محتوای هدفمند راهی برای جذب کاربران به وب سایت شما
در محیط وب با عبارت “محتوا پادشاه است” همه جا روبرو می شوید. مصداق همین جمله عبارت محتوای هدفمند است. من قبلاً در مورد اینکه چرا هیچ محتوایی بدون تبلیغات خوب نیست، مطلبی نوشتهام و بر عقیده ام نیز پافشاری می کنم.
اما اگر کار تبلیغات را درست انجام دهید و وب سایت نسبتاً معتبری هم داشته باشید، می توانید کارهایی با محتوای هدفمند خود انجام دهید که به افزایش ترافیک سایت منجر خواهد شد. البته حرف من تنها یک شوخی ساده نیست.
بسیاری از مردم در دام محتواهای زیاد وبلاگی می افتند، یعنی محتواهایی که بدون فکر و بررسی تولید می شود، یا بعد از اینکه تولید شد نیز هیچ بررسی و تحقیقی روی آن صورت نمی گیرد.
در اینجا نحوه جلوگیری از این مساله را بررسی می کنیم همچنین می فهمیم چگونه باید محتوای هدفمند تولید کنیم. محتوایی که با روشی همیشگی بتواند افراد زیادی را به وب سایت شما جذب کند.
پیشنهاد میکنیم مقاله ترافیک ارجاعی جستجوی گوگل از فیس بوک در گوشی های هوشمند را مطالعه نمایید.
نقطه شروع برای تولید محتوای سئو شده و هدفمند (که هدف حداقلی آن افزایش ترافیک سایت است) بررسی کلمات کلیدی می باشد. شما باید اطمینان حاصل کنید محتوایی که دارید تولید می کنید، عبارات و موضوعاتی را هدف قرار داده که کاربران قبلا آن عبارات را جستجو کرده اند.
برای انجام این کار، بهتر است روی محتوای اطلاعاتی تمرکز کنیم. بنابراین باید قبل از رسیدن به هدف که احتمالا فروش است و می تواند کاربر را به مشتری تبدیل کند باید محتوایی تولید کنید که مخاطبان شما در سطوح بالای قیف به دنبال آن می گردند.
سوالات
راهی عالی برای نیل به این مقصود، جستجوی سوالاتی است که مردم درباره موضوع محتوای شما قبلا پرسیده اند.
خوشبختانه، Ahrefs افزونه ای مفید دارد که به شما می گوید مردم حول موضوع محتوای در دست تولید تان، دنبال چه جواب هایی هستند:
در این مثال، اگر یک مشتری داشته باشم که بخواهد به ایتالیا سفر کند، برای او اول کلمه ایتالیا را سرچ می کنم تا بدانم چه اطلاعاتی را پیدا میکنم. بعد از آن میتوانم مکانهای خاصتری مانند رم یا فلورانس را سرچ کنم و ایده ی بیشتری بگیرم و در آخر اطلاعات دیگر را دریافت می کنم.
از همین طریق میتوانید کارهای بیشتری انجام دهید و دامنه جستجو را به اروپا گسترش دهید. حتی می توانید ببینید آیا میتوانید افرادی را جذب کنید که هنوز ایتالیا را سرچ نکرده اند؟ اگر محتوای هدفمند به اندازهای خوب باشد که الهام بخش مشتریان شود، این مشتریان همیشه به شما و محتوای هدفمند شما علاقمند می مانند!
رقبا
رقبا می توانند به تنهایی منبع الهام بخش محتوای شما باشند. بروید و وبلاگ رقبای خود را تحلیل کنید. می توانید نوع مقاله هایی که می نویسند را مشاهده کنید و از اینجا به بعد علمی تر برخورد کنید. از افزونه ی Ahrefs که معرفی کردم استفاده کنید تا متوجه شوید بهترین محتوای هدفمند آنها کدام یک بوده است.
دامنه های رقیب را در مرورگر تان وارد کنید. دامنه را بر اساس صفحات برتر فیلتر کرده و محتوای هدفمند خود را اولویت بندی کنید. این اولویت بندی بر اساس تعداد بازدید از محتوای صفحات رقیب خواهد بود.
