مقالات آموزشی

استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام

مفید بود؟

استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام مانند تولید محتوا در وب است. به همان اندازه که داشتن استراتژی تولید محتوا در وب به شما کمک می کند تا در پیشبرد اهداف تان به شکلِ منظم پیش بروید، در مورد اینستاگرام هم صدق می کند. هیچ کسب و کاری در دنیای امروز بدون داشتن یک استراتژی مستقل و مشخص نمی تواند در این پلتفرم محتوا تولید کند.

استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام

وقتی استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام داشته باشید، به خوبی می دانید که چه موقع باید محتوا تولید کنید، چگونه محتوا تولید کنید و چگونه آن را نشر دهید. استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام از پاسخ به سوالاتی مانند «چگونگی تولید محتوا» و «چگونگی انتشار محتوا» تا دریافت بازخورد و تعامل از جانب کاربران و یا فالوور ها تشکیل شده است.

خب، چگونه باید برای چیدن استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام اقدام کنید؟ آیا باید دوره آموزش تولید محتوا اینستاگرام دیده باشید؟ چه موقع باید برای درج پست و استوری در این اپلیکیشن اقدام کنید؟ چطور بفهمید مخاطب محتواهای شما را دوست دارد؟

چگونه استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام داشته باشیم؟

به زبان ساده، باید برنامه ریزی داشته باشید. معنای استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام، داشتن برنامه ای مُدون است که طبق اصول کسب و کار و نحوه بازاریابی ِشما در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام چیده شده باشد. همانطور که یک شبه نمی توان یک برنامه منظم برای تولید محتوا و دریافت بازخورد در اینستاگرام نوشت، نمی توان بی برنامه اقدام به انتشار پست و استوری در این اپلیکیشن کرد.

 

 انتشار محتوا

اهمیت تولید محتوا در اینستاگرام به شکل برنامه ریزی شده، در اصل ارج نهادن به فالوور ها و کاربران است. کاربران معمولا به دنبال محتواهای مفید هستند. همچنین وقتی به طور منظم اقدام به انتشار محتوا کنید، کاربران سریعا متوجه می شوند که شما در زمان خاصی از روز، هفته و ماه اقدام به انتشار مطالب پیجِ خود می کنید.

به همین خاطر گوش به زنگ خواندن و دریافت جدیدترین پست هایتان می مانند. وقتی در روال تولید محتوای تان الگوی خاصی داشته باشید، در عوض کاربران به شما احترام می گذارند و کم کم به این جمع بندی می رسند که برای تولید محتوای خوب و حساب شده‌ی پیج تان وقت می گذارید. در نتیجه بیشتر به محتواهایی که تولید می کنید علاقه مند می شوند.

نحوه ساخت استراتژی برای تولید محتوا در اینستاگرام

آیا به خرید دوره آموزش تولید محتوا اینستاگرام نیاز داریم؟ معمولاً به کسب و کارها توصیه می شود که برای ساخت استراتژی جهت تولید محتوا و فعالیت در instagram از دوره آموزش تولید محتوا اینستاگرام استفاده کنند. دوره های آموزش تولید محتوا، نکات جدید و یا خارق العاده ای به شما ارائه نمی کنند. هر آنچه نیاز دارید تا در این زمینه بدانید، با یک سرچ ساده در گوگل یا پست های آموزشی اینستاگرام یافت می شود.

دوره آموزش تولید محتوا اینستاگرام

به عنوان مثال شما می توانید از مطالب آموزشی که به طور منظم در رایا مارکتینگ در مورد تولید محتوا و ساخت استراتژی جهت فعالیت در اینستاگرام منتشر می شود استفاده کنید. به همین خاطر موکداً به شما توصیه میکنیم که برای خرید و استفاده از دوره آموزش تولید محتوا اینستاگرام هزینه نکنید. هر آنچه لازم دارید را ما به شما آموزش می دهیم، آن هم به صورت کاملاً رایگان.

چه عواملی در ایجاد استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام حائز اهمیت هستند؟

برخی عوامل، برای استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام ضروری اند. در واقع این عوامل چارچوب و اساس ِاستراتژی فعالیت و تولید محتوا در اینستاگرام را تشکیل می دهند. در ادامه به آنها می پردازیم.

تعیین موضوع برای پست ها و استوری ها

برای چه موضوعاتی قصد تولید محتوا دارید؟ همه‌ی آن ها را مشخص کنید. سپس آنها را دسته بندی کنید. مثلا می توانید یک موضوع خاص را انتخاب کنید و برای آن دسته های مختلف و متعدد تشکیل دهید. دسته بندی شما می تواند بر اساس محبوبیت ِموضوع در بین کاربران شبکه های اجتماعی یا کاربرانی باشد که در گوگل در مورد آن موضوع سرچ می کنند. هشتگ های محبوب و ترند مربوط به آن موضوعات را بیابید و در تک تک محتواهای تولیدی خود استفاده کنید. به این واسطه می توانید نرخ بازدید پیج و پست خود را افزایش دهید.

