مفید بود؟

این مقاله در واقع یک راهنمای اساسی در مورد نحوه استفاده از کنسول جستجوی گوگل Google Search Console است که به اختصار به آن GSC نیز گفته می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید کنسول جستجوی Google را یاد بگیرید و از آن برای تقویت سئو SEO سایت خود استفاده کنید، این راهنمایی است که امروز حتما باید بخوانید.

GSC به صاحبان سایت اجازه می‌دهد تا به مجموعه‌ای از ابزارها برای نظارت بر نحوه عملکرد سایت خود دسترسی پیدا کنند. زیرا نه تنها می‌توانید بدانید که در زیر روکش سایت شما چه اتفاقی می‌افتد، بلکه در مورد اینکه سایت شما برای جستجوگران در SERP چگونه نمایش داده می‌شود هم، اطلاعاتی به دست خواهید آورد.

شما همچنین می‌توانید در مورد کلمات کلیدی که ترافیک را به سایتتان می‌آورند، اطلاعات غنی به دست آوردید و نحوه عملکرد سایت خود را در تلفن همراه کشف کنید.

اگر مبتدی هستید و به دنبال گام‌های اولیه سئو سایتتان، این آموزش مقدماتی کامل کنسول جستجوی گوگل را بخوانید.

آماده یادگیری مطالب جدیدی در مورد نحوه عملکرد سایتتان هستید؟ پس ادامه مقاله را بخوانید…

کنسول جستجوی گوگل Google Search Console چیست و چرا به آن احتیاج دارید؟

Google Search Console یک سرویس رایگان برای وب مسترها بوده که توسط Google ارائه شده است و به شما کمک می‌کند تا نحوه نمایش سایت خود، در نتایج جستجوی Google را نظارت کنید. این ابزار همچنین به شما امکان دسترسی به داده‌های مهمی مانند داده‌های ترافیک جستجوی Google برای سایت را می‌دهد که این اطلاعات شامل نحوه جستجوی کاربران سایت شما در SERP ها، بک لینک‌ها و موارد دیگر است.

GSC به شما کمک می‌کند تا:

  • بر ترافیک سایت خود نظارت داشته باشید،
  • شیوه نمایش سایت خود در SERPها را ببینید
  • برای بهبود رتبه بندی سایت خود با شناسایی و رفع هرگونه خطا در مورد ظاهر سایتتان در نتایج جستجو کمک می‌کند.

اطلاعات ارائه شده توسط کنسول جستجوی گوگل می‌تواند در جهت تأثیرگذاری بر هرگونه تصمیم گیری فنی برای سایت و انجام تجزیه و تحلیل بازاریابی در رابطه با سایر ابزارها مانند Google Analytics، Google Trends و Google Ads مورد استفاده قرار گیرید.

نحوه اضافه کردن سایت خود به کنسول جستجوی گوگل

چگونه از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنیم؟ ابتدا باید سایت خود را در این سرویس اصطلاحا ثبت کنید، درست است؟ کاملاً معقول است. در اینجا نحوه اضافه کردن و تأیید صحت سایت شما آموزش داده می‌شود.

مرحله ۱ – به کنسول جستجوی گوگل Google Search Console بروید و روی «Add Property» کلیک کنید.

  • مرحله ۲ – در کادر باز شده آدرس سایت خود را وارد کنید.

خوب، حالا باید تأیید کنید که مالک سایت خود هستید. البته که ما می‌دانیم شما صاحب سایت هستید اما برای گوگل هم باید اثبات شود. حالا چطور این کار را انجام دهیم؟

تایید مالکیت سایت

روش‌های زیادی برای تأیید صحت اینکه شما صاحب سایت هستید وجود دارد، اما هر سه روش گفته شده در ادامه، آسان است:

  • قطعه کد HTML – قطعه کد داده شده توسط آن‌ها را به بخش هدر سایت خود اضافه کنید
  • فایل HTML – یک فایل HTML را به سایت خود اضافه کنید
  • ثبت CNAME یا TEXT – این موارد را به تنظیمات میزبانی دامنه خود اضافه می‌کنید

در اینجا نحوه تأیید با کد HTML آورده شده است

  • مرحله ۱ – کل کد را کپی کنید
  • مرحله ۲ – به داشبورد WP خود بروید و روی گزینه نمایش>ویرایشگرپوسته>هدر پوسته کلیک کنید.

