مقالات آموزشی

افزایش سرعت وردپرس + روش نحوه بالا بردن سرعت سایت WordPress

مفید بود؟

سرعت سایت وردپرس یک پارامتر کلیدی در رتبه سایت و ترافیک جستجو از گوگل است. ترافیک جستجوی گوگل مستقیما روی فروش و درامد کسب و کار اینترنتی اثر گذار است. در نتیجه سرعت سرعت وردپرس یک پارامتر حیاتی برای موفقیت هر کسب و کار اینترنتی به شمار می‌رود.

افزایش سرعت وردپرس و روش افزایش سرعت سایت وردپرسی یک مهارت اساسی برای هر صاحب کسب و کار محسوب می‌شه. اما چرا؟

چون افزایش سرعت بالا آمدن سایت بر همه چیز از ترافیک کلیک گرفته تا نرخ پرش و نرخ تبدیل و رضایت کاربر و درنهایت سود صاحب کسب و کار آنلاین تأثیر گذاره.

ما در مجموعه pmpr راهنمای مفصلی در مورد نحوه بالا بردن سرعت سایت وردپرس برای شما تهیه کردیم. در این آموزش در مورد مفاهیم زیر صحبت خواهیم کرد:

  • چرا افزایش سرعت وردپرس مهم است؟
  • چه عواملی بر سرعت سایت وردپرس موثر هستند؟
  • چه عواملی بر نحوه اندازه گیری سرعت سایت وردپرس تأثیر دارن؟

در ادامه بهترین روش افزایش سرعت وردپرس رو به شما آموزش می‌دیم. این تکنیک‌ها شامل تکنیک‌های ابتدایی تا مهارت‌های پیشرفته هستن تا کاربران از همه سطوح بتونن از اونها استفاده کنن.

امروز آخرین روز سایت وردپرس کند شماست. برای همیشه با صفحات کند وردپرس خداحافظی کنید و آماده افزایش سرعت وردپرس باشید.

اهمیت افزایش سرعت وردپرس

بهترین زمان (تعداد ثانیه‌های طلایی) برای بارگذاری یک سایت چقدر است؟ آیا واقعاً کاربران سایت نمی‌تونن چند ثانیه بیشتر صبر کنن؟ پاسخ این سوال برای شما غافلگیر کننده خواهد بود.

سرعت کم سایت سبب از دست رفتن بازدیدکننده خواهد شد

یک سری آمار در مورد زمان بارگیری صفحه و رفتار کاربر برای شما جمع آوری کردیم. لطفا توجه کنید:

  • از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۶ میانگین محدوده توجه بازدیدکننده از ۱۲ ثانیه به فقط ۸ ثانیه کاهش پیدا کرده
  • جالبه که ۴۷ درصد از خریداران اینترنتی انتظار دارند که یک صفحه وب ظرف دو ثانیه یا کمتر بارگیری شود
  • تقریبا ۴۰ درصد از کاربران وب سایتی را که بیش از سه ثانیه برای بارگیری زمان می‌برد را ترک می‌کنند
  • بیش از ۸۰ درصد از خریداران که از عملکرد یک وب سایت ناراضی باشند، به اون سایت بر نخواهند گشت
  • یک ثانیه تاخیر در زمان بارگیری صفحه نرخ تبدیل رو ۷ درصد و بازدید صفحه رو ۱۱ درصد و رضایت مشتری رو ۱۶ درصد کاهش می‌ده

این اعداد در دنیای واقعی عملکردهای حیرت انگیزی دارن. مثلا بعد از اینکه Mozilla صفحات سایت خودش رو ۲.۲ ثانیه سریعتر کرد، مرورگر Firefox آن، ۶۰ میلیون بار اضافی (برای بارگیری وب سایت ها) در سال را مشاهده کرد. در مثال دیگر، آمازون محاسبه کرد که کاهش یک ثانیه سرعت بارگذاری صفحه، برای افزایش فروش سالانه آن ها، ۱.۶ میلیارد دلار درآمد دارد.

البته همه ما وبسایتی به وسعت Amazon نداریم. با این حال، کاملا واضحه که

نقل قول
وقتی صحبت از حفظ و تبدیل بازدید کنندگان می‌شود، هر ثانیه بسیار با ارزش خواهد بود.

سرعت سایت یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل است

هدف موتورهای جستجو ارائه بهترین نتایج جستجو به کاربران خود است.

نکته
سایتی که با زمان بارگذاری کند، باعث آزار بازدیدکنندگانش می‌شود، سایت خوبی نیست.

 

یک سایت با سرعت بارگذاری آهسته، سبب افزایش نرخ پرش میشه. این یعنی کاربرانی که روی صفحات سایت شما فرود میان، به دلیل سرعت کند بارگذاری، سریعا اون رو ترک می‌کنن. بازدیدکننده برای بارگذاری کامل سایت صبر نمیکنه و به سرعت دکمه بازگشت رو می‌زنه.

اگه این اتفاق به کرات بیفته، گوگل دیگه به سایت شما توجهی نمیکنه. چون موتورهای جستجو این رفتار کاربران رو نشونه‌ای از کیفیت پایین سایت شما محسوب میکنن.

این مشکل بیشتر در مورد ترافیک تلفن همراه وجود داره که معمولا سرعت اتصال به اینترنت کمتری نسبت به رایانه‌های رومیزی دارن. بعلاوه، گوگل اعلام کرده که برای شاخص موبایل، سرعت بارگذاری صفحه قطعاً به یک عامل رتبه بندی تبدیل می‌شه.