نکته کلیدی قابل ذکر این است که باید سایتی را انتخاب کنید که رتبه بندی خوبی دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد و می توانید اطلاعات زیادی را گرد آوری کنید. واضح است که ایده های زیادی را می توانید از گردآوری اطلاعات از چندین سایت داشته باشید:
وبلاگ ها
علاوه بر سایت هایی که رقیب اصلی شما به حساب می آیند، کمی بیشتر بگردید و وبلاگ های خاصی را پیدا کنید که دارند در حیطه موضوع شما محتوا تولید میکنند. سپس همان فرآیندی که در مرحله قبل انجام دادید را نیز در اینجا به کار ببندید.
به طور طبیعی، وبلاگ ها محتوای اطلاعاتی بیشتری دارند. بنابراین اگر بتوانید یک وبلاگ معتبر در حیطه ی موضوع خود پیدا کنید، منبع ایده ی بسیار خوبی برای محتوای اطلاعاتی خواهید داشت.
مکان ها و دیگر چیزها
یکی از مواردی که اغلب هنگام بررسی کلمات کلیدی نادیده گرفته می شود، نام مکان ها و دیگر دیدنی ها است.
در سفر مکانهای زیادی برای دید و بازدید وجود دارد. همچنین در مورد دیدنی های مکان مورد نظر نیز باید جستجو نمود. اغلب این امور پشت عبارات کلی تری مانند «کارهایی که باید در…» یا «بهترین زمان برای بازدید…» نادیده گرفته می شوند. این در حالی است که با بررسی دیدنی های خاص یک مکان می توانید در محتوای هدفمند خود اطلاعات مفید زیادی را وارد کنید.
این امر مهم را در عکس ذیل و در صفحات برتر که روی آن کار می کنیم می توانید مشاهده کنید، این صفحه مربوط می شود به راهنمایی مشتری در مورد دیدنی های شهر رم:
وب سایت های مسافرتی بزرگ عباراتی مانند “تپه پالاتین” و “دخمه های روم” (دو مکان دیدنی در رم) را تا حد زیادی نادیده می گیرند. بنابراین با تولید محتوایی اثر گذار این فرصت را به کسب و کارهای مستقل نیز داده اید تا فرصت بزرگی برای فروش داشته باشند.
وقتی موضوع مناسبی برای تولید محتوا پیدا کردید، باید محتوای هدفمند خود را به بهترین شکل ممکن تولید کنید. در حقیقت اینجا عبارات و کلمات کلیدی شما باعث می شوند تا در رتبه بندی موتور جستجو موفق عمل کنید.
مقاله شما باید بسیار جامع نوشته شده باشد. از همین رو به احتمال زیاد باید محتوایی طولانی تولید کنید.
برای نوشتن محتوای طولانی من توصیه می کنم محتوایی با حداقل 2000 کلمه بنویسید. این رقم می تواند بسته به موضوعی که انتخاب می کنید متفاوت باشد. البته قبل از هر چیزی ببینید چه وب سایتی در صفحه 1 قرار دارد و رتبه خوبی گرفته است. اول از همه باید خوب بدانید که آیا همین تعداد کلمه برای محتوای هدفمند تان کافی است یا اینکه می بایست محتوا را کوتاه تر بنویسید یا اصلا جدا از همه ی اینها باید راه خیلی طولانی تری را انتخاب کنید؟
علاوه بر طول و اندازه ی محتوا، چند مساله کلیدی دیگر نیز وجود دارد. این مسائل باعث می شود تا محتوای هدفمند بسیار تاثیرگذار باشد.
مقدمه
محتوا را با بررسی اجمالی شروع کنید. مخاطب با بررسی اجمالی متوجه می شود که این محتوا درباره چیست و در مورد چه مساله ای میخواهد اطلاعات بدهد. وقتی محتوای هدفمند در فرایند رتبهبندی قرار بگیرد، همین چند خط بررسی اجمالی باعث می شود که محتوا و به طور کل وب سایت در صفحه اول نتایج جستجو قرار بگیرد.
منوی صفحه داخلی
از آنجایی که احتمالاً صفحه ای با محتوای بسیار طولانی درست کرده اید، پس بهتر آن است که برای ارجاع به بخش های مختلف وب سایت منویی در بالای صفحه خود داشته باشید.
منو با هدینگ های مطابق با موضوعات فرعی در حقیقت شامل همان کلمات کلیدی می شود که شما انتخاب کرده اید. یعنی همان هدینگ هایی که مخاطب شما به آن علاقمند شده و از طریق آن به جستجو در وب سایت شما پرداخته است.
چند رسانه ای ها
عکس و ویدئو صفحه را جامع تر میکنند و باعث می شوند تا افراد زمان طولانی تری در وب سایت شما بمانند. این امر در بلند مدت بر رتبهبندی وب سایت شما در موتور های جستجو تأثیر مثبت میگذارد.
