهد. به عنوان مثال، اگر یک بازدید کننده وب سایت در یک دوره پنج صفحه را بازدید کند و دیگری در یک دوره چهار صفحه را بازدید کند، نتیجه این متریک:
5+4=9
9/2=4.5
Avg. Session Duration
نمی تواند در مورد میانگین زمانی که بازدید کنندگان در وب سایت شما میگذرانند پاسخی دقیقی به شما ارائه دهد. این به این دلیل است که این متریک با کم کردن مدت زمان آخرین درگیری در وب سایت شما با مدت زمان اولین مشارکت، بدون اندازه گیری مدت زمان صرف شده در صفحات خروجی محاسبه میشود. به عنوان مثال، اگر بازدید کننده در صفحه خاصی در وب سایت قرار گرفته و ۵ دقیقه قبل از ترک سایت در آنجا بماند، مدت زمان دوره ۰ ثانیه خواهد بود. بنابراین، این متریک تنها به معنای میانگین مدت زمان دوره است، نه اینکه دادههای دقیقی را به شما ارائه دهد.
Bounce Rate
میزان پرش بازدیدکنندگان سایت را نشان میدهد. این بدان معناست که آنها بلافاصله پس از فرود در یکی از صفحات، سایت شما را ترک کردند بدون اینکه به آن مکان دیگری بروند.
% New Session
درصد دورههای جدید حاصل از بازدیدکنندگان جدید را نشان میدهد.
Goal Conversion Rate
گوگل آنالیتیکس Google Analytics نرخ تبدیل هر یک از اهداف شما را اندازه گیری میکند و سپس میزان نرخ تبدیل آنها را به شما نشان میدهد. به عنوان مثال، اگر پنج هدف را برای وب سایت خود تنظیم کردهاید و هرکدام از آنها نرخ تبدیل ۲۰٪ دارند، آنالیتیکس Google Analytics به شما نشان میدهد که نرخ تبدیل هدف برای وب سایت شما ۱۰۰٪ است. با این حال، از آنجا که مجموع اهداف خود را به شما نشان میدهد، بدین معنی است که شما هنوز هم باید تلاش زیادی کنید تا اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما عملکرد بهتری دارد.
امیدوارم این راهنما پاسخهای لازم را برای تحقق این امر در اختیار شما قرار داده باشد، بنابراین همین حالا بروید و حساب Google Analytics خود را ایجاد کنید و قدم بزرگی در جهت موثرتر ساختن وب سایت خود بردارید.