مقالات آموزشی

آشنایی با ساختار محتوا در ایجاد یک متن خوانا

مفید بود؟

مقدمه

هنگام وبلاگ نویسی، بهتر است تا ساختار متن شما قبل از شروع نوشتن مشخص شود. ساختار متن اسکلت متن شماست و تهیه ساختار متن فواید زیادی دارد. در مرحله اول، زمانی که متن شما ساختار داشته باشد محتوا نویسی بر اساس سئو آسان تر است. ثانیا، ساختار متن واضح به خواننده کمک می کند تا به راحتی پست شما را خوانده و پیام اصلی آن را درک کند. در ادامه، ما نکاتی کاربردی را برای کمک به شما در تنظیم یک ساختار متن واضح ارائه خواهیم داد.

چرا ساختار متن برای محتوا نویسی بر اساس سئو مهم است؟

یک ساختار خوب خوانایی متن را بهبود می بخشد. و به خوانندگان شما کمک می کند متن شما را درک کنند. اگر خوانندگان اطلاعات شما را بهتر بفهمند، به احتمال زیاد پاسخ سوال خود را پیدا می کنند. اگر گوگل از سیگنال های کاربر متوجه شود شما به سوالات خاص آنان پاسخ های ارزشمندی می دهید، این احتمال وجود دارد که در رتبه بندی ها نتایج بهتری کسب کنید.

ایجاد ساختار متن واضح فقط یکی از جنبه های محتوا نویسی بر اساس سئو است. اگر می خواهید به همه جنبه ها تسلط داشته باشید، نگاهی به آموزش نوشتن مطالب سئو که بخشی از آموزش آنلاین سئو هست، بیندازید.

چگونه ساختار پست وبلاگ خود را تنظیم کنیم؟

قبل از شروع به محتوا نویسی بر اساس سئو، یک قلم و کاغذ تهیه کنید و آنچه می خواهید در مورد آن بنویسید را یادداشت کنید. این یادداشت ها می تواند شامل تحقیق درباره کلمات کلیدی باشد. در حالت ایده آل، شما باید قبلاً این کار را انجام داده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، به راهنمای تحقیق در مورد کلمات کلیدی مراجعه کنید. در مرحله بعد، یک ساختار متن تنظیم کنید و آن را در حین نوشتن پست وبلاگ جلوی چشم خود قرار دهید. یکی از راه های ایجاد ساختار برای متن شما انجام این سه مرحله است:

پیشنهاد می کنیم مقاله بهینه سازی موتور جستجو (SEO) چیست؟ را بخوانید.

1- لیستی از موضوعات ایجاد کنید

پس از جمع آوری تمام اطلاعات لازم برای پست یا مقاله خود، می توانید ساختار را ایجاد کنید، بنابراین لیستی از همه مواردی که می خواهید مقاله شما را پوشش دهد تهیه کنید. به عنوان مثال این لیست می تواند شامل موارد ذیل باشد:

 

2- موضوعات مرتبط با هم را دسته بندی کنید

یک مرور کلی روی تمام موضوعاتی که می خواهید در مقاله خود مطرح کنید، داشته باشید. پس از آن می توانید کار بر روی موضوعات مرتبط را شروع کنید. موضوعات مشابه البته باید در کنار هم مطرح شوند. برای مثال می توانید دسته بندی را به صورت زیر انجام دهید:

 

3- موضوعات خود را مرتب کنید

پس از پایان دسته بندی، باید در مورد ترتیب عناوین مقاله خود تصمیم بگیرید. به عنوان مثال، اگر می خواهید جنبه های مختلف یا زوایای موضوع اصلی را بحث کنید. می توانید مرتب سازی را بر اساس موضوعات انجام دهید. شما می توانید موضوعات مد نظر خود را از لحاظ زمانی یا تعلیمی مرتب نمایید. همانطور که در جدول مرتب سازی ذیل مشاهده می کنید. مرتب سازی بر اساس موضوع بیشترین معنا را دارد:

4- در مورد هر زیر موضوع چند کلمه ای بنویسید

بعد از مرتب سازی موضوعات مورد استفاده در مقاله باید یک لیست جدید ایجاد کنید. این لیست اساساً خلاصه ای از مقاله ای است که می خواهید بنویسید. برای هر پاراگرافی که می خواهید بنویسید یک جمله کوتاه یا چند کلمه بنویسید. این لیست به عنوان استخوان بندی مقاله شما عمل می کند و شما باید در بقیه مراحل محتوا نویسی بر اساس سئو به آن مراجعه کنید.

مقاله بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا و تولید محتوای خوب را نیز بخوانید.

انواع مرتب سازی متن

جدا از مرتب سازی بر اساس موضوع شما همچنین می توانید متن را به ترتیب زمانی و با توضیح موضوعات ساده و سپس ادامه بیان موضوعات دشوارتر مرتب کنید. این یک ایده خوب برای وقتی است که می خواهید یک موضوع پیچیده را توضیح دهید:

نوع مرتب سازی

توضیح

بر اساس موضوع

مرتب سازی بر اساس موضوع و جنبه های یک متن

به ترتیب زمان

مرتب سازی بر اساس موضوعات قدیمی به جدید

تعلیمی

مرتب سازی بر اساس موضوعات آسان به سخت

مسئله – راه حل

ابتدا بیان مسئله و سپس معرفی راه حل های ممکن

روش دیگر برای مرتب سازی مقالات خود، استفاده از سبک هرم وارونه است، روشی که توسط روزنامه نگاران برای محتوا نویسی بر اساس سئو استفاده می شود. این بدان معناست که شما در ابتدا با مهمترین عنصر شروع می کنید و بعداً جزئیات و اطلاعات بیشتری را در رابطه با موضوع  ارائه می کنید.

 

کاربران را از طریق متن خود راهنمایی کنید

اکنون شاکله یا خلاصه ای از متن مورد نظر را دارید. هنگامی که شروع به محتوا نویسی بر اساس سئو می کنید، بهتر است روش های زیر را بر روی متن خود اعمال کنید تا اطمینان حاصل کنید خواننده به راحتی از ساختار خوش ساخت متن شما را بخواند:

1. ایجاد پاراگراف

شما در ساختار متن خود موضوعات را تعیین و مرتب کرده اید. بنابراین اکنون می توانید محتوا نویسی بر اساس سئو انجام دهید. اما چه چیزی باعث ایجاد یک پاراگراف خوب می شود؟ یک پاراگراف را می توان با سه چیز تعریف کرد. هنگام نوشتن این موارد را به خاطر بسپارید!

یک پاراگراف باید درباره یک موضوع واحد باشد.

یک پاراگراف شامل یک جمله اصلی و در ادامه شرح آن جمله باشد.

از فضای خالی به گونه ای استفاده شود که اطلاعات بیشتر به چشم بیاید.

بسیاری از افراد هنگام نوشتن پاراگراف برخی اشتباهات را انجام می دهند. برخی از نویسندگان فضای خالی را در متن خود در مکان های تصادفی فقط برای زیبا شدن متن قرار می دهند اما به انسجام و ساختار متن فکر نمی کنند. در بسیاری از موارد، انسجام درون پاراگراف ها و بین پاراگراف ها همچنان نامشخص است. این نوع اشتباهات می تواند ساختار مقالات شما را بهم بریزد.

پاراگراف ها می توانند کوتاه یا طولانی باشند. طول یک پاراگراف با توجه به موضوعی که در آن بحث می کنید تعیین می شود، بنابراین می تواند در هر مکانی بین دو تا پانزده جمله باشد. با این حال، هنگام محتوا نویسی بر اساس سئو ، توصیه می کنیم پاراگراف های کوتاه ایجاد کنید (کمتر از 6 یا 7 جمله).

برای شروع محتوا نویسی بر اساس سئو، به شما توصیه می کنیم پاراگراف خود را با مهمترین جمله شروع کنید، سپس آن را به تفصیل توضیح دهید. یک خواننده فقط با خواندن اولین جملات پاراگراف های شما قادر خواهد بود مهمترین مفاهیم مقاله شما را درک کند. می توانید پاراگراف های طولانی تری را با یک جمله جمع بندی کنید تا مفهوم را برسانید.

2. از کلمات گذار استفاده کنید

برای راهنمایی خواننده خود، باید از تعداد زیادی کلمه گذار استفاده کنید. کلمات گذار به ذهن خوانندگان شما جهت می دهند. این کلمات بیانگر اینست که شما متن را خلاصه می کنید (و، همچنین)، مقایسه می کنید (کمتر از آن، نسبتا) یا نتیجه گیری می کنید (بنابراین، در نتیجه، از این رو).

جدول 2: نمونه هایی از کلمات گذار

نوع ارتباط

نمونه هایی از کلمات گذار

شمارش

و، اول از همه، همچنین، دیگری، به علاوه، سرانجام، علاوه بر این

علت

زیرا، بنابراین، به دلیل، در حالی که، از این رو، به دلیل

مقایسه کردن

همان، کمتر، به جای، در حالی که، در عین حال، مخالف، به همان اندازه، هر دو

نتیجه گیری

در نتیجه، بنابراین، از این رو، در پایان

مبهم

به نظر می رسد، شاید، احتمالاً، تقریباً

تاکید کردن

بیشتر از همه، قابل توجه ترین، به ویژه مرتبط است

استفاده از کلمات گذار مانند قرار دادن سیمان بین جملات است در واقع این کلمات به خوانندگان شما ارتباط بین جملات و پاراگراف ها را نشان می دهند.

اگر عادت به استفاده از کلمات گذار ندارید، محتوا نویسی بر اساس سئو کمی دشوار است. هر زمان که قصد خلاصه نوشتن داشتید، حتماً از کلمات گذار استفاده کنید. همچنین، استفاده از کلمات سیگنال در پاراگراف نتیجه گیری به افراد کمک می کند تا پیام اصلی شما را درک کنند.

3. از عناوین برای کمک به خواننده خود استفاده کنید

عناوین در وهله اول برای خوانندگان شما از اهمیت بالایی برخوردار است. عنوان ها به خوانندگان شما این امکان را می دهد تا به سرعت متن شما را اسکن کرده و تصمیم بگیرند که آیا می خواهند مقاله شما را بخوانند. بنابراین عناوین باید جذاب باشند و باید معرف محتوای آن پاراگراف باشند. اینکه عناوین نقش مستقیمی در سئو دارند، جای بحث دارد، اما اگر خوانندگان پیام محتوای شما را به راحتی درک کنند، مطمئناً به سئو سایت شما کمک می کند.

شما باید یک عنوان بالای هر پاراگراف یا بالاتر از یک سری پاراگراف که حاوی موضوعات مشابه هستند قرار دهید. عناوین باید ساختار متن شما را منعکس کند. ما به شما توصیه می کنیم یک عنوان بالای پاراگراف های بسیار طولانی، یا بالاتر از چند پاراگراف کوتاه تر که از لحاظ موضوعی مشابه هم هستند، قرار دهید. در اینجا یک راهنمای دقیق در مورد نحوه پیاده سازی عناوین در پست و سایت خود آورده شده است.

4- فهرست مطالب را اضافه کنید

اکثر مردم وقت نمی گذارند که کل پست شما را بخوانند، بنابراین باید به آنها کمک کنید تا چیزی را که دنبالش هستند بیابند. برای این کار می توانید در ابتدا مقاله فهرست مطالب را اضافه کنید.

اگر مراحل بالا را دنبال کنید و محتوا نویسی بر اساس سئو را نیز انجام دهید، پست شما ساختار و عناوین مناسبی خواهد داشت. به این معنی که قابل خواندن می شود. اگر از ویرایشگر بلوک وردپرس به همراه Yoast SEO premium استفاده کنید کار خیلی راحت تر خواهد شد.

 

 

ساختار بهتر منجر به کپی بهتر می شود

ایجاد یک ساختار منسجم برای پست وبلاگ شما یک مرحله اساسی از محتوا نویسی بر اساس سئو است. این امر منجر به درک بهتر پیام های سئو وبلاگ شما خواهد شد. اگر کاربران پیام شما را درک کنند، احتمال اینکه پست شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند یا آنچه را که می فروشید خریداری کنند، بسیار بیشتر است.

اختصاص دادن زمانی برای فکر کردن در مورد ساختار متن واضح قبل از شروع به نوشتن ارزشش را دارد. هنگام نوشتن، به ساختار پاراگراف های خود، استفاده از کلمات انتقال و عناوین موجود در پست خود فکر کنید. اگر از این “قوانین” پیروی کنید، پست وبلاگ شما برای مخاطبان بسیار قابل درک و خواندن است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.