مقالات آموزشی

چک لیست سئو – جدیدترین آپدیت ۱۳۹۸

مفید بود؟

بهترین زمان برای شروع فکر کردن در مورد اینکه «بهترین زمان برای مطالعه چک لیست سئو و شروع کار SEO وب سایت شما چه زمانی است؟» در واقع همان ابتدای کار است. بهترین کار همیشه آن است که از همان ابتدا کل مسیر را در نظر داشته باشید و در ادامه تنها به بهبود آن فکر کنید، زیرا اینکار باعث می‌شود که خطاهای احتمالی مسیر پیشرفت کمتر شود.

اگر در حال حاضر به این فکر می‌کنید که سایتی را راه اندازی کنید و از طریق آن به اهداف خودتان (چه فروش باشد چه پروموت کردن و معرفی خودتان یا کسب و کارتان) دست پیدا کنید، بهترین کار این است گام‌های اساسی چک لیست seo را مد نظر داشته باشید.

مهم‌ترین موارد موجود در چک لیست سئو 2019

اولین گام: انتخاب درست و بادقت نام دامنه است

نام دامنه یکی از عوامل و فاکتورهای رتبه بندی است که موتورهای جستجو به آن توجه می‌کنند تا بدانند که این سایت در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند. برای انتخاب نام دامنه تان باید به مواردی زیادی توجه کنید:

  • نام دامنه مناسب هدفتان باشد
  • به راحتی به خاطر سپرده شود
  • دارای کلمه کلیدی اصلی برای رتبه بندی سایت باشد

توجه به این موارد برای شروع فرآیند سئو SEO بهینه سازی سایت مفید است.

البته این‌هایی که در بالا گفته شد به هیچ عنوان شما را مجبور به انتخاب نام دامنه‌ای غیرمعمول نمی‌کند.

به طور مثال اگر کسب و کار شما به اسم «اغذیه فروش فری» معروف است و دامنه‌ای با این نام «ferideli. com» آزاد است، بهترین انتخاب برای شما در مقابل دامنه‌ای با نام «olovieh-salad-sandwich. com» خواهد بود. زیرا مشتریانی که از قبل شما را می‌شناسند به هنگام پیدا کردن آدرس سایت شما دچار سردرگمی نخواهند شد.

البته ابزارهایی وجود دارند که به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید نام دامنه متناسب با کسب و کارتان را انتخاب کنید. سعی می‌کنیم در مقاله‌ای جداگانه در مورد ابزارهای آنالیز سئو صحبت کنیم.

دومین گام: پیدا کردن ارائه دهنده میزبانی وب معتبر است

یکی از فاکتورهای مهم چک لیست سئو که برای شروع بهینه سازی سایت خود باید به آن توجه کنید، سرعت سایت است. یکی از مواردی که خود گوگل هم از آن به عنوان یکی از عوامل رتبه بندی سایت صحبت کرده است. زمانی که کاربری در موتور جستجو به دنبال مطلبی است و در نهایت روی لینکی کلیک می‌کند، در واقع بی‌صبرانه انتظار دارد که صفحات سایت شما به سرعت و در عرض چند ثانیه بارگیری شود، بنابراین گوگل هم سعی می‌کند که تنها نتایجی را به کاربر نشان دهد که این نیاز او را برآورده می‌کنند.

هرچند استراتژی‌هایی وجود دارد که در ادامه و با گذشت زمان به شما کمک خواهد کرد تا سرعت بارگیری سایتتان را افزایش دهید، اما در روزهای اول شروع سئو بهترین کار پیدا کردن شرکت ارائه دهنده هاستینگ وب معتبر است.

سومین گام: انجام تحقیق کلمات کلیدی است

تحقیق در مورد کلمات کلیدی، بخش بزرگی از چک لیست سئو و بهینه سازی سایت شما را در بر می‌گیرد. برای انجام کارهای دیگر این لیست به طور مؤثر، ابتدا باید ایده واضحی از اصطلاحات اصلی و زمینه‌هایی که قرار است روی آن فعالیت کنید داشته باشید تا بتوانید سئوی خود را روی آن متمرکز کنید.