عکس و فیلم بار اطلاع رسانی متن را کمتر کرده و خواندن محتوا را آسان تر می کند.
سرفصل ها
مطمئن شوید که ساختار مناسبی برای هدینگ یا همان سرفصل های محتوا دارید. هدینگ یک و بخش های کلیدی که منوی شما به عنوان برچسب هدینگ دو علامت گذاری شده کرده باید در جای مناسبی باشند. در همان قسمت ها، سرفصل های هدینگ سوم را ایجاد کنید.
این امر چون باعث می شود در قسمت نتایج جستجو به صفحه اول و بالای صفحه راه پیدا کنید بسیار موثر است.
در اینجا امری باید گفته شود که بسیار مهم است و اغلب نیز نادیده گرفته می شود. با اضافه کردن لینک داخلی به محتوای هدفمند می توانید وب سایت خود را توسعه دهید. این یعنی محتوای هدفمند شما تنها به یک قسمت از وب سایت ختم نمی شود و گوشه گوشه ی وب سایت شما پر از این نوع محتوا است و شما نیز به این محتواهای هدفمند همه جا لینک داده اید.
همانطور که صفحات جدیدی را به سایت خود اضافه می کنید، حتماً به سایر صفحات مرتبط با همان موضوع لینک دهید.
به عنوان مثال، اگر مثال ایتالیا را در ذهن داشته باشید، باید مطمئن شوید که تمام صفحات مربوط به رم به صفحات دیگر درباره رم و صفحات مربوط به فلورانس به صفحات دیگر درباره فلورانس لینک شده اند.
همانطور که محتواها سایت شما را بزرگتر می کنند، باید به محتواهای قدیمی نگاه کنید و به محتواهای جدیدی که اضافه می شوند لینک دهید. وقتی به محتوای هدفمند و قوی رسیدید، بهتر است این کار را به روشی ساختارمند در سرتاسر سایت و برای تمام محتواها انجام دهید تا گوگل بتواند الگوی شما را تشخیص دهد.
شما از طریق الگوهای لینک داخلی و با ایجاد «سیلو» حول موضوعات مختلف علاوه بر کمک به گوگل به کاربران نیز کمک میکنید تا محتوای شما را بهتر بفهمند. این باعث می شود تا کاربران همیشه از شما به عنوان مرجع اطلاعات یاد کنند. این امر هم به محتوای اطلاعاتی و هم به وب سایت های کسب و کاری که به انتهای قیف نزدیکتر هستند کمک می کند تا رتبه ی بهتری پیدا کنند.
البته ناگفته نماند که محتوای هدفمند شما نیز باید فوق العاده باشد. گوگل باید بهترین نتایج را به کاربر ارائه کند، بنابراین برای پایدار ماندن در آینده و کار خود باید مطمئن شوید که محتوای وب سایت شما مطابق با الگوی گوگل است.
به اولین صفحه وب سایت تان و عباراتی که می خواهید محتوای هدفمند شما برای آنها رتبه بندی شود نگاه کنید. باید مطمئن شوید که نسبت به قبل محتوای هدفمند بهتری تولید کرده اید. نیازی نیست 10 برابر بهتر باشد، فقط 2 یا 3 برابر بهتر از محتوای قبلی باشد نیز کافی است.
نکته اصلی این است رضایت کاربر از محتوای هدفمند شما است. با هنر شما، مخاطب تمام اطلاعاتی را که می خواهد، بدون رفتن به وب سایتی دیگر، به دست خواهد آورد.
در زیر چند نمونه از سایت هایی را می بینید که به خوبی به این الگو پایبند هستند و در نتیجه از رتبهبندی قوی برخوردار بوده و ترافیک بالایی نیز دارند.
تورهای رایگان پیاده – کارهایی که باید در نیویورک انجام دهید
این صفحه تمام نکات گفته شده در بالا را در خود دارد و در رتبه بندی صفحه اول گوگل قرار گرفته است.
یک جمله کلی در شروع، منوی صفحه داخلی و سپس یک ویدیو باعث می شود تا مخاطبان بیشتر در این وب سایت بمانند.
