مقالات آموزشی

چگونگی درآمدزایی با پادکست ‌ها، چگونه می‌توان با پادکست پول درآورد؟

مفید بود؟

رازهای کسب درآمد با پادکست‌ها، که پادکسترها نمی‌خواهند آن را بدانید!

به فکر شروع پادکست‌سازی هستید و نمی‌دانید درآمدزایی با پادکست، چگونه انجام می‌شود؟ یا در این زمینه تازه‌کار هستید و تا به حال هیچ پولی از پادکست‌هایی که زحمت بسیاری را وقف آن کرده‌اید، کسب نکرده‌اید؟ اصلا چرا باید از پادکست پول درآورد؟ پادکست‌سازها (که در اصطلاح پادکستر خطاب می‌شوند)، با انگیزه‌های مختلفی شروع به ساخت و انتشار پادکست‌های خود می‌کنند.

اما بدون شک، یک چیز مشترک در میان تمامی پادکسترها مشترک است. و آن این‌ست که همگی دلشان می‌خواهد بابت زحمتی که در راه ساخت و انتشار پادکست می‌کشند، هزینه‌ای که خرج تجهیزات می کنند یا همان هزینه ی تولید پادکست و…؛ درآمدی داشته باشند.

 

این مسئله، یک امر بدیهی‌ست و کسی نیست که از پول خوشش نیاید! اما اگر در این زمینه تازه‌کار هستید و به تازگی دارید پله به پله، جزئیات ساخت پادکست را می‌آموزید؛ باید بگوییم که بخت با شما یار است! چرا که راه‌های متعددی برای درآمدزایی با پادکست‌ها وجود دارد، که دست شما را برای انتخاب از میان یکی از این گزینه‌ها باز می‌گذارد. بنابراین اگر برای درآمدزایی با پادکست مصمم هستید و قصد دارید تمامی این روش‌ها را بدانید؛ سریع ادامه‌ی مقاله را بخوانید تا از دهان نیفتاده است!

 

قبل از انتخاب روش درآمدزایی با پادکست، شرایط خود را مد نظر قرار دهید! 

حتما می‌پرسید که منظورتان چیست؟ مد نظر قرار دادن شرایط شما، به این معناست که می‌بایست به میزان دانلود، بازدید و بازخورد پادکست‌های خود رجوع کنید، آن را بررسی نمایید و سپس تصمیم بگیرید کدامیک از این روش‌ها، برای درآمدزایی با پادکست شما و شرایط شما، بیشترین سود را دارند.

بگذارید مثالی برای شما بزنیم. پادکست معروف نیویورک تایمز، The Daily، روزانه بیش از هزاران شنونده دارد و افراد بسیاری با پیگیری بسیار، تک تک اپیزودهای آن را دنبال می‌کنند. مشخص است که اسپانسرهای بسیاری به دنبال تبلیغ از طریق این پادکست خواهند بود؛ چرا که نام محصول یا برندشان، به گوش افراد بیشتری می‌رسد.

نحوه‌ی انتخاب روش تبلیغ

 اما نحوه‌ی انتخاب روش تبلیغ، به موارد دیگری مانند درون‌مایه‌ی پادکست، جامعه هدف آن، طول پادکست و… بستگی دارد. طولانی‌تر بودن پادکست، شانس تبلیغ بیشتر و شنیده‌شدنِ بیشتری را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند. از سویی، اسپانسرهای پادکست‌ها عموما سعی دارند پادکست‌های مرتبط با برند خود انتخاب کنند؛ چرا که دسترسی به جامعه‌ی هدف این برندها، از طریق پادکست‌های مرتبط و هم‌موضوع بیشتر خواهد بود.

به عنوان مثال، پادکست‎ محبوب Reply All، یکی از پادکست‌های به شدت مشهور در زمینه‌ی گسترش اخبار تکنولوژی و پیشرفت‌های علمی‌ست. اگر شرکت معتبری مانند سونی، تکنولوژی نوآورانه‌ای را در دستگاه‌های جدید خود تعبیه نماید، بدیهی‌ست که Reply All آن را سریع‌تر به گوش طرفداران تکنولوژی خواهد رساند.

به همین دلیل است که شرکت‌ها و برندها، در اکثر مواقع برای سرمایه‌گذاری، در میان پادکست‌های مرتبط با زمینه‌ی فعالیت خود می‎گردند. پادکست‌ها به سرعت در حال فتح جهان هستند. همین افزایش شنونده، راهی برای افزایش شیوه‌ها و مبلغ حاصل از درآمدزایی با پادکست‌هاست. حتی در میان هم‌وطنان ایرانی نیز این شهرت تدریجی پادکست‌ها به چشم می‌خورد.