تعدادی ابزار جستجوگر وجود دارد که کلمات کلیدی پیشنهادی را بر اساس میزان ترافیک و رقابت مورد انتظار با هر کلمه کلیدی دیگر مقایسه کرده و نتیجه را ارائه می‌دهند. البته بیشتر آن‌ها با استفاده از هزینه اشتراک قابل استفاده هستند، اما برای شروع سئو سایت و تحقیق در مورد کلمات کلیدی مد نظرتان می‌توانید از ابزار گوگل Google’s Keyword Planner در ابتدا به صورت رایگان استفاده کنید:

هنگام انتخاب کلمات کلیدی خود، حتما واقع بین باشید. SEO در واقع رقابت است و یک وب سایت جدید با نام تجاری مناسب برای رقابت با اصطلاحات عام و گسترده، مناسب نیست. کلمات کلیدی خاص را پیدا کنید و به عنوان هدف قرار دهید. به عنوان مثال، چیزی مانند «طراحی سیاه قلم ماندگار» فقط «طراحی سیاه قلم» به عنوان هدف اصلی قابل دستیابی است.

چهارمین گام: برای معماری سایتتان برنامه ریزی کنید

اگر با یک سایت ساده شروع می‌کنید که فقط چند صفحه دارد، ممکن است آن قدر بااهمیت نباشد. اما هنوز هم هوشمندانه است که از قبل معماری سایت خود را برنامه ریزی کنید، بنابراین برای هر ساختاری که نیاز دارید در سایتتان داشته باشید برنامه ریزی کنید.

برای اکثر وب سایت ها، معماری سایت باید از ساختار هرمی برخوردار باشد. به اینصورت که صفحه اصلی در ابتدای صفحه قرار دارد و مهمترین صفحات بعدی (به طور معمول صفحه‌هایی که در فهرست اصلی قرار دارند) درست در زیر آن قرار می‌گیرند. در زیر آن، شما می‌توانید زیرشاخه‌ها و صفحات جداگانه‌ای را که قرار است درون آن قرار بگیرد را اضافه کنید.

هنگامی که از قبل معماری سایت خود را برنامه ریزی می‌کنید باید نکاتی را در نظر داشته باشید:

صفحات مهم برای نمایش را در اولویت قرار دهید

دسترسی به آن‌ها برای بازدیدکنندگان در الویت باشد

حرکت بین این صفحات آسان باشد

صفحات سایت در واقع برای پیدا کردن آنچه که مورد نیاز است، باشد

پنجمین گام: استفاده از طراحی موبایل دوست یا Mobile-Friendly

بسیاری از به روزرسانی‌های الگوریتم SEO که گوگل در سال‌های اخیر اعلام کرده است همه در مورد موبایل بوده است.

باتوجه به افزایش روز افزون تعداد افرادی که روزانه با گوشی‌های خود در حال گردش در وب هستند، کاربران و موتورهای جستجو به طور یکسان انتظار دارند که وب سایت‌ها تجربه بصری تلفن همراه را بهتر ارائه دهند. وقتی در حال ایجاد یک وب سایت جدید برای شروع سئو سایت خود هستید، ضروری است که آن را به صورت موبایل دوست یا Mobile-Friendly طراحی کنید.

ششمین گام: هدف گذاری یک کلمه کلیدی خاص برای هر صفحه

تحقیق در مورد کلمات کلیدی ابتدایی وب سایتتان که در گام قبلی چک لیست سئو در مورد آن صحبت کردیم به شما کمک می‌کند که تصور بصری بهتری از زبان تا زمان استفاده از معماری وب سایتتان داشته باشید. اما قرار دادن یک کلمه کلیدی (یا یک جفت) به عنوان هدف برای هر صفحه خاص از وب سایت بهترین کار برای شروع سئو است.

برای جلوگیری از رقابت با خود (بین صفحات وب سایت) حتما از کلمات کلیدی خاصی بر هر صفحه استفاده کنید.

هفتمین گام: بهینه سازی URLهای صفحه

URL یا Slug هر صفحه را به بهترین شکل در وب سایتتان شخصی سازی کنید. می‌خواهید هر URL را به راحتی به یاد داشته باشید و با آنچه که در صفحه قرار دارد، ارتباط برقرار کند. در صورت امکان از کلمه کلیدی مورد نظر خود در URL صفحه استفاده کنید.

معماری سایت شما باید به گونه‌ای باشد که به ساختار URLهای شما هم کمک کند؛ اطلاعاتی در مورد موقعیت بازدیدکننده در سایت فراهم کند.

