هر وب سایت مى بایست بر اساس نوع مخاطب آن طراحى شود و طراحى سایت براى مخاطب کودک از این قائده مستثنى نیست. اولین چیزى که مى بایست در نظر بگیرید سن و جنس است. براى مثال، یکى از بزرگترین چالش هاى موجود در طراحى سایت براى کودکان ۷ تا ۱۲ ساله، تضمین جذب پسرانى است که علاقه اى به خواندن ندارند در کنار دخترانى است که از توییتر استفاده مى کنند، که این کار تویط سایت انجام مى شود.
طراحى وب سایت براى کودکان، توصیه اى حرفه اى
هر وب سایت مى بایست بر اساس نوع مخاطب آن طراحى شود و طراحى سایت براى مخاطب کودک از این قائده مستثنى نیست. اولین چیزى که مى بایست در نظر بگیرید سن و جنس است. براى مثال، یکى از بزرگترین چالش هاى موجود در طراحى سایت براى کودکان ۷ تا ۱۲ ساله، تضمین جذب پسرانى است که علاقه اى به خواندن ندارند در کنار دخترانى است که از توییتر استفاده مى کنند، که این کار تویط سایت انجام مى شود.
بصورت کلى، به هنگام ایجاد یک محتواى آنلاین براى کودکان زیر ۱۲ سال ، در سادگى آن بسیار دقت کنید. این گروه سنو هرگز بازى با الفاظ را دوست ندارند و از یک محتراى مبهم یا یک وب سایت هوشمند خوششان نمى آید.
همه چیز براى کودکان باید ساده باشد.
اصلى ترین چیزى که کودکان دوست دارند بازى هاى آنلاین اینترنتى است. بازى هایى که به آسانى در دسترس است. کودکان زیر ۹ سال ، اغلب بر اساس شخصیت و کاراکترهاى تلویزیونى و کارتونى مورد علاقه شان به گشت و گذار در اینترنت مى پردازند.
-امید و آرزو
سایت هاى کودکانه براى سنین بالاى ۷ سال مى تواند آرمانى باشد به طور ویژه دختران بزرگ تر را جذب مى کند و البته مى بایست همچنان از تصاویر و طرح هاى گرافیکى برجسته باسد تا نشان بدهد کوچکترها را فراموش نکرده اید.
توانایى هاى خواندن
به هنگام طراحى یک وب سایت براى کودکان، مى بایست بطور جدى و عمیق روى موضوع قابلیت استفاده و کارلرد فکر کنید. تمرین به خودى خود کافى نیست.
نوع کاربرى و البته کاربران با استفاده از طراحى کاربر محور و تست کاربر بطور منظم و همین طور دانش مخاطب میسر مى شود.
مسئله بزرگ، خواندن و نوشتن است. یک پسر ۷ ساله نسبت به یک دختر ۱۱ ساله مهارتهاى متفاوتى دارد . نبود اعتماد در کودکان زیر ۹ سال به این معناست زمانى که ما یک گزینه جست و جو ارائه مى کنیم ، فقط مى خواهیم از آن استفاده کنند حتى اگر بلد نباشند.
-سیستم گشت و گذار
هیچ گونه نظر و اجماع عمومى درباره اینکه کودکان چگونه به محتواى مورد نظرشان دست پیدا کنند، وجود ندارد. بنابراین بسیارى از سایت هاى کودکان شیوه هاى مختلف گشت و گذار را ارائه مى کنند.بصورت کلى بچه هاى کوچکتر ، تصاویر و جهت یابى مبتنى بر گشت و گذار را ترجیح مى دهند. برخى دوست دارند سریع به انتهاى سایت بروند و برخى دیگر دوست دارند روى گزینه “بازى” یا “بازى ها” در نوار ابزار گشت و گذار کلیک کنند که البته فرقى نمى کند کجاى وب سایت قرار دارد.
بخاطر داشته باشید ساده نگه داشتن صفحه اصلى وب سایت و صفحات اصلى ایندکس شده بسیار مهم است . از تصاویر چرخشى و نمایش اسلایدى استفاده نکنید. معمولاً کودکان بلد نیستند چگونه روى تصاویر مورد نظر یا محتوایى که دوست دارند کلیک کنند.
کودکان بالاى ۷ سال ممکن است در به کارگیرى موس و حرکات آن ماهر باشند ، البته این بهترین چیزى است که گشت و گذار در یک وب سایت را دلپذیر مى کند.
جالب است بدانید کودکان زیر ۷ سال یا بچه هاى مقطع پیش دبستانى دوست دارند اندازه فلش موس روى صفحه مانیتورشان به اندازه کافى بزرگ و براحتى قابل کلیک باشد.
-ویدئو
جالب است بدانید کودکان بیش از نوجوانان و حتى بزرگسالان از گوگل و یوتیوب استفاده مى کنند. محتواى تصویرى به نسبت محتواى متنى برایشان قابل فهم تر و قابل استفاده تر است.