Appearance/Editor/Theme Header

 

  • مرحله ۳ – کپی کردن کد در هر نقطه بین دو تگ «head»

بعد از اتمام کار، فقط روی «Update» یا بروزرسانی پرونده کلیک کنید!

تاییدیه با کمک فایل HTML

  • کافی است فایلی که توسط کنسول به شما داده می‌شود را در قسمت روت سایت آپلود کنید.
  • وارد پنل cpanel یا دایرکت ادمین خود شده و در قسمت فایل منیجر و فایل را در قسمت public-html آپلود کنید.

 

شما اکنون یک مالک وب سایت تأیید شده هستید (گویی قبلاً آن را نمی‌دانستید).

به عنوان جایزه (لینک دهی با Google Analytics و تصمیم گیری در مورد دامنه مورد نظر) کنسول جستجوی گوگل ابزاری فوق العاده است که به خودی خود عالی عمل می‌کند. اما در صورتی که با سایر ابزارهای قوی Google که به صورت رایگان در دسترس هستند مانند Google Analytics، همزمان استفاده شود، عملکرد بهتری دارد.

و برای اینکه بهترین استفاده از هر دو ابزار را داشته باشید، باید آن‌ها را به هم وصل کنید.

نحوه وصل کردن دو ابزار Google Analytics و Google Search Console

برای اینکار کافیست وارد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود شوید و روی گزینه «Admin» و سپس «Property Settings» کلیک کنید.

 

حالا در این صفحه اسکرول کنید تا گزینه «Adjust Search Console» را پیدا کنید، روی آن کلیک کرده و آدرس سایتتان را وارد نمایید.

 

و سایتم را اضافه می‌کنم.

 

خودشه!

البته برای جمع آوری اطلاعات زمان لازم است، اما در نهایت، داده‌های جدیدی به دست می‌آورید مانند:

  • تعداد دفعات دیده شدن impressions و کلیک روی صفحات فرود Landing pages
  • داده‌های کلیدی
  • نرخ کلیک و تعداد دفعات دیده شدن و جایگاه کلمات کلیدی براساس کشور

در کل، این تغییرات روند کار یک بازاریاب را آسان‌تر می‌کند.

نحوه تنظیم دامنه مورد نظر خود در Google Analytics (و چرا باید این کار را انجام دهید)

شما باید این کار را به عنوان احتیاط انجام دهید. Google معمولاً می‌داند که نسخه مورد نظر برای نمایش (www. yoursite. com یا yourite. com) کدام است، اما شما هرگز نمی‌توانید خیلی مطمئن باشید و بهتر است امور را در دست خود بگیرید، به خصوص که بسیار آسان است (همانطور که در زیر خواهید دید)

پرسش
چرا این موضوع اینقدر مهم است؟

 

شما نباید اجازه دهید این اتفاق برایتان رخ دهد.

بنابراین، (حالا دوباره به کنسول جستجوی گوگل GSC برمی گردیم) بر روی دکمه «چرخ دنده» در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید.

سپس دکمه «Site Settings» را فشار داده و انتخاب کنید که می‌خواهید گوگل چگونه دامنه شما را در SERPS نشان دهد.

 

 

نکته
برای اینکه بتوانید این موضوع را تنظیم کنید، باید نسخه HTTP سایت خود را داشته باشید و باید تأیید شده باشد. زیاد مهم نیست، فقط فرایند تأیید را همانطور که در بالا توضیح داده شد تکرار کنید.

خوب،

مقدمات کار انجام می‌شود!

نحوه استفاده از کنسول جستجوی گوگل برای تقویت SEO سایت

 

این مرحله را به دو بخش و نیم تقسیم می‌کنیم.

  • (Overview- (Performance and URL inspection
  • Index- Coverage and Sitemaps

همچنین قسمتی را در مورد قابلیت استفاده موبایل mobile usability، گزارش‌های امنیتی و تجزیه و تحلیل بک لینک GSC.

شماره ۱ بررسی اجمالی Overview

این در واقع تب دوم است، اما ما ابتدا آن را بیان می‌کنیم زیرا درباره آن چیزهای زیادی برای گفتن وجود ندارد.

Url inspection یک ابزار کوچک مفید است که به شما امکان مرور سریع URL را از آدرس هر صفحه اینترنتی می‌دهد.