به عنوان مثال، اگر یکی از دسته بندی‌های سطح بالای سایت شما کفش و زیر دسته آن بوت است، ممکن است صفحه محصول چیزی شبیه به www. your-website. com/shoes/boots/product باشد.

هشتمین گام: بهینه سازی عناوین هر صفحه

عنوان یا title بخشی از وب سایت است که گوگل برای یادگیری این صفحه در مورد آن جستجو می‌کند؛ بنابراین تایتل مناسب باعث می‌شود که آن صفحه مکان مناسبی برای کلمه کلیدی هدف شما باشد.

سعی کنید برچسب عنوان خود را کوتاه نگه دارید، Google فقط ۵۰-۶۰ کلمه را در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش می‌دهد و حتی مقدار کمتری از برچسب عنوان در برگه در بالای مرورگر شما نشان داده می‌شود.

نکته‌ای که به هنگام انتخاب عنوان مناسب و جذاب و خلاق هر صفحه باید به آن توجه کنید، استفاده از کلمه کلیدی هدف در عنوان است.

نهمین گام: بهینه سازی تصاویر است

هر تصویری که در یک صفحه وب استفاده می‌کنید چند فرصت دیگر برای بهینه سازی صفحه همان صفحه برای کلمات کلیدی اصلی فراهم می‌کند. نام هر تصویر را سفارشی کنید (نام خاص انتخاب کنید) تا کلمه کلیدی هدف را در بر داشته باشد (به عنوان مثال primarykeyword. jpg و در مواردی که نام عکس را فارسی انتخاب می‌کنید. jpgسیاه-قلم-درخت) و همین طور در قسمت متن جایگزین یا alt کلمه کلیدی خود را به کار ببرید.

اگر یک سایت وردپرس دارید، می‌توانید هنگام بارگیری (upload) تصویر، به راحتی متن جایگزین alt (یکی از فاکتورهای مهم دیگر چک لیست سئو) را در ویرایشگر رسانه به روز کنید:

و در صورتی که این طور نیست (وب سایت شما وردپرسی نیست)، می‌توانید تگ آن را در کدهای HTML صفحه به کار ببرید:

 

دهمین گام: تیترهای سایت را بهینه کنید

هنگام نوشتن برای وب، سرفصل‌ها Titr ابزاری مناسب برای سازماندهی بهتر مطالب شما هستند تا خواندن و اسکن کردن آن، برای بازدیدکنندگان شما آسان باشد. به عنوان یک جایزه اضافی، عنوان مطالبتان سیگنال دیگری از صفحه شما در موتور جستجوی Google است.

انتخاب و استفاده از کلمات کلیدی در عناوین صفحات وب کار هوشمندانه‌ای است، البته در صورتی که، می‌دانید چگونه از آن‌ها در مطالبتان استفاده کنید که به نظر خواننده عجیب به نظر نرسد.

یازدهمین گام چک لیست سئو: بهینه سازی متن در صفحات مختلف

شما باید در این قسمت بسیار هوشمندانه‌تر عمل کنید، زیرا موتورهای جستجو متوجه چگالی کلمات کلیدی در متن می‌شوند و در صورتی که به درستی و به جا از این کلمات استفاده نشود، امکان دارد که وب سایتتان مجازات (اسپم spam شناخته شدن وب سایتتان) شود. اما تا زمانی که فقط از کلمات کلیدی هدف (و مترادف مربوطه) در متون به صورت منطقی استفاده کنید، این یک کار خوب است.

تا زمانی که کلمات کلیدی مورد نظر را متناسب با محتویات داخل صفحات انتخاب کنید (که این فاکتور چک لیست سئو بسیار مهم است!) به طوری که طبیعی به نظر بیاید، باعث کاهش رتبه الکسا وب سایت شما می‌شود.

دوازدهمین گام: نوشتن توضیحات متا فوق العاده را فراموش نکنید!

اگرچه توضیحات متا Meta Description در شروع سئو به طور مستقیم بر رتبه بندی سایت تأثیر نمی‌گذارد، اما در ادامه با توجه به نتایج جستجو، نقش خود را در نرخ کلیک Click Through Rate) CTR) وبسایتتان اعمال می‌کنند. وقتی شخصی صفحه وب شما را در نتایج جستجو می‌بیند، توضیحات متا شما را در زیر عنوان صفحه مشاهده می‌کند:

در صورتی که از کلمات مرتبط با اصلاحاتی که کاربران وب جستجو می‌کنند در توضیحات متا استفاده کرده باشید این کلمات در متن توضیحات پررنگ و Bold می‌شود، بنابراین باعث جلب توجه کاربر و افزایش احتمال کلیک خواهد شد. از آنجایی که کاربر در تلاش برای کلیک روی یکی از نتایج جستجو است، توضیحات متا این فرصت را به شما می‌دهد تا با کمک این متن، کاربر را برای کلیک ترغیب کنید.

