مقالات آموزشی

سئو ویدیو Video SEO رتبه اول گوگل با ویدئو

مفید بود؟

سئو ویدیو یا ویدیو سئو Video SEO فرآیند ارتقای رتبه یا نمایش و کلیک یک ویدئو در موتور جستجوی ویدیو Video Search Engine یا موتورهای جستجوی عمومی نظیر گوگل است. همچنین ویدئو سئو کمک به سئو SEO یا بهبود جایگاه و رتبه صفحات سایت با استفاده از ویدیو است.

طی دهه گذشته محتوای ویدئویی جای خود را در وب باز کرده است. شبکه‌های اجتماعی مختلف با تکیه بر ویدیو و محتوای ویدئویی نظیر اینستاگرام پا به عرصه گذاشته اند. شبکه‌های توزیع محتوای ویدیویی و وبسایت‌های میزبانی ویدئو نظیر یوتیوب و حتی نظایر فارسی و ایرانی آن نظیر آپارات با سرعت و قدرت رشد کرده‌اند و با بازدیدهای چند صد میلیونی روزانه و ماهانه همه را شگفت زده کرده اند.

در چنین عرصه‌ای پذیرش عدم تاثیر گذاری این حجم از ترافیک در وب بر روی جایگاه صفحات و سئو بسیار دشوار است. کسب و کارها استراتژی‌های بازاریابی خود را تغییر داده‌اند و تمرکز ویژه‌ای بر ویدیو و سئو ویدیو دارند. گوگل هم به عنوان شناخته شده‌ترین موتور جستجو سئو ویدیو را با جدیت دنبال می‌کند. این در نوشته‌های وبلاگ گوگل و گفته‌های مدیران ارشد آن به خوبی و روشنی قابل مشاهده است.

سئو ویدیو Video SEO چیست

این واژه که امروزه بیشتر در کنار سئو یوتیوب YouTube SEO استفاده می‌شود به طور کلی به جنبه‌های مختلف بهینه سازی ویدیو و محتوای ویدیویی برای استفاده در وب اشاره دارد. این حوزه به معیارها و تکنیک‌هایی برای ارتقای جایگاه محتوای ویدیویی در وب و موتورهای جستجو یا ارتقای محتوای متنی به واسطه کمک و استفاده از ویدیو می‌پردازد.

ویدیو و محتوای ویدیویی فقط برای درگیر کردن مردم و مخاطبان و جلب توجه آنها به سمت برند و شرکت و تجارت شما خوب نیستند. ویدیوها می‌توانند بر روی رتبه صفحات متنی سایت شما هم اثر ویژه‌ای بگذارند.

سوال اصلی اینجاست: ویدیو سئو و استفاده از ویدیو در سئو دقیقا چرا و چگونه بر رتبه صفحات سایت شما اثر می‌گذارد؟

در این نوشته با نگاهی بر جزئیات دقیق نقش ویدیو بر سئو و بهبود جایگاه رتبه سایت در گوگل می‌پردازم و به شما نشان می‌دهم چه کنید تا با یک محتوای ویدئویی جذاب رتبه سایت شما با سرعت بیشتری بهبود و ارتقا یابد. ولی قبل از هر چیز بیاید با هم ببینیم چرا ویدیو و محتوای ویدیویی اینقدر محبوب است.

برای محبوبیت زیاد محتوای ویدیویی سه دلیل عمده می‌توان بر شمرد. احتمالا به این دلایل است که مردم اینقدر علاقه دارند در یوتیوب یا اینستاگرام با صرف زمان و هزینه محتوای ویدیویی ببیند و از آن سیر نمی‌شوند، این دلایل، ضرورت دانستن نحوه تولید محتوای یوتیوب را به شما نشان می‌دهند:

ویدیو کوتاه و شیرین است

یکی از دلایل اصلی محبوبیت ویدیو این است که ویدیو شیرین و دوست داشتنی است و در عین حال کوتاه و لذت بخش است. در یک ویدیو کوتاه ۱۵ ثانیه‌ای حجم زیادی از اطلاعات و داده‌ها به کاربر منتقل می‌شود. حس حضور در یک فضای متفاوت را در بازه زمانی کوتاه تجربه می‌کند. از زیبایی‌های بصری که در پیرامونش نیست لذت می‌برد و نظم و هماهنگی موجود در ویدیو را می‌بیند. با یک تخمین سر انگشتی می‌توان گفت در یک ویدیو ۱ دقیقه‌ای می‌توان یک متن از داده‌ها به وسعت ۳۶۰۰ صفحه و نزدیک به ۱.۸ میلیون کلمه را جا داد.