برای داشتن یک برنمه ریزی مناسب برای پیج اینستاگرامی کسب و کارتان از لینک زیر، اطلاعات مفیدی بدست می آورید:

  • How to Create an Instagram Content Plan for Your Business

تمرکز روی استراتژی تولید محتوا

آیا داستان ایجاد استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام با تعیین موضوع برای پست ها به همینجا ختم می شود؟ خیر. در اینجا در مورد نحوه تولید محتوا صحبت نمی کنیم. بلکه تمرکزمان روی استراتژی تولید محتوا است. پس از انتشار پست ها باید آنها را بررسی کنید و میزان درگیر شدن مخاطب با آنها را بسنجید؛ ببینید که مخاطب از کدام یک از پست هایتان بیشتر خوشش آمده و با آن تعامل برقرار کرده است؟ محتواهای خود را براساسِ:

  •  کلیک کاربران روی لینک سایت تان که در بیو قرار داده اید،
  •  توجه به محتواها براساس نوع و دسته بندی،
  • تعداد یا میزان share و save شدن پست ها، بررسی کنید.

انتخاب زمان مناسب برای انتشار محتوا در اینستاگرام

برای ایجاد استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام به طور دقیق و شفاف، باید زمان انتشار هر پست را از قبل تعیین کنید. اما دقیقا چه زمانی؟ اینستاگرام به کسب و کارها ابزاری ارائه می دهد که به آنها کمک می کند تا بدانند دقیقا در چه ساعت ها یا بازه های زمانی، فالوور هایشان بیشتر به اپ اینستاگرام سر میزنند و پست یا استوری ها را چک می کنند.

 

برای استفاده از این ابزار به سراغ پروفایل خود در اینستاگرام بروید. روی دکمه‌ی insights کلیک کنید. در این بخش می توانید روز و ساعت هایی که فالوور ها (یا دنبال کنندگان تان) بیشتر در اینستاگرام فعال هستند را مشاهده کنید. سپس این امکان را خواهید داشت تا برای زمان و تاریخ انتشار محتواهای اینستاگرام تان برنامه ریزی کنید.

استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام با اندازه گیری

برای اینکه بدانید محتواهای تولیدی تان به دل مخاطب می نشیند یا در انتخاب استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام به درستی عمل کرده اید یا خیر، یک فایل در اکسل بسازید و آماری که در بخش insights از اینستاگرام دریافت می کنید را در آن وارد کنید. (مانند تصویر زیر) به این واسطه شما می توانید روال پیشرفت خود را در یک نگاه اندازه گیری کنید و متوجه شوید که آیا استراتژی انتخابی تان مفید بوده است یا خیر!

زمان مناسب برای انتشار محتوا 

این کار به نوعی تکمیل کننده‌ی انتخاب زمان مناسب برای انتشار محتوا در اینستاگرام است که بالاتر در مورد آن توضیح دادیم. اگر به هر دلیل در این زمینه ناموفق عمل کنید، با بررسی فایل اکسل به خوبی متوجه خواهید شد که بهتر است در کدام زمان و چه روزی محتوا منتشر نکنید. همچنین متوجه خواهید شد که کدام پست ها به نظر مخاطب تکراری و خسته کننده اند.

چیدن استراتژی تولید محتوا بر اساس مخاطب ِهدف

استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام یک هدف ویژه دارد؛ آن هم این است که ما برای مخاطب یا فالوور محتوا خلق کنیم. در غیر این صورت، داریم برای چه کسی حرف می زنیم یا محتوا می نویسیم؟ اگر ویدئو می سازیم، تصویر سازی میکنیم، عکاسی می کنیم و … همه باید با در نظر گرفتن ِ علایق و رفع نیاز ِمخاطب باشد. بنابراین مشخص کردنِ اینکه مشتریانِ هدف تان چه کسانی هستند، چه رده سنی را تشکیل می دهند، چرا باید به شما اعتماد کنند، علایقشان چیست و از چه چیزهایی متنفرند و غیره، در نحوه‌ی تولید محتوا یتان موثر است.

براساس شخصیت و علایق مخاطبان محتوا تولید کنید

به علاوه اینکه بین دو کسب و کار با زمینه‌ی فعالیت ِمشابه، مخاطبان هدف متفاوت هستند. اگر تصمیم دارید تا از محتواهای تولیدی توسط رُقبایتان ایده بگیرید یا شیوه ی فعالیت آنها را دزدکی زیر نظر داشته باشید، خیلی هم عالی است. اما به طور صددرصد به آن اعتماد نکنید. همانطور که اشاره شد، فقط ایده و الهام بگیرید: از رقبا کپی نکنید و مُقلد نباشید!