در اینجا محتوای زیادی وجود دارد که به طور خاصی با هدینگ ساختار یافته، چند رسانه ای ها مثل فیلم و عکس و دیگر موارد تزیین شده است. همچنین محتواهای این وب سایت پر از لینک های داخلی به محتواهای دیگر و صفحات مرتبط کسب و کار است، صفحاتی که همگی رتبه بسیار خوبی دارند.
در زیر میتوانید تأثیر تولید این نوع محتوا را بر افزایش ترافیک سایت مشاهده کنید:
تجربه روم – تپه پالاتین
تپه پالاتین نمونه خوبی است از مکان و دیدنی هایی که در بالا به آن اشاره کردیم و البته برای یکی از مشتریان تولید محتوا کرده ایم.
با تولید محتوا در مورد مکان ها و دیدنی های خاص شهر رم صفحه خاصی را برای مشتری خود به وجود آورده ایم. طیف گستردهای از این دست محتواها رتبهبندی بسیار خوبی گرفته اند. چون سایت های بزرگتر روی کلمات کلیدی بزرگتری نیز تمرکز دارند، نمی توانند محتوای با کیفیتی تولید کنند.
به طور کلی ترکیبی از محتوای خاص، منوی صفحه، سایر چند رسانه ای ها و لینک داخلی به این صفحات و همه و همه یک جا به سایت کمک کرده تا رتبه بندی خود را برای کلمات و عبارات کلیدی در کسب و کار سفر بهبود بخشد:
عصر سفر – بهترین کارهایی که در اوآهو می توان انجام داد
این وبلاگ نمونه خوبی از یک وبلاگ معتبر است که در آن همه چیز را درست انجام داده اند و می توانید از آن برای اطلاع رسانی محتوای هدفمند خود و یافتن ایده استفاده کنید.
وب سایت عصر سفر مقاله ای طولانی و با جزییات در مورد اوآهو دارد، این وب سایت محتوای هدفمند بزرگی در را در وب سایت خود تولید کرده است.
با این حال، من معتقدم عملکرد کلیدی این وب سایت در تولید محتوا همان مقالات پشتیبانی دیگری است که در لیست خود قرار داده اند.
این امر سیلویی بسیار قوی حول یک پست ایجاد می کند و در نتیجه پست اصلی و صفحات پشتیبان نیز به صورت دیوانه وار رتبه بندی بالایی می گیرند.
ممکن است فکر کنید «به دست آوردن ترافیک از طریق این صفحات اطلاعاتی خوب است، اما من میخواهم فروش هم داشته باشم» و البته که حق با شماست.
البته احتمال نمی رود کسی عبارتی مانند «تپه پالاتین» را به «تور گردشگری رم» ترجیح دهد. با این حال، همانطور که مثال های بالا نشان می دهند، داشتن محتوای هدفمند بیشتر در مورد موضوعی خاص به آن محتوا کمک می کند تا رتبه بالاتری کسب کند.
برای تعامل با بازدید کنندگانی که در آینده تبدیل به مشتری خواهند شد، عباراتی را در محتوای خود بگنجانید که اطلاعات بیشتری به مخاطب بدهند. به احتمال زیاد بسیاری از این جستجوگران قبل از خرید حتما بررسی هایی می کنند. بنابراین خیلی خوب می شود اگر بتوانید از فرصت استفاده کنید و به کاربر نشان دهید که چرا برند شما بهترین است. وقتی کاربر تبدیل به مشتری شد، شما نیز به هدف خود یعنی فروش بیشتر رسیده اید.
لید مگنت یا امری قابل توجه را در صفحات اطلاعاتی خود قرار دهید آن هم به این دلیل که بازدیدکنندگان آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند. وقتی ایمیل کاربران را گرفتید میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید، بنابراین وقتی کاربران برای خرید چیزی آماده شدند، شما اولین برندی می شوید که به ذهن مخاطبان تان خواهید آمد.
سعی کنید بجای تبدیل کاربر به مشتری روی افزایش ترافیک سایت متمرکز باشید. البته درست است که باید کارهایی انجام دهید تا بازدیدکنندگان را جذب کرده و آنها را از کاربر به مشتری تبدیل کنید اما ترافیک سایت باعث می شود به هدف خود در تبدیل کاربر به مشتری هم برسید.
اگر به توسعه محتوا متعهد باشید باید بدانید که این امر به زمان نیاز دارد. از همین رو توسعه ی محتوا می تواند برای شما امری پایدار و گسترده باشد. همیشه سخت ترین کار شروع کردن است، پس اولین قدم را بردارید که همه چیز به دنبال آن خواهد آمد.