مقالات آموزشی

۳۰۱ redirects یا ارور سئو ۳۰۱ چیست؟ و دلایل استفاده از آن

مفید بود؟

در صورتی که تغییری در آدرس وب‌سایت خود ایجاد کنید، باید آدرس صفحات وب‌سایت خود را به آدرس جدید تغییر دهید تا تلاش‌هایتان برای سئو شدن صفحه از بین نرود و مرورگر، کاربر را به آدرس جدیدتان هدایت کند.

برای تغییر مسیر از یک آدرس به آدرس دیگر باید از 301 redirects استفاده کرد. در ادامه مقاله برای آشنایی با  301 redirects همراه ما باشید.

301 redirects چیست؟

301 redirects تغییر دائمی یک آدرس یا URL به آدرس یا URL دیگر است. وقتی redirects را روی یک آدرس اعمال می‌کنیم، کاربران و موتورهای جستجو، از آدرسی که در نتایج گوگل نشان داده می‌شود، به آدرس جدید انتقال داده می‌شوند. در واقع لازم نیست کاربر آدرس یا URL جدید را تایپ کند، بلکه با اجرای این ریدایرکت، با تایپ همان آدرس قدیمی به آدرس جدید منتقل می‌شود.

حتما در خیابان با بنرهایی مواجه شدید که به شما اطلاع می‌دهند مغازه الف به آدرس ب منتقل شده است و  شما اگر می‌خواهید از این مغازه خرید کنید باید به جای مراجعه به آدرس قبلی به آدرس جدید مراجعه کنید.

در این رابطه پیشنهاد میکنیم مقاله

business intelligence چیست و چه کاربردی در کسب و کار دارد؟ را مطالعه نمایید

این تقریبا همان  301 redirects است. در واقع وقتی شما به صورت دائم آدرس وب‌سایتتان را تغییر می‌دهید. با اعمال 301 redirects روی آن، تغییر آدرس را به کاربران وب‌سایتتان و  ربات‌های گوگل اطلاع می‌دهید و با این روش اعتبار صفحه‌ای که برای آن تلاش کرده اید حفظ می‌شود.

 

به عنوان مثال فرض کنید که آدرس اولیه وب‌سایت شما آدرس زیر است البته توجه کنید که این آدرس فرضی است :

www.writeshop.com/blog

شما آدرس وب‌سایتتان را به آدرس زیر تغییر می‌دهید:

www.example.com/blog

در این حالت اگر 301 redirects را اعمال کنید، کاربر با وارد کردن آدرس اول به آدرس دوم هدایت می‌شود.

 

دقت کنید که اگر از 301 redirects استفاده نکنید، گوگل هر کدام از این آدرس‌ها را به صورت جداگانه در نظر می‌گیرد و لینک اول به صورت لینک شکسته در وب‌سایت شما باقی خواهد ماند.

اگر کاربری آدرس اول را جستجو کند، این آدرس در ایندکس گوگل نمایش داده خواهد شد اما چون صفحه به آدرس جدید منتقل شده است و در این صفحه مطلب مورد نظر وجود ندارد، وقتی کاربر وارد آن می‌شود به اصطلاح ارور سئو می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود از امتیاز سایت شما کاسته شود.

دلایل استفاده از 301 redirects

اینکه ما آدرس سایت را تغییر دهیم ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد، اما نکته اینجاست که اگر به هر دلیلی آدرس را تغییر دادیم باید 301 redirects را اعمال کنیم.

همچنین تغییر آدرس ممکن فقط چند صفحه از سایت یا کل دامنه سایت را تحت تأثیر قرار بدهد.

مهمترین دلایلی که باید از 301 redirects استفاده کنیم: سه دلیل برای استفاده از redirect 301

1. زمانی که بخواهیم از طریق چند آدرس یا URL مختلف که بازدید بیشتری دارند کاربران را به آدرس دیگری در وب‌سایت خود که بازدید کمتری دارند هدایت کنیم.

این کار برای حفظ اعتبار آدرس اصلی ضروری است.

 

2. هنگامی که دامنه وب‌سایتمان را تغییر می‌دهیم.

برای اینکه کاربران را به محل درست راهنمایی کنیم و همچنین اعتبار بک لینک‌های آدرس قبلی را به آدرس جدید انتقال دهیم.

موارد استفاده از 301 redirects  

1. هنگامی که دامنه سایت یا ساختار صفحات آن را تغییر می‌دهیم.

2. وقتی که برخی صفحات سایت را حذف کرده و اعتبار آن را به صفحه دیگری در وب‌سایت انتقال  می‌دهیم.