 

ویدیو قصه گوی ماهر و خوبی است

علاوه بر انتقال حجم زیادی از داده و اطلاعات، ویدیو یک قصه گوی ماهر است. در مقایسه با اطلاعات خام و واقعیات و داده‌های خالی از روح، این قصه‌ها در مدت زمان طولانی‌تری به ذهن مخاطبان می‌چسبند. طبق آمار ۸۰ درصد از مردم دیدن یک ویدئوی خاص را تا ماه‌ها به خاطر دارند. بیش از نیمی از افراد بر روی لینک ضمیمه ویدئو کلیک کرده یا فعالیتی که در ویدئو به آن دعوت شده‌اند را انجام داده اند. این تاثیر فوق العاده ویدیو را در انواع دیگر محتوا نمی‌توان یافت.

سئو ویدیو از این واقعیت بهره می‌برد که انسان‌ها ویدیو را دوست دارند و بیش از هر نوع محتوای دیگر مایل به استفاده از این نوع از محتوا هستند.

ویدیو سبب ارتقای تجربه کاربری می‌شود

ویدیو بر روی تجربه کاربری متمرکز است. در یک محتوای ویدیویی هر آنچه کاربر از آن لذت می‌برد به شیوه هنرمنده‌ای گرد هم آمده اند. از موسیقی و صوت گرفته تا تصاویر و علایم بصری و حرکات سوژه یا دوربین. همچنین ویدیو به راحتی می‌تواند بر روی موبایل‌های هوشمند دیده شود. بر طبق آمار بیش از ۶۰ درصد محتوای ویدیویی مشاهده شده روزانه از طریق گوشی‌های موبایل دیده می‌شود.

آنچه پیداست این است که ویدیو به این زودی‌ها از اقبال عمومی نمی‌افتد. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۱۴۰۰ شمسی، بیش از ۸۰ درصد ترافیک مصرفی وب به ویدیو اختصاص خواهد داشت.

اینجاست که لزوم حرکت به سمت استفاده گسترده‌تر از تکنولوژی‌های متکی بر صوت و تصویر مانند جستجوی صوتی گوگل و سئو ویدیو و اقبال بیشتر به استفاده از محتوای ویدیویی در سایت‌ها احساس می‌شود. اگر به دنبال گسترش کسب و کار خود در وب و ارتقای رتبه سایت خود در موتور جستجوی گوگل هستید سئو ویدیو را جدی بگیرید. با مشاوری آگاه در این زمینه مشورت کنید و سعی کنید به بهترین شکل از ویدیو سئو در سایت خود بهره برداری کنید.

گوگل و رشد محبوبیت ویدیو و پدیده سئو ویدیو

با نگاه به این روندهای رو به رشد رفتار کاربران در استقبال از محتوای بصری و ویدیویی، گوگل هم ساکت ننشسته و مدت هاست که دست به کار شده است. در سال ۱۳۹۲ شمسی، غول جستجو نسخه جدیدی از الگوریتم جستجوی خود را با نام مرغ مگس خوار Hummingbird به نمایش گذاشت. پیش از این الگوریتم تمرکز در جستجو بر کلمه کلیدی بود. در این الگوریتم جدید تمرکز جستجو بر قصد کاربر از جستجو User’s intent behind search بود و نه بر کلمات کلیدی مورد استفاده.

 

این به روز رسانی چه ربطی به ویدیو و سئو ویدیو دارد؟ از آنجا که تمایل زیادی بین کاربران به تماشای ویدیو وجود دارد، هر جا که ممکن باشد گوگل در بالای لیست نتایج جستجو به کاربران به جای یک متن و لینک ساده، یک ویدیو نشان خواهد داد. این موضوع به ویژه در مورد جستجوهای اطلاعاتی و جستجوهای آموزشی رخ می‌دهد که دو نمونه از قصد کاربر از جستجو هستند. برای مثال، جستجوهایی که با «طرز تهیه» و «چگونه» و «چیست» تکمیل می‌شوند به احتمال زیاد و در صورت وجود از طرف گوگل با یک محتوای ویدیویی پاسخ داده می‌شوند.

