در این مقاله قصد بررسی طراحی بنر رستوران سنتی را داریم. بدین منظور بایستی با انواع طراحی بنر در این زمینه به همراه طرح تابلو رستوران سنتی، تابلو کافه سنتی، طرح تابلو سفره خانه سنتی، بنر لایه باز، طرح لایه باز منو سفره خانه آشنا شویم و به اصول طراحی بنر تسلط پیدا کنیم. پس با ما همراه باشید.
بنر وسیلهای است که به منظور انتقال پیامی خاص طراحی شده است. این پیام میتواند معرفی یک محصول، یک مکان و یا اعلام یک مراسم مانند سمینار، همایش، جلسات و … باشد. در ظاهر انتقال این پیام ممکن است خیلی ساده به نظر برسد. اما اصل ماجرا چیز دیگری است. انتقال پیام به راحتی اتفاق نمیافتد. بلکه نیاز است این انتقال پیام طبق اصول خاصی طراحی شود و از المانها یا عناصر خاصی در این مورد استفاده شود تا هدف طراح بنر به خوبی محقق شود. اما به راستی اصول طراحی بنر چیست؟ عناصر تشکیل دهنده یک بنر کدام است و یا المانهای موجود در بنر کدام است؟
هنگام طراحی بنر رستوران سنتی رعایت نکات زیر ضروری است
کیفیت خوب
اطلاعات موجود در بنر باید به اندازهای باشد که مخاطب بتواند اطلاعات لازم را در زمینه رستوران سنتی را از بنر بگیرد. اطلاعات نباید خیلی کوتاه باشد که مخاطب را گنگ کند و یا به قدری طولانی باشد که مخاطب را خسته کند.
تصاویر ویژه
یکی از ارکان اصلی و البته بسیار مهم در طراحی بنر رستوران سنتی، داشتن تصاویر ویژه است. تصاویر باید دارای کیفیت خوب، وضوح بالا و شفافیت باشند.
به کار بردن اطلاعات مهم
اطلاعاتی مانند اطلاعات شماره تماس، آدرس و … در واقع اگر توانسته باشید مرحله جذب مخاطب را به درستی شناسایی کرده باشید، در مرحله بعد مخاطب تمایل به برقراری تماس و ارتباط با شما خواهد داشت.
استفاده از لوگو یا نماد مخصوص
برای اینکه طراحی بنر رستوران سنتی ویژهتر به نظر برسد، بایستی از یک نماد که مخصوص رستوران سنتی طراحی شده است، استفاده کنید. این نماد بایستی با بهرهگیری از ارکان فضای رستوران سنتی تهیه شود تا به خوبی در ذهن مخاطب حک شود.
استفاده به جا و مناسب از رنگها
رنگها مرکز توجه در یک بنر تبلیغاتی هستند و بیشترین تاثیر را بر روی چشم مخاطب دارند، بایستی با دقت بیشتری در این مورد اقدام کنید. برای مثال رنگهایی که چشم را خیره میکنند تاثیر بسیار زیادی در این کار دارند. یکی از اصول اولیه در انتخاب رنگها، انتخاب رنگهای متضاد و پررنگتر یا واضحتر نسبت به پس زمینه است.
انواع طراحی بنر رستوران سنتی
در این قسمت به سراغ انواع طراحی بنر رستوران سنتی یا همان طرح تابلو رستوران سنتی، تابلو کافه سنتی، طرح تابلو سفره خانه سنتی خواهیم رفت. انواع این طرحها به دو صورت زیر قابل ارائه است:
- طرح عادی بنر رستوران سنتی
- طرح لایه باز بنر رستوران سنتی
در ادامه با مقایسه طراحی چند بنر رستوران سنتی سعی میکنیم نحوه رعایت اصول طراحی را در این بنرها با هم بررسی کنیم.
در این بنر سعی شده از المانهای طراحی به درستی استفاده کند اما طراح این بنر میتوانست با کمتر به کار بردن رنگهای تندی همچون قرمز و یا نارنجی این بنر را خوش آب و رنگتر کرد. اما این بنر در استفاده از نمادهای سنتی کمی کلیشهای عمل کرده است. در واقع برای نشان دادن فضای سنتی تنها به استفاده از ظرف آبگوشت یا دیزی و یا پیاز و سبزی اکتفا کرده است. در صورتی که میتوانست برای نشان دادن فضای سنتی در این بنر از المانهای جدیدتر و بروزتر با نمایی بهتر استفاده کرد.