سعی کنید که یک پروفایل برای کاربران خود بسازید. سپس براساس شخصیت و علایق آنها محتوا تولید کنید. به سوالاتشان پاسخ دهید تا متوجه شوند که به نظرات شان اهمیت می دهید. هر عملی که بتواند این احساس را در آنها تقویت کند، منجر به موفقیت بیشتر شما در جذب مخاطب یا مشتری ِبیشتر می شود.

چیدن استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام با یک زنگ تفریح در هفته

اینکه دائما محتواهای تبلیغاتی داشته باشید یا از سایر شیوه های تولید محتوای تبلیغاتی پیروی کنید، چندان جالب و جذاب به نظر نمی رسد. خودتان را جای مخاطب بگذارید. آیا از دیدن یک روال ِهمیشگی در یک پیج خسته نمی شوید و آن را آنفالو نمی کنید؟ قطعا این کار را انجام می دهید.

 تقویم تولید محتوای اینستاگرام 

برای عبور از این شرایط و چیدن یک استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام باید چه کرد؟ باید سعی کنید موضوعات و مضامین دیگری را در تولید محتوای تان بگنجانید. اما از یک نکته نباید غافل شوید؛ این موضوعات و مضامین نباید بی ربط با حوزه فعالیت شما باشند. هر موضوعی که انتخاب می کنید باید یک ارتباط خاص با کسب و کار شما داشته باشد. شما می توانید این نوع محتواها را که به نوعی مانند زنگ تفریح عمل می کنند را داخل تقویم تولید محتوای اینستاگرام تان جای دهید. سپس آنها را یک بار در هفته یا چند بار در ماه در پیج تان منتشر کنید.

محتواهای متفرقه در اینستاگرام چه موضوعاتی دارند؟

مضمون و موضوعاتی که مثل زنگ تفریح برای فالوور ها عمل می کنند می توانند شامل موارد زیر باشند.

  • کامنت ها، دایرکت ها یا نظرات (مثبت، منفی، خنثی) که از جانب مشتریان دریافت می کنید را منتشر کنید. برای این نظرات توضیحات کافی ارائه کنید. به این واسطه مشتریان متوجه می شوند که شما به نظرات و حرف هایشان اهمیت می دهید.
  •  پست های آموزشی (متفاوت با سایر پست های تبلیغاتی) که مطالب جدیدی به فالوور هایتان آموزش می دهد.
  • پشت صحنه تولید محصول، عکاسی از محصول، روال انجام خدمات و غیره.
  • پست هایی که فالوور ها را مجبور می کند برایتان کامنت بگذارند یا به استوری هایتان ری اکشن دهند. مثلا یک جمله مرتبط با کسب و کارتان بگویید و یک بخش از آن را مثل جای خالی رها کنید. سپس از فالوور هایتان بخواهید آن جایِ خالی را پُر کنند. مثلا اگر در زمینه توسعه شغلی فعالیت می کنید، می توانید یک پست در اینستاگرام خود منتشر کنید و از مخاطبان بخواهید در مورد موانع استخدام یا جملاتی که نباید در زمان مصاحبه استخدامی بیان شود، نظرات خود را کامنت کرده یا ریپلای دهند.
  •  درج نقل قول های الهام بخش و کمک کننده. (یک نمونه تولید محتوا در اینستاگرام از نوع الهام بخش در تصویر زیر درج شده است.)
  • و غیره.

پرفورمنس پیج خود را تحلیل کنید.

هر چند وقت یکبار برای عدم فراموشیِ استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام تان پست ها، استوری ها، هایلایت ها، IGTV ها و غیره را بررسی کنید. آیا از کل ابزاری که اینستاگرام در اختیارتان قرار می دهد استفاده می کنید؟ مثلا آیا صرفا اقدام به انتشار پست های تصویری در اینستاگرام می کنید؟ چرا به سراغ تولید محتوای ویدئویی یا IGTV و Reels نمی روید؟ از کجا می دانید که مخاطب از این نوع محتواها استقبال نمی کند؟ امروزه مخاطبان از فیلم ها و ویدئو های کوتاه بیشتر از محتواهای ایستا (یا ثابت) و طولانی استقبال می کنند. پس از انتشار شکل های مختلف محتوا حتما وضعیت استقبال از آنها را داخل insights پیج تان چک کنید.

ختم کلام و پاسخ به چند سوال

بررسی نمونه تولید محتوا در اینستاگرام و پیج هایی که روال فعالیت شان شبیه شماست، کمک می کند تا جای خود را در این پلتفرم پیدا کنید. همانطور که اشاره شد، سعی کنید از دیگران الهام بگیرید و کپی نکنید. با کپی کردن، ارزش و اعتبار خود را از چشم مخاطب از دست می دهید و در نهایت، هیچ کس به شما اعتماد نخواهد کرد.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.