مفید بود؟

در مقاله ی قبل ( مقاسیه سیستم عامل لینوکس و ویندوز) به معرفی لینوکس پرداختیم وبا مقایسه انجام گرفته میتوان به برتری آن نسبت به ویندوز پی برد.

اکنون برای آشنایی بیشتر با لینوکس به معرفی سیستم عامل Ubuntu می پردازیم.

Ubuntu نام یک سیستم عامل از محصولات Linux  است و توسط یک Canonical (به عنوان شرکت پشتیبان پروژه اوبونتو ، در خارج شناخته می شود که از طریق فروش خدمات حق بیمه مربوط به اوبونتو درآمد ایجاد می کند) و جامعه ای از دیگر توسعه دهندگان ، تحت الگوی حاکمیت شایسته سالاری توسعه می یابد .

Canonical از تاریخ انتشار و تا زمانی که نسخه به تاریخ پایان عمر خود (EOL) تعیین شده برسد به روزرسانی های امنیتی و پشتیبانی از هر نسخه اوبونتو را آغاز می کند .

اوبونتو نرم افزاری اوپن سورس (open source) و کاملا رایگان می باشد که پشتیبانی نسبتاً خوبی برای بیشتر از ۵۵ زبان موجود در دنیا از جمله زبان فارسی را دارا می باشد که این عامل سبب جذب کاربران زیادی شده است.

چند دلیل استفاده از ubuntu

1-امنیت

اوبونتو به صورت پیش فرض ایمن است و به هر کاربر اجازه و امتیاز ویژه ای برای نصب و استفاده از برنامه های مورد نظرش را میدهد به طوری که نمی توانند سیستم عامل یا پرونده های کاربران دیگر را خراب کنند. برای افزایش امنیت ، از دستور sudo برای صدور اجازه ی موقت برای انجام کارهای اداری استفاده می شود ، که به حساب root اجازه می دهد قفل بماند و به جلوگیری از استفاده ناخواسته کاربران بی تجربه از تغییر فاجعه بار سیستم یا باز کردن حفره های امنیتی کمک می کند.

2-نصب و راه اندازی

ویژگی های  سیستم در بین محصولات اوبونتو متفاوت است. برای انتشار دسکتاپ اوبونتو 16.04 LTS ، رایانه ای با حداقل 2 گیگاهرتز پردازنده دو هسته ای ، 2 گیگابایت رم و 25 گیگابایت فضای دیسک رایگان توصیه می شود برای رایانه های کم قدرت تر ، توزیع های دیگر اوبونتو مانند Lubuntu و Xubuntu نیز وجود دارد. اوبونتو از معماری ARM پشتیبانی می کند وهمچنین در Power ISA نیز موجود است ، در حالی که معماری قدیمی PowerPC در یک مقطع به طور غیر رسمی پشتیبانی می شد ،  و اکنون از CPU های جدید ISA Power (POWER8) پشتیبانی می شود.

3-طبقه بندی و پشتیبانی بسته بندی

اوبونتو از Canonical Ltd برخی از برنامه های پشتیبانی نشده و به روزرسانی های اعضای جامعه را دریافت می کند تا برای نشان دادن تفاوت های مربوط به مجوز و میزان پشتیبانی موجود ، آنها  را به چهار دامنه تقسیم کند .

نرم افزار رایگان:

1-Main

2-Universe

نرم افزار غیر رایگان:

1-Restricted

2-Multiverse

اوبونتو دسکتاپ (که به طور رسمی با عنوان Ubuntu Desktop Edition شناخته می شود و به سادگی Ubuntu خوانده می شود) که برای اکثر کاربران توصیه می شودنوعی سیستم عامل شناخته شده است که برای رایانه های شخصی رومیزی و لپ تاپ طراحی شده و به طور رسمی توسط Canonical پشتیبانی می شود.

اوبونتو 17.10 ، GNOME Shell محیط پیش فرض دسک تاپ است و از Ubuntu 11.04 تا Ubuntu 17.04 ، رابط دسک تاپ Unity به صورت پیش فرض بود و قبل از اوبونتو 11.04 رابط دسک تاپ GNOME 2 بود.

تعدادی از انواع دیگر با استفاده از یک محیط دسکتاپ متفاوت ، به سادگی از یکدیگر متمایز می شوند. LXQt و Xfce نوع دیگری میباشند که اغلب برای استفاده از رایانه های شخصی قدیمی که حافظه و قدرت پردازش کمتری دارند توصیه می شود.
ما در شرکت طراحی سایت پدیده تجارت آماده ایم در کنار آموزش سیستم عامل ubuntu در اصفهان پروژه های مربوط به این بخش را با کیفیت بالا انجام دهیم…

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.