مقالات آموزشی

بررسی راههای سئو در یوتیوب و منجر شدن به افزایش بازدید ویدئوها و ارتقاء عملکرد کانال شما

مفید بود؟

در این مقاله بر اساس مقاله منتشر شده در گوگل، رویکرد سئو در یوتیوب با توجه به سیستم پیشنهاد ویدئو در یوتیوب مورد بررسی قرار گرفته است. موتور پیشنهاد یوتیوب (The YouTube Recommendation Engine) یکی از موفق‌ترین نوآوری‌هایی است که گوگل تا به حال خلق کرده است. بیش از 70 درصد زمان تماشای ویدئوها در یوتیوب توسط پیشنهادهای خود یوتیوب انجام می‌شود.

باوجود این، صنعت سئو تمایل بر ارائه مطالبی مانند “یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است ” دارد و بر رتبه بندی نتایج جستجوی یوتیوب یا دریافت لیست لینک‌های یوتیوب در نتایج جستجوی گوگل تأکید می‌کند.

 

از چه راه‏هایی سئو در یوتیوب موجب افزایش بازدید ویدئوها و ارتقاء عملکرد کانال شما می‏شود؟

نکته بسیار جالبی این است که یوتیوب در مقاله ای (The YouTube Video Recommendation Engine) نحوه عملکرد موتور پیشنهاد خود را شرح داده است. با این حال، این مقاله به ندرت در صنعت سئو مورد ارجاع قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم که در آن مقاله چه مطالبی منتشر شده است و چگونه این مطالب باید بر نحوه رویکرد شما به سئو در یوتیوب تأثیر بگذارند.

در ادامه پیشنهاد می کنیم 25 نمونه از بهترین طراحی ‏های صفحه سؤالات متداول (FAQ) را مطالعه نمایید

1. فراداده (metadata)

تا به امروز، فراداده برای سئو در یوتیوب بسیار مهم‌تر از نتایج جستجو در گوگل بوده است. در حالی که اکنون یوتیوب است زیرنویس‌های خودکار را برای فیلم‌ها ایجاد کند و با این کار ظرفیت استخراج اطلاعات را از ویدئو در طول این سال‌ها به طرز چشمگیری افزایش داده است، اما اگر می‌خواهید یوتیوب ویدئوی شما را به دیگران پیشنهاد کند، نباید به این ابزار اعتماد کنید.

مقاله یوتیوب در مورد الگوریتم پیشنهاد ویدئو بیان می‌کند که فراداده منبع مهمی از اطلاعات است، اگرچه اغلب ابر داده‌ها کامل نیستند یا حتی به طور کامل دیده نمی‌شوند؛ اما موتور پیشنهاد (Recommendation Engine) برای غلبه بر این موانع طراحی شده است. برای اجتناب از این موانع و  تقویت موتور پیشنهاد برای انجام کارهای بیشتر، مطمئن شوید که هر فیلد فراداده را که همراه با یک ویدئو بارگذاری می‏شود، دارای اطلاعات مناسب است، این اطلاعات شامل:

عنوان:

کلمه کلیدی موردنظر خود را در عنوان ویدئو قرار دهید، اما مطمئن شوید عنوان موردنظر، توجه کاربران را هم به خود جلب می‌کند و باعث ایجاد حس کنجکاوی در آن‌ها می‌شود. بدون شک عناوین جذاب، بیشتر از جستجوی معمولی و سنتی در یوتیوب اهمیت دارند، زیرا این پلت فرم بیشتر روی پیشنهادها متکی است تا نتایج جستجو.

• توضیحات:

برای یک توضیح کامل از کلمه کلیدی اصلی و سایر کلمات مرتبط در آن استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که این توضیح حداقل 250 کلمه باشد. هرچه اطلاعات مفیدتری را در این بخش قرار دهید، داده‌های بیشتری در یوتیوب منتشر می‌شود؛ درنتیجه شما برای موفقیت بلندمدت سرمایه گذاری کرده اید. نکات مهم ویدئو و سؤالات اساسی آن را به توضیحات خود اضافه کنید. علاوه بر این، استفاده از توضیحات مرتبط سایر فیلم‌ها تا زمانی که ازنظر کاربر مناسب باشند، ممکن است به شما در ارائه پیشنهادها و بهبود سئو در یوتیوب کمک کنند.

 

• تگ‏ها

برخلاف متا تگ کلمه کلیدی که برای موتورهای جستجو کاملاً منسوخ شده است، تگ‌های کلمات کلیدی هنوز در یوتیوب اهمیت دارند. کلمه کلیدی اصلی و تمام کلمات کلیدی فرعی مرتبط، موضوعات مرتبط در ویدئو و سایر کاربران یوتیوب را که در ویدئو منشن شده اند، در بخش تگ‏ها قرار دهید.

• لیست پخش (palylist)

ویدئوی خود را در لیست‌های پخشی که حاوی محتوای مرتبط هستند، قرار دهید و لیست پخش خود را در پایان ویدئوهای خود به کاربران توصیه کنید. اگر لیست‌های پخش شما عملکرد خوبی داشته باشند، ویدئوی شما می‌تواند کاربران را به مدت طولانی‌تری نگه دارد. درنتیجه ویدئوی شما در توسط موتور پیشنهاد در لیست پیشنهادها به نمایش گذاشته می‌شود.

• استفاده از تصویر کوچک (thumbnail)

از یک تصویر کوچک جذاب استفاده کنید. تصاویر کوچک معمولاً شامل متنی مختصر برای نشان دادن موضوع و تصویری جالب است که موجب ایجاد یک واکنش عاطفی فوری در کاربران می‌شود.

• زیرنویس‌ها

در حالی که زیرنویس‌های خودکار یوتیوب تقریباً صحیح هستند، اما هنوز هم اغلب کاربران تفسیرهای نادرستی از آن‌ها دارند. در صورت امکان، یک متن کامل را در فراداده خود قرار دهید تا سئو در یوتیوب بهبود یابد.

• نام فایل

از کلمه کلیدی خود به عنوان نام فایل ویدئویی استفاده کنید. این کار احتمالاً مثل گذشته تأثیر چندانی ندارد، اما مطمئناً ضرری هم نخواهد داشت.

 

 2. داده‌های ویدئویی

داده‌های موجود در ویدئو هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. مقاله موتور پیشنهاد یوتیوب به صراحت اشاره می‌کند که ویدئوی خام به عنوان منبع مهم اطلاعات است. از آنجا که یوتیوب در حال تجزیه و تحلیل صدا و تولید زیرنویس خودکار است، مهم است که کلمه کلیدی موردنظر خود را در داخل ویدئو هم بیان کنید.

به نام و کانال یوتیوب ویدئوی بارگذاری شده در یوتیوب اشاره کنید تا شانس نمایش ویدئوی شما در پیشنهادهای ویدئویی افزایش یابد. درنهایت، ممکن است این مورد هم مهم باشد که ویدئوی خود را کمتر به سبک ” صحبت کردن ” بسازید؛ زیرا گوگل دارای API Cloud Video Intelligence است که می‌تواند موارد درون ویدئو را شناسایی کند.

با این فرض که این فناوری در حال تغییر نیست، قرار دادن فیلم‌ها یا تصاویری که به کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط به ویدئوی شما اشاره می‌کنند، به احتمال زیاد به بهبود امتیاز ویدئوهای شما در آینده کمک خواهند کرد. ویدئوهای خود را به خوبی ترکیب کنید وسعی کنید کسل کننده نباشند تا هر الگوریتمی بتواند هنگام اجرای ویدئو، محتوا معنایی (semantic content) و متن ویدئوی شما را تجزیه و تحلیل کند.

3. داده‌های کاربر

مسلماً ما کنترل مستقیمی بر داده‌های کاربر نداریم، از طرف دیگر نمی‌توانیم درک کنیم که موتور پیشنهاد چگونه عمل می‌کند یا چگونه می‌تواند بدون درک نقش داده‌های کاربر، آن‏ها را بهینه می‏کند. مقاله در مورد موتور پیشنهاد یوتیوب، داده‌های کاربر را به دو دسته تقسیم می‌کند:

• داده‌های صریح: این نوع داده‌ها شامل لایک کردن ویدئوها و عضویت در کانال‌های ویدئویی است.

• داده‌های ضمنی: این داده ها  شامل زمان تماشای ویدئو هستند. در این مقاله تأکید شده است که این نوع داده‌ها لزوماً نشان دهنده رضایت کاربر از ویدئو نیست.

برای بهینه سازی داده‌های کاربر، تقویت تعاملات صریح مانند لایک کردن و اشتراک‌گذاری مهم است، اما ایجاد فیلم‌هایی که منجر به دریافت داده‌های ضمنی خوب و باکیفیت کاربران می‌شوند، نیز اهمیت دارد. هدف اصلی که همیشه باید به دنبال آن باشید، حفظ مخاطب، به ویژه حفظ مخاطب مناسب است.

ویدئوهایی که دارای نقاط ضعفی در حفظ مخاطب مناسب هستند باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند و ویدئوهای که در حفظ مخاطبان، ضعیف عمل می‌کنند باید حذف شوند تا به عملکرد کلی کانال  شما و سئو در یوتیوب آسیب وارد نشود.

4. درک بازدید مشترک

در این قسمت ما تقریباً در حال ورود به بخش اصلی موتور پیشنهاد یوتیوب هستیم. یکی از اجزای اساسی موتور پیشنهاد یوتیوب، توانایی آن در ترسیم ارتباط یک ویدئو به مجموعه ای از ویدئوهای مشابه است. ویدئوهای مشابه ویدئوهایی هستند که کاربر پس از دیدن ویدئوی موردنظر خود، بیشتر آن‌ها را تماشا می‌کند (و احتمالاً از آن‌ها لذت می‌برد). علاوه براین، تشابه ویدئوها لزوماً به معنای تشابه زیاد محتوای ویدئوها با یکدیگر نیست.

بر اساس همین موضوع، ترسیم ارتباط بین ویدئوها با استفاده از تکنیکی به نام بازدید مشترک انجام می‌شود. تعداد بازدیدهای مشترک فقط تعداد دفعات مشاهده دو ویدئو در یک بازه زمانی معین، به عنوان مثال، 24 ساعت است. برای تعیین میزان ارتباط دو ویدئو، تعداد بازدیدهای مشترک با یک تابع نرمالایز شده، مانند محبوبیت ویدئوی انتخاب شده، انجام می‏شود؛ به عبارت دیگر، اگر دو ویدئو تعداد بازدید مشترک زیاد داشته باشند، اما ویدئوی انتخاب شده محبوبیت زیادی نداشته باشد، امتیاز مرتبط بودن برای ویدئوی انتخاب شده، بالا در نظر گرفته می‌شود.

 

به طور عملی امتیاز ارتباط، باید از طریق فاکتورهایی که در موتور پیشنهاد موردتوجه قرار می‏گیرند مانند بازدید مشترک، زمان تماشا، فراداده‌های ویدئویی و غیره، تعیین شوند؛ یعنی اگر می‌خواهید ویدئوی شما ترافیک را از طریق پیشنهادها دریافت کند، به افرادی نیاز دارید که علاوه بر تماشای ویدئوی دیگری، ویدئوی شما را نیز در مدت زمان کوتاهی تماشا کنند.

چندین روش برای انجام این کار وجود دارد:

1) ایجاد ویدئوهای پاسخگویی در فاصله کوتاهی پس از ایجاد ویدئوی اولیه.

2) انتشار ویدئوها در سیستم عامل‌هایی که ترافیک را به ویدئوی پرطرفدار دیگر انتقال می‌دهند.

3) هدف قرار دادن کلمات کلیدی یک ویدئوی خاص.

4) ساخت ویدئوهایی که برای یک کانال یوتیوب خاص منتشر می‎‏شوند.

5) بازدیدکنندگان خود را برای تماشای سایر ویدئوهای خود تشویق کنید.

 5. رتبه بندی اختصاصی برای کاربر

موتور پیشنهاد یوتیوب به سادگی ویدئوهای دارای امتیاز مرتبط بودن بالا را پیشنهاد نمی‌کند. پیشنهادها برای هر کاربر شخصی سازی شده است. برای شروع، مجموعه ای از ویدئوها انتخاب می‌شوند. این ویدئوها شامل فیلم‌هایی می‌شوند که کاربر آن‏ها را مشاهده کرده است و بر اساس عواملی مانند زمان تماشا و محبوبیت آن‌ها و غیره رتبه بندی شده اند. در ساده ترین حالت، موتور پیشنهاد ویدئوهایی را با بالاترین نمره مرتبط بودن به راحتی انتخاب می‌کند و در پیشنهادها قرار می‌دهد.

با این حال، موتور پیشنهاد یوتیوب متوجه شد که این پیشنهادها می‌توانند بسیار کم و محدود باشند. شباهت پیشنهادها آنقدر زیاد بود که به احتمال زیاد کاربر آن‌ها قبلاً پیدا و تماشا کرده بود. به جای این کار ساده و غیرموثر، یوتیوب پیشنهادها را افزایش داد. این پیشنهادها شامل ویدئوهایی بودند که دارای نمره مرتبط بودن بالایی در  اولین پیشنهادهای احتمالی بودند و کمترین تکرار را در پیشنهادها داشتند.

به عبارت دیگر، برای نشان دادن یک ویدئو به عنوان یک ویدئوی پیشنهادی، لزوماً نیازی به تعداد زیاد بازدید مشترک با فیلم موردنظر ندارید. شما می‌توانید با داشتن یک ویدئو با تعداد زیاد بازدید همراه با یک ویدئو که به نوبه خود دارای تعداد بازدید زیاد مشترک با ویدئوی انتخاب شده است، این کار را انجام دهید. درنهایت برای اینکه این کار عملی شود، ویدئوی شما نیز باید در موتور پیشنهاد رتبه بالایی داشته باشد.

6. رتبه بندی بر اساس کیفیت ویدئو، ویژگی کاربر و تنوع

موتور پیشنهاد یوتیوب به سادگی ویدئوهایی را که دارای بالاترین امتیاز مرتبط بودن هستند، رتبه بندی  نمی‌کند. اگر قرار گرفتن در میان امتیازات برتر مرتبط بودن به سادگی انجام شود، منجر به شکست می‏شود. رتبه بندی با استفاده از عوامل دیگر تعیین می‌شود. در مقاله منتشر شده درباره سئو در یوتیوب این عوامل شامل کیفیت فیلم، ویژگی کاربر و تنوع هستند.

 کیفیت ویدئو

نشانه های کیفیت یک ویدئو شامل موارد زیر است:

• رتبه بندی توسط کاربران

• کامنت گذاشتن

• مورد علاقه کاربران بودن

• اشتراک‌گذاری

• زمان آپلود

• تعداد مشاهده

 ویژگی کاربر

این فاکتور ویدئوها را بر اساس سابقه کاربر ارتقا می‌دهد. این فاکتور در واقع نشان دهنده امتیاز مرتبط بودن ویدئو است که بر اساس سابقه کاربر مشخص می‌شود، نه فقط بر اساس رتبه ویدئوی موردنظر.

 تنوع

ویدئوهایی که بسیار شبیه هم هستند از فرآیند رتبه بندی حذف می‌شوند تا سایر ویدئوهای جذاب در اختیار کاربران قرار گیرند.

 نتیجه گیری

موتور پیشنهاد یوتیوب کانون نحوه تعامل کاربران با این پلتفرم است. شما باید بدانید که عملکرد سئو در یوتیوب چگونه است تا شانس شما برای عملکرد خوب در محبوب‌ترین وب‌سایت ویدئویی جهان به طور چشمگیری افزایش یابد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.