3. وقتی که گواهی SSL را برای وب‌سایت فعال می‌کنیم و می‌خواهیم SSL را حذف یا اضافه کنیم.

4. زمانی که آدرس یک صفحه را با همان محتوا تغییر می‌دهیم

تأثیر 301 redirects  بر سئو سایت

هرگونه تغییری که در ساختار آدرس دهی صفحات وب‌سایت ایجاد شود، باعث تغییر در رتبه گوگل می‌شود، به همین دلیل با کوچکترین تغییری در آدرس باید آدرس قدیم را روی آدرس جدید  redirects کنیم.

با redirects کردن  یک آدرس  بر روی دیگری به گوگل این پیغام را می‌دهیم که آدرس قبلی را از ایندکس خود پاک کند و به جای آن، آدرس جدید را جایگزین نماید.

301 redirects باعث می‌شود که اعتبار و رتبه بندی  دامنه سایت در بین سایر سایت‌ها حفظ شود از این جهت از جنبه سئو دارای ارزش زیادی است.

چرا که اعتبار صفحه و اعتبار دامنه در سئو دو عنصر مهم محسوب می‌شود.

همچنین کاری که انجام می‌دهد این است که تمام آدرس‌های مربوط به یک صفحه از سایت را که ممکن است به صورت‌های مختلف نوشته شده باشند، جمع آوری می‌کند.

این عمل باعث می‌شود که موتورهای جستجو از عنوان واحد برای رتبه دادن به این آدرس‌ها استفاده کند. یعنی آن‌ها را تحت یک عنوان واحد ایندکس کرده و براساس آن به این صفحات رتبه می‌دهد.

 

اگر redirects به درستی انجام نشود، نتیجه معکوس خواهد داد و باعث تأثیر منفی بر روی سئوی سایت می‌شود. بنابراین بهتر است برای انجام این کار از یک متخصص کمک بگیرید.

چگونگی اجرای  301 redirects

این ریدایرکت به دو طریق انجام می‌شود:

1- با استفاده از فایل htaccess و به صورت دستی

اگر فایل htaccess را ویرایش کنید، می‌توانید تغییر مسیر از یک آدرس به آدرس دیگر را اعمال کنید. این روش مناسب سرورهایی است که از نرم‌افزار Apache استفاده می‌کنند. برای ویرایش فایل htaccess، باید از طریق FTP وارد سایت خود شوید، فایل‌ها را ویرایش و روی سرور آپلود نمایید.

2- ریدایرکت در صفحات سایت و از طریق افزونه وردپرس:

برای استفاده از این روش با کمک پلاگین‌ها می‌توانید کد را به صورت دستی در صفحه وارد کنید.

اشتباهات رایج در 301 redirects

1. بی توجهی به redirects نسخه HTTP ‌وب‌سایت به نسخه HTTPS زمانی که گواهی SSL وب‌سایتتان را فعال کرده‌اید.

2. پاک نکردن نقشه وب‌ سایت از آدرس‌هایی  ریدایکرت شده‌اند.

3. اگر به تفاوت http://www  و //:http دقت نکنید، باعث می‌شود که گوگل این دو لینک را کپی تلقی کند. بنابراین باید از ریدایرکت استفاده کنید.

4. اگر بدون ریدایرکت محتوای آدرس قبلی را روی دامنه جدید کپی کنید، ربات‌های  گوگل محتوای دامنه جدید را کپی تلقی کرده و سایت شما را جریمه خواهند کرد.

 

5. استفاده از redirects302  به جای 301 redirects: redirects302   فقط محتوا و URL صفحه را به آدرس جدید منتقل می‌کند و اعتبار صفحه به قوت خود باقی می‌ماند. بنابراین این تغییر مسیر  رتبه سئوی سایت شما را افزایش نمی‌دهد.

6. ریدایرکت‌های شکسته را از وب‌سایتتان پاک کنید. وقتی ریدایرکت به درستی انجام نمی‌شود کاربر با صفحه خالی مواجه می‌شود و موجب خروج کاربر از وب‌سایت شما می‌شود. بنابراین به این موضوع توجه کنید

سخن آخر

همانطور که گفته شد redirects راهی برای تغییر آدرس و مسیر سایت است که 301 redirects باعث تغییر دائمی این آدرس می‌شود و کاربر اگر آدرس قبلی را جستجو کند، به آدرس جدید هدایت می‌شود. با توجه به اهمیت رنک و رتبه سایت در ایندکس شدن آن توسط موتورهای جستجو، در صورت تغییر آدرس حتما از redirects استفاده کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.