 

  • آیا صفحه ایندکس شده است؟
  • آیا موبایل دوست است؟
  • آیا در نقشه سایت XML شماست یا فراموش کرده‌اید که آن را اضافه کنید؟

به همه این‌ها و موارد دیگر از طریق ابزار بازرسی Google پاسخ داده شده است.

  1. Performance (بررسی عملکرد سایت به عنوان موضوع یک تست)

 

همانطور که مشاهده می‌کنید، وب سایت من ترافیک بسیار کمی دارد. این درست است زیرا من آن را ارتقا نمی‌دهم.

البته به من در یافتن مشتری‌های جدید کمک کرده است و امروز به ما کمک می‌کند تا شگفت انگیزترین بخش معیارهای عملکرد کلمات کلیدی کنسول جستجوی گوگل را به نمایش بگذاریم.

در پایین شما تعدادی تب را مشاهده می‌کنید که هر کدام از آن‌ها اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌تواند آینده تجارت شما را رقم بزند.

Queries

این کلمه کلیدی است که سایت شما براساس آن رتبه بندی شده و یا بهتر بگوییم ایندکس شده است. این تب برای تحقیقات کلمات کلیدی و به روزرسانی مطالب بسیار جذاب است که در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

Pages

اینجاست که می‌توانید صفحات سایتتان و نحوه عملکرد آن‌ها را در SERPS مشاهده کنید.

به خصوص داده‌های با ارزشی در مورد نسبت کلیک به تعداد دفعات دیده شدن سایت.

از آنجا که می‌دانید صفحاتی که تعداد دفعات بالایی دیده شده اند، اما CTR کمی دارند، تقریباً رتبه خوبی هم دارند.

یک پیشرفت بزرگ نسبت به آخرین نسخه کنسول جستجوی گوگل، محدوده زمانی در دسترس برای داده‌ها است. در نسخه قبلی فقط ۹۰ روز بود اکنون ۱۶ ماه است

 

برای SEO عالی است!

 

Countries

این گزارش به شما می‌گوید که خوانندگان شما از کجا می‌آیند تا بتوانید بهتر از آنها استفاده کنید.

Devices

شاید شنیده باشید که کاربران موبایل در حال افزایش هستند؟

این کاملا درست است و بهتر است ساییتان را برای تلفن‌های هوشمند بهینه کنید.

با این حال، همیشه موقعیت مناسب متفاوت است. به عنوان مثال، سایت من در فضای سئو قرار دارد و بیشتر بازدید کنندگانم را از دسک تاپ دریافت می‌کنم.

نتیجه گزارش این قسمت طلایی است، زیرا اگر می‌دانید بیشتر کاربران شما از طریق تلفن همراه وارد سایت می‌شوند، می‌توانید محتوای خود را بطور خاص برای آن‌ها تهیه کنید. به عنوان مثال، آن را به شکلی قالب بندی کنید تا در صفحه‌های کوچکتر بهتر قابل خواندن باشد.

Search Appearance

در اینجا می‌توانید نحوه ارائه صفحات سایت به بازدید کنندگان را مشاهده کنید و دو گزینه در دسترس است.

  • Rich results
  • Web light results

تفاوت بین آنها چیست؟

خوب، نتایج غنی Rich results این است که چگونه صفحه شما به نظر می‌رسد و چگونه آن را ساخته‌اید تا به نظر برسد. همان نسخه اورجینال نمایش وب سایتتان است.

Web light results آمار بازدید سایتتان را براساس بازدید افرادی با سرعت اینترنت پایین را مشاهده خواهید کرد.

 

چگونه می‌توان از این داده‌ها به نفع سایت استفاده کرد (خصوصاً بخش نمایش داده)؟

خوب دو روش وجود دارد که می‌توانید آن را انجام دهید

اولین روش

هنگامی که متوجه می‌شوید تمام کوئری‌ها برای سایت شما ایندکس شده، می‌دانید که در یک معدن طلای احتمالی نشسته اید.

منظورم دقیقا چیست؟

خوب اجازه دهید که بیشتر توضیح دهیم، می‌بینید که تعداد دفعات نمایش داده شده برای کلمه کلیدی x زیاد بوده در حالی که تعداد کلیک کمی دارد. این به این معنی است که این کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل بوده اما موقعیت نه یا ده را دارد. اگر فقط راهی وجود داشت که بتوانید به نوعی آن را تقویت کنید!