با توجه به اینکه دستگاه‌های تلفن همراه به عنوان اصلی‌ترین دستگاه‌های اینترنتی در جهان شناخته میشن، بهتره برای افزایش سرعت وردپرس در تلفن همراه هر چه زودتر اقدام کنید.

افزایش سرعت سایت وردپرسی

وردپرس سهم بازار زیادی داره و تعداد بسیاری زیادی از سایت های اینترنتی با وردپرس بالا اومدن. به دلیل ذات عمومی بودنش طبیعیه که همه استفاده حرفه ای ازش نکنن.

برخی از روش های استفاده غیر حرفه ای از وردپرس شامل موراد زیر میشه:

  • نصب پوسته استاندارد از مخزن خود وردپرس (مثل Twenty Twenty یا Twenty Nineteen)
  • نصب پوسته های خریدنی از مارکت های ایرانی مثل ژاکت و راست چین
  • نصب پوسته های خریدنی از مارکت های خارجی مثل CodeCanyon و ThemeForest
  • نصب کلی افزونه و پلاگین برای افزودن قابلیت‌های پایه کسب و کار به سایت وردپرس
  • نوشتن کد داخل یک فایل functions.php و عدم استفاده از برنامه نویسی شی گرا
  • نوشتن همه استایل‌ها داخل یک فایل style.css بصورت کاملا غیر بهینه و غیر قابل مدیریت

استفاده غیر حرفه ای از وردپرس جلوی افزایش سرعت سایت وردپرس رو میگیره و به رتبه بندی موتور جستجو صدمه میزنه.

روش افزایش سرعت وردپرس

در این بخش، در مورد تکنیک ها و روش های کلیدی برای افزایش سرعت سایت وردپرسی و کاهش زمان بارگیری صفحه صحبت خواهیم کرد.

افزایش سرعت وردپرس با انتخاب هاستینگ مناسب

انتخاب هاستینگ مناسب و شرکت میزبانی وب، یک گام اساسی برای افزایش سرعت و عملکرد سایت است. ابتدا سری به سایت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب بزنید، مطمئناً تعداد زیادی پیشنهاد ارزون قیمت پیدا خواهید کرد. سعی کنید بهترین انتخاب رو انجام بدین، چون سرعت سایت شوخی بردار نیست.

به عنوان اولین قدم در افزایش سرعت سایت وردپرس، در صورت امکان از هاست اشتراکی خودداری کنید. در هاست اشتراکی منابع سرور بین چندصد وبسایت توزیع می‌شوند که خود سبب کندی سایت شما خواهد شد. البته بسته به بزرگی سایت تون، نیروی انسانی و بودجه برای اجرای سرور، ممکنه یک سرور اختصاصی که بهش سرور فیزیکی هم گفته میشه، بیشتر از سطح نیازتون باشه.

به همین دلیل، یک سرور اختصاصی مجازی یا VPS احتمالاً بهترین گزینه است. این نوع میزبانی تعادل خوبی از سرعت، راحتی و هزینه رو فراهم می‌کند.

نکته
نوع خاصی از سرور اختصاصی مجازی یا Virtual Private Server با نام سرور VPS مدیریت شده یا Managed VPS وجود داره که در اون شما نیاز به مدیریت مستقیم سرور ندارید. در عوض یک زیرساخت همیشه مدیریت شده رو با هزینه کمی بیشتر از VPS خریداری میکنید و توجه تون رو روی کسب و کار و افزایش سرعت وردپرس تون متمرکز میکنید.

گزینه دیگه اینه که به سراغ یکی از پیشنهادات رو به رشد میزبانی وردپرس مدیریت شده بروید. انجام این کار به این معنی است که سایت شما روی یک سرور اختصاصی وردپرس بهینه سازی شده اجرا خواهد شد و شما لازم نیست که از هیچ یک از موارد فنی اجرای یک وب سایت مراقبت کنید.

بعلاوه، قیمت هاست مدیریت شده WordPress در حال کاهش است و هزینه‌های توسعه یک پلت فرم مدیریت شده خودتان بسیار بالا خواهد بود. .میزبانی وردپرس مدیریت شده چیزی شبیه VPS مدیریت شده یا Managed VPS است با این تفاوت که به صورت اختصاصی برای وردپرس بهینه شده.

افزایش سرعت سایت با آپدیت نسخه PHP

مورد دوم در لیست اقدامات برای افزایش سرعت سایت وردپرس، بروزرسانی فناوری اصلی شماست. نسخه‌های جدید HTML، PHP و سایر فن آوری‌های وب به دلایل مشخصی عرضه می‌شن. این آپدیت‌ها حاوی پیشرفت‌ها، ویژگی‌های جدید و اغلب سرعت بهبود یافته هستند. به همین دلیل، مهمه که زیرساخت وب تون رو مدام به روز کنید.

 

مثلا در حال حاضر نسخه جدید PHP7.4 منتشر شده و تمام وب سایت‌های وردپرسی باید حداقل روی PHP7.2 اجرا بشن، چون این نسخه قدیمی‌ترین نسخه‌ای از PHP است که هنوز به روزرسانی‌های امنیتی رو دریافت می‌کنه.

هشدار
نسخه PHP7.2 قدیمی‌ترین نسخه‌ای از PHP است که هنوز به روزرسانی‌های امنیتی رو دریافت می‌کنه. ابدا به اجرای سایت وردپرس روی نسخه‌های PHP قدیمی تر از 7.2 فکر نکنید.