پادکست‌ها چگونه پول در می‌آورند؟ 

حال که قصد دارید با راه‌های پول درآوردن و درآمدزایی با پادکست، آشنا گردید؛ بهتر است به سراغ روش‌های زیر برویم. اما آن روش‌ها چیست؟

1- به دنبال اسپانسرهای مناسبی برای پادکست‌های خود بگردید!

درست است! درآمدزایی با پادکست‌ها و پیدا کردن یک اسپانسر مناسب، رویای هر پادکستری‌ست. پادکست‌های مشهوری هم‌چون Entrepreneur on Fire، The Art of Charm و حتی $100 MBA به طور ماهیانه درآمدی معادل چندین هزار دلار را از طریق اسپانسر خود کسب می‌کنند. مدل “پرداخت هزینه بر اساس میزان بازدید”، راهی مناسب و کارآمد برای تعیین نرخ و بودجه‌ی تبلیغات، در پادکست‌های شماست.

بر اساس این الگو، با توجه به زمان قرارگیری تبلیغات در پادکست شما (که اصطلاحا شکاف زمانی نامیده می‌شود) و طول آن تبلیغ، میزان درآمد شما به ازای هر تبلیغ مشخص خواهد شد. برای فهم آسان‌تر موضوع، گزینه‌های زیر را مطالعه نمایید:

تبلیغات پیش‌نمایشی:

این تبلیغات بین 50-15 ثانیه طول می‌کشد و در ابتدای برنامه‌ی شما پخش خواهد شد.

تبلیغات میان‌نمایشی:

این تبلیغات بین 1.5-1 دقیقه به طول می‌انجامد و در میانه‌ی برنامه پخش می‌شود.

تبلیغات پسا نمایشی:

این دست از تبلیغات بین 30-15 ثانیه به طول می‌انجامند و در پایان برنامه پخش می‌شوند.

حال، نرخ محاسبه‌ی این تبلیغات چگونه است؟ این مدل با توجه به الگوی زیر، نرخ تبلیغات پادکست شما را محاسبه می‌نماید:

• به ازای هر 1000 دانلود پادکست، برای تبلیغ پیش‌نمایشی 15 ثانیه‌ای، 18 دلار پرداخت می‌گردد.

• به ازای هر 1000 دانلود پادکست، برای تبلیغ میان‌نمایشی 60 ثانیه‌ای، 25 دلار پرداخت می‌گردد.

حال به این مثال دقت کنید تا به درستی متوجه روند محاسبه‌ی مبلغ تبلیغات پادکست شوید. اگر پادکستی که منتشر کردید، 3000 دانلود کسب نمود؛ به ازای هر تبلیغ پیش‌نمایشی 54 دلار، و به ازای هر تبلیغ میان‌نمایشی، 75 دلار کسب خواهید کرد.

مدیر برنامه‌ریزی میزان موفقیت پادکست‌ها در پلتفرم‌های متعدد، یان ایلونگا، معتقد است که این مبلغ در صورت تداوم ساخت پادکست و افزایش بازخوردها، تا حد زیادی می‌تواند به شما در هزینه‌های ساخت پادکست کمک نماید. در آینده نیز با افزایش این مبالغ، موجب رونق کسب و کار شما خواهد شد.

2- برقراری ارتباط با پادکسترهای مختلف و حتی ساخت پادکست‌های همکاری!

شاید برخی از شما باور نکنید که روابط شما با سایرین، چقدر می‌تواند در موفقیت پادکست‌های شما مثمر ثمر واقع شود. اما این موضوع حقیقت دارد. مهم نیست موضوع پادکست شما چیست، یا با چه کسانی مصاحبه می‌کنید. ایجاد رابطه با سایر افراد موفق و پادکسترهای دیگر، می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش چشم‌گیر و پیشرفت درآمدزایی با پادکست داشته باشد. پادکست‌ها یکی از مهم‌ترین زمینه‌های پول‌سازی هستند.

به همین دلیل هم بسیاری از شرکت‌های مارکتینگ، نویسندگان، منابع آموزشی یا حتی شرکت‌های تجاری، رو به ساخت پادکست‌ها می‌آورند. اگر شما نیز به پادکست‌های خود، به چشم وسیله‌ای برای کسب درآمد می‌نگرید؛ پس بدون شک نگاه شما نیز تجاری‌ست. از آن‌جایی‌که رمز تجارت موفق، در ساخت روابط موفق و گسترده است، می‌بایست برای دیده شدن (یا در واقع شنیده شدنِ بیشتر) پادکست‌های خود، روابطی پایا و موفق بسازید.

3- جامعه هدف خود را به خوبی شناسایی کرده، محصولات و خدمات متناسب با آن‌ را تبلیغ نمایید.