در تمام این جستجوها الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل Google Hummingbird Algorithm قصد و هدف کاربر را از جستجو می‌فهمد. اگر شما در ویدیو خود پاسخی ارزشمند به سوالی رایج و همه گیر در حوزه مشخصی ارائه کرده باشید شانس زیادی هست که گوگل ویدیو و لینک شما را به کاربران جستجو نمایش دهد. اتفاقی که با یک محتوای متنی به راحتی نمی‌افتد. حال که با اهمیت سئو ویدیو و جایگاه محتوای ویدیویی در سئو و رتبه سایت در گوگل آشنا شدیم بهتر است ببینیم چگونه می‌توانیم با کمک ویدیو به جایگاه اول گوگل برسیم.

سئو ویدیو و ارتقای جایگاه سایت در نتایج جستجو

بهتر است یک مساله را کاملا واضح و شفاف بیان کنم. اضافه کردن یک ویدیو به محتوای صفحات سایت، کمکی به ارتقای رتبه گوگل شما نمی‌کند. برای ارتقای رتبه صفحات سایت با استفاده از سئو ویدیو باید کارهای بیشتری انجام دهید. در ادامه خواهیم دید که درج صحیح و اصولی یک ویدیو در محتوای صفحه چگونه به بهبود رتبه گوگل کمک می‌کند:

زمان ماندگاری Dwell Time طولانی‌تر و نرخ پرش Bounce Rate پایین تر

زمان ماندگاری یا زمان حضور کاربر یا زمان دوئل Dwell Time مدت زمانی است که از کلیک کاربر بر روی یکی از نتایج جستجوی موتور جستجو شروع و با بازگشت مجدد کاربر به لیست نتایج جستجو پایان می‌یابد. بالا بودن این مدت زمان نشان دهنده میزان مرتبط بودن محتوا Relevant Content در سایت شماست. اگر یک کاربر پس از گذشت مدت زمانی کوتاه از کلیک و ورود به صفحه سایت شما به لیست نتایج جستجو بازگردد، به احتمال قوی با محتوای شما ارتباط خوبی برقرار نکرده و محتوای ارائه شده پاسخ مناسبی به نیاز او نبوده است.

نرخ پرش یا بانس ریت Bounce Rate درصد و نسبت نشست‌های بازدید Visit Sessions با تنها یک صفحه نسبت به کل نشست‌های بازدید سایت شما است. به عبارت ساده‌تر نرخ پرش شامل سهمی از بازدید سایت شماست که در آن کاربر تنها یک صفحه را بازدید کرده و سپس از سایت خارج شده است.

با سئو ویدیو می‌توان به زمان ماندگاری طولانی‌تر و نرخ پرش پایین‌تر دست یافت که سبب ارتقای چشمگیر جایگاه صفحه در لیست نتایج جستجو می‌شود. با ورود یک کاربر به سایت، وقت زیادی برای متقاعد کردن و دعوت او به مطالعه و مرور صفحات سایت خود ندارید. حجم محتوا در وب بسیار زیاد است و دسترسی به این محتوا از طریق موتورهای جستجو بسیار ساده. کافی است به لیست نتایج جستجو بازگردد و روی لینک دیگری کلیک کند.

طبیعت درگیر کننده‌تر و تحریک کننده‌تر ویدیو در مقایسه با تصویر و متن، به معنای این است که کاربران با مشاهده محتوای ویدیویی، زمان بیشتری در سایت شما سپری خواهند کرد. آمار بیان کننده این واقعیت است که مردم در صفحاتی که دارای محتوای ویدیویی هستند، نسبت به صفحات بدون ویدیو، ۲.۶ برابر بیشتر وقت می‌گذرانند.

