مقالات آموزشی

هدف جستجو Search Intent و تاثیر آن بر سئو در سال ۲۰۲۰

مفید بود؟

هدف جستجو Search Intent یا قصد کاربر از جستجو چیزیه که باعث شده کاربر از موتور جستجوی گوگل درخواست کمک داشته باشه. اگه بعد از سال ۲۰۱۹ تصمیم به ایجاد صفحه‌ای دارید که سئو بشه و در گوگل رتبه بگیره و اصطلاحا بالا بیاد، باید بدونید هدف جستجو چیه و چجوری اون رو باید در صفحات خودتون اعمال کنید.

به سختی میشه میزان اهمیت بالای این موضوع رو بدون مبالغه و مخصوصا بعد از آپدیت‌های پس از مرغ مگس خوار HummingBird در الگوریتم گوگل در سال ۲۰۱۳ توضیح داد.

گوگل در سال ۲۰۱۱ عبارت لحظه صفر حقیقت یا Zero Moment of Truth رو مطرح کرد. چرا که این شرکت متوجه تغییراتی در نحوه رفتار کاربران و خریداران در فضای اینترنت شده بود. در ادامه بیشتر در مورد هدف جستجو براتون میگم.

هدف جستجو Search Intent چیست؟

هدف جستجو Search Intent یا قصد کاربر از جستجو چیزی است که باعث شده از موتور جستجوی گوگل درخواست کمک داشته باشد. اگه واقعا از سال ۲۰۱۹ میلادی به بعد میخواید صفحات تون رتبه گوگل بگیرند و در نتایج جستجو بالا بیان راهی ندارید مگر اینکه به هدف جستجو Search Intent اهمیت بدید.

سئو راهی است برای جذب ترافیک بیشتر به سایت. با ارتقای رتبه گوگل، افراد بیشتری به سایت شما وارد می شن. در نهایت هدف شما احتمالا یا فروش محصولات و خدماته و یا داشتن کاربران همیشگی و وفادار که دائما به سایت تون سر میزنن. یک ترفند خیلی خوب بهینه سازی سایت برای اون دسته از کلمات و عباراته که مردم بیشتر سرچ میکنن. ولی برای اینکه محصولات و خدمات تون رو آنلاین بفروشین یا کاری کنین که بازدید کننده ها باز هم به سایت تون سر بزنن اینه که هدف جستجو یا همون Search Intetnt رو در فرآیند تولید محتواتون نظر بگیرید.

در این نوشته سعی دارم بهتون بگم که هدف جستجو Search Intent چیه و چطوری باید انجامش بدید. با من همراه باشید.

انواع هدف جستجو Search Intent Types

ما چند نوع هدف جستجوی مختلف داریم در جستجوهای اینترنتی خصوصا در گوگل:

هدف کسب اطلاعات یا اطلاعاتی Informational Intent

در این نوع هدف جستجو، کاربر بیشتر دنبال کسب اطلاعاته. حجم قابل توجهی از سرچ و جستجو در اینترنت و گوگل به این هدف و منظور انجام میشه. این میتونه اطلاعات در مورد وضعیت آب و هوا یا اطلاعاتی در مورد زیرساخت های آموزشی کودکان یا حتی اطلاعاتی در مورد نحوه سئو کردن یک سایت باشه. در این نوع هدف از جستجو کاربران دنبال پاسخی به سوالات شون هستند یا میخوان در مورد موضوعی بیشتر بدونن. پس دنبال اطلاعات یا Information هستن.

نکته مهم در هدف اطلاعاتی اینه که منبع اطلاعات شاید خیلی برای افراد مهم نباشه و روی احراز هویت منبع خیلی وقت صرف نکنن. یه چیزایی سرچ میکنن و یه اطلاعاتی کسب میکنن و ظاهرا کارشون راه می افته.

برای برندینگ تون خیلی خوبه که در اهداف جستجوی اطلاعاتی یا هدف کسب اطلاعات Informational Search Intent صفحه شما به مخاطب نشون داده بشه. بهترین کار تولید محتوای دسته اول و مرتبط هست. روزانه شروع کنید به نوشتن و تولید محتوا در سایت تون. کار زمان بریه ولی ارزشش رو داره. به مرور زمان پی به حرف من میبرید.

نکته
تولید محتوای دسته اول مرتبط بهترین راه حضور در لیست نتایج جستجوی گوگل برای کاربران با هدف کسب اطلاعات یا Informational Intent ئه. اگه کاربرا دنبال اطلاعات هستند پس سعی کنید اطلاعات مدون و خوب و دسته اول و با کیفیت Quality Content رو بهشون ارائه بدید. دسته بندی خوب و امکان مرور ساده رو در رابط کاربری سایت تون در نظر بگیرید و سعی کنید Best Practice های UX و UI رو رعایت کنید تا به خوبی بتونن ازش استفاده کنن.