یک شرکت هاستینگ با کیفیت به خودی خود، این موضوع رو پیگیری می‌کنه و در صورت عدم به روز بودن نسخه PHP شما، به شما اطلاع می‌ده. با این حال، این موضوع باعث سلب مسئولیت بررسی این فناوری توسط خودتون نمی‌شه. وقتی وارد پنل هاستینگ تون می‌شید، حتما به دنبال پیکربندی PHP یا موارد مشابه بگردید. در این قسمت، می‌تونید نسخه PHP مورد استفاده رو بررسی کنید.

برخی از کدهای قدیمی (و نسخه‌های قدیمی وردپرس) با آخرین نسخه PHP سازگار نیستن. به همین دلیل، هنگام بروزرسانی، ابتدا یک نسخه پشتیبان از سایت تهیه کنید. به این ترتیب در صورتی که به درستی بروزرسانی نشود، باعث آسیب به سایت خود نخواهید شد و می‌توانید آن را ریکاوری کنید.

افزایش سرعت وردپرس با آخرین نسخه وردپرس

هر چیزی که در مورد PHP گفته شد در مورد وردپرس هم صدق میکنه. هر نسخه جدید از CMS دارای ویژگی‌های جدید، رفع اشکال و بهبود عملکرد و سرعت سایت و موارد دیگر است. این آپدیت ها، وب سایت شما رو کارآمدتر می‌کنن و از کند شدن بیش از حد اون جلوگیری می‌کنن.

به روزرسانی هسته وردپرس برای وب سایت نه تنها برای افزایش سرعت وردپرس، بلکه برای امنیت سایت وردپرس هم مهم است. با استفاده از جدیدترین نسخه وردپرس و افزونه‌ها، مطمئن باشید احتمال آسیب سایت تون کاهش پیدا میکنه. هیچ چیز به اندازه یک وب سایت آپدیت شده، شما رو از خطرهای احتمالی بعدی حفظ نمی‌کنه.

استفاده از پوسته یا قالب وردپرس مناسب

پوسته وردپرس می‌تونه یک عامل تعیین کننده در سرعت سایت باشه. چون پوسته های وردپرس اغلب نقص‌هایی دارن که باعث میشن سرعت سایت شما از حد متوسط پایینتر باشه. به خاطر داشته باشید، پوسته های عمومی اغلب ویژگی‌هایی دارند که در بسیاری از موارد این حتی در زمانی که از آن ویژگی‌ها استفاده نمی‌کنید هم اجرا می‌شن.

هشدار
استفاده از یک پوسته اختصاصی یا حداقل یک پوسته بهینه شده وردپرس تاثیر چشمگیری روی افزایش سرعت وردپرس شما داره.

به همین دلیل، سعی کنید یکی از این کارها رو انجام بدید:

  • قالب یا پوسته وردپرسی رو پیدا کنید که فقط اونچه نیاز دارید رو داشته باشه.
  • یک پوسته سبک و استاندارد انتخاب کنید و سعی کنید ویژگی‌هایی که مد نظرتون هست رو به اون اضافه کنید.
  • پوسته فعلی سایت تون رو بهینه کنید. ما در pmpr به سادگی و با نازلترین قیمت میتونیم به شما کمک کنیم که پوسته فعلی وردپرس تون رو بهینه کنید.

اگر مایل نیستید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنید، کافی است که قالب سبکی را انتخاب کنید و عملکردهای اضافی را با افزونه به آن اضافه کنید. به این ترتیب می‌توانید پوسته وردپرس خود را سبک نگه دارید.

هر روشی را که برای بهینه سازی پوسته به کار ببرید، کمابیش افزایش سرعت وردپرس به اندازه‌ای خوب می‌شود که پس از مدتی تغییر رتبه بندی و ترافیک صفحات سایت را به صورت مشهود حس خواهید کرد.

نگهداری منظم پایگاه داده برای افزایش سرعت سایت

دقیقاً همانطور که هسته WordPress با گذشت زمان دچار مشکل می‌شود، پایگاه داده نیز به مرور زمان غیر بهینه و کند می‌شود. زیرا دیتابیس تمایل دارد که اطلاعاتی که استفاده نمی‌شود را در فضایی ذخیره کند، این اطلاعات شامل انواع پلاگین‌های نصب نشده، پست‌های بایگانی شده و پرونده‌های بلااستفاده دیگر است.

بنابراین حفظ و نگهداری از دیتابیس برای اینکه یک پایگاه داده قابل استفاده داشته باشید بسیار مهم است. ابزارهای زیادی در این زمینه وجود دارند که به شما در حفظ و نگهداری از دیتابیس کمک خواهند کرد مانند WP-Optimize و افزونه‌های دیگر.

جدول wp_options چیزی است که باید روی آن تمرکز کنید، زیرا اگر از کنترل خارج شود می‌تواند به طور جدی باعث کندی سایت شما شود. افزونه Advanced Database Cleaner بهترین افزونه برای انجام این کار است که البته بی‌نقص هم نیست، بنابراین به یاد داشته باشید که ابتدا از دیتابیس نسخه پشتیبان تهیه کنید.

تنظیم مانیتورینگ برای افزایش سرعت بالا آمدن سایت

آیا از نحوه مدیریت سرعت سایت و همین طور تست و اندازه گیری آن اطلاعی دارید؟ در صورتی که بدانید مشکلی در مورد سرعت سایت وجود دارد، می‌توانید آن را اصلاح کنید.