از دید سئو ویدیو این یک موضوع مهم است. هرچه مدت زمان نشست Session Time یا زمان ماندگاری Dwell Time بیشتر باشد، شانس بیشتری وجود دارد که موتورهای جستجو نظیر گوگل به اهمیت ویدیو و محتوای ویدیویی موجود در صفحه پی ببرند و در نتیجه این ویدیو و لینک صفحه را در جایگاه بالاتری نمایش دهند. همچنین اگر مردم وقت زیادی در صفحات سایت شما صرف کنند شانس بیشتری وجود دارد که به لینک‌های متعدد شما سر بزنند و با افزایش تعداد بازدید و کاهش نرخ پرش Bounce Rate به افزایش اعتبار صفحات شما کمک کنند.

نرخ پرش یکی از معضلات روز افزون صفحات وب است. با افزایش حجم و کیفیت محتوا در وب کاربران سخت گیرتر شده اند. کاربران آگاهند که با بازگشت به لیست نتایج جستجو به راحتی می‌توانند گزینه‌های بهتری را به سرعت بررسی کنند. این سبب افزایش نرخ پرش در صفحات با کیفیت پایین‌تر شده است. در این شرایط با استفاده از سئو ویدیو و محتوای ویدیویی با کیفیت می‌توانید کاربران را به ماندن در صفحه تشویق کنید.

افزایش نرخ کلیک Click-Through Rate

نرخ کلیک Click-Through Rate یا به اختصار CTR به میزان تعامل و عکس العمل مثبت کاربران به لینک‌های سایت شما گفته می‌شود که از تقسیم تعداد کلیک بر روی تعداد نمایش لینک به دست می‌آید. کاربران در جستجوی اطلاعاتی در گوگل با تمایل بیشتری بر روی نتایج شامل ویدیو کلیک می‌کنند. دلیل این موضوع شرح دقیق و سریعتر راه حل در مقایسه با محتوای متنی است که نیاز به مطالعه دقیق و کنکاش بیشتر دارد.

اگر به وضوح به کاربران و موتورهای جستجو بگویید که محتوای صفحه شما شامل یک ویدیو است، می‌توانید رشد زیادی در نرخ کلیک صفحات سایت خود ایجاد کنید. این سبب جریان ترافیک بسیار زیاد به سمت صفحات سایت شما خواهد شد. این یکی از تکنیک‌های مهم در سئو ویدیو است.

گوگل همواره در تلاش است تا اطلاعات جانبی بیشتری در مورد محتوای صفحات به کاربران در لیست نتایج جستجو نمایش دهد. با این کار از رفت و برگشت‌های زاید و اضافی کاربر به صفحات شامل محتوای اشتباه جلوگیری خواهد کرد. با این کار به کاربران کمک میکند تا بدانند که در صفحه مورد اشاره چه محتوایی از چه نوعی پیدا خواهند کرد.

نکته بسیار مهم در این زمینه تصویر پیش فرض ویدیو شماست. اگر فریمی از ویدیو که به عنوان تصویر پیش فرض Thumbnail بر روی ویدیو قرار گرفته فریم سیاه یا فاقد جذابیت باشد، علیرغم تهیه یک ویدیو خوب یکی از معیارهای مهم در سئو ویدیو را رعایت نکرده اید. باید کاربران را با تصویر ویدیو جذب کنید تا مشتاق به کلیک و مشاهده ویدیو شما شوند.

انسان‌های عاشق به اشتراک گذاری یافته‌های ارزشمند خود در وب هستند. اگر ویدیو شما بازدید خوبی به دست آورد شانس زیادی دارید که حجم اشتراک گذاری و ایجاد بک لینک به صفحه شما به سرعت افزایش پیدا کند.

اگر ویدیو را بر روی سرویس‌های اشتراک ویدیو نظیر یوتیوب و آپارات میزبانی می‌کنید هم میتوانید برای به اشتراک گذاری از لینک صفحه وبسایت خود استفاده کنید و هم می‌توانید اطلاعات سایت و لینک خود را در صفحه ویدیو در وبسایت میزبانی به اشتراک بگذارید.

اگر ویدیو را بر روی سرورهای خود میزبانی می‌کنید همچنان می‌توانید از به اشتراک گذاری لینک به منظور دریافت بک لینک بهره مند شوید. حتی اگر این به اشتراک گذاری منجر به ایجاد بک لینک برای سایت شما نشود برند خود را معرفی و تبلیغ کرده‌اید و از مزایای آن بهره مند خواهید شد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.