شما این کار را می‌توانید به وسیله ارسال اعتبار از صفحات داخلی سایت به صفحه‌ای که می‌خواهید رتبه بندی کنید، انجام دهید.

همانطور که متوجه شدید، لینک‌های داخلی به تنهایی، تقریباً هرگز کافی نیستند تا شما را به رتبه خوب برساند. برای این کار به بک لینک هم نیاز دارید. اما هنگامی که شما در صفحه اول هستید، آنها می‌توانند این قدرت نهایی را به شما بدهند که به لینک‌های اول برسید.

اما، همه لینک‌های داخلی یکی نیستند.

  • مرتبط باشد (در غیر اینصورت برای گوگل بی‌ارزش است)
  • قدرتمند
  • لینک‌های مرتبط از صفحات مرتبط به دست می‌آیند.
  • و صفحات مربوط به آن دسته از کلمات کلیدی است که می‌خواهید برای آن رتبه بندی کنید.

مثلا:

من در صفحه اول با عنوان «تشخیص بیماری قلبی» رتبه بندی می‌کنم. اگر بخواهم لینک اول باشم، لازم است که لینک مربوط به اکوکاردیوگرافی را به آن صفحه ارسال کنم.

در ادامه نحوه پیداکردن صفحات با لینک‌های مرتبط را آورده ایم:

من در گوگل تایپ می‌کنم:

site:echocardiography.ir اکوکاردیوگرافی

نتایج حاصل میزبانی لینک من را خواهند کرد، زیرا در هر کدام در مورد اکوکاردیوگرافی گفته شده است.

همچنین، بهترین لینک‌ها آنهایی هستند که از صفحات دارای اعتبار بالا page authority تهیه شده اند. برای پیدا کردن آن به سایت Moz می‌روید و دامنه خود را وارد می‌کنید.

سپس بر روی «top pages» کلیک کرده و صفحات و پست‌های خود طبق سفارش خود بر اساس افزایش رتبه مشاهده خواهید کرد.

 

نکته منفی این رویکرد این است که شما نیاز دارید تا یک اکانت Moz ایجاد کنید. مشکل دیگر این است که داده‌ها محدود و اغلب بی‌فایده هستند (صادقانه می‌گوییم).

خوشبختانه، راهی برای یافتن صفحات برتر درون خود کنسول جستجوی گوگل وجود دارد.

بنابراین، در داخل سرچ کنسول گوگل به قسمت «links» بروید و در آنجا لینک‌های خارجی و داخلی را پیدا خواهید کرد.

هر دو را در نظر داشته باشید؛ زیرا صفحه‌ای که به بک لینک می‌رسد بسیار قوی‌تر از سایرین خواهد بود.

شماره ۲ بخش (Index (Coverage and Sitemaps nv در Google Search Console

 

این جایی است که می‌توانید متوجه شوید که سایت شما دارای خطا است یا خیر.

به طور معمول، ربات گوگل همه چیز را بدون هیچ مشکلی بازدید و ایندکس می‌کند. اما گاهی اوقات، مشکلات فنی بوجود می‌آیند و می‌خواهید سریعا آن را حل کنید، زیرا این مشکلات تمایل دارند با گذشت زمان چند برابر شوند.

  1. Coverage

این قسمت Coverage به چهار تب تقسیم شده است:

Error خطا: صفحاتی از سایت شما که خطای بازگشت می‌دهند (ارور ۴۰۴، خطاهای تغییر مسیر)

Valid with errors معتبر با هشدار: گوگل قادر به آنالیز صفحات بوده و خطاهایی را نیز یافته است

Valid معتبر: حال همه صفحات خوب است

Excluded حذف شده: لینک‌هایی در این قسمت قرار می‌گیرند که بنابه دلایلی نمی‌توان آن‌ها در نتایج نشان داد و یا قبلا در نتایج بوده‌اند و در حال حاضر حذف شده اند. گاهی به دلیل حساسیت زیاد گوگل برخی از لینک‌های شما ممکن است که حذف شود.

بخش اصلی که باید به آن توجه کنیم برگه خطاها است. به طور معمول، خطاهای URL بر نحوه رتبه بندی شما در SERPS تأثیر نمی‌گذارد. مگر اینکه تعدادی زیادی از آن‌ها رو هم انباشته شوند.