در نوشته‌های قبلی در مورد نحوه اندازه گیری سرعت سایت زیاد صحبت کردیم. بسیاری از ابزارهای تست سرعت سایت مانند Pingdom، نظارت خودکار روی سایت رو هم انجام می‌دن. وقتی در این ابزار ثبت نام کنید، در صورتی که سایت خیلی کند بشه، یک ایمیل براتون ارسال میشه.

جی تی متریکس GTmetrix یک سرویس پولی داره که از ۱۵ دلار شروع می‌شه و معیارهای کلیدی مانند زمان پاسخ سرور و زمان ارائه بصری رو کنترل می‌کنه. این پارامترها برای موتور جستجوی گوگل و بازدیدکننده بسیار حیاتی و مهمه.

کاهش درخواست‌های سرور

درخواست سرور زمانی اتفاق می‌افته که هر بار مرورگر در مورد یک سری از منابع از اون سوالی بپرسه. این درخواست می‌تونه یک پرونده مانند استایل صفحات، اسکریپت یا یک تصویر باشه.

هرچه تعداد درخواست سرور بیشتری برای بارگذاری یک صفحه از سایت لازم باشه، مدت زمان بیشتری طول میکشه تا سایت لود بشه. در نتیجه تعداد درخواست‌ها باید تا حد ممکن کم باشه. همچنین درخواست‌های بیشتر سرور رو بیشتر و طولانی‌تر درگیر پاسخگویی می‌کنه و متوسط پاسخگویی سرور به درخواست‌های دیگر کاربران هم افزایش پیدا میکنه.

کاهش تعداد درخواست های HTTP سبب افزایش سرعت سایت وردپرسی میشه.

نکته
کاهش تعداد درخواست‌های HTTP اهمیت حیاتی داره. البته این مساله در مورد نسخه HTTP2 کمرنگ تر شده چون در شرایطی امکان باز نگه داشته شدن اتصال TCP برای سرویس دهی حجم زیادی از درخواست‌ها وجود داره.

چند روش موثر برای کاهش تعداد درخواست‌های HTTP سرور:

  • کاهش تعداد نوشته نشان داده شده در یک صفحه
  • نمایش نوشته‌های منتشر شده و عدم نمایش نوشته‌های آرشیو و بایگانی شده (تنظیمات > خواندن)
  • تقسیم و نمایش نوشته‌های طولانی به چند صفحه
  • صفحه‌بندی دیدگاه‌ها (تنظیمات > گفت و گو)
  • کاهش تعداد تصاویر در هر صفحه
  • حذف افزونه‌های غیر ضروری
  • غیر فعال سازی افزونه‌های موقتی
  • فعال کردن افزونه Lazy Loading
  • کاهش منابع اضافی مانند بعضی از فونت‌های وب

Pingdom و GTmetrix دو ابزاری که قبلا در مورد آن ها صحبت کردیم هم می‌تونن تعداد درخواست‌های سرور و زمان اون رو گزارش کنن تا تصمیم درستی برای کاهش تعداد درخواست های سرور بگیرید.

بهینه سازی تصاویر

تصاویر اغلب بخش عمده‌ای از صفحه رو پوشش میدن و این طبیعیه، چون به فضای بیشتری نسبت به متن یا CSS یا Cascading Style Sheets احتیاج دارن. به همین دلیل، برای افزایش سرعت سایت وردپرس، بسیار مهمه که یاد بگیرید چطوری بدون از دست دادن کیفیت اونها رو کوچک و فشرده کنید.

روش قدیمی برای فشرده سازی تصاویر، کوچک کردن آن‌ها قبل از آپلوده.

مثال
در Photoshop می‌تونید از گزینه File > Export > Save for Web – Legacy استفاده کنید، اما این حداکثر فشرده سازی رو اعمال نمیکنه.

TinyPNG قبلاً یکی از بهترین ابزارهای بهینه سازی تصویر بود، اما احتمالاً با استفاده از ShortPixel و فشرده سازی تصویر نتایج بهتری خواهید گرفت. با افزودن این پلاگین‌ها به سایت وردپرس، تصاویر شما به طور خودکار فشرده میشن. این ابزارها کار بهینه سازی رو به صورت عمده انجام می‌دن، بنابراین نیازی نیست تصاویر موجود رو به صورت دستی بهینه کنید.

اگر افزونه‌های رایگان رو ترجیح می‌دهید، دو افزونه WP Smush یا بهینه سازی تصویر EWWW رو امتحان کنید. هر دو افزونه تصاویر شما رو فشرده می‌کنن، اما نتایج در مقایسه با خدمات بهینه سازی تصویر پولی شون، خیلی خوب نیست.

وقتی از تصاویر در محتوای نوشته‌ها استفاده می‌کنین، وردپرس اندازه‌های مختلفی از اونها رو ایجاد می‌کنه. به این ترتیب می‌تونید اندازه تصویری که می‌خواهید ظاهر بشه رو وارد کنید.

 

ارسال یک تصویر با اندازه کامل و سپس کوچک کردن آن با CSS تا ۳۰۰ پیکسل سبب کاهش شدید سرعت سایت وردپرس میشود. متأسفانه، اینجور درخواست‌ها بسیار زیاد اتفاق می‌افتد. بنابراین مطمئن بشید که اندازه مناسب تصویر رو برای پست‌های خودتون انتخاب می‌کنید.