قبل از آن‌که به دنبال پیدا کردن اسپانسر بدوید؛ نگاهی به محصولات و خدماتی که در حال حاضر توسط شرکت شما عرضه می‌شود؛ بیندازید. آیا محصولاتی که قصد تبلیغ آن را دارید، مناسب افرادی‌که با اشتیاق تک تک اپیزودهای پادکست‌های شما را دنبال می‌کنند، هست یا خیر؟ اگر پاسخ شما “بله” است؛ بهتر است فکری برای ارتقای محصولِ حال حاضر خود بکنید. ارتقای کدام ویژگی محصول‌تان، می‌تواند تاثیر بسزایی در جذب توجه خریداران بالقوه‌ی شما بگذارد؟

با پیشرفت کدام زمینه از محصول خود، می‌توانید آن را جالب‌تر جلوه دهید؟ با استفاده از این روش‌ها، می‌توانید تبلیغ بهتری در پادکست‌ها داشته باشید، فروش بالاتری برای محصولات خود تجربه کنید و به همان میزان درآمدزایی با پادکست را بهبود بخشید. به عنوان مثال، تخفیف انحصاری برای شنوندگان پادکست، می‌تواند موجب افزایش چشم‌گیر فروش محصول شما گردد. به یاد داشته باشید که هر چه اثربخشی پادکست خود را بیشتر کنید، اعتماد شنوندگان به شما بیشتر خواهد شد.

پس سعی کنید برای حفظ این اعتماد، محصولات مناسب و معتبری را تبلیغ کنید. رضایت شنوندگان شما پس از خرید، می‌تواند موجب گسترش نام پادکست و همزمان برند محصول گردد. پس از تبلیغ محصولات و خدمات خود در پادکست‌ها نترسید. هراسی از تخفیف‌های انحصاری نداشته باشید و گامی برای پیشرفت کار خود، بردارید. درست مانند یک بازاریاب خبره، استراتژی‌های متعدد بازاریابی را دنبال کنید تا به یک چشم‌انداز کلی از نحوه‌ی تاثیر محصولِ مد نظر در جامعه هدف پادکست برسید.

4- مدیریت شنوندگان بالقوه‌ی خود را به دست بگیرید!

چه می‌شود اگر شنوندگان بالقوه‌ی شما، تبدیل به دنبال‌کنندگان شبکه‌ی اجتماعی شما هم بشوند؟ مشخص است که این روش موجب افزایش شانس تبلیغ و درآمدزایی با پادکست‌سازی می‌شود. در این صورت، شنوندگان شما نه تنها پادکست‌های شما، بلکه فعالیت‌های شبکه‌ی اجتماعی شما را نیز دنبال خواهند نمود.

اما به یاد داشته باشید که اول باید به روش‌هایی فکرکنید که از طریق آن، می‌توانید شنوندگان را به شبکه‌های اجتماعی خود بکشانید. شبکه‌ی اجتماعی شما باید دارای ویژگی خاصی باشد که ارزش دنبال کردن را داشته باشد! پس از ساخت ایده‌‌های خلاقانه‌ای برای اداره‌ی شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید از پادکست نیز برای تبلیغ آن استفاده کنید و مردم را به شبکه‌ی اجتماعی خود فراخوانید!

 

5- سیستم همکاری در فروش، معروف به بازاریابی پورسانتی!

این سیستم که به افیلیت مارکتینگ یا Affiliate marketing هم معروف است؛ یکی از راه‌های بی‌نظیر برای درآمدزایی با پادکست‌هاست. بخصوص اگر برنامه‌ی شما ربطی به زمینه‌های فنی و مهندسی، معرفی محصولات تکنولوژی و خدماتی دارد؛ و نیاز است بارها در برنامه‌ی خود به برند یا منبع خاصی ارجاع دهید؛ سیستم بازاریابی پورسانتی می‌تواند یار شما برای کسب درآمد باشد!

می‌توانید این روش را با فروش انحصاری پادکست خود ادغام نمایید و به ازای میزان فروشی که از طریق شنوندگان پادکست کسب می‌‌کنید؛ پورسانت بگیرید. این به آن معناست که هر چه برنامه‌ی شما گسترش بیشتری پیدا کند، میزان کسب درآمد بالقوه‌ی شما هم با توجه به گسترش شنوندگان‌تان بیشتر خواهد شد و پادکست شما، همکاری در فروش موفق‌تری را تجربه خواهد کرد.

6- سرمایه‌گذاری جمعی را هم امتحان کنید!

علاوه بر روش‌های بالا، بسیاری از پادکست‌های موفق از سرمایه‌گذاری و حمایت خیل مردم برای درآمدزایی با پادکست‌های خود استفاده می‌کنند. بستری مانند Patreon، شما را قادر می‌سازد که در ازای هر اپیزود از پادکست خود، پولی را از مردم دریافت کنید. این روشِ بسیاری از پادکست‌ها، بخصوص پادکست‌های کاربردی، فنی و آموزشی برای کسب درآمد می‌باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.