صفحات مرده 404

ارور ۴۰۴ زمانی اتفاق می‌افتد که صفحه خراب بوده و از بین رفته است، اما بازدید کنندگان و ربات‌ها به مکان‌هایی که وجود ندارند منتقل می‌شوند. این موضوع برای تجربه کاربری UX وحشتناک و برای سئو بد است و شما باید آن را برطرف کنید.

پیشنهاد برای مطالعه
چطور با تجربه کاربری یا UX بیشتر پول در بیاریم؟

چگونه error404 را برطرف کنیم؟

  • مجددا صفحه را در URL قدیمی خود ایجاد کنید
  • صفحه را به یک صفحه مرتبط دیگر هدایت کنید (بهترین) یا صفحه اصلی (کامل نیست زیرا ممکن است Google آن را حساب نکند)
  • همه لینک‌هایی را که به آن صفحه اشاره می‌کنند را حذف کنید (دستیابی به لینک‌ها سخت است)

مرتب کردن صفحات مرده soft 404

مرتب سازی به این معنی است که آنها به صفحات ۴۰۴ معمولی شباهت دارند، محتوا از بین رفته است اما این صفحه کد ۴۰۴ صفحه گمشده را نمی‌دهد، بلکه چیز دیگری است.

نحوه اصلاح ارور soft 404

  • آن را به hard ۴۰۴ تبدیل کنید
  • صفحه را به صفحه مرتبط دیگری تغییر مسیر دهید یا به صفحه اصلی
  • صفحه را دوباره ایجاد کنید

به خاطر داشته باشید اگرچه خطای ۴۰۴ به رتبه بندی شما آسیب نمی‌رساند، اما باید مراقب آن‌ها بود.

بدون این بخش می‌توان گفت که ابزار کنسول جستجوی گوگل یک ابزار فوق العاده است. دلیل آن این است که اگر چه گوگل همه لینک‌های سایت شما را در اختیار دارد، اما تنها تعداد محدودی از آن‌ها را در یک بازه زمانی به شما نشان می‌دهد.

بنابراین این ابزاری برای ارزیابی لینک‌های شما محسوب نمی‌شود و برای بررسی لینک‌های خود باید از ابزارهایی نظیر Ahref یا Open Link Explorer استفاده کنید.

4. Manual Action

اگر در سایتتان برای رتبه گیری بهتر شیطنت کرده باشید، در این قسمت به شما گفته خواهد شد.

5. XML نقشه سایت یا سایت مپ

برتری سئو هر سایتی به XML نقشه سایت آن بستگی دارد.

قسمت XML به نظر ترسناک است اما اینطور نیست!

افزونه‌هایی هستند که اینکار سنگین را انجام می‌دهند و شما فقط باید به آن‌ها اشاره کرده و کلیک کنید.

دو افزونه محبوب Yoast SEO و ALL in one SEO هستند.

نقشه سایت XML Yoast SEO

  • در داشبورد وردپرس و در سمت راست، روی تب «سئو» و سپس «عمومی» کلیک کنید.
  • پس از آن به «امکانات» بروید و اسکرول کنید تا نقشه سایت XML را پیدا کنید.
  • با روشن کردن و کلیک روی علامت سوال امکان مشاهده سایت مپ را خواهید داشت. کافی است که آدرس آن را در قسمت xml کنسول جستجوی گوگل وارد کنید.

نقشه سایت ALL in one SEO

روی تب مربوط به این افزونه در پنل وردپرس کلیک کرده و وارد بخش xml شده و تنظیمات را براساس تصویر تنظیم کنید. در نهایت نقشه سایت را به دست آورده و در GSC ثبت کنید.

از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنم یا نه؟!

با توجه به این که این ابزار همیشه در دسترس است و اطلاعات زیادی در رابطه با روند توسعه سایت به شما می‌دهد، عاقلانه است اکنون که علم آن را به دست آوردید؛ از آن استفاده کرده و در مقابل رقبایتان پیشی بگیرید. تجربیات خودتان را با ما در قسمت کامنت در میان بگذارید.

یادتان باشد کنسول گوگل در ارتقا رتبه الکسا سایت شما نیز تاثیر دارد، برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را دنبال کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.