عدم بارگذاری فیلم‌ و ویدیو روی هاست

اگرچه وردپرس قادر به میزبانی ویدئو هم هست، اما انجام این کار روی سایت وردپرس به دلایل زیر اصلا ایده خوبی نیست:

  • برای شما هزینه پهنای باند و ترافیک داره که اگر حساب میزبانی با ترافیک ماهانه محدود دارید خیلی مهمه.
  • باعث می‌شه سایت وردپرس شما به طور قابل توجهی حجیم و سنگین بشه و تهیه نسخه پشتیبان از اون سخت‌تر بشه.
  • سایت‌های میزبانی ویدیو سریع مثل آپارات وجود دارن که می‌تونید از اونها استفاده کنید.
  • سرویس دهی ویدیو از یک هاست اشتراکی منابع سرور رو اشغال میکنه و باعث میشه صفحات برای بازدید کننده های دیگه کند بشه.

فعال سازی کش HTML صفحه

همونطور که قبلا اشاره کردیم، وقتی کاربری درخواست دریافت صفحات سایت شما رو داشته باشه، وردپرس به صورت پویا یک نسخه از کدهای Html صفحه رو آماده می‌کنه.

از اونجا که اجرای این درخواست باعث کند شدن سایت میشه، آیا منطقی نیست که همیشه یک کپی از خروجی همه صفحه وجود داشته باشه؟

این دقیقاً همون کاریه که کش HTML صفحه انجام می‌ده و یکی از بهترین روش های افزایش سرعت وردپرس شماست.

بهترین افزونه های کش HTML صفحه در وردپرس

بهترین افزونه های موجود برای فعال کردن کش HTML صفحه عبارتند از

  • WP Super Cache
  • WP Fastest Cache
  • W3 Total Cache

البته افزونه‌های دیگری هم برای این کار وجود دارن که می‌تونید از اونها هم استفاده کنید. اما مراقب باشید،چون ممکن است ویژگی‌های خیلی بیشتری نسبت به نیاز واقعی شما داشته باشن و سایت تون رو به هم بریزن.

همچنین قبل از استفاده از هر افزونه کش، از شرکت هاستینگ تون بپرسید که آیا سرورهاشون با این افزونه‌ها همخوانی داره یا نه.

حواس تون باشه که کش HTML صفحه که توسط افزونه های کش اراسه میشه اغلب برای پوشش یک سری از موارد هست مانند:

  • عملکرد ضعیف مربوط به هاست با کیفیت پایین هاستینگ
  • پلاگین‌های آهسته
  • پوسته و قالب سنگین و مشکل دار
  • دیتابیس مشکل دار وردپرس

به منظور افزایش سرعت وردپرس بهتره این مشکلات رو خودتون به صورت دستی برطرف کنید تا سرعت سایت تون بدون نیاز به نصب افزونه کش زیاد شه. صاحبان فروشگاه WooCommerce در مورد افزایش و بالا بردن سرعت ووکامرس حتما این موضوع رو تجربه کردن که نصب افزونه کش بیشتر از فایده بهشون ضرر رسونده.

همچنین در صورت سرویس دهی از طریق وب سرور آپاچی به کمک فایل htaccess. می‌تونید اطلاعات منابع رو به شکل موثر سرویس دهی کنید.

قابلیت کش روی خیلی از سرویس های میزبانی وجود داره. به این منظور شما باید با شرکت هاستینگ خودتون صحبت کنید. بسیاری از ارائه دهندگان میزبانی وردپرس مدیریت شده، سیستم Caching رو ارائه می‌دن تا شما مجبور نباشید کار خاصی در این زمینه انجام بدید.

استفاده از یک شبکه تحویل محتوا (CDN)

مکان جغرافیایی سرور عامل مهمی در افزایش سرعت وردپرس است ولی چرا؟ در اصل، هرچه سروری که سایت شما رو میزبانی می‌کنه از بازدید کننده شما فاصله داشته باشه، انتقال اطلاعات از سایت شما به مرورگر کاربر طولانی‌تر خواهد بود.

 

استفاده از شبکه تحویل محتوا یا CDN با میزبانی فایل‌های استاتیک به طور همزمان روی چندین سرور، این مشکل رو کاهش می‌ده. در این حالت، هر زمان کسی درخواست دیدن سایت شما رو داشته باشه، می‌تونه اون رو از نزدیکترین مکان ممکن دریافت کنه و در نتیجه زمان بارگیری رو کاهش بده.

ترکیب استایل و اسکریپت

همونطور که در بالا توضیح داده شد، باید تا حد امکان درخواست‌های اضافی از سرور رو کاهش بدید. یک راه خوب برای کاهش درخواست‌های اضافی، ترکیب و ادغام اونهاست.

مزیت ترکیب منابع استاتیک

بارگیری یک پرونده بزرگ معمولاً سریعتر از چندین پرونده کوچکتر است، به خصوص اگر نمی‌توانید همزمان آن‌ها را بارگیری کنید.

اگر شما یک توسعه دهنده هستید، ابزارهایی مانند Gulp یا WebPack وجود داره که این کار رو انجام می‌ده. برای سایر افراد افزونه Autoptimize توصیه می‌شه. این افزونه بطور خودکار تمام پرونده‌های HTML و CSS و JavaScript رو به تفکیک در یک فایل مجزا ترکیب می‌کنه. تنها کاری که باید انجام بدید نصب پلاگین و فعال سازی اونه.