پس نوشتن توضیحات متا برای هر صفحه از وبسایتتان را فراموش نکنید. سعی کنید کلمه کلیدی (های) خود را برای این صفحه به طور طبیعی در توضیحات متا با کمک متنی کوتاه درباره ارزش مقاله خود، درج کنید. به طوریکه نشان دهید چرا کلیک روی این لینک باارزش است!

یکی از فاکتورهای مهم موجود در چک لیست سئو لینک داخلی Internal link است. لینک داخلی راهی را برای شما فراهم می‌کند تا صفحات سایتتان را در شروع سئو با کمک انکر تکست‌ها anchor text به گوگل معرفی کند. Google کلمات استفاده شده برای لینک به یک صفحه وب را مشاهده می‌کند و اطلاعاتی راجع به آنچه در صفحه است، به دست می‌آورد.

لینک‌های داخلی در واقع به شما نشان می‌دهند که چگونه موتورهای جستجو، صفحات مختلف سایت شما را که به هم متصل هستند را بررسی می‌کنند و باعث هدایت ترافیک به صفحات دیگر می‌شوند.

از آنجا که هدف ایده آل شما این است که بازدیدکنندگان را به صفحات دیگر وب سایتتان بکشانید تا آن‌ها را مدت زمانی در سایتتان نگه دارید (که برای سئو سایتتان بسیار با ارزش است!)، استفاده از لینک داخلی مفید، روشی دقیق برای تحقق آن است.

چهاردهمین گام: ارسال نقشه سایت site map به گوگل

قبل از این که موتورهای جستجو صفحات سایت شما را در نتایج جستجوی نشان دهند، باید خزنده‌های گوگل Google’s crawlers آن‌ها را بررسی کنند.

معمولاً خزندگان Google با گذشت زمان حتی اگر کاری انجام ندهید (نقشه سایت را ارسال نکنید) به وب سایت شما راه پیدا می‌کنند، اما می‌توانید با ارسال سایت مپ خود از طریق کنسول جستجوی گوگل Google Search Console سرعت کار را بیشتر کنید. می‌توانید مستقیماً با Google ارتباط برقرار کرده و وب سایت و تمام صفحات سایتتان را به او معرفی کنید.

گام آخر چک لیست SEO: برنامه ریزی برای بهینه سازی سایتتان در آینده

اگر گام‌های موجود در این چک لیست سئو زیاد به نظر می‌رسد، باید به آن عادت کنید زیرا تازه کار بهینه سازی سایتتان را شروع کرده اید. SEO یک فرایند طولانی مدت و در حال انجام است.

برای آن که در نتایج جستجوی کاربرانی که به دنبال مطالب یا محصولاتی هستند که شما در سایتتان ارائه می‌دهید، دیده شوید، باید کارهای اساسی را برای ارائه ارزش مداوم وب سایتتان در نتیجه رتبه گیری در سراسر وب انجام دهید، برای تحقق این هدف می‌توانید از استراتژی های سئو مدرن نیز استفاده کنید.

برنامه ریزی خود را برای طولانی مدت زودتر از موعد شروع کنید. در نظر بگیرید که آیا می‌توانید این گام‌ها را یادگرفته و کار را به تنهایی انجام دهید یا نیاز به استخدام سئوکار ماهر یا مشاوره وب برای کمک به افزایش رنک وب سایتتان دارید.

هر راهی را که برای ادامه انتخاب می‌کنید (اینکه خودتان مهارت کافی برای اجرای گام‌های چک لیست سئو را دارید یا یک سئوکار ماهر آن‌ها را اجرا می‌کند)، مهم این است که این کار را در الویت قرار دهید و با جدیت برای پیشرفت در زمینه بهینه سازی سایتتان، آن را پیگیری کنید، زیرا سئو فرآیندی کند و طولانی است که هر چه زودتر آن را شروع کنید، زودتر هم به نتیجه خواهید رسید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.