نوع بعدی از اهداف جستجو، هدف مسیریابی یا همون پیدا کردن یک منبع مشخصه. افرادی که با چنین هدفی در گوگل یا موتورهای جستجو سرچ میکنن، دنبال یک وبسایت مشخص هستن. مثلا ممکنه قصد خرید پوشاک از یک برند مشخص رو داشته باشید و نام برند رو در اینترنت جستجو کنید. در اینجا دنبال پیدا کردن آدرس وبسایت یا اکانت اینستاگرام اش هستید. هدف پیدا کردن یک منبع مشخصه و دیگر منابع براتون اهمیت چندانی ندارن. ممکنه حتی لینک اول ویکی پیدای اون برند باشه ولی شما روش کلیک نمی کنید و گوگل این رو تشخیص میده و درک میکنه. میفهمه که دنبال چی هستید. شما دنبال یک آدرس هستید نه دنبال اطلاعات.

جالب اینجاست که ارتقای رتبه در جستجو وقتی که هدف کاربران هدف مسیریابی یا Navigational هست خیلی اهمیت نداره و تنها به درد مقصد اصلی ترافیک میخوره.

منظورم اینه که اگه شما هیچ ربطی به ایران خودرو نداشته باشید ولی تولید محتوای خوبی بکنید و روی کلمه کلیدی ایران خودرو رتبه بگیرید کسی روی لینک تون کلیک نمیکنه. چون کسانی که عبارت ایران خودرو رو سرچ میکنن دنبال آدرس سایت این شرکت هستند و اهمیتی نمیدن که شما چه اطلاعات مفیدی در مورد ایران خودرو ارائه میکنید. پس خودتون رو خسته نکنید.

این خودش رو کجا نشون میده؟ در سیاست کلمه کلیدی یا همون Keyword Policy شما. باید دقت کنید روی چه کلمات کلیدی دارین وقت و انرژی صرف میکنین. هر کلمه و عبارت محبوبی، الزاما خوب و مناسب برای سئو نیست.

هدف جستجوی تحقیق تجاری یا Commercial Investigation

بعضی افراد با هدف خرید یک محصول در آینده نزدیک وارد اینترنت و موتورهای جستجو میشن. میخوان اطلاعات کسب کنن ولی به منظور خرید. این قسمت نکته ظریفی داره و با هدف مسیریابی متفاوته. تفاوت و فرق هدف مسیر یابی با هدف تحقیق تجاری در نوع رویکرد جستجوی کاربران و عبارات مورد استفاده است.

برای فهم بهترش فرض کنید میخواید بدونید تلوزیون های سونی چند وقته که دارن تولید می شن؟ آیا این سوال برای کسی که میخواد یک تلوزیون بخره پیش میاد؟ نه. این یک هدف اطلاعاتیه و شما برای تکمیل اطلاعات عمومی خودتون میخواید بدونید سونی از کی داره تلوزیون تولید میکنه. ولی اگه نام یک فیچر یا امکانات خاص تلوزیون های LED رو سرچ کنید اینجا گوگل میفهمه که دنبال دونستن بیشتر به منظور انتخاب و خرید آگاهانه هستید.

افرادی که با هدف جستجوی تحقیق تجاری از موتور جستجو استفاده میکنن حتی هدف شون نهایتا انجام تراکنش مالی و خرید آنلاین هم هست. ولی با صبر و حوصله و صرف زمان بیشتر. این افراد مشتریان آینده یکی از فروشگاه های آنلاین خوش شانس هستن. اگه به اندازه کافی مهارت بخرج بدید شاید شما اون فروشگاه خوش شان باشید!

نوع سوم از هدف جستجو، هدف انجام تراکنش مالی یا خرید آنلاینه. حجم قابل توجهی از جستجوهای روزانه مردم در سراسر اینترنت مرتبط با خرید آنلاینه. مردم سرچ میکنن تا بهترین محصول یا خدمات رو با بهترین کیفیت و با کمترین قیمت از فروشگاه مناسب بخرن. این افراد مشخصا با هدف خرید اومدن و چون تصمیم شون رو گرفتن دنبال اطلاعات یا پیدا کردن سایت یک برند نیستن. اینها دنبال این هستند که یک محصول یا خدمات مشخص رو از کجا و چطوری بخرن و چطوری تحویل بگیرن. دغدغه شون تغییر کرده و تمرکزشون روی خریده و نه چیز دیگه.

عباراتی که مردم در سرچ ها و جستجوهاشون به کار می برن مشخص میکنه که با چه هدف جستجویی اومدن توی اینترنت.

اگه از عبارات خرید و قیمت و تخفیف و نرخ و … استفاده کنن مشخص میشه که احتمالا اومدن یه چیزی بخرن. یا حتی شاید اسم و عنوان یک سری عبارت رو سرچ کنن و مدام از این سایت به اون سایت پرش کنن. اینجا مشخصه که قصد شون خریده و دنبال بهترین سایت و بهترین سرویس دهی و بهترین قیمت و احتمالا دنبال تخفیف هستن.

اگه از عباراتی مثل چطوری، چجوری، چگونه، چرا، چطور و … استفاده کنن مشخص میشه که با اهداف اطلاعاتی و هدف جستجو کسب اطلاعات اومدن.

در مورد هدف جستجوی تحقیق تجاری و هدف جستجو تراکنش مالی هم همینطور.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.