پس از انتشار HTTP/2 و تبدیل شدن به یک استاندارد، بسیاری از افراد توصیه کردن که منابع استاتیک رو دیگه ترکیب نکنید. فرانک، نویسنده Autoptimize در این مورد از کاربران خواسته که این تست رو انجام بدن چون پرونده‌های بزرگتر با gzip بهتر فشرده می‌شن و این به معنای یک سایت کوچکتر است. کاربران تلفن همراه با پهنای باند محدودشون از سایت‌های کوچکتر و سریعتر لذت میبرن.

خلاصه سازی استایل و اسکریپت

اگه تا الان به یک فایل کد مانند یک فایل استایل CSS نگاه کرده باشین، ممکنه متوجه شده باشین که کدها و خطوط معمولاً به صورت منظم سازماندهی می‌شن تا خوانایی فایل زیاد بشه.

 

کامنت‌ها و فرمت‌های درون یک فایل استایل یا اسکریپت خلاصه سازی نشده، درک و پشتیبانی کد رو آسونتر می‌کنه. اما متأسفانه برای مرورگرها و رایانه‌ها هیچ فایده‌ای نداره، چون مرورگرها بدون این کامنت‌ها هم میتونن کدها رو بی‌عیب و نقص اجرا کنن.

این فرمت باعث می‌شه که فایل‌ها بیش از آنچه نیاز است، بزرگ بشن و در نتیجه سبب کاهش سرعت سایت وردپرس در هنگام بارگیری و لود شدن می‌شن.

فعال سازی فشرده سازی Gzip

قبلا در مورد فشرده سازی تصاویر و فایل‌ها صحبت شد، اما شاید تعجب کنید که این امکان برای صفحات وب هم وجود داره.

از این گذشته، یک وب سایت وردپرس چیزی نیست جز تعدادی فایل. پرونده‌هایی با اطلاعات تکراری و کدهای بسیار تکراری. بنابراین پرونده‌های وب سایت، کاندید مناسبی برای فشرده سازی هستن.

 

انجام این کار، وب سایت رو کوچیکتر میکنه و سبب افزایش سرعت وردپرس میشه. همچنین همه مرورگرهای مدرن می‌تونن فایل‌های فشرده رو تفسیر کنن و این کار انتخاب بسیار خوبی برای افزایش سرعت سایت وردپرس هست.

بعضی از شرکت‌های ارائه دهنده هاستینگ و میزبانی وب از Gzip پشتیبانی میکنن و بعضی دیگه هم نه. بنابراین بهترین کار سوال کردن از میزبان هاست خودتون هست. در صورتی که میزبان شما فشرده سازی Gzip رو پشتیبانی نمی‌کنه نگران نباشین چون میتونید از افزونه Caching استفاده کرده و یا یک خط کد به فایل htaccess. خودتون اضافه کنین.


            
# Compress HTML, CSS, JavaScript, Text, XML and fonts
AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/vnd.ms-fontobject
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-opentype
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-otf
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-truetype
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-ttf
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml
AddOutputFilterByType DEFLATE font/opentype
AddOutputFilterByType DEFLATE font/otf
AddOutputFilterByType DEFLATE font/ttf
AddOutputFilterByType DEFLATE image/svg+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE image/x-icon
AddOutputFilterByType DEFLATE text/css
AddOutputFilterByType DEFLATE text/html
AddOutputFilterByType DEFLATE text/javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain
AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml

# Remove browser bugs (only needed for really old browsers)
BrowserMatch ^Mozilla/4 gzip-only-text/html
BrowserMatch ^Mozilla/4\.0[678] no-gzip
BrowserMatch \bMSIE !no-gzip !gzip-only-text/html
Header append Vary User-Agent

                            

 

هشدار
در صورتی که به تنظیمات آپاچی و نحوه ویرایش فایل `htaccess` خیلی وارد نیستید از این کدها استفاده نکنین چون ممکنه بزنین همه چی رو داغون کنین.

 

جلوگیری از Hotlinking تصاویر و منابع استاتیک

Hotlinking به زبون ساده استفاده مستقیم دیگران از تصاویر و دیگر منابع استاتیک نظیر استایل و فونت و اسکریپت از سایت شما بدون بازدید صفحات سایت شماست. مثلا شما به جای بارگذاری یک تصویر در سایت خودتون می‌تونید لینکی را به یک تصویر از سایت دیگری در صفحه تون قرار بدین تا اون تصویر برای کاربر بارگیری بشه.

 

اگر محتوا و سایت شما محبوب بشه احتمال هجوم دیگران برای Hotlink کردن منابع شما زیاده.

برای متوقف کردن اتصال مستقیم یا Hotlink به منابع خودتون، تکه کد زیر رو به فایل htaccess. اضافه کنید. کاربران Cloudflare می‌تونن از Scrapeshield استفاده کنن.


            RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www\.)example.com/.*$ [NC]
RewriteRule \.(gif|jpg|jpeg|bmp|zip|rar|mp3|flv|swf|xml|php|png|css|pdf)$ - [F]
                            

فراموش نکنین که به جای example.com آدرس سایت خودتون رو وارد کنین.

 

ارتقای امنیت برای افزایش سرعت وردپرس

یک تکنیک افزایش سرعت وردپرس بهبود امنیت است. از منابع مطمئن برای خنثی کردن حملات استفاده کنید و برای پردازش کد سایت و پردازش نمایش داده‌ها به پایگاه داده به هیچ مهاجمی دسترسی ندهید.