اما با مشاهده این بنر به وضوح میتوانید تفاوت را در طراحی بنر رستوران سنتی احساس کنید. این بنر به خوبی از تمامی المانها استفاده کرده است. این بنر نیز همانند بنر قبلی سعی بر استفاده از نمادهای سنتی را داشته است. البته اجزای این بنر با فاصله گذاری بهتر خیلی زیباتر میتوانست جلوه کند. همچنین استفاده از رنگهای تند با شدت کم در این بنر نیز پیشنهاد میشود.
معاب و مزایای استفاده از بنر لایه باز در طراحی بنر رستوران سنتی
طرح لایه باز یک بنر است که قابلیت تغییر در تمامی المانهای آن موجود است. بنر لایه باز به راحتی در برنامه فتوشاپ قابل اجرا است. از مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- قابلیت تغییر و ویرایش در تمامی المانها
- قابلیت چاپ راحت
- امکان تغییرات دلخواه بسته به نظر و خواسته مشتری
- صرفه جویی در وقت
- امکان چاپ فوری
پیشنهاد میکنیم بخوانید: همه چیز درباره طراحی بنر جگرکی
بنر لایه باز به صورت فرمت psd است و قابلیت ارائه برای انواع طرحها را دارد.
تنها عیبی که برای آن میتوان بر شمرد این است که قابلیت شخصی سازی برای مشتری از پایه تا انتها را ندارد.
اگر نگاهی به شکل 4 بیندازید و آن را با شکل 2 مقایسه کنید خواهید دید با کمی تغییر رنگ در شکل 4 و اضافه کردن یک رنگ آن حتما متوجه تغییر آب و رنگ بنر خواهید شد. در واقع استفاده از اصول طراحی هنگام طراحی انواع بنرها اهمیت دارد.در قسمت بعدی به نکات مهم هنگام طراحی بنر رستوران سنتی اشاره خواهیم کرد:
-
استفاده از رنگها با ترکیب متعادل
طراح بایستی به اصول رنگ شاسی و ترکیب رنگها، آشنایی داشته باشد و بتواند در جای درست از آنها استفاده کند. برای مثال هنگام تبلیغ محصولات مرتبط با محیط زیست استفاده از رنگ سبز بر سایر رنگها ارجحیت دارد.
-
استفاده از یک پیام کوتاه اما پرمغز
در این صورت باید از یک پیام ساده و صمیمانه که خیلی هم رسمی نباشد، استفاده کنید.
-
شناسایی طیف مخاطبان
این مرحله نقش بسیار مهمی در انتقال پیام دارد. در واقع بایستی به درستی مخاطبان خود را شناسایی و هدف گذاری کنید.
-
در صورت نیاز استفاده از دکمه فراخوان
در بنرهای تبلیغاتی اینترنتی حتما قسمت دکمه فراخوان و یا CTA وجود دارد که مخفف عبارت Call to Action است. این قسمت را با عناوینی نظیر “برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید” و یا “همین حالا شروع کنید” در بنرهای تبلیغاتی خود را نشان خواهد داد.
راههای بیشتر دیده شدن بنر توسط مخاطبان
هنگامی که مشغول طراحی بنر رستوران سنتی هستید حال یا با استفاده از طراح حرفهای و یا سایتها و شرکتهای گرافیکی مانند رایا مارکتینگ بایستی سعی کنید بنر توانایی جذب و درگیر کردن مخاطب را داشته باشد. بدین منظور بایستی طرح بنر نه خیلی شلوغ و نه خیلی ساده باشد بلکه باید در حد اعتدال نوشته شده باشد تا بتواند مخاطب را به خوبی جذب کند.
حتما در سطح شهر نیز بارها بنرهای تبلیغاتی مختلف را دیدهاید. بسیاری از ما از کنار این بنرها به راحتی میگذریم و حتی نیم نگاهی هم به آنها نمیاندازیم. علت این امر جذاب نبودن طراحی بنر رستوران سنتی و درگیر نکردن مخاطب با خود است که اگر برای طراحی، فرد و یا شرکتی را انتخاب کنید که به این اصول کاملا واقف باشد، قطعا نتیجه کار بسیار متفاوت خواهد بود.