در اینترنت کدهای اسکریپتی گیج کننده‌ای وجود داره که تمایل دارن به سایت نفوذ کرده و از طریق افزونه‌های مخرب به سایت آسیب برسونن. رقبای سایت شما ممکنه از حملات DOS برای دستیابی به منابع سرور شما و کند کردن سایت شما استفاده کنن تا بازدیدکنندگان سایت شما به جای مشاهده سایت شما به سایت اونها هدایت بشن. بنابراین توصیه‌های مربوط به بروزرسانی وب سایت، افزونه‌ها و فایل‌های سرور رو جدی بگیرید.

همچنین منابع سرور رو بررسی کنین تا متوجه بشین که سرور زیر بار هست یا نه و اگر مشکلی هست رفعش کنین. در بعضی موارد در اثر حمله ربات‌ها به سایت شما بار روی سرور به صورت مقطعی افزایش پیدا میکنه.

می تونید وب سایت تون رو در برابر حملات محروم سازی از سرویس (DDoS) با Cloudflare یا Sucuri محافظت کنید. استفاده از یک افزونه برای امنیت سرور ایده آل نیست، زیرا از منابع PHP ارزشمندی استفاده می‌کنه که بهتره برای سرویس دهی به بازدیدکننده ها و مشتریان نگهداشته بشه. بنابراین بهبود امنیت از طریق Cloudflare یا Sucuri بسیار بهتر از چیزی مانند WordFence است. استفاده از All in One Security و Firewall اگر حتما باید از یک افزونه استفاده کنید، جایگزین مناسب تری برای WordFence است.

HTTPS و HTTP/2 را فعال کنید

وب برای مدت طولانی از HTTP/1.1 استفاده میکرد. بنابراین نیاز به بروزرسانی داشت. HTTP/2 دارای پیشرفت‌های عملکردی و سرعت بهتری در مقابل نسخه قبلی برای فشرده سازی هدر، فشار روی سرور و موارد دیگر است.

 

برای اجرای HTTP/2، باید با نصب یک گواهینامه SSL معتبر، پروتکل HTTPS رو در سایت خودتون اجرا کنین. در حالی که HTTP/2 از نظر فنی به HTTPS احتیاج نداره، هیچ مرورگر مدرنی پروتکل HTTP/2 رو به کار نمی‌گیره، مگر اینکه سایت شما HTTPS رو اجرا کنه.

اگر سایت شما هنوز از HTTP استفاده می‌کنه، اون رو به درستی به HTTPS ارتقاء بدین.

با تبدیل سایت به HTTP/2 و HTTPS رشد و افزایش سرعت وردپرس رو به وضوح مشاهده خواهید کرد.

عوامل اصلی موثر بر افزایش سرعت وردپرس

سه عامل اصلی که بر افزایش سرعت سایت وردپرسی موثر هستن عبارتند از:

  • سرور و فناوری میزبانی وب
  • وردپرس و افزونه ها و اجزای آن
  • دستگاه کاربر نهایی و اتصال اینترنت

سرور و فناوری میزبانی وب

به طور کلی سه نوع میزبانی وب مختلف وجود داره:

میزبانی وب اشتراکی: به این معنی که سایت شما روی سروری با تعدادی وب سایت قرار دارد و باید منابع خود (قدرت پردازش، RAM) را با دیگر وب سایت‌ها به اشتراک بذاره. این می‌تواند منجر به اثرات «همسایگی بد» شود که در آن یک سایت به دلیل اضافه بار باعث به هدر دادن منابع دیگر سایت‌ها می‌شهد.

سرور اختصاصی مجازی (VPS): با استفاده از این نوع میزبانی، سایت‌های کمتری در همان سرور قرار دارد. علاوه بر این، منابع به طور مساوی در تمام سایت‌های روی آن سرور، بدون امکان تعدی و تجاوز، اختصاص داده شده.

سرور اختصاصی: شما یک سرور کاملا مستقل دارید. هیچ منبعی برای اشتراک گذاری وجود ندارد، همه چیز فقط در اختیار سایت شماست.

علاوه بر نوع هاستینگ، فناوری مورد استفاده در سرورها (هم از نظر سخت افزاری و هم نرم افزاری) از اهمیت بالایی برخورداه. به عنوان مثال، آیا سرور شما از آخرین نسخه PHP و نرم افزار وب سرور و سایر فناوری‌های وب استفاده می‌کنه؟ هارد دیسک‌های SSD چطور؟ حافظه چقدر است؟ همه این عوامل در سرعت کار فایل‌های وب سایت شما نقش دارن.

نکته دیگری که اهمیت داره محل سرور است. به طور طبیعی، هرچه بازدید کننده سایت به محل سرور نزدیک‌تر باشه، به سایت شما سریع‌تر دست پیدا می‌کنه.

وردپرس و مؤلفه‌های آن

یکی دیگر از عواملی که بر سرعت بارگذاری صفحه و افزایش سرعت وردپرس شما تأثیر می‌گذارد نرم افزاری است که سایت شما را شکل داده است. منظور ما در این مورد WordPress است.

اگرچه وردپرس در کار خود بسیار عالی است، اما با نصب افزونه و پوسته و افزودن ویژگی‌های متعدد کسب و کار وردپرس از حالت بهینه خارج شده و نیاز به بهینه سازی خواهد داشت.

با استفاده از CMS مانند وردپرس، صفحات «بصورت پویا» ایجاد می‌شن. به این معنی که یک برنامه PHP وردپرس داده‌ها رو از یک پایگاه داده MySQL بیرون می‌کشه و سپس کد HTML رو از قالب‌های PHP تولید می‌کنه تا اون رو به مرورگر تحویل دهد.

وردپرس همچنین قالب، افزونه و سایر addons ها رو در اختیار شما قرار می‌ده. در حالی که این ویژگی‌ها قدرتمند هستن، می‌تونن سرعت سایت رو کاهش بدن، چون کدهای بیشتری رو برای بارگیری اضافه می‌کنن.

دستگاه کاربر نهایی

آخرین زنجیره‌ای که تعیین می‌کن سرعت سایت شما روی صفحه نمایش کاربر چقدره، دستگاه و اتصال اینترنتی است که کاربر از اون استفاده می‌کنه.

در طراحی مدرن وب، بسیاری از پردازش‌ها در مرورگر مشتری اتفاق می‌افتن. به همین دلیل، هر دو پیکربندی سخت افزار و نرم افزار موجود در مقصد، نقش بزرگی در زمان بارگذاری صفحه و افزایش سرعت وردپرس دارن.

این امر ببسیار مهمه، چون همونطور که قبلا گفتیم، امروزه اکثر کاربران از طریق دستگاه‌های تلفن همراه به وب دسترسی پیدا می‌کنن. موبایل ها نه تنها از قدرت پردازش کمتری نسبت به بسیاری از رایانه‌های رومیزی برخوردار هستن، بلکه غالباً از اتصال اینترنت ضعیف تری هم استفاده میکنن.

نحوه تست سرعت سایت

مشکلی که در سرعت وب سایت وجود داره و شما به عنوان سرپرست غالبا از اون بی‌خبر هستین اینه که اگه سرعت لود سایت در مرورگر شما سریع باشه به این معنی نیست که برای همه همینطوره.

در حقیقت، یکی از دلایلی که احتمالاً بارگذاری سایت برای شما سریع‌تره اینه که شما وقت زیادی رو در اون سایت صرف می‌کنین. به این ترتیب، مرورگر شما عناصر استاتیک رو روی هارد دیسک ذخیره می‌کنه و باعث می‌شه دفعه دیگر هنگام مشاهده سایت خودتون، بارگیری مجدد اونها را انجام نده.

با این حال، برای هر کسی که داده‌های مشابه رو در کامپیوتر خودش نداشته باشه، این تجربه بسیار متفاوت خواهد بود. به علاوه، همونطور که اخیراً یاد گرفتیم، کاربران در مکان‌های مختلف نیز ممکنه سرعت بارگذاری متفاوتی داشته باشن.

 

به همین دلیل، شما به برخی اقدامات عینی نیاز دارید. خوشبختانه، ابزارهای بسیار خوبی برای این کار وجود دارد.

برای تست سرعت سایت حتما از ابزارهای حرفه ای کمک بگیرید:

  • ابزار فانوس دریایی گوگل که روی مرورگر گوگل کروم به صورت پیشفرض نصب شده
  • ابزار رسمی گوگل برای تست سرعت صفحه Google PageSpeed Insights

سعی کنید از ابزارهای عمومی تر مثل GTmetrix و Pingdom برای قضاوت استفاده نکنید. خروجی این ابزارها صرفا برای برداشت و دید کلی مناسب هستند و نه برای مبنای قضاوت افزایش سرعت وردپرس.

البته این ابزارها به شما این امکان رو می‌دن که سایت خودتون رو از سرورهایی در مکان‌های مختلف تست کنید. در واقع، ایده خوبیه که یک حساب کاربری رایگان در GTmetrix بسازید تا بتونید معیارهای دقیق‌تری از وضعیت سرعت سایت وردپرس تون تهیه کنید و گزارش‌های خودتون رو ذخیره کنید. هر دو، ابزار تجزیه و تحلیل مفصلی از همه چیزهایی که سایت شما رو کند می‌کنه، ارائه می‌دن.

سرعت سایت شما کند است یا سریع؟

سرعت چقدر باشد آن سایت سریع است؟ مدت زمان بارگیری صفحه که باید برای آن هدف گذاری کنید چقدر است؟

آمار و اطلاعات
سرعت بارگیری کامل صفحه زیر دو ثانیه یک عدد مناسب برای مبنای قضاوت افزایش سرعت وردپرس است.

این عدد از کجا میاد؟ خوب، اول از همه، همونطور که در بالا دیدیم، چیزی است که تقریبا نیمی از کاربران از تجربه وب خودشون انتظار دارن. علاوه بر این، دو ثانیه نقطه عطف گوگل برای سایت‌های تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۱۰ به بعد اعلام شده.

علاوه بر این، مطابق گفته Pingdom، اگر سایت شما در مدت زمان ۱.۷ ثانیه بارگیری شود، سریع‌تر از ۷۵ درصد سایت‌ها در اینترنت است.

آیا آماده افزایش سرعت سایت وردپرس هستید؟

سرعت عامل مهمی در موفقیت یک وب سایت است که نرخ پرش با باونس ریت، نرخ تبدیل، رتبه بندی جستجو و موارد دیگر رو تحت تأثیر قرار می‌ده. حتی چند ثانیه ناچیز میتونه تفاوت بزرگی ایجاد کنه.

خوشبختانه کارهای زیادی وجود داره که می‌تونید انجام بدید. تکنیک‌های گفته شده در زیر اقدامات موثری برای سرعت بخشیدن به وب سایت وردپرس شما هستن.

بهترین کار اینه که همیشه با توانایی‌های خودتون شروع کنید، حتی تغییرات کوچک هم عالی هستن و در ادامه اون رو